4 dagen werken of fulltime met 1 dag ouderschapsverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MissSporty76, 8 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Wat ingewikkeld allemaal! Ik denk dat ik t toch maar eens uit ga zoeken, want het lijkt erop dat t wel mag! Bedankt voor alle reacties!!

2. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    mijn leidinggevende heeft nadrukkelijk gezegd dat ik er nu over na moet denken of ik na alle verlof minder wil werken, omdat het na het ouderschapsverlof een half jaar niet aangepast mag worden
    dit vond ik zelf ook op internet

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.321
    240
    63
    @ Pandora, ik zou toch eens goed gaan informeren bij personeelszaken. Ik val ook onder de gehandicaptensector. In de CAO staat dat je na beeïndigen van ouderschapsverlof je contract wilt aanpassen voor het half jaar, je de vergoeding van de 25% terug moet betalen. In de gehandcaptensector kun je kiezen voor 25% vergoeding op je ov uren. Ik heb zelf gekozen voor geen vergoeding. 25% is niet veel en dat wordt anders toch van mijn belastingvoordeel afgetrokken. Ik mag dan ook na mijn OV mijn contract verlagen.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik hoor iederen over de teruggave van de belasting maar dit is niet altijd het geval! Je kunt een bepaald bedrag vergoed krijgen maar hiervoor moet je een bepaald percentage van je loon achteruit gegaan zijn over ene heel jaar. Ikzelf nam 4 uur per week, maar kreeg hakverwege het jaar salarisverhoging waardoor ik er niet voor in aanmerking kwam. Gelukkig had ik het niet per maand laten uitbetalen en kwam ik er aan het eind van het jaar achter maar anders had ik het terug moeten betalen dus pas daar wle goed voor op!

5. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @twinkle star: goede tip. Ik kreeg wel teruggaaf, maar niet het volledige bedrag. Dit omdat ik ook een trede omhoog was gegaan in mijn schaal (en dus iets meer was gaan verdienen). Bovendien kreeg ik een vergoeding van mijn werkgever voor het ov. Daarnaast rekenen ze over het brutojaarinkomen. Dat was bij mij maar weinig gedaald, waardoor ik maar weinig terugkreeg.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het deel wat je terugkrijgt van de belastingdienst word, bij mijn weten, berekend op basis van het verschil in salaris. Zeg maar, het verschil tussen 2010 (volledig salaris) en 2011 (salaris met ouderschapsverlof) Als je in 2011 loonsverhoging krijgt, word dat verschil dus minder en krijg je ook minder terug. Met 4 uur ouderschapsverlof per week is de kans dus vrij groot dat je maar heel weinig of zelfs niks terugkrijgt.

7. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik heb mijn CAO er vaak op nageslagen en ook specifieke vragen over gesteld bij onze HRM afdeling. Bij mij is het niet zo dat ik mijn contract niet mag aanpassen gedurende een bepaalde periode. Het verschilt dus per bedrijfstak, ik werk zelf bij de overheid en val dus onder de ambtenaren cao.

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik val onder de jeugdhulpverlening en daar mag je een half jaar niks aan je contract wijzigen.

9. Indiaan

Indiaan Niet meer actief

#29 Indiaan, 25 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2011
    De teruggaaf van de belasting is de ouderschapsverlofkorting. Voor 2010 was het bedrag € 4,07, maal het aantal uren verlof dat je opnam.
    Daarbij geldt wel dat de korting nooit meer kan zijn dan je terugval in loon:
    dus belastbaar inkomen 2011 min belastbaar inkomen 2010.

Bij een loonsverhoging of een vergoeding vanuit de werkgever zul je dus (bijna) niets terugkrijgen van de Belastingdienst. Je gaat er immers niet in loon op achteruit.

Deel Deze Pagina