4 hoog zonder lift

Discussie in 'De bevalling' gestart door Tiki, 19 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tiki

Tiki Actief lid

19 mei 2008
    110
    0
    0
    Hi, ik ben nu in de 7e bijna 8e week van mijn zwangerschap en er is mij aangeraden nu al kraamzorg aan te vragen. Daarbij moet je ook invullen of je thuis of in het ziekenhuis wilt bevallen.
    Wij wonen 4 hoog in Amsterdam, redelijk wat trappen (niet stijl) en hebben geen lift. Weet iemand of je dan zowiezo wel thuis mag bevallen? Ik heb namelijk ooit een keer gehoord dat je soms door veel trappen dan in het ziekenhuis moet bevallen.

Groetjes, Tiki

2. denicepino

denicepino Fanatiek lid

13 jun 2007
    1.943
    0
    0
    horeca medewerkster
    kerkrade
    hey tiki !

Daar zou ik ook wel eens antwoord op willen hebben ik woon zelf 3 hoog in een flat en ik zou graag thuis bevallen. Ook geen lift in het flat.

Ik denk dat we het moeilijk gaan krijgen in de laatste maanden, je moet toch maar even die trappen op zien te lopen en als je beneden staat lijkt het alsof die trappen alsmaar langer worden. Ik heb er nu afentoe met warm weer al moeite mee ( heb fysio daarvoor ) maar misschien komt dat ook doordat ik last van me heupen heb.

Ik hoop dat we gewoon mogen thuis bevallen. Ik denk zolang er niks mis is, dat je gewoon thuis mag gaan bevallen. Misschien moeten we het maar aan VK vragen die weet dat vast wel, en kan die toestemming geven om toch thuis te bevallen ( als er geen reden is dat het mis kan gaan)

groetjes denice

3. lillebi

lillebi Actief lid

21 feb 2008
    249
    0
    0
    Bij mijn eerste woonde ik 4 hoog en ook zonder lift, ik mocht toen niet thuis bevallen, omdat het ambulancepersoneel mij niet naar beneden zouden komen halen als het nodig zou zijn, ik ben dus met weeen en al de trappen af gewaggeld ;)

4. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    ik heb ook altijd begrepen dat het niet mocht. Ik weet niet hoe zwaar je bent maar ben je aan het einde van je zwangerschap 100 kg of zwaarder dan mag je ook niet thuis bevallen

5. denicepino

denicepino Fanatiek lid

13 jun 2007
    1.943
    0
    0
    horeca medewerkster
    kerkrade
    ohjee ohjee...... Dat is minder.... had me er zo op verheugd om thuis te bevallen. Gaat het dan gewoon alleen om dat die trappen er tussen zitten ? Het zijn ECHT heeeeeeele breden trappen. En hier in de gang in huis kan je zelfs nog draaien als dat nodig is met een brancard. En zelf ik ben altijd 56 kilo geweest en weeg nu 72 kilo.
    Is het dan dat je onder de 100 kg moet blijven voor ze je de trap af brengen of is dat gewoon echt alleen door die trappen? ( vind ik allemaal wel heel erg balen )

groetjes
    denice

ps: De tijd gaat wel erg langzaam he fleur 1 vanaf week 25 of valt het bij jou wel mee?

6. Konijn

Konijn Niet meer actief

Het gaat volgens mij om de hoeveelheid trappen, hoewel er nergens op internet duidelijke informatie over te vinden is.

Trappen zijn een bezwaar als:

- ze een lastige draai hebben
    - ze te steil zijn (maar dan heb je het dus echt over een vlisotrap: wij hebben een tamelijke steile trap namelijk en het mag gewoon)
    - ze te smal zijn (dan kan er geen brancard door)
    - het er te veel zijn...

Maar ja, wat is te veel? Soms lees je dat je niet eens op de tweede verdieping mag bevallen en soms gaat het echt om 8 hoog. In ieder geval heeft het te maken met de arbovoorschriften voor ambulancepersoneel (vandaar ook de regel dat je niet meer dan 100 kg mag wegen).

Het betekent dat ze je, mocht er wat zijn, in principe niet naar beneden hoeven tillen, maar dat ze de brandweer kunnen laten komen om je naar beneden te takelen.

