Ik kan niet wachten tot ik dit ook uit mag leggen Mijn oudste weet dat er een baby in mijn buik zit maar dat neemt hij voor waar aan. Ik zal het gewoon uitleggen zoals het is, zoiets als salapio. Ik vind het altijd zo leuk om mijn kinderen iets te mogen leren en dan te zien dat ze het ook echt oppikken <3
mee eens. dat stond op een internet filmpje...ik dacht dat brengt zoontje juist in verwarring over knuffelen. ik heb het filmpje uitgezet. ik vertelde dat als een man en vrouw van elkaar houden en een kindje willen maken dan doen ze dat. hoe zij het precies doen is het de grootste geheim van de wereld. het lukt ook niet altijd. hoe zij het hebben gedaan is het geheim van papa en mama. want een kindje in de buik is zo een wonder! daar kom je er achter als je groter bent. maar je hebt echt een papa en mama samen nodig. zoiets. ik voel me niet gedwongen om het precies te vertellen. maar ik wil ook nog niet over zaadlozing of zoiets hebben. zoontje weet dus dat alleen grote mensen het kunnen doen. en wanneer ik meer over de baby vertel gaat het meer over baby. zoontje vindt het vooral leuk om te horen dat hij zelf n baby was en dat mama en papa ook ooit in eigen moeders buik etc. hij wil ook zo graag papa worden als hij groot is. en 6 kinderen hebben...hahahaha.
Leuk om te lezen hoe iedereen hier weer anders tegenaan kijkt. Cygnet, 10 wkn is misschien wel vroeg, maar ik denk niet dat het in de belevingswereld van kleuters veel verschil maakt of je dit met 10,13,15 of zelfs 20 weken vertelt. Lang duurt het toch wel voor ze (en voor mij ). Belize, had ik je dus toch verkeerd begrepen, haha. Op zich groeit mijn buik al flink. En we hebben zometeen een echo om te laten zien. Salapio, eens, eens en eens. Dochter vind de borstvoeding ook reuze interessant. Ook waarom die er nu niet is. Ik heb haar al eens uitgelegd dat die pas weer komt als ik misschien ooit weer eens een baby krijg. Ze wil dan weer proeven. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor ze daar weer over begint. We hebben heel lang lopen wikken en wegen over wanneer we het gaan vertellen. Manlief wilde dit meteen bij de positieve test al doen. Ik ben daar toen tegenin gegaan, omdat er nog zoveel mis kan gaan. Moet er niet aan denken ze blij te maken dat er een baby komt (want dat gaan ze leuk vinden, ze vragen er geregeld om) en dan even later moeten vertellen dat broertje/zusje toch niet komt. Daarnaast kan ik echt niet van ze verwachten dat ze dit stil gaan houden bij opa/oma en klasgenootjes, en ik had het liever niet met een week of 5 wereldkundig. Ik wil er uitgebreid de tijd voor nemen om het ze te vertellen. Op de dag dat ik 10 weken ben hebben we alle 4 een vrije dag, en kunnen we er alle tijd voor nemen. Die middag willen we dan naar de opa's en oma's om ze in te lichten. Om te voorkomen dat mensen het via via gaan horen via praatgrage kleuters willen we de nabije familie in rap tempo na elkaar vertellen. Je hebt altijd van die onnadenkende mensen die het leuk vinden je op facebook te feliciteren voordat je er zelf wat op zet. In mijn 11e week hebben we de verjaardag van zoon hier thuis. Bijna de hele familie komt en het lijkt me leuk het iedereen tegelijk te vertellen. De eerst volgende keer dat iedereen weer samen is zal daarna kerst zijn, dan zit ik op 21 weken, en dat vind ik te laat. Nog even over gedacht of het niet de shine bij zoon weg haalt op zijn verjaardag. Maar daar ben ik niet zo bang voor. Hij wil cadeau's, taart, en neefjes en nichtjes, en die zullen er zijn. Waar de groten over praten boeit hem niet zo. Daarnaast verwacht ik dat hij er heel blij mee is, dus dat zit wel goed. Daarnaast gaan verjaardagen hier na kinderbedtijd altijd nog even door voor de groten, en gaat het echt heel erg opvallen als ik en niet rook en niet drink.
Ik zou vooral de onzekerheid over het wel of niet goed gaan een reden vinden om het nog niet te vertellen. Mijn vriendin nam haar dochter vrolijk mee naar de 2e echo rond de 11 weken en toen was er geen levend vruchtje meer Dat was niet echt leuk zoals jullie kunnen bedenken.
Dat kan ik me goed voorstellen. Het was hier ook behoorlijk plannen met de opvang, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ze woensdag mee te nemen naar de eerste echo. Bij de tweede ook niet. Maar de kans dat het misgaat wordt wel per week kleiner. Mocht ik nu een goede echo hebben, en daarna gaat het mis, dan zal ik gebroken zijn. En dan mogen ze van mij ook weten waarom ik zo verdrietig zal zijn. Maar dan wel in een rustig gesprek. Niet live in beeld bij de vk.
In de bibliotheek staan wel goede boeken met plaatjes. Dan kun je kijken wat voor jouw gezin werkt. Ik had verteld dat er een soort ballon in mama's buik zit die steeds groter wordt. Op een gegeven moment past het niet meer en komt het baby'tje er via het babygaatje uit. Dat kan net als het tuitje van een ballon oprekken zodat het past. Tevens uitgelegd dat het lang duurt door duidelijke tijden aan te houden. Dus eerst is papa jarig, dan Sinterklaas, dan is het oud en nieuw, dan is oma jarig en daarna komt pas de baby. Dat maakt tijdsbesef duidelijker dan over zoveel maanden. Geheim houden was geen optie, we dachten eerst dat ik een miskraam had gehad, dus dat moest uitgelegd worden. Daarna viel wel op dat mama meerdere keren per dag overgeeft. Kies woorden die bij jullie passen en kijk ook gewoon goed naar wat er echt gevraagd wordt. Het ene kind heeft veel meer info nodig dan het andere en dat ligt niet aan de leeftijd.
Misschien is dit iets? bol.com | De buitelende baby in mama's buik, Thomas Svensson | Boeken Verder zou ik het vooral niet te ingewikkeld maken, maar wel "eerlijk" zijn (niet de bloederige details natuurlijk, maar ook weer niet het verhaal van de ooievaar ). Zaadje, eitje, baby gaat groeien, nu zo groot als een appel en nu zo groot als een voetbal, etc...
https://m.bol.com/nl/p/een-baby-tje-op-komst/1001004011545693/?Referrer=ADVNLGOT0020081001004011545693 Link naar Een baby'tje op komst van W. Sears. Hier recensie (wel oudere uitgave). Ik heb m gewoon bij selexy (polare) gekocht. Kinderboek: Een baby
Hoe komt de baby in de buik? Als volgt uitgelegd: Papa heeft een zaadje die hij bij mama in de buik gestopt heeft. Dan kan er een baby in de buik groeien. (Vergelijking maakte ik met zaadje in de grond, dat een bloem werd). Niets onwaars aan en ik hoef niet bang te zijn dat ze t gaat uitproberen . Wij zijn vrij open over de vagina (gebruiken dat woord ook gewoon al bij wassen ed, altijd al gedaan). Dus ik leg uit dat je drie gaatjes hebt. 1 om te poepen, 1 om te plassen en 1 - als je net zo groot bent als mama - waar een baby uit kan komen. Uitgelegd dat het gaatje groter wordt als de baby eruit wil.