(Zindelijkheid) problemen en IB er op school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ilse84, 10 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Hoi allemaal,

Ben op zoek naar ervaringen.

Mijn dochter zit sinds eind maart op school en ze vindt het helemaal leuk.

Er zijn wat 'kleine' dingetjes. Ze is bijv niet goed zindelijk. Ze is het bijna en dan valt ze weer terug. We lopen bij de poep en plas poli hiervoor.

Toen ik gisteren vroeg aan de juf hoe het ging vertelde ze dat ze per dag meer dan twee uur op de wc vertoeft. Ze zit zo vaak op de wc dat ze niet kan bijhouden of ze alweer is gegaan of er nog steeds is. Ik schrok hier van en heb daarop besloten om haar een luier aan te doen naar school, die ze dus vandaag vandaag op school helemaal heeft volgeplast.

Vervolgens verteld de juf dat ze graag de hulp van de IB er wil inschakelen. Het schijnt dat ze erg langzaam is, geen opdrachten kan uitvoeren, loopt de hele dag achter de feiten aan. Kan werkjes niet afmaken etc. Juf stelt voor om te stoppen met school, totdat ze zindelijk is of haar halve dagen laten gaan. (zou betekenen dat ik voor een deel zou stoppen met werken)

Hebben jullie ervaring met een Ib er? Hoe gaat zoiets in zijn werk? Of iemand die ook in hetzelfde schuitje zit? Tips zijn welkom :)

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Geen ervaring, maar je dochter zit pas net een maand op school... Geen werkjes afmaken, moeite met opdrachtjes uitvoeren, vind ik niet abnormaal voor een kindje dat net met school begint.
    Wat vind je er zelf van?

3. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Wat apart van de juf om te zeggen dat ze maar moet stoppen of halve dagen moet komen. Ze zijn nog zo klein als ze 4 zijn. Ik zou het inderdaad eventueel blijven proberen met een luier. Het lijkt er nu op dat de juf er niet zo’n zin in heeft. Ook al snap ik dat een juf er misschien niet altijd tijd voor heeft.

humptydumpty vindt dit leuk.
  4. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Ik neem aan dat je kind eerder op het kdv of psz heeft gezeten. Hoe ging het daar? Als je dochter zo extreem achter loopt moet dat toch eerder zijn opgevallen?

Als je haar vergelijkt met leeftijdsgenoten loopt ze dan ook zo achter?

En wat zegt ze zelf? Misschien is ze alleen maar bezig met naar de wc gaan. En gaat de rest langs haar heen.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Veel kleuters krijgen een terugval als ze net met school beginnen. Bij jouw dochter waarschijnlijk wat heftiger doordat ze zindelijkheidsproblemen heeft.

Ik ben ook benieuwd hoe het op het kdv ofzo ging.
    Kan ze misschien na schooltijd naar een gastouder ofzo in de middag als je moet werken? Dan hoeft ze alleen de ochtenden naar school tot het beter gaat. Mist ze dingen in de klas en maakt ze werkjes niet af, omdat ze zoveel tijd op de w.c. doorbrengt? Ze zit ook nog maar kort op school, sommige kinderen moeten eerst echt goed wennen voor ze meer van zich laten zien.

6. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Als ik dit lees, denk ik dat de juf bedoelt dat het voor je dochter erg intensief is nu. Als zindelijkheid al moeilijk is, zal dat zeker zo zijn wanneer ze extra veel prikkels krijgt (dus in een nieuwe omgeving, op school).
    Van daaruit kan ik haar voorstel voor halve dagen goed snappen: lekker de tijd om rustig te wennen!

Verder is de ib-er een speciale juf/meester op school die meedenkt als een juf/meester vragen heeft over een leerling. De ib-er heeft doorgaans meer kennis/ideeën wat de juf nog zou kunnen doen. Zelf zou ik denk ik vragen om een gesprek met juf en ib-er zodat je weet waar hun zorgen precies liggen; wat voor hen mogelijk is qua zindelijkheid (want luiers verschonen is doorgaans geen taak voor leerkracht). Samen een plan maken hoe je het aan gaat pakken.

Daarbij: ze zit nog maar een maand op school. Logisch dat ze nog veel tijd nodig heeft om de dingen te doen; ze is alles ws nog aan het observeren!