Sommige vrouwen nemen dat risico gewoon: de kans dat je accuut naar het ziekenhuis moet is niet heel groot en de kans dat je niet meer zelf kunt lopen is nog kleiner (dat is eigenlijk alleen bij overmatig bloedverlies). Maar een van mijn verloskundigen vertelde dat ze ook weleens iemand beneden heeft laten bevallen omdat ze het risico van de trap niet aandurfde.

Het is in ieder geval een gedoe en het is heel vervelend dat er nergens duidelijke richtlijnen staan. Misschien kun je contact opnemen met de ambulancedienst in jouw regio: die kunnen precies vertellen wat ze wel en wat ze niet doen!

Groetjes!

7. denicepino

denicepino Fanatiek lid

13 jun 2007
    1.943
    0
    0
    horeca medewerkster
    kerkrade
    Ik denk dat ik het me verloskundige gaat vragen. Ik moet er volgende week heen, en dan vraag ik wel eventjes wat zij er van vind , en anders bel ik gewoon zoals je zei ambulancedienst op.

Dankjewel voor de tip.
    even heel iets anders
    Ben heeeeeeeel erg zenuwachtig voor morgen voor het intake gesprek van de kraamzorg geen idee wat ik daar van kan verwachten. Heb wel wat verhalen gelezen hier maar het steld me niet echt gerust. Hoop wel niet dat het een chagerijn is. Want aan de telefoon klonk het al niet vrolijk.

maar bedankt en groetjes
    denice

8. Tiki

Tiki Actief lid

19 mei 2008
    110
    0
    0
    hmmmm volgende week eerste keer verloskundige, zal het haar ook vragen. Zou het wel jammer vinden, maar geen ramp (scheelt natuurlijk ook weer veel gedoe thuis ;).
    Zou wel handig zijn inderdaad als er duidelijke richtlijnen voor zijn of als ze er zijn dat je ze ergens kan vinden.

Denice succes met het intake gesprek! Je krijgt vast een schat van een kraamverzorgster strax als je bevallen bent!

Tiki

9. denicepino

denicepino Fanatiek lid

13 jun 2007
    1.943
    0
    0
    horeca medewerkster
    kerkrade
    tiki ik hoop dat je gelijk heb. Jij succes met je eerste gesprek bij verloskundige ik zou als ik jou was een papier meenemen en alles opschrijven wat ze daar allemaal zeggen want ik heb de helft niet meegekregen toen omdat ik nog zo verbaast was dat ik ECHT zwanger was !
    En dan nog iets die man ( ja heel leuke man als verloskundige ) prate zoooooo snel dat ik dacht man waar heb je het over !

Sommige dingen hebben ze ook echt geen duidelijk antwoord moet eigenlijk een keer een soort handleiding komen ofzo. Hier op internet kijken wat voor vragen er gesteld worden en dan daarover een boek maken ofzo. Lijkt me handig. Agh ja zo komen we er uiteindelijk hoop ik toch ook achter.

groetjes denice

10. Tiki

Tiki Actief lid

19 mei 2008
    110
    0
    0
    het wil niet zeggen dat je diegene ook krijgt, intake wordt wat ik begrepen heb vaak door iemand van "kantoor" van het bureau gedaan.

11. Jyll

Jyll Actief lid

6 okt 2007
    103
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    eindhoven
    Bij mijn eerste woonde ik 4 hoog en ook zonder lift, ik mocht toen niet thuis bevallen, omdat het ambulancepersoneel mij niet naar beneden zouden komen halen als het nodig zou zijn, ik ben dus met weeen en al de trappen af gewaggeld

het kan hoor dat het klopt wat je daar schrijft, ik heb er helemaal geen verstand van.
    maar wat nou als je buiten je zwangerschap om een ambulance nodig hebt? Laten ze je dan ook grof gezegt achter omdat ze teveel trappen moeten lopen.

dacht ik even aan, wat een onzin!

liefs Jyl

12. denicepino

denicepino Fanatiek lid

13 jun 2007
    1.943
    0
    0
    horeca medewerkster
    kerkrade
    ja ben ik helemaal met je mee eens Jyll! leg je half dood te gaan daar ja sorry je zou toch eerst zelf naar beneden moeten gaan lopen want kijk je bent over de 100 kilo en ja die trappen kunnen we ook niet hebben is niet goed voor onze rug. Ik zie het al voor me hahahahahahaha....

