Kappop / opmaakpop, vanaf welke leeftijd hebben ze de motoriek?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Aquilegia, 28 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn dochter (5 en een half jaar) mocht op vakantie een cadeau uitzoeken, en koos een kappop. 5+ stond op de doos, dat kon ze zelf lezen. Maar eigenlijk alles gaat heel onhandig en daarom heeft ze er geen lol in. Ze is gewoon motorisch niet staat tot een staartje maken, haar om de rollers doen, make up aanbrengen gaat, vind ik, wel acceptabel, maar zelf is ze daar niet tevreden over. Ik heb al meerdere oefensessies met haar gedaan, maar echt plezier hebben we niet.

Wanneer konden jullie kinderen dit? Tips? Ik merk dat ik het al lastig vind om dingen uit te leggen of voor te doen. Het lijkt gewoon geen effect te hebben.

Ze kan overigens heel netjes binnen de lijntjes kleuren en knippen, dus het is niet dat haar fijne motoriek achterloopt.

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier is soms ook wel de ervaring geweest dat het bij dat nephaar e.d. allemaal lastigere gaat. Bij haar zusjes en zichzelf kan de middelste (maart '11) een staart maken, maar bij een Barbie of pop is dat soms erg lastig.

Overigens was mijn eigen ervaring met zo'n kappop als kind ook dat het überhaupt gewoon tegenviel. Ding is een paar keer gebruikt en daarna nog door mijn zusjes, maar wij hadden er alledrie gewoon geen plezier mee. Het zag leuker dan dat het in werkelijkheid was zeg maar :p En die krullers waren gewoon van slechte kwaliteit dat bleef hoe dan ook niet zitten :D

Misschien voor de grap eens oefenen bij mama? Of bijv met schmink elkaar versieren? Daarna leuke foto's maken.. Vindt ze vast leuk en wie weet motiveert dat tot meer oefenplezier bij de pop?

3. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje van toen 3,5 jaar heeft mij wel eens opgemaakt. Zag er erg fraai uit qwa kleurencobi maar best netjes.

Die haren van zo'n pop zitten zo in de klit.

4. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ik twijfel er ernstig aan of mijn 5jarige een staart zou kunnen maken hoor.
    Hier vliegt de playmobil door de lucht en kan ze niet veel lol hebben als ze kleine deeltjes niet op de plek krijgt.

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb geprobeerd of ze mijn haar wilde vlechten of een staartje maken, maar ze gaf het snel op. Ik kan dan natuurlijk ook niet zien wat ze doet. Elkaar opmaken doe ik liever niet. Ik heb harde contactlenzen.

Ze had zo'n kappop bij een vriendinnetje gezien (ik dacht ook mee gespeeld) en wilde hem erg graag hebben.

Zelf heb ik er vroeger ook 1 gehad, maar ik was veel ouder. Misschien wel 10 ofzo.

Krullen maken lukt mij prima als ik het nephaar een beetje nat maak. Maar ik snap dat het voor haar heel lastig is. Het nephaar is inderdaad lastig te kammen.

Bedankt voor de tips.

Ik ben al zo vaak de mist in gegaan met speelgoed voor mijn dochter. Ze speelt eigenlijk nergens mee. :(

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier kan ze nu net een staartje maken en vlechten, maar ook niet naar haar voldoening. Ze is bijna 6,5 jaar. Eindigt dus ook in frustraties.

Wat je wel kan doen is alle speldjes die jullie hebben (of wat kopen) en die erin laten doen. Vindt ze hier nog wel leuk. Hier versiert ze haar knuffels ook graag of ze make-upt haarzelf, lukt haar ontzettend goed volgens haarzelf :D

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ga ik proberen!

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier spelen ze er samen mee (2 en 4), de jongste doet knipjes in, de oudste maakt staartjes en probeert te vlechten. Make-up doet de oudste soms, maar dan gaat de lipgloss op de ogen enzo ;)

Deel Deze Pagina