Helemaal stoppen met school zou ik trouwens echt niet doen! Dat lijkt me echt een faalervaring voor je dochter.

humptydumpty vindt dit leuk.
  7. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Thanks voor de reacties!

Op het kdv waren er al wel wat twijfels of ze het zou gaan redden. Daarom ook gekozen voor kleine school (22 kk in een klas) Zelf heb ik sinds ze een paar maanden oud was een onderbuikgevoel. Ze deed alles laat, ging laat lopen, heeft niet gekropen en neemt niet bepaald de gemiddelde banen. Ik zie dat ze anders is in een groep, ze valt duidelijk op... En vaak niet eens in negatieve zin. Ze is een extreme dromer....

Ik vind het ook niet raar dat ze nog niet meekomt ze is er idd nog maar net. Daarom verbaast het me dst er nu al een ib er wordt opgezet. Maar dat er 'iets' anders is weet ik al heel lang.

Door voor te stellen dat ze misschien maar thuis moet blijven totdat ze zindelijk is had ik echt het gevoel dat ze er idd geen zin in heeft. Juf hoeft haar niet te verschonen, doet ze zelf het duurt alleen heel lang. Poepen gaat goed en plasjes in de broek zijn niet zo dat ze moet dweilen... Ze heeft er zoals ik het zie weinig werk aan. Ze moet alleen monitoren waar ze is... En de wc niet te lang bezet houdt.

8. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ach wat sneu!
    Ik heb er geen ervaring mee maar hoor boekt jullie dochter zich op school?
    Hier zit een school die de kinderen die 4 zijn geworden na 1jan in een soort voorklasje doen. Daar zitten ze echt in een klein clubje en worden voorbereid op groep 1.

Onze dochter zit hier niet op maar ik vond het best goed klinken. Zit er niet zoiets bij jullie?

9. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Nee dat is er niet helaas.....

10. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    'Boekt' moest 'voelt' zijn natuurlijk..
    Sorry

11. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Maar als er al lange tijd onderbuikgevoelens en twijfels zijn, is het toch juist fijn dat school dit ook ziet (voor jou erkenning) en er ook wat mee wil doen? De stap naar advies vragen bij een IB'er wordt in de praktijk al vrij snel gedaan. Even helder krijgen wat de sterke en minder sterke kanten van jullie meisje zijn, zo wel thuis als op school. Praten over het zindelijkheidsprobleem. Samen met school zoeken naar de behoeften van jullie kind en daar bij aan gaan sluiten.
    Ik zou er positief in staan...

Roanna, RoIn, rums en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Fijn om te horen dat het in de praktijk al zo snel gedaan wordt. Vond het zo heftig klinken vanmiddag. Natuurlijk ben ik blij dat ze het ook zien. Je onderbuikgevoel wordt dan wel echt en dat is even slikken. Ik ben wel bang dat ze zo jong al in een hokje geplaatst gaat worden, en over het feit dat ze opperen dat ik haar wellicht maar thuis moet houden... Het voelt alsof ik me klaar moet maken voor een strijd die wellicht niet gestreden hoeft te worden... Ik ga er iig open in...

13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn jongste zoon is nu ruim 5 en plast overdag gemiddeld nog 2x in z’n broek. We lopen ook bij de plaspoli hiervoor. Hij verschoont zichzelf ook, juf heeft er verder geen werk aan. Bij ons hebben we nog nooit de ib-er gesproken hierover. De juffen van vorig jaar en dit jaar vonden het prima gaan zo. Dus het plassen aan zich hoeft geen probleem te zijn.
    Is je dochter gelukkig op school? Heeft ze het naar haar zin?

14. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ja ze is komt happy uit school. Volgens de juf is het een sociale klas. Vriendjes heeft ze nog niet echt volgens mij, maar dat is ook nog niet echt raar.

De ib er wordt volgens mij echt ingezet omdat ze niet met de groep meekomt....

