Afgelopen week werd ik door een van de leidsters op het kdv aangesproken op het feit dat kleine man grof motorisch een beetje onhandig is. Nu was hij laat met rollen, kruipen en lopen, dus ja ik ben niet verbaasd. Ik zie ook dat hij erg voorzichtig is en wat onzeker over wat hij allemaal al met zijn lijfje kan. Hij kan springen, (ergens vanaf springen durft hij alleen in het zwembad gek genoeg), hij kan rennen (al ziet dat er heel schattig uit omdat het een beetje oenig gebeurt, een beetje stijfjes zeg maar). Hij gaat graag van glijbanen, kan er ook goed tegenop klimmen, heeft veel kracht. Ik had hier laatst ook een topic over zijn onzekerheid en voorzichtigheid en ik denk dat dat ook samenhangt met zijn motoriek. Dat hij dus weinig durft mede omdat hij niet helemaal vertrouwt op wat hij motorisch kan. Leidster vroeg wat het cb er over zei, maar daar gaan we alleen op de geadviseerde momenten heen, dus daar zijn we al lang niet meer geweest. Hij spant ook erg zijn spieren aan bij het verschonen zei ze, dat herken ik ook wel. Hij is dan totaal niet ontspannen. Eigenlijk denk ik; komt allemaal wel, maar zou ik hier al iets mee moeten/kunnen?
Er valt je zelf een en ander op, en ook anderen melden dat hen iets opvalt. Dus ja, ik zou daar iets mee doen. Misschien de huisarts eens bellen en vragen wie daar nuttig advies over kan geven? (fysio, huisarts zelf, kinderarts).
Misschien is hij hypermobiel? Zoontje hier is hypermobiel, kan zo het circus in als slangenmens 😊 maar hij is hierdoor ook heel voorzichtig en onzeker. Kinder die hypermobiel zijn moeten veel meer kracht gebruiken dan kindjes die dat niet zijn.
Ik zou eens naar een kinderfysio gaan voor een oordeel, volgens mij is dat gratis/verzekerd en zonder verwijzing (toch?). Als het dan toch onder normale ontwikkeling valt ben je enigszins gerustgesteld na 1 afspraak, en als er toch meer speelt ben je direct op de goede plek om te kijken hoe zijn grove motoriek kan verbeteren.
Tja, we zijn niet allemaal atleten denk ik altijd. Mijn grove motoriek was als kind nooit geweldig, en mijn dochter is er wat onzeker in. Ze kan bv prima op het klimrek klimmen, maar wil dan toch graag dat ik achter haar sta, ook al doe ik dan dus niks. Peutergym heeft haar wel iets geholpen trouwens, dat zou je kunnen overwegen, maar verder denk ik ook altijd, het komt wel. Maar soms zie je dan kinderen die minstens een jaar jonger zijn dan zij moeiteloos en zelfstandig klauteren, dan ben ik wel eens een beetje jaloers moet ik eerlijk zeggen.
Mijn oudste dochter was als dreumes en peuter ook 'onhandig' en nog ziet het er bij haar 'anders' uit dan bij anderen. Daarnaast is ze ook nog eens vrij voorzichtig aangelegd, hoewel dat nu wel wat minder wordt, ook omdat ze inmiddels behoorlijk goed weet wat ze kan en niet. KDV zei het destijds ook. CB, huisarts en fysio vonden het allemaal niet 'afwijkend genoeg', in de zin van dat het waarschijnlijk een heel eind bij zou trekken in de loop der tijd. Ze doet ook gewoon alles en eigenlijk ook vrijwel altijd met goed resultaat (vroeger viel ze heel vaak over haar eigen voeten en als ze valt, dan valt ze meteen loeihard, dat is wel minder geworden), het ziet er soms alleen wat onbeholpen uit. Maar het is inmiddels net een aapje, klimt in hoge klimrekken, hangt ondersteboven in trapezes, enz. Ik houd mijn hart soms vast. Wij hebben haar om die reden met 3 jaar op peuterdans gedaan, ik heb het idee dat dat wel gelopen heeft. Voor de peuterdans hebben we ook nog een cursus bewegen op muziek gedaan (vanaf 2,5).
Je kunt een keer langs een kinderfysiotherapeut gaan om ze,erheid te hebben of je iets 'moet'. Wellicht kan je kind er wel baat bij hebben. Beter bewegen betekent vaak ook meer zelfvertrouwen. Peuterzwemmen en peutergym zijn sowieso goed!
Ik heb besloten dit inderdaad eens te doen, gewoon eens langs de kinderfysio. Zit hier ij de buurt. Ja, met zwemmen durft hij veel meer, hij is een heel ander kind in het zwembad, daarom vraag ik me af of het echt de motoriek is of gewoon ook de onzekerheid. Ik heb er zelf verder geen verstand van en heb ook weinig vergelijkingsmateriaal, dus een bezoekje aan de fysio kan nooit kwaad natuurlijk.
