Voedingschema enthousiaste baby 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door LieveMamaTrix, 22 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Hallo dames,

Ik heb een meisje dat vreselijk aan het genieten is van alle hapjes die ze aangeboden krijgt... Om te eten, maar ook het ontdekken ervan is een heus feest voor haar.
    Van het CB mochten we starten met allerlei happen ( vlees, vis, brood, yoghurt, pasta, rijst etc. ). We wilden dit rustig introduceren... We zijn vorige week met een broodkorst gestart, maar dat smaakte naar mee... en ze eet nu 's ochtends 1 a 1,5 boterham. Droog of met een dun laagje appel-perenstroop van zonnatura. Fruit en groente met een aardappeltje gaan in stukken ook als zoete koek naar binnen. Ze lust werkelijk alles en 'kauwt' alles goed weg zonder zich te verslikken. Ze zit tijdens het eten in de kinderstoel aan tafel ( ook dat gaat hartstikke goed! ).

Het is een lange, slanke dame die erg actief is... ( rollen, willen tijgeren, proberen los te zitten, staan etc ). Ze krijgt borstvoeding met zo nu en dan een flesje kunstvoeding ( als het zo uitkomt ) en drinkt tussendoor kamillethee.

Nu twijfelde ik erg of ik ook tussen de middag nog een halve/hele boterham met een borstvoeding erbij aan zal bieden. Ze wil niet altijd meer lang aan de borst drinken en drinkt dan enkel de tsr weg. Ook voor het broodje/fruit.
    Daarnaast wilde ik haar misschien in de namiddag een eetlepel yoghurt geven eventueel met een stukje fruit + kamillethee. Dan 's avonds met ons aan tafel 1 a 2 eetlepels groente en een aardappel of een stukje pasta.
    Mijn vraag is ook een beetje omdat ze nog vrijwel iedere nacht voor 1 a 2 nachtvoedingen komt... vaker 2 dan 1 of geen :D.

Haar schema nu:

05:00/06:00 borst
    08:00/08:30 boterham
    09:00/09:30 borst
    11:00 fruit + eventueel wat thee
    13:30/14:00 borst
    17:30 groente + aardappel
    18:00/19:00 borst ( soms een flesje van 150 cc kv )

Wat is raadzaam? Voor zover geen allergieën, ook niet voor de dingen waar ik zelf iets op reageer ( bijv. aubergine ).

Ze weegt nu 6800 gram bij 67,8 cm.

Wat kreeg jullie kindje bij 6 maanden? Ben ik vroeg met bepaalde dingen of is het goed je kind hierin te volgen? In dit geval dus een zeer enthousiast kind wat in hapjes eten ook echt een uitdaging ziet. Bovendien een erg actief kindje!

Liefs,

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hé hier een dame van hetzelfde formaat (6730gr/67,5cm) die ook reuze-enthousiast aan het eten is! :D Ze geniet echt enorm van hapjes brood, yoghurt en groente!

Hier niet echt een duidelijk schema, maar ze krijgt een ochtendvoeding aan de borst en slaapt dan nog verder. Dan de borst en brood er na. De borst. De borst en wat groente. De borst en yoghurt. De borst etc. Dus eigenlijk altijd eerst de borst en dan iets anders. Ze krijgt ook nog geen ander drinken.

Zou gewoon kijken hoe het gaat, maar wel voldoende aan blijven leggen. Bijvoorbeeld dus voor een hapje. Melk blijft nog het belangrijkste, maar als ze meer wil eten, waarom niet? Door eerst de borst aan te bieden en dan het brood/fruit houd je je productie hoog genoeg en krijgt ze in ieder geval de essentiële zuivel binnen ;)

3. LieveMamaTrix

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Wat grappig! En nog bijna even oud ook ;). Maar ook zo'n enthousiaste eter dus... Ik probeer haar in ieder geval nu nog of 4 voedingen overdag te houden ( borstvoedingen! ), maar ze drinkt daar dus vrijwel altijd 2 's nachts bij. Dus wat zuivel betreft zit dat wel snor denk ik...
    En als ze een hapje yoghurt krijgt is dat natuurlijk ook weer 'zuivel'.