Hoop dat ze iets kunnen betekenen voor jullie op de poep en plas poli

15. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Veel kinderen zijn er ook nog niet aan toe om hele dagen naar school te gaan. Ze zit nu in groep 0... volgend jaar gaat ze een volledig jaar groep 1 doen. Als het het beste is voor je kindje, waarom dan geen halve dagen? Of bijvoorbeeld 3 dagen.
    Zindelijkheid daarnaast is op de basisscholen gewoon een probleem. De eis is nou eenmaal dat ze zindelijk moeten zijn. Een klas van 22 kinderen is niet ‘maar’ 22 kinderen. Dat betekent dat er nog 21 kinderen zijn die aandacht nodig hebben en er kan niet volledig op 1 kindje gelet worden. Als ze 2 uur per dag op de wc zit zou ik me ook zorgen maken als juf. Je kan nl niet 2 uur op dat kindje letten dan.

Mijn dochter is erg ziek geweest toen ze 3 was, ik dacht ook niet dat ze met 4 jaar (april) voor de zomervakantie, naar school zou gaan. We hebben haar wel naar school laten gaan, maar na de herfstvakantie pas volledig. Sowieso de vrijdag nooit en regelmatig de woensdag niet. In haar geval vermoeidheid, maar ze heeft hier nooit last van gehad of achter gaan lopen.
    Probeer te kijken wat je kindje nodig heeft, dat is belangrijker dan wat je denkt dat de juf denkt....

Loveloes vindt dit leuk.
  16. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ik laat haar sowieso de woensdagen niet gaan en daarnaast regelmatig een dag niet. k overweeg om maandag ook een halve dag te doen... Ik merk alleen (nog) niet dat ze moe is en ze is teleurgesteld als ze niet naar school gaat. Dus dst is wel een goed teken.
    Misschien moeten we haar toch wat vaker thuishouden maar dat zullen we in overleg met de juf doen.

17. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik vind vooral het feit dat ze op een schooldag (van hooguit 5, 5 uur) dus blijkbaar 2 uur op de wc zit heel opvallend. Zit ze er thuis ook zo veel/lang op? Wat doet ze daar in die tijd? Is er dan 1/3 van de schooldag geen toezicht op haar?

Ilse84 en RoIn vinden dit leuk.
  18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Het is fijn dat de school ziet wat jij voelt. Ze zijn dus zo te horen ook actieg bezig en denken verder.

Ik snap dat je dit niet wil horen en toch ondanks je gevoel rauw op je dak voelt.
    Betreft zindelijkheid is er echt wel dingen te regelen zeker wanneer je al bij de plas poli loopt.

Je schrijft dat juf zegt dat ze geen opdrachten kan uitvoeren. Als je thuis haar een opdracht geeft kan ze dat dan? Wat als je meerdere taken geeft? (Bijvoorbeeld hang je jas op en ga je handen daarna wassen)

Ze moet wel een eenvoudige opdracht uit kunnen voeren om mee te kunnen komen in de groep.

Kinderen hebben tijd nodig om te wennen en dan zal de zindelijkheid langer duren. De juf ziet heel veel kindjes en het is niet verkeerd als ze een ib'er een keer mee wil laten kijken. Is je kind een dromer, krijgt ze het gewoon niet mee, zou fijn zijn wanneer je gevoel verder bekeken gaat worden.

Ook zonder een stempel kun je veel bekijken en hulp krijgen.

Ilse84 vindt dit leuk.
  19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Ik zou ook proberen het niet negatief op te pakken. Ga een gesprek aan met juf en ib. Wat zien zij? Wat kunnen/willen zij? Waarom is haar werkje niet af?
    Zeker omdat je zelf al vanaf baby een gevoel hebt zou ik in gesprek gaan. Dat hoeft echt niet negatief te zijn :) Hou voor ogen dat je het beste voor je kind wil, òòk als blijkt dat ze wel een stempeltje nodig heeft. Juist doordat je dan weet wat er is kunnen jullie èn school haar (nog) beter helpen.

Minder naar school lijkt mij niet de oplossing als ik je verhaal zo lees. Ze vindt het leuk, is niet erg vermoeid.

Ilse84 vindt dit leuk.
  20. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ja dat was ook mijn gedachte gedachte. Ze is geen wegloper, maar wel een dromer.

Thuis zit ze niet zo lang op het toilet, ze wil vooral nog op het potje. Dus soms speelt ze met wat speelgoed. Dus dan is ze gericht bezig.

Deel Deze Pagina