Klinkt wel een beetje als mijn dochter. Die durfde nog minder. Was (nog steeds wel een beetje) een stijve hark. Wij hebben er niks mee gedaan. Ze doet nu niks meer onder voor de andere kids. Ja, rennen kan ze nog steeds niet zo snel, maar het gaat al steeds meer op echt rennen lijken. We kunnen niet allemaal topatleten zijn. Het contrast was hier in huis heel groot met de jongens en dan vooral nummer 2. Een echte durfal, snel, soepel en nergens gevaar in zien. Mijn dochter was het omgekeerde. Springen kon ze wel, op de trampoline, nu ook wel gewoon. Ze kan al een tijdje fietsen en hoewel ze vergeleken bij de jongens laat was met 3,8jaar, fietst ze haar broers eruit. Ik ben wel eens met haar bij de oogarts geweest. Hoe vaak ze bepaalde drempels al genomen had, het leek haar ontzettend veel moeite te kosten om erover heen te gaan. Zelfde met van gras naar stenen of zand. Alsof ze over een diepe afgrond moest stappen. Bleek dat haar ogen helemaal prima waren, alleen is zij gewoon heel voorzichtig.
zoontje volgende week 3 . kan niet goed springen ja op zn plaats heel stijf maar niet op een trampoline niet ergens vanaf. hard rennen nog onhandig. toch heeft hij half jaar fysiotherapie gehad en zn test kwam gemiddeld uit terwijl ik t wel opvallend vind dat ik kleintjes al zie springen op de trampoline of springkussen die veel jonger zijn.. hij hoeft dus niet achter te lopen oud.
Afspraak gemaakt met kinderfysio. Ik ben benieuwd. Gisteren weer eens in het zwembad geweest maar deze keer wilde hij onder geen beding van de familieglijbaan en in het diepe bad. Hij zoekt echt de zekerheid van grond onder de voetjes. Prima, hij ging lekker zn gang in het peuterdeel. Blijkbaar wordt hij zich steeds meer bewust van de potentiële gevaren .
Hoi, hier ook een late, voorzichtige, houterige en soms onhandig/oenige grove motoriek bij onze oudste. Terwijl als alles rustig is ze alles wel kon/kan. Nu ze wat ouder is blijkt er sprake van sensorische prikkelverwerkingsproblemen, oa het niet goed aanvoelen van eigen lijfje en daarmee valt ook het vreemde gebruiken van het lijf als peuter wel op zijn plek. Ze is nu 7. Als peuter met schoenen aantrekken leek ze bv niet te snappen dat ze moest duwen/helpen met haar voetje. Of iets in haar eigen oren stoppen is lastig (nu nog). Ze heeft ook de orale fase overgeslagen en ging bv ook niet zelf eten als baby (bv korst pakken en sabbelen). Met haar fijne motoriek is overigens alles heel goed. Misschien herken je hier iets in?
Ik ben benieuwd wat de fysio zegt. Hier ook een motorisch onha dig ventje, valt veel en kan nog niet springen.
hoe oud is jou zoontje mira75? vind mijn zoontje erg laat met trampolin en stoepje afspringen kan hij echt niet hij is 3 deze week.. fysiotherapie zegt gemiddelde ontwikkeling volgens de test dus ben heel benieuwd
Stoepjes zijn hier ook lastig, ergens afspringen gaat zelden met twee beentjes tegelijk. Trampoline hebben we weinig ervaring mee. Hier is het klimmen en klauteren geen probleem, dus naar boven klimmen op n glijbaan of hangen aan een klimrek. Armpjes zijn heel sterk. Maar een klein trapje of heuveltje af is dus heel lastig en daar wil hij dus hulp bij. Niet het naar boven gaan, maar het weer dalen dus. Fietsen met trappertjes ook nog niet, loopfietsen met 2 wielen is hij geen fan van. Hij pakt liever de driewieler die hij dan als loopfiets gebruikt Fijne motoriek is prima @Deelight, ik herken niet alles. Ik heb wel het idee dat hij te weinig vertrouwen heeft in zijn beenkracht en dit compenseert met armkracht. Eind deze week fysio. Ik laat het weten.
Yep. Wordt ook gecheckt door de kinderschoenenwinkel. Hij draagt Trackstyle, werd geadviseerd. Die lijntjes op de zolen slijten heel gelijkmatig.
Okay, dan kan je daar niks aan zien dus. Ik en dl hebben flexibele enkels; we compenseren het naar binnen zakken vd voeten met spierkracht waardoor schoenen altijd aan de buitenkant meer slijten. Geeft geen problemen verder trouwens. Ze springt niet graag van grote hoogtes (ik ook niet) maar rennen van een steile helling gaat weer uitstekend (zij beter dan ik).
Oke we zijn geweest! Fysio heeft wat testjes gedaan, begonnen met de fijne motoriek: blokjes stapelen, rijgen, naast elkaar leggen. Tekenen: cirkel, rechte lijn horizontaal en verticaal. Allemaal prima. (Had wel het ideendat kleine man dacht: wanneer mag ik nou met al die auto's spelen??? Wat IS dit voor gedoe???) Gooien met een bal ging ook goed. Rennen ook, hij kan versnellen. Vervolgens op een meetlint lopen, zijwaarts lopen, achteruit lopen. Ook goed. Trampoline ging redelijk (verrassend!!!). Dan een trapje op en af. Tja dat ging minder zoals verwacht. In ieder geval niet met losse handjes, of alleen met hulp. Als hij een touw vasthoudt dat ik dan weer vasthoudt, dan lukt het wel en ook zonder dat er spanning komt op het touw. Hij kan het dus blijkbaar wel, maar is angstig/onzeker. Er lijkt iets te zijn met zijn balans. Naar voren springen of ergens vanaf springen is lastig (in huis springt hij wel over drempeltjes heen). Ik heb ook even geopperd of het misschien aan zijn ogen ligt: ziet hij het wel goed, de diepte enzo? Goeie vraag, maar dat valt nog lastig te testen op zijn leeftijd. Er zijn overigens geen andere signalen van minder zicht. We gaan dus toch verder met de fysio. Oefenen met stoepjes en springen. Ben benieuwd!!! Misschien iemand nog tips voor speelgoed? Nog een edit: hij moest ook met schaartje knippen. Maar dat hebben we nog nooit gedaan! Lukte dus ook niet. Hij mag niet eens met een schaar van mij. We gaan nu maar een peuterschaartje kopen .