4 jaar en niet voor 22:00 slapen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MariekeRox, 25 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.376
    1.561
    113
    @Charmed72 die hebben wij ook. Ik wilde er eerst ook niet aan maar nu heb ik er spijt van dat ik het niet eerder heb geprobeerd. Kennelijk maakt mijn kind dit stofje zelf niet voldoende aan, het is toch ook gewoon zielig om daar dan niet mee te helpen? Ik heb eerst bij de apotheek gesproken over eventuele nadelen van melatonine en die waren er in deze dosering niet. Mijn zoon vindt het heerlijk dat hij nu gewoon in slaap kan vallen.
     
    Charmed72 vindt dit leuk.
  2. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Helaas de gouden tip nog niet gevonden. Terugbrengen, volhouden, en uiteindelijk slapen ze :rolleyes:
    Voor alle ouders met moeilijke slapers:
     
    Lafayette en MariekeRox vinden dit leuk.
  3. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik was zelf als kind ook een avondmens. Ik weet nog dat ik heel graag wilde leren lezen,.zodat het minder saai werd om in bed te liggen. Ik ging vaak pas slapen wanneer mijn moeder ging slapen. Maar was niet echt moe op school ofzo. Misschien ook wat te weinig uitdaging overdag.

    En kan me voorstellen dat melatonine helpt om even uit de spiraal te komen. Wel goed de instructies volgen, anders kan het juist erger worden.
     
  4. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Ik wil nog even wachten met tabletjes. Lees echt veel verschillende verhalen.

    vanavond gaan we weer wat meer knuffels elimineren. Aangezien gisteravond de knuffels een gezellig feestje hadden
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Heb je ze uiteindelijk ook bij de apotheek gekocht (en zo ja, hoeveel kostte dat voor hoeveel tabletjes), of bij de drogist?
    Ik ben namelijk wel benieuwd naar een prijsvergelijking (met de hoeveelheid tabletjes erbij, zodat het correct vergeleken kan worden) tussen tabletjes van de drogist en tabletjes van de apotheek.
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Klinkt als een goed idee.

    Hier weet ik nog net zo net niet of dat gaat werken. Onze zoon heeft erg behoefte aan ''alleen-tijd'' op een dag. Als hij dan beperkt wordt in hoe hij dat vorm wil geven, dan zijn we vrees ik meer tijd en energie eraan kwijt aan het maar zo laten.

    Bij onze zoon verlopen dit soort periodes altijd heel erg grillig.

    Hoe laat is het bij jullie geworden vanavond (of still going)?
    Hier slaapt ie nu echt nEt.. (22u) :rolleyes: :|
     
  7. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.158
    582
    113
    Je zou een slaaptunnel of een verzwaringsdeken kunnen proberen. Wellicht helpt dat om wat meer druk te voelen op het lichaam en daardoor te gaan slapen. Die dingen hebben ook invloed op de prikkelverwerking.
     
    MariekeRox vindt dit leuk.
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ook nog een goede voor ons :thumup:
    Ik las daar laatst (wederom) iets over in een ander topic hier op ZP.
    Waarom ik toen niet heb bedacht dat zo'n verzwaringsdeken ook weleens wat voor onze zoon zou kunnen zijn is me een raadsel...

    Al vrees ik ook hier ergens weer dat het waarschijnlijk vooral veel gaat kosten (letterlijk) en (meestal) weinig gaat opleveren.
    Bijna oktober, maar onze zoon ligt enkel in luier in bed, 9 van de 10x nog onder z'n laken (waar geen dekbed in zit) vandaan ook :rolleyes:
    Doet ie omdat ie het te warm heeft anders....
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  9. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.376
    1.561
    113
    Ze hadden bij deze apotheek geen melatonine (zonder recept) dus dat weet ik niet. Toen maar Sleepzz gehaald bij het Kruidvat.

    Wij hebben trouwens ook een slaaptunnel geprobeerd, dat vindt mijn zoon zeker heel fijn, maar hij ging er niks beter door slapen :cool:
     
    MariekeRox vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Bedankt voor je antwoord.

