Hier een kleine man van goed 2 jaar sinds de zomertijd slaapt hij netjes tot half 7 kwart voor 7 en is gelukkig niet meer tussen 5 en half 6 wakker. Maar nu bij het naar bed brengen sávonds gillen schreeuwen helemaal hysterisch uit zijn bed bonken op de deur dan gaan we naar boven en zeggen een beetje boos dat we dat niet willen gaat die zijn bed in en hoor je hem niet meer. ook wordt hij regelmatig na een uur gillend "wakker" maar wakker is het niet je aait 3 keer over zijn rug en legt hem recht en het is goed, s'nachts gebeurd het een paar keer in de week dat hij de hele boel bij elkaar schreeuwt rechtop in bed zit helemaal overstuur, dan gaat hij wel weer liggen maar je kan er donder op zeggen dat het dan de hele nacht bal blijft steeds wakker worden gillen , en op een gegeven moment niet meer willen slapen en zeggen mama bang. hij is de afgelopen weken een echt peuterboefje aan het worden gaat naar de psz. begint flink te kletsen, hij heeft een nachtlampje op zijn kamer. hoort dit allemaal bij elkaar zijn er tips om iets tegen te doen.
hmm er is een bepaalde slaapstoornis waarbij je hard gillend precies-niet-wakker word? maar het kan ook zijn dat hij gewoon een hoop te verwerken heeft natuurlijk.. daar heeft hij wel echt de leeftijd voor. net als de juiste leeftijd voor een grote fantasie...
Ik doe mezelf ook maar gewoon voorschotelen dat het een fase is, hij doet dit pas sinds een paar weken, en die fantasie inderdaad, je ligt helemaal in een deuk.
Deze slaapstoornis heet nachtangst. Dit gebeurt 1 tot 4 uur na inslapen. @ Ts, mijn zoontje huilt ook vaak in zijn slaap. Onze aanwezigheid kalmeert hem wel direct. Soms raakt hij echter toch overstuur. Helaas weten wij niet waar dit aan ligt. Dromen?? De nachtangsten is in het begin van de nacht. Hij gaat dan huilen, zitten in bed en dit gaat uiteindelijk over in schreeuwen, wild om hem heen slaan, schoppen, rollen. Lijkt op een driftbui, alleen wat heftiger. In eerste instantie leek hij wakker, maar dit blijkt niet zo te zijn. Beste tijdens zo'n aanval is om niet wakker te maken, dan gaan ze rustig weer verder slapen. Hier werkt dat dus niet. Hij komt pas uit zo'n aanval als hij uiteindelijk getroost wordt door de ander, dus niet door de persoon die als eerste naar hem toe is gegaan. Dus als ik bijv als eerste naar hem toe ben gegaan, moet ik hem na een tijdje overgeven aan papa. Google maar eens op nachtangst of Pavor Nocturnus.
dit lijkt heel erg op wat wij meemaken met hem, hij zit inderdaad rechtop en lijkt alsof hij wakker is maar dat is hij niet! ik ga er eens op verder zoeken, zou dit ook verband kunnen houden met zijn "angst" om naar bed te gaan !
Hoi, Mijn zoontje heeft ook van die nightterrors. Ong 1 uur na t slapengaan al krijsend en gillend wakker. Tenminste zo lijkt het, want zijn ogen zijn wel open, maar hij antwoordt niet op vragen. Nu weet ik het, als hij zoiets krijgt, begin ik hem vraagjes te stellen en kan hij niet antwoorden of alleen een beetje ja knikken, dan is het zover, een nightterror. Het lijkt gruwelijk, maar hij herinnert er zich niets van, na een kwartiertje gaat hij weer rustig slapen en hoor je hem niet meer. TIP: het lijkt erger bij stress (nu zijn we verhuisd en hij heeft er al een paar gehad) EN het lijkt minder als hij 's avonds voor het slapengaan een beker chocomelk drinkt (is zijn maag niet leeg).
Hier ook een jongetje die af en toe van die periodes had . Bij hem werkte dan kindival van vsm goed. De scherpe kantjes gingen er dan wel van af.
ons zoontje had dit ook wat hier goed hielp en nog steeds eigenlijk is de dag met hem doornemen, en dan achterstevoren dus zo van wat hebben we gegeten gedaan waar ben je geweest dus van de avond tot de ochtend en niet te uitgebreid gewoon ruwweg wat er die dag gebeurt is even doornemen dan kunnen ze dag dag goed afsluiten hier helpt het enorm misschien het proberen waard? succes
Geen idee of dit verband kan hebben met "angst" om naar bed te gaan. Ze zeggen dat ze zich zo'n aanval niet herinneren, zeker niet als ze niet wakker worden na zo'n aanval. Mijn zoontje heeft ook een slaapprobleem, wil niet alleen slapen, is angstig. Maar we weten niet waar dat vandaag komt.
Stress zorgt hier inderdaad ook voor aanvallen. Ook drukte zoals bijv een verjaardag. Een dag met veel indrukken.