Wat zijn jullie ervaringen met afplakken van 1 oog bij een peuter (met een eigen willetje) vanwege scheel zien? Wilden jullie kindjes de plakkers een beetje laten zitten en hoe beloonde jullie het als ze hetel lieten zitten? Eigenlijk heeft ze het met beide ogen iets (rechts meer als links), normaal zouden ze dan corrigeren met een brilletje maar ze kijkt te dicht bij de 0. Corrigeren zou dan geen nut hebben en de bril voor scheelzien niet werken. Vandaar dat ze nu beginnen met afplakken van het linker oog voor 2 uur per dag.
Onze dochter is net drie geworden, maar we plakken al anderhalf jaar. Eerste twee dagen was drama. Nu hoort het er gewoon bij. Zolang de juiste princessenplaatjes erop staan en ze ze na gebruik op een poster mag plakken vindt zij het prima. Tip: ga er zelf resoluut instaan, als in 'dit gaan we gewoon doen!' Terughoudendheid, twijfel of eigen emoties heeft een kind zo door en zal daar gebruik van maken. Wij belonen dus niet. Het hoort er gewoon bij. De dag beginnen we met ontbijt (pap en brood) en de pleister ligt klaar naast haar bord.
Mijn dochter plakt al 2 1/2 jaar ( vanaf haar 3), en dit ging eigenlijk meteen goed, nu ze wat ouder word vind ze het soms wel vervelend.....
afplakken en dan dingen ondernemen/afleiden. Dingen doen die ze erg leuk vind om te doen bijvoorbeeld. Bij Owen plakken we al een jaar af. Zijn schele oog is ook extreem lui en hij ziet er maar 10% mee. Eerst was dat zelfs 3%. En als we dus gingen afplakken mocht hij niet rond lopen of het moest aan de hand zijn. MAar geloof niet dat dat bij jouw dochter aan de orde is toch?
Ik plak bij 2 van de 3 kinderen af. En ze accepteren het goed. Kiezen zelf hun sticker uit. Het beste is om tijdens het afplakken dingen te doen waar ze goed bij moeten focussen, zoals bijvoorbeeld kralenrijgen en lezen. Vaak zijn ze dan al heel afgeleid.
Oudste (8) heeft nu al.5 jaar stickers. Ze mocht toen zelf kiezen welke, dus dat was al helemaal leuk natuurlijk. Verder gelukkig nooit problemen gehad. En:het werkt echt!
Belonen was ook niet helemaal de juiste benaming. Mijn ouders deden bij mijn broertje inderdaad ook dat hij de balken mocht beplakken ermee. Wij willen een mooie poster maken voor op haar deur en daar mag zij het op plakken. Ook willen we haar als de plakker erop gaat even wat specifieke aandacht geven zoals bijvoorbeeld een spelletje samen. De tip van er resoluut instaan is denk ik inderdaad wel een goede, bij haar moeten we toch al vrij resoluut zijn anders doet ze het gewoon niet.
Zou ze konden beoordelen ziet ze er wel goed mee, alleen dus geen diepte. Hier heeft ze thuis niet zo'n last van maar ik merk wel dat ze met bepaalde dingen terughoudender is. Zit me zelfs af te vragen of dit een reden zou kunnen zijn waarom ze niet op een loopfiets durft? Al kan ze er nog geen antwoord op geven als we het haar vragen.
Bedankt voor de reacties allemaal! Sterkt me toch een beetje met hoe ik er al over dacht. Door alles wat er hier de afgelopen maanden ben ik gewoon wat meer aan ons en mezelf gaan twijfelen.
Hier ook al een plakkertje van sinds hij ongeveer 14 maanden was. 1u per dag voor het slapen. Eerste dagen was het even volhouden en heel fel afleiden maar nu gaat het goed. Hij heeft periodes dat hij een beetje tegenwerkt maar als de plakker eenmaal op is is he goed. 9 van de 10 keer laat hij het goed doen. Ik zeg het ook 2x op voorhand. 5min en 1min op voorhand. Ongeveer he maar dan weet hij dat hij de plakker krijgt.