Maar we hebben dus vergelijkbare kindjes en schema's. Krijgt jouw dochter ook fruit of lees ik erover heen?

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ja erg grappig hihi!

Hier nog geen fruit. Wilde eerst beginnen met groente, maar dat gaat er zo vliegensvlug in en zonder problemen (verslikken, kramp of wat dan ook) dat fruit niet lang op zich zal laten wachten.

Probeer hier gewoon zoveel mogelijk haar te volgen in wat ze wil (en een soort groente per 2 dagen). Ze drinkt s nachts ook helemaal niet meer dus hier vind ik de borstvoedingsmomenten overdag nog wel erg belangrijk. Maar wat heerlijk dat ze zo aan het genieten zijn hè?!

Hier zijn vooral sperziebonen en wortels favoriet. Maar ook op komkommer wordt flink gesabbeld bijvoorbeeld. Griekse yoghurt vind ze ook echt heerlijk en brood is voor nu nog kaal of met een beetje kokosolie. Welke groente en fruitsoorten is jullie dochtertje al aan het eten?

5. LieveMamaTrix

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Wat gaat dat goed ook daar! En wat pak je het goed aan ook! Hier introduceerden we een maand geleden ook fruit/groente per soort aan en dan een paar dagen achtereen.
    Maar inmiddels wisselen we flink af en combineren we ook groentes waarvan we al weten dat het goed gaat.
    Ze is dol op avocado, druiven, bloemkoolstronkjes en courgette. Sperziebonen daarentegen, niet favoriet ;)... Hoewel ze ze wel gewoon eet.

Hier wel een mama die iedere keer per ongeluk kruimige aardappels haalt... dat is nogal droog en melig, dus daar wordt ze extra dorstig van.

Fijn ook dat ze 's nachts niet meer komt! Hoewel het nog normaal is, kijk ik uit naar de nachten waarop onze meid hetzelfde gaat doen.
    Maar dat moment komt als ze er klaar voor is.

Ik heb haar zojuist enkel de borst gegeven ( uurtje terug ) als lunch. Als ik haar de boterham had aangeboden had ze die ongetwijfeld gegeten. Maar ik wacht het toch nog even af... wellicht vanmiddag een hapje yoghurt proberen ( Griekse, lekker lobbig ).

6. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Hier een dametje bij 6,5 maand 7 kg en 5 gram. Op zich niet al te groot, ook niet extreem klein maar wel een fijn poppie met spekbeentjes. Eten en drinken doet ze niet heel erg geweldig maar ze groeit wel goed. Zo'n 100 gram groente en fruit per dag naast 2,5 fles fv. Ben nu de fruit aan het ophogen, kijken of ze het lust en wilt. Ik geef vanmiddag nog een klein portie extra fruit.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    En hoe ging het vanmiddag? Nog toegekomen aan yoghurt? ;)

Hier was het zelfgemaakte appelmoes met wat yoghurt als verkoeling, want jemig wat was het warm :cool:

8. LieveMamaTrix

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik heb de 'lunch-boterham' dus geskipped en enkel de borst gegeven. Toen rond half vier een eetlepel yoghurt. De eerste 5 happen 'naturel', toen rilde ze er een beetje van. Stukje banaan door geroerd en de rest opgegeten. Ze vond het wel wat!!!
    'S avonds 2 stronken broccoli en 1 vlindertje pasta.

Ik ga maar een beetje op mijn gevoel af. Vandaag sowieso extra borst gehad, want de thee smaakte haar ineens niet zo.

Smulpaapjes zijn het!! :D

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Doe je goed hoor op je eigen gevoel af gaan en gewoon kijken hoe het gaat! Mama-intuïtie is 9/10x prima ;)

Je kan altijd wat lijstjes bekijken op internet met mogelijke groente en fruitsoorten waar je misschien nog niet aan gedacht had, of als je twijfelt over wanneer iets zou 'mogen'/kunnen (oa een voedselintroductie schema op borstvoeding.com). Maar dat het nu al zo goed gaat met heel verschillende structuren en smaken en ze enorm geniet: heerlijk! :)

Deel Deze Pagina