    Zat me over zo'n slaaptunnel nog af te vragen over hoe makkelijk ze daar zelf uit kunnen komen.
    Nou is die van ons nog niet nachtzindelijk (nu 5,5), maar mocht hij tzt. wakker worden om 's nachts naar de wc te moeten is het natuurlijk wel zo handig als ie er zelf uit kan.
     
  11. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.586
    1.402
    113
    Heel herkenbaar. Onze oudste dochter van inmiddels 7 heeft daar ook last van. Nou heeft ze ook ADHD wat dit ook kan veroorzaken. Wij hebben het maar laten gaan. Ze heeft er overdag verder geen last van en ze is nooit voor half 8 weer wakker. Bedenk me altijd maar dat er ook veel kinderen wel op tijd gaan slapen en vervolgens om 6 uur weer op staan. Dat verschilt dan niet heel veel in slaap. Het helpt inmiddels wel een beetje dat ze kan klok kijken. Tegenwoordig loop ik om half 10 even naar boven om haar op de wekker te wijzen (eerder heeft echt geen zin) en dan is het vaak: oh het is al middenin de nacht en dan gaat ze toch maar slapen. Soms ook niet hoor. Dan is het: oh het is al middenin de nacht, maar ik ben nog niet moe. Meestal slaapt ze ergens tussen 21:30 en 22:00. Ze gaat wel gewoon om 20:00 naar boven.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  12. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.376
    1.561
    113
    Dat laatste is zeker geen probleem hoor, zo'n tunnel is redelijk strak maar het is niet zo dat je er niet zonder hulp in of uit komt.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. Boysmummy

    Boysmummy Niet meer actief

    Mijn zoontje is 2 gaat doordeweeks rond 20.30 a 21.00 slapen
    In weekend soms later. Als we ooit een etentje of verjaardag hebben gaat hij mee.

    Slaapt smiddags wat langer soms 3 uur maar op dagverblijf weer niet.

    Als hij naar school gaat zal hij wat eerder gaan.. Maar dat zien we dan wel.
    Maar voor 20.00 zal het hier niet zijn.
    We eten vaak pas laat. Of hij moet aangeven erg moe te zijn en naar bed te willen

    Wij zelf gingen vroeger ook nooit om 19.00 slapen overigens. Eerder 20.00 a 20.30u.

    Ja er was een tijd voor corona dat mijn kleintje om 6.00u op moest
    En dan was hij na t werk als ik hem 18.00u ophaalden wel wat moe. Dan deed hij in auto een klein slaapje. En dan 20.00 a 20.30 naar bed.
     
  14. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.158
    582
    113
    Een slaaptunnel kan je zelf maken van 2 meter tricot stof, als je een naaimachine hebt. Dan ben je onder de €20,- klaar. Mijn zoontje ligt daar nu onder, zonder dekbed. Hij ligt er echt een stukje rustiger door.
    Een verzwaringsdeken vond hij te zwaar.
     
    Roanna en hummeltje5 vinden dit leuk.
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    M slaapt nu iets beter, echt vanaf het moment dat het ‘s avonds eerder donker is. In de zomer periode slaapt ze niet voor 21:30 uur en is steeds netjes om 06:30 uur wakker.
    Wat hier enigszins helpt is voldoende ‘uitdaging’. M sport minimaal 3 keer in de week (zwemles, hockey en nu skiles, anders 2 keer zwemles). En een keer per maand paardrijden. Ze gaat een dag in de week naar de BSO. Op dagen dat ze niks heeft, dus ook geen speelafspraakjes, gaan we een stuk fietsen of iets anders ‘actiefs’ doen. Doen we dit soort dingen niet dan slaapt ze nog veel slechter.

    Pas nog een gesprek op school gehad. Ook daar zien ze dat M van sporten / druk bewegen ontspant en niet van ergens rustig zitten.
     