Hier plakken we 2 uur per dag af. We hebben van de oogarts een mooie poster gekregen waar de pleisters op kunnen. Eerst werd de jurk van een prinses versierd en nu versieren we een vlinder. Als ze inderdaad mag kiezen welke prinsessenpleister op haar ook mag, gaat het prima.
Ik heb jarenlang 7 uur per dag met een pleister rondgelopen en vond het echt niet leuk. Toen mocht ik van mijn ouders voor cadeaus sparen. In mijn geval 100 pleisters voor gaatje en daarna 100 voor een paar oorbellen. Ben nu wel blij dat mijn ouders hebben volgehouden wnt met bril of lenzen kan ik goed zien.
heb zelf vroeger ook moeten afplakken en mijn ogen zijn rechtgezet. Scheel zien doe ik niet meer maar het afplakken vanwege lui oog heeft bij mij totaal geen zin gehad. Die ene oog is vreselijk slecht en ik heb nooit diepte kunnen zien. Nu ik ouder word ( ben 37 ) ben ik echt bijna blind met dat oog. Dus dat kan ook. Dat het afplakken ondanks alle moeite geen zin heeft. Owen dreigt dezelfde kant op te gaan. Dus denk dat het ook wel 'in de familie' zit.
Toevallig waarschuwde de oogarts er ook voor dat het zelfs erger kan worden met plakker, dan moet het dragen geloof ik langzaam opgebouwd worden maar dan moet ze eerst weer langskomen.
Hoe oud was je dat je begon ermee? Mijn broertje heeft ook een hele periode gehad dat hij niet wilde maar mijn ouders zette ook door.
Mijn ogen zijn ook jarenlang af geplakt geweest. Heb twee luie ogen. Ik heb het eigenlijk nooit als naar ervaren. Mijn ouders gingen er leuk mee om. Ik mocht 's ochtends vroeg een sticker uitzoeken voor op de pleister. En als in de klas de wekker af ging mocht de pleister eraf en op de balk in het klaslokaal plakken. Er waren nog twee kindjes met een lui oog. Andere kinderen waren zelfs jaloers op ons haha Overigens heb ik nog steeds een lui oog, die maar voor 50% functioneert. Andere oog 80% dus in hoeverre het werkt, geen idee. Misschien had ik anders wel een mol geweest
Mijn dochter is nu ruim een jaar aan het plakken. Heeft een lui oog. Hier ging dat vanaf het begin heel goed. Ze doet eigenlijk nooit moeilijk over dat ze ze op moet. Meestal kiest ze zelf haar pleister maar als wij het kiezen is het ook goed. Nu plakt ze weer 4 uur per dag maar dat is 8 uur per dag geweest, dat was soms wel wat lang.
Vandaag is dag 2 van het plakken. Gister werd ze niet lekker wakker uit haar slaapje (grieperig) en alles was dus een en al drama. Ik heb haar toen wel af kunnen leiden met een wandeling, uiteindelijk heeft ze gewoon de 2 uur vol gemaakt. Vandaag ging het plakken al stukken makkelijker, ze vraagt wel af en toe of het al af mag en dan vertel ik haar wanneer, ze is nog steeds niet lekker dus ligt lekker te rusten op de bank met een filmpje op de iPad die op tafel staat. So far so good! Bedankt meiden voor alle tips en bemoedigende woorden!
Ik heb een paar maanden oog plakkers gehad, mijn ouders zelf zagen echter geen verbetering en met bijna 3 jaar hebben ze mij aan mijn ogen Laten opereren ( ik keek scheel en dit hebben ze recht gezet,) Ik moet wel een bril maar zonder zie ik ook prima Misschien dat je het kunt doen zoals hier boven ergens staat, voor zoveel plakkers kun je iets uitzoeken misschien dat dat iets motiveerd
Pfoe daar vraag je me wat ik denk rond een jaar of 4 Ben daarna overigens nog 2x geopereerd en hebben ze mijn ogen rechtgezet. Dit kan ik nu nog 2 x laten doen en ik kijk nu ook wel weer aardig scheel als ik moe ben maar heber nog geen hoofdpijn van dus stel het zo lang mogelijk uit