Lijk mij toch niet leuk om met weeen naar beneden te gaan lopen waggelen. Maar ja je kan moeilijk hier in de hal beneden gaan wonen zodat je die trappen niet af hoeft te lopen he. Ik zie me al zitten op een stoeltje hihi...

Nou ja ik denk dat ik wel hulp krijg om me zelf naar beneden te krijgen. Me vriend helpt me nu afentoe al omde laatste treden naar boven te kunnen lopen want het lijkt alsof er ene tussen me beken in zit. Zit volgens mij al zoooooo laag.. zitten gaat ook niet erg lekker. Net alsof ik ergens op zit ofzo.

groetjes denice

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk dat het grote verschil is dat je dit kan zien aankomen. Je bent zwanger, dus dat kind moet er uit ;) . In een heleboel beroepen mag je niet meer tillen dan een bepaald gewicht. En moet je zwaarder tillen (bijvoorbeeld mensen in bad ofzo) dan moet je een (eigenlijk!) een lift gebruiken of een 2e persoon. Maar in geval van nood, dus iets wat je echt niet van te voren kan zien aankomen, gaat dat allemaal niet op.

Het blijkt overigens zo te zijn dat ongeveer de helft van de thuisbevallingen in het ziekenhuis eindigd. Dus dat is iets waar echt wel rekening mee gehouden kan worden denk ik.
    Een onverwachte situatie (hartstilstand ofzo) niet.

14. Marjanne

Marjanne Fanatiek lid

13 mrt 2006
    1.912
    0
    0
    Noord Holland
    Hey meisjes :D

Ook ik woon in een flat op 4-hoog zonder lift.
    Ik mocht thuis bevallen in overleg met de vk. (gewoon ff vragen ;) )
    Ik ben tijdens mijn ontsluitingsweëen toch naar het ziekenhuis gegaan (was ondertussen meer dan 26 uur bezig en was het een beetje zat ;) )
    Toen ben ik gewoon zelf de trap af gegaan, gewoon af en toe even stil staan en puffen.
    Ook dat ik nog zwanger was waren de trappen ook nog te doen.
    Liep een dag van te voren nog met 2 boodschappentassen de trap op.
    Het zorgt er wel voor dat je conditie op peil blijft.
    Ook met kindje is het te doen, maar dan heb ik "mazzel" dat mijn ventje niet zo zwaar is.
    Ik loop altijd maar 1 keer de trap op als ik boodschappen oid heb gedaan. Alles kan in 1 keer mee naar boven.
    Dus meisjes maak je niet zo druk, alles komt goed :D

15. Konijn

Konijn Niet meer actief

Dan laten ze dus de brandweer komen om je te takelen: heb ik weleens gezien in de straat... Tamelijk ongemakkelijk, want zo'n brandweerauto trekt aardig wat kijkers... :rolleyes:

Mijn intake-madame leek mij aan de telefoon ook helemaaaaaaal niet aardig, maar het was echt een heel leuk en lief mens uiteindelijk (met heel veel geduld). Ik vind het jammer dat ze zelf geen kraamhulp meer is! Het kan dus best meevallen... ;)

16. miekiemiek

11 feb 2008
    97
    0
    0
    Ik mocht wel bevallen thuis, maar uiteindelijk is dat niet nodig geweest.
    Als er hier wat mis gaat (in mijn nieuwe huis), moet ik van 8 hoog met een takelwagen gehesen worden. De lift is namelijk te klein. Maar ja, ik woon nu in Be en ik heb sowieso medische indicatie, dus komt wel goed.

17. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Bij mijn eerste woog ik aan het einde van de zwangerschap meer dan 100kg en 4-hoog zonder lift.

Mijn vk vertelde me dat de brandweer de gebouwen keurde en dat op basis daarvan was besloten of thuis bevallen verantwoord was of niet. Bij ons was dat dus het geval.

Wij hebben uiteindelijk toch voor het ziekenhuis gekozen, waar ik heel blij mee was. Want ik ben idd bijna 2 liter bloed verloren bij mijn bevalling en door de brandweer uit het raam getakeld worden vanaf 4 hoog.... brrr... moet er niet aan denken!

Deel Deze Pagina