    MariekeRox vindt dit leuk.
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Daar valt voor ons ook wellicht nog wat winst te behalen.
    Onze zoon is een kind die het liefst de hele dag binnen zit te bouwen, met af en toe eens een uitspatting naar een andere activiteit.
    Speeltuintjes is ie op zich voor te porren, maar ook daar valt ie niet eerder door in slaap.
    Wandelen proberen we wel dagelijks te doen. Het jammere voor ons is alleen dat het altijd een strijd is om hem mee te krijgen want als enige van ons 4 vindt hij dat niet echt leuk (tenzij het in een bos is ofzo, maar we redden het qua tijd niet om daar iedere dag naartoe te rijden).
    Alleen buiten spelen met vriendjes is ie nog net te jong voor (5,5 en geen oudere vriendjes in de buurt waar ie eventueel nog mee naar buiten zou kunnen).
    En ik ben dan weer net geen moeder die van een potje voetballen houdt ofzo.
    Laatst bij toeval een oud klasgenootje tegengekomen die met z'n vader en broers verstoppertje aan het spelen was. Was onze zoon eerst lastig voor te porren, ik vermoed zelf omdat hij het spel nog niet echt goed kende.
    Maar na een duwtje in de goede richting vond ie het wel erg leuk!
    Wilde ook meteen de volgende dag met dit kindje spelen :D
    Helaas ging dat alleen niet en na die tijd heb ik hem ook niet meer gehoord over dat ie nog een keer verstoppertje wilde spelen ofzo..
    Fietsen is nog wel iets wat ik vaker met m zou kunnen doen in ieder geval!
    Althans, als hij daarvoor te porren is dan :rolleyes:
    Maar ik ga de bal eens opgooien bij m!

    PS: spelen bij anderen onder het mom 'dan wordt ie lekker moe' helpt trouwens geen zier hier.
     
    TanjaK en debq vinden dit leuk.
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Onze zoon slaapt beter als hij cognitief als lichamelijk moe is.
    Toen hij het saai vond op school lag hij lang wakker of sliep snel en lag hij midden in de nacht uren wakker.

    Nu lijken we eindelijk een goede balans te hebben gevonden, hij heeft 2 keer in de week gym en sport 1 keer in de week. School is uitdagend en nu slaapt hij rond 19.30 en is dan rond 6.30 wakker (dan gaat de wekker ook)

    Na het eten spelen we een spelletje en mijn man leest een lang stuk voor. Dan benoemt zoon een positief punt van de dag en ik ook.

    (7jaar)
     
    MariekeRox en TanjaK vinden dit leuk.
  18. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.317
    227
    63
    Vrouw
    Ik heb ze gewoon bij het Kruidvat gekocht. Ze hebben regelmatig bij dit merk (Melatomatine) de actie 1+1 gratis.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  19. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Gisteren sliep hij om 22:00 nog niet. Vanochtend om 6/30 wakker. Nou vanavond sliep hij al voor 20:00 uur.

    we gaan het nog even aanzien
     
  20. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Met mijn oudste zoon we ook aan het stoeien geweest wat betreft slapen.
    Van baby af aan sliep ze weinig, was goed alert overdag en met 1,5 klaar met overdag slapen. Vanaf een jaar of 3 moeite om in slaap te komen 's avonds. Heel veel dingen geprobeerd maar niets hielp.
    We gingen uit van te weinig uitdaging op school i.c.m. fysieke uitdaging. Inmiddels ging ze pas rond 23.00 uur slapen.

    Nu heeft ze een eigen leerlijn op school, nog te makkelijk in haar ogen maar in ieder geval beter als wat het was.
    Verder gymt ze 2x per week, 2x sport bso, 2/3x atletiek en proberen we 1x per week te gaan zwemmen. Veel fysieke ontlading dus.

    1e schoolweek resulteerde in een huilend kind om 23.30 uur. Ze wilde zo graag slapen maar het lukte niet. Overdag was ze ook moe en chagrijnig.
    In overleg met de huisarts melatonine gehaald. Die 0,1 mg pure smelttabletjes.
    Sindsdien slaapt ze binnen een half uur na inname! Ze neemt m rond 20.00 uur en slaapt gewoon om 20.30 uur!
    In de ochtend is ze rond 6.00 uur wakker maar wel uitgeslapen. Ze gaat dan lezen tot het tijd is om op te staan.
    Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen. Alle stress van het in slaap willen / moeten slapen is verdwenen, ze heeft nog steeds niet veel slaap nodig maar wordt dus wakker als ze uitgeslapen is.

    Ik vind het nog steeds bizar wat 1 zo'n klein pilletje kan doen.
     
    Lafayette en MariekeRox vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina