Al ingeschreven bij basisschool- nu twijfels

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Decca1980, 11 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Hoi,
    Onze dochter wordt in februari 4 en we hebben haar al ingeschreven bij een basisschool. Ze gaat naar dezelfde school als 2 meisjes in de straat die nagenoeg even oud zijn. Onlangs hebben we een brief gekregen met daarin de klassenindeling voor volgend jaar. Ze komt in een klas met 32 leerlingen. Wij vinden dat best erg veel. Vooral omdat ze erg verlegen is en zich vaak op de achtergrond houdt wanneer ze zich in grote groepen bevindt. Nu is er een andere basisschool in de buurt waar we ook gekeken hebben. Beide scholen leken ons goed. Alleen leek de andere school ons iets meer mogelijkheden hebben op educatief gebied. Plus dat die school voor ons iets beter op de route ligt en dus die 2 meisjes in de straat er heen gaan. Ook handig als ik een keer vast zit in de trein of zo en zij mijn dochter kunnen ophalen of andersom.
    De school die is afgevallen heeft voor volgend jaar ook 32 leerlingen, maar ze hebben vanaf oktober een tweede juf in dienst genomen waardoor het 2 klassen van 16 leerlingen worden. Naar deze school gaat ook een vriendinnetje van het kdv.
    Nu twijfelen we dus of we haar toch niet naar die school met kleinere klassen zullen doen. We denken dat ze dan meer tot haar recht komt. Tegelijkertijd horen we ook van kennissen in het basisonderwijs dat 32 leerlingen in groep 1 tegenwoordig heel normaal is en dat we ons echt geen zorgen hoeven te maken.
    Iemand tips?

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hier waren het ook 31 kinderen in groep 1, dat kwam mede ook door de instromers. Nu gaat ze naar groep 1/2 met 22 leerlingen, dus dat is wel wat fijner!
    Voor deze reden zou ik alleen niet kiezen voor een andere school, misschien zit ze dsn volgend jaar alsnog weer met 32 kinderen in de klas.. Die zekerheid heb je dus niet.

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dochter went er wel aan. Voor mij zou de vraag zijn wat de school doet om elk kind genoeg aandacht te kunnen geven. Er is hier maar 1 school die aan klassenverkleining doet. Als ik voor een school met een klassikaal lessysteem had gekozen, was dat hem wel geworden. De andere scholen hebben dus allemaal van die grote klassen.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Als allebei de scholen naar wens zijn, zou ik zeker kiezen voor kleinere klassen.

Mijn dochter kijkt ook de kat uit de boom en een grote klas zou hier nog meer uitdaging zijn. Ze is afgelopen maart gestart in een kleine groep en begint over een week in een klas van 12. Ik vind het echt heel fijn.

5. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Er zit wel wat verschil tussen beide scholen. Ze gebruiken wel beiden dezelfde onderwijssystemen, maar de school waar we voor gekozen hebben lijken iets meer middelen te hebben om wat extra te doen. Zo hebben ze een aantal universitair geschoolde leerkrachten die zowel extra aandacht geven aan leerlingen die meer kunnen of sneller gaan als voor kinderen die juist minder snel mee komen. Het gebouw is wat nieuwer en ruimer en lichter. Ze hebben een grote moestuin op het schoolplein. Zulk soort dingen vinden wij ook belangrijk. En de praktische dingen zijn gemakkelijker. Overblijven etc.
    Van de afgevallen school weet ik dat ze ook wel extra aandacht geven maar dan in de klas zelf. Buurjongetje kreeg ik groep 2 bijvoorbeeld al wat taal- en rekenles omdat hij zich begon te vervelen. In de klas zelf extra aandacht geven vind ik ook wel een goed iets.
    Verder was het ook zo dat mijn dochter zelf een voorkeur uitsprak voor deze school. Hier kwam ze binnen en ging ze meteen spelen.
    Bij de andere school bleef ze meer aan mij vast kleven. Dit hebben wel mee laten wegen in ons besluit, alleen vonden wij de andere school gewoon iets beter lijken. Maar nu begint het voor mij toch weer mee te wegen...

Ik vind het gewoon moeilijk. Het is pas over een half jaar en wie weet hoe mijn dochter dan is. Misschien zorgt zo'n grote klas er wel voor dat ze juist voor zichzelf leert opkomen, maar misschien voelt ze zich juist doodongelukkig...

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.869
    113
    Mijn kinderen stappen over naar een school met grotere groepen, maar ze vonden het allebei veel rustiger in de groep daar. Hun vorige school had kleinere groepen, maar met veel kinderen met gedragsproblemen en leerkrachten die de grip aardig kwijt waren. Rustige leerlingen kregen daar juist weinig tot geen aandacht.
    Garanties heb je ook niet, wie weet voegen ze een jaar later weer groepen samen etc. Met vriendinnetjes en buurkinderen zou ik op die leeftijd helemaal geen rekening houden, ze maken zo weer nieuwe vrienden en vriendinnen en jij leert vast ook ouders kennen met wie ze een keer mee kunnen rijden ofzo als je ziek bent ofzo. Ik zou kiezen waar je het beste gevoel bij hebt.

7. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Ik zat ook te twijfelen vanwege de groepsgrootte.
    Toen mijn zoon eind mei naar school ging, kwam hij in een groep met 28 kinderen, na de vakantie bleven 12 in groep 1 en de rest ging door naar groep 2, mit de instromers zat hij aan het eind van het schooljaar weer op 31...met tussentijds nog 2 keer een andere juf door zwangerschapsverlof....dat had ik mij ook een beetje anders voorgesteld...

Van buitenaf lijkt het mij lastig om elk kind in zo een grote groep voldoende aandacht te geven, het kan gewoon niet, de instromers moeten nog wennen en hebben gewoon meer aandacht/ hulp van de juf nodig en dan heb je ook altijd een paar stoute kinderen die de aandacht trekken.
    Maar kinderen zijn best wel flexibel en wennen snel aan een situatie. Ik zou op mijn gevoel afgaan en ook praktische dingen en rol laten spelen, een kleine klas hoeft niet per definitie beter te zijn, veel hangt ook van de leerkracht af. En het kan zo veranderen...De school met kleine groepen, die ik eerst op het oog had, moest vanwege het lage aantal leerlingen de deuren sluiten dit jaar.

Deel Deze Pagina