Tandjes los door val 2 jarige. Laten trekken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nell87, 27 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nell87

    Nell87 Actief lid

    24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Hi,
    Gisterenmiddag is onze dochter van ruim 2 in de speeltuin op haar voortanden gevallen.
    Haar voortanden zijn door de klap naar achteren geduwd. Bij de noodtandarts zijn ze weer recht geduwd maar bleken ze beide los te zitten. De tandarts adviseerde ze te laten trekken, maar dit wilden we nog niet direct doen.
    Vandaag gaan we naar onze eigen tandarts voor advies en controle.
    Heeft iemand hier ervaring mee? Als er een kans is dat ze kunnen blijven zitten, wil ik dit graag proberen.

    Ook voelen we ons enorm schuldig dat ze is gevallen. Hadden we niet constant bij haar moeten blijven om dit te voorkomen? Maar dit is uiteraard ook niet haalbaar, maar het houdt ons wel bezig.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Schuldig voelen moet je je zeker niet doen. Vallen kan altijd gebeuren.
    Hier viel m’n 5 jarige van de bank en brak z’n sleutelbeen. Op de bank zitten kan je nou niet bepaald voorkomen of bij blijven.

    Verder zou ik zeker vragen of het nut heeft ze niet te laten trekken. Misschien dat je een week of 2 kunt afwachten. Gewoon overleggen.
     
  3. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.534
    1.885
    113
    Zeker niet schuldig voelen! Mijn dochter is als baby uit het kinderstoeltje gevallen omdat ik haar niet goed had vastgezet. Tand door de lip, bloedneus en een stuk van de tand afgebroken. Ik kon mezelf niet meer aankijken in de spiegel, wat voelde ik me schuldig! We kwamen bij een super fijne dokter tegen die vertelde dat hij zelf eens per ongeluk z'n kind van de commode had laten vallen. Het kan echt iedereen gebeuren!
    Laat de tandarts er ook gewoon nog even naar kijken, dan heb je het oordeel van twee verschillende mensen. Sterkte
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik begrijp het gevoel van schuld, ik had het zelf ook toen mijn dochter haar arm brak terwijl ze gewoon speelde - maar dit soort ongelukken kun je alleen voorkomen door je kind vast te binden ;)

    Bij mijn oudste is een boventandje naar binnen geslagen, maar de tandarts gaf toen aan dat hij in principe kon blijven zitten ténzij er bv een fistel zou ontstaan (teken van ontsteking). Haar tandje zakte weer, zat toen los, maar groeide weer vast - wel verkleurde hij wat, het tandje was afgestorven. Ik zou dus vragen of je het even kan aankijken om ze toch te laten zitten…
     
  5. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier viel ze met 1,5 2 voortanden stuk. 1 was ietsie los, maar gelukkig niet helemaal naar achteren. We hebben ze gewoon laten zitten. 1 is nu wel verkleurd. En die is altijd ietsie los blijven zitten. Ik zou vragen of je het even af kan wachten, ik zou ze zelf liever laten zitten. Maar zou dan wel de voors en tegens daarvan willen weten.
    En voel je niet schuldig hoor. Kinderen vallen nu eenmaal. Tandjes kapot, tanden door de lip, blauwe plekken, schaafwonden, sneetjes, gebroken sleutelbeen door vallen met de step, tja, je kan ze moeilijk in bubbelplastic doen.
    Succes bij de tandarts.
     
  6. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    473
    260
    63
    Vrouw
    Hier met 2 jaar gevallen, twee keer achter elkaar. Tandarts wou ook beide voortanden trekken, zaten echt heel los. Maar toen afgesproken dat we het 3 maanden mochten aankijken. Tandjes zijn weer redelijk vast gaan zitten, niet helemaal hoor, en ook wel wat verkleurd,maar trekken was dus toch niet nodig! Wel uiteindelijk met begin 5 jaar gewisseld en nieuwe zijn doorgekomen toen hij bijna 7 was, dus wel eerder gewisseld daardoor. Maar wel fijn dat ze er toch nog bijna 3 jaar hebben ingezeten. We moesten wel altijd alert blijven op ontstekingen of witte bultjes, maar we hielpen toch altijd met poetsen.
     
  7. Nell87

    Nell87 Actief lid

    24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Super bedankt voor jullie reacties!

    We zijn zojuist bij de tandarts geweest. Tanden zijn niet beschadigd dus kunnen voorlopig blijven zitten. Wel moeten ze getrokken gaan worden voordat de grote tanden doorkomen of als het tandvlees dik wordt.

    Hopelijk zo lang mogelijk nog niet
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Hier ook gebeurd toen zoontje 3 jaar was. 6 losse tandjes, zijn allemaal weer vastgegroeid en is op een normale leeftijd gaan wisselen, hoefde ook niks mee te gebeuren van onze tandarts. 1 voortandje is gaan verkleinen, die werd lichtbruin, was een beetje bang voor zijn vaste tand, maar inmiddels gewisseld en niks mis mee. Hij heeft een kleine week vloeibaar gegeten en daarna vrij snel weer normaal.
    Vond het wel doodeng moet ik zeggen haha. Kwam ook een lading bloed mee.
    Hier was het de schuld van mijn oudste (hij liet hem struikelen), die heeft zich nog wel héél lang schuldig gevoeld, ook al was dat uiteraard niet zijn bedoeling, was zelf pas 8 immers. Zulke dingen gebeuren (helaas).
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Hier is het nooit ter sprake gekomen om ze eruit te halen. Gek dat dat zoveel verschilt per tandarts. Tenminste niet voordat het echt nodig is, hier zijn ze allemaal weer vastgegroeid.
     
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nee, werd hier ook niet echt als optie gegeven. Ook niet om ze te trekken voordat de tanden uit zouden vallen.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Nee hier ook niet. Gewoon gewacht tot hij zelf ging wisselen. Ook het tandje dat ging verkleuren.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  12. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier een dochter met anderhalf een stuk van haar voortand afgebroken. Die is wat verkleurd, is niet gaan ontsteken dus mocht blijven zitten. ( ik kan niet wachten tot ze gaat wisselen ) elke keer op een foto baal ik weer dat ik toen niet beter opgelet had.
    Later is ze nog eens gevallen tijdens het spelen en toen was haar lipbandje gescheurd en de punt van het stoeltje waar ze op viel had een diepe snede in haar tandvlees geboord. Wat een bloedbad was dat. Maar ook dat is weer helemaal goed gekomen.
    Absoluut niet schuldig voelen hoor, al snap ik het wel, ik voelde me ook enorm schuldig.
     
  13. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Gelukkig dat het allemaal lijkt mee te vallen! Hier ook iets soortgelijks aan de hand gehand maar van trekken voordat de grote tanden doorkomen nooit sprake geweest. Puur uit nieuwsgierigheid waarom zou dat moeten? Als de grote tanden "zakken" dan worden de melktanden er in 9 van de 10 gevallen uit geduwd als het ware. (ik zeg bewust in 9 van de 10 gevallen omdat heel soms de grote tanden bijvoorbeeld achter de melktanden groeien waardoor er als het ware 2 rijen tanden achter elkaar staan).
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja ik vind het ook vreemd dus. Zou het in elk geval nog eens na laten vragen bij een andere tandarts voor het zover is. Onnkdig trekken zou toch zonde zijn.
    Hier kwamen de tanden (bij allemaal) overigens in dubbele rijen door, maar dan nog vallen de melktanden er zo uit.
     
  15. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.139
    5.072
    113
    Omdat als de tandjes heel los zitten er verstikkingsgevaar kan optreden. Ook kan de boel gaan ontsteken, en daarom moet je dat als ouder dus goed in de gaten houden.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja maar als ze weer vast groeien hoef je ze toch niet te trekken voor het wisselen?
     
    zigzag vindt dit leuk.
  17. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.139
    5.072
    113
    Nee, maar daar is toch ook nog geen sprake van? Eerst moeten ze vastgroeien. Als dat gebeurt, hoeven ze alleen nog maar getrokken te worden als het alsnog gaat ontsteken.

    Edit: O wacht, ik lees nu dat TS dat inderdaad zegt. Dat vind ik ook raar.
     
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werd toen gezegd dat ze het tandje
    mogelijk zouden moeten trekken als ze
    zou gaan wisselen, omdat de tand soms geen seintje meer krijgt om die wortel op te gaan lossen. Maar hier ging hij vanzelf los en duwde de nieuwe tand ‘m er uit, wortel was wel opgelost - gewoon normaal gewisseld dus eigenlijk.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.513
    4.576
    113
    Absoluut niet schuldig voelen! Je kind zal in haar leven nog veel vaker vallen of op vervelende manieren zich bezeren. Daar kan je (meestal) maar weinig aan doen. En soms leren ze er ook van. Het hoort bij opgroeien en ze zijn niet altijd in je zicht.

    Hoe ouder ze worden hoe meer zelfstandig. Als ze bijvoorbeeld naar school gaan, alleen buiten of bij vriendjes spelen of ongelukjes bij het sporten.
     
  20. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.629
    3.434
    113
    Hier ook gevallen op de voortanden en er zitten nu allemaal barstjes in zijn tanden. Ze mogen nog blijven zitten maar wanneer het tandvlees gaat ontsteken moeten ze toch getrokken worden.

    Wel gek dat de andere tandarts zei dat ze meteen getrokken moesten worden. Wellicht was er op dat moment een reden voor?
     

Deel Deze Pagina