Hoi allemaal, Ben even benieuwd naar jullie mening. Wij doen op dit moment IUI in eigen cyclus en zoals in m'n onderschrift te lezen is het zaad niet zo best. Na bewerking hadden we achtereenvolgens 0.5, 1.3, 1 en nu bij de 4e poging 0.4 miljoen. In principe hadden we 4x IUI afgesproken, maar nu zei de assistente dat we weer een maand moesten wachten (moest ook tussen de 1e en 2e IUI vanwege slechte aantal zaadcellen) en dan daarna door met IUI 5. Nu heb ik een afspraak los weten te peuteren bij onze eigen arts voor over 2 weken omdat ik wil weten of IUI nog wel zinvol is. Wat vinden jullie? Ik heb soms het idee dat we een beetje aan het lijntje worden gehouden vanwege onze leeftijd. Er staat bijvoorbeeld ook letterlijk in het dossier dat er voor IUI is gekozen vanwege mijn leeftijd (begin 20). Ik zit natuurlijk niet te springen om door te moeten naar IVF/ICSI, maar als IUI niet zinvol zou zijn vind ik het ook onzinnig om daar dan wel mee door te moeten...
Misschien kan je voorstellen dat als ze IUI perse nog eens willen doen dat je het wil een gestimuleerde cyclus met meer eitjes. Ik kan je verder niet helpen met de hoeveelheid goed zaad helaas, geen ervaring daarmee
hoi, wij hebben begin dit jaar ook iui gedaan omdat het zaad van mijn vriend slecht is, ongeveer hetzelfde als bij jullie... wij zouden in principe 4x iui krijgen maar het is bij 3x gebleven..en dat werd na de 2de keer al gemeld omdat het zaad zo slecht was. wij zijn nu met icsi begonnen... bij ons in het ziekenhuis vonden ze het totaal niet zinvol om door te gaan met iui met zo weinig zaad..
Heb je om het zaad beter te krijgen niet een quota meegekregen? Mijn man heeft goed zaad en zijn bezig met ivf. Zelfs hij moest van het lab om de 2 a 3 dagen zijn (of gezamelijk) ding doen voor het meest optimaalste zaad. Ik was ook heel jong toen wij begonnen (21) en ben regelmatig diir het zkh naar huis gestuurd met de mededeling, je bent nog zo jong probeer het nog een jaartje. Nu 7,5 jaar later, ziet het er naar uit dat wij nooit zwanger zullen zijn. Wat ik daarmee wil zeggen laat je vooral niet met een kluitje het riet in zenden, en blijf bij je eigen gevoel. Het gemis wordt alleen maar groter met de jaren. Het geeft mij nu rust dat we straks een verwerkingsproces in gaan en daarna op de wacht voor adoptie gaan. Als jij nog niet klaar ben voor ivf, dan ook niet doen. Is het wel het verstandigste om ivf/icsi te gaan doen, ga je daar dan emotioneel op instellen. Zeker met ivf is het wenselijk steun en begrip van je naasten te krijgen. Zeker met alle hormonen die er nog bijkomen. Sterkte!
misschien doen ze het je zegt omdat je 20 bent, omdat ze je dan zoveel mogelijk kansen willen geven. want na ivf houd het op natuurlijk
Hoi babyliz, Er zijn richtlijnen per behandeling wat betreft de hoeveelheid goede spermacellen en die kunnen per kliniek van elkaar verschillen. In onze kliniek geldt het volgende: Ivf kan gedaan worden als er minstens 1 miljoen goede zaadcellen zijn na opwerking, zit je onder de miljoen dan wordt het icsi. Koekiemonster meldt dat het na ivf ophoudt, maar dat is dus niet zo! Op internet kun je ook veel info vinden over eisen zaad en behandelingen. Meid volg je gevoel!
Ik denk dat ze bedoelt dat je met IVF/ICSI 3 betaalde behandelingen hebt en als die over zijn stopt het, tenzij je uit eigen zak gaat bekostigen
@Stefanie: Ja dat zou ook kunnen. Weet alleen niet of dat veel meer zin heeft vanwege kwaliteit van t zaad. @deb27: Ok dat is duidelijk... klinkt niet hoopvol dus. Hoe oud zijn jullie? @llkh1984: Wat heftig allemaal zeg voor jullie.. heel veel sterkte met alles! Bedankt voor je verhaal.. We doen al vanalles om t zaad beter te krijgen. Regelmatig klaarkomen idd, niet heet douchen/baden, vitaminepillen slikken, gezond eten, niet roken, niet drinken etcetc. Helpt allemaal niet helaas. @koekie monster: Dat zou inderdaad kunnen. Maar daarom ben ik ook wel benieuwd of het zinvol is... of dat het niet veel meer kans geeft dan spontaan zwanger worden (en die kans is heel klein). @Jull: Dankje! Had inderdaad al wat rondgezocht en kom toch vrij snel bij ICSI uit met deze uitslagen. Vandaar mijn vraag of IUI nog zinvol is of toch niet... het is gewoon lastig allemaal!
Op je vraag of het zinvol is tussen spontaan en iui, bij iui hoeft het zaad minder ver te zwemmen, dus zeker zinvoller dan helemaal niets. En het heeft dan al 1 barriere minder, je baarmoederslijm die veel zwakke zaadcellen weer kan omleggen. En bij iui gaat het op je eisprong, dus ook geen gehannis met was je nu optijd, te vroeg of te laat. Gewoon dag van de eisprong. Tussen iui en icsi, is icsi de betere oplossing, alleen daar ben je na 3 pogingen wel klaar met alles. Als je dat nog niet wilt kan je misschien eerst nog een aantal iui's doen. Sterkte met jullie keuze.
Bij ons was het ook een paar keer onder de miljoen, maar het is toch zinvol geweest. En ik ben erg blij dat ik geen ICSI heb hoeven doen. Je bent inderdaad nog jong (ik zo'n 10 jaar ouder) dus je hebt nog alle tijd, echt waar. Het is wel frustrerend, en het duurt lang, want je wilt niet zien dat anderen al voor een tweede kind gaan terwijl jullie nog steeds gefrustreerd naar mislukte testen staren. Maar ze adviseren je niet voor niets om door te gaan, als zij het niet meer zinvol vinden zullen ze het echt niet meer doen. Hou vol en heb geduld.
Helemaal zinloos is het niet zo gauw, maar veel zin heeft het met deze uitslagen inderdaad niet. De grens voor IUI is 1 miljoen na opwerken en dat is niet voor niks. Wij hebben in totaal 8 x IUI gehad, waarvan 4 x onder het miljoen (tussen de 0,25 en 0,5) en 4 x daarboven (tussen de 1,0 en 2,8). Uiteindelijk, omdat wij het gevoel hadden aan het lijntje gehouden te worden zijn wij overgestapt naar Dusseldorf en daar werd ons ICSI geadviseerd. Hiervan was de 1e poging raak en inmiddels 24 weken zwanger . Enige advies wat ik je kan geven is 'volg je gevoel'!!
Bedankt voor alle reacties dames! Vandaag gesprek gehad. De arts zei al meteen dat ze ons niet verder wil laten gaan met IUI, dus dat was meteen duidelijk. Werd zelfs gezegd dat we nog minder kans hadden dan 'spontaan', omdat het zaad na bewerken zo slecht wordt. Volgende stap is dus IVF in principe. Heb nog gevraagd of het geen ICSI zou worden, maar dat was alleen als het zaad nog slechter was zei ze. Maar ik lees overal dat voor IVF ook de grens van 1 miljoen wordt aangehouden... dus beetje vaag.