4 jaar en slecht drinken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Grietjenb, 11 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Hoi,

Mijn zoontje is net 4 jaar en hij drinkt heel slecht.
    Eigenlijk al vanaf het moment dat hij geen BV meer kreeg. Daar ben ik mee gestopt toen hij 1 jaar was geworden.
    Ik heb al van alles geprobeerd: een fles, tuitbeker, antilekbeker, gewone beker. Maar niets was dè oplossing. Ook allerlei drinken aangeboden: melk, thee, water, limonade, yogi, noem maar op. Ook dat haalde niet zo veel uit. Het ene moment dronk hij beter van de yogi een andere keer toch liever melk. Altijd kleine beetjes gegeven anders dronk hij het zeker niet op.
    Ik heb me er al bij neer gelegd dat hij blijkbaar niet veel vocht nodig heeft.

Dit drinkt hij gemiddeld genomen per dag:
    's Morgens bij zijn boterham krijgt hij een beetje melk. Met moeite krijg ik dat naar binnengepraat. En met een beetje bedoel ik ook echt een beetje. Een bodem in een beker van hooguit 2 á 3 cm. Dat is zo'n 50 tot 75 cc. In zijn fles naar school doe ik wat meer. Daar zit denk ik 150 cc in. 's Middags bij de boterham krijgt hij weer een bodempje melk, dus weer 75 cc. 's Middags uit school krijgt hij weer 50 tot 75 cc drinken. Als dat op is krijgt hij pas een snoepje. Doe ik dat niet dan drinkt hij niks.
    En dat is alles wat hij gemiddeld genomen op een dag drinkt. Bij elkaar ongeveer 400 cc.

Vanmiddag een hele scene aan tafel gehad. Hij wilde niet drinken! Dat beetje melk ging er niet in, maar ik vind hem op een leeftijd dat hij dat beetje gewoon op moet drinken. Hij heeft een half uur gebruld. Hij kon het niet op drinken, want dan kreeg hij buikpijn, hij had geen dorst, hij zat al vol (2 boterhammen zonder korst op), dan zou hij gaan smelten (ja hij heeft een hoop fantasie ;))
    Eindelijk na een half uur heeft hij opeens zijn beker leeggedronken. En konden we naar school. Slechts 10 minuten te laat.;)
    Dat hij zo weinig drinkt vind ik niet fijn, maar blijkbaar heeft hij niet veel nodig, want hij plast gewoon regelmatig. En als hij eens een keer gezellig samen met mij een beker thee drinkt moet hij heel vaak naar de wc.
    Maar dat hij weigert om dat kleine beetje op te drinken daar baal ik van.
    Hij is dan heel erg aan het huilen, want mama mag niet boos op hem zijn. Hele drama's maakt hij ervan.
    Zucht!

Wat wil ik zeggen met dit verhaal?
    Ach, ik weet het niet. Ik baal gewoon. Even mijn hart luchten is ook wel lekker ;)
    En misschien een stukje herkenning.

Bedankt voor het lezen!!

2. Koon

Koon Niet meer actief

Mijn zoon drinkt ook weinig.
    Vandaag 2 bekers à 100cc water en een pakje chocomel bij opa.
    Plast wel gewoon regelmatig en als hij een keer meer drinkt moet hij ook vaak plassen.
    Hij drinkt wel beter als hij lekkers te drinken krijgt, maar dat zie ik niet zo zitten.
    Vergeet niet dat er in groenten, fruit, yoghurt etc ook vocht zit.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook hoor. Het zijn beide geen drinkers...maakt niet uit wat je geeft, altijd maar een paar slokken.
    Was vorige week op het cb en daar zag ik op een poster dat ze aan drinken voor een peuter 750cc adviseren. Dus niet vocht maar echt aan drinken. Daar komt mijn peuter nooit aan. Mijn 7 jarige moet zelfs een liter binnen krijgen, die haalt dat ook nooit van zn leven.

Ik laat het maar gaan. Het heeft mij al veel frustratie gekost en weinig opgeleverd, ze eten hier wel veel groenten en fruit dus ik hou mij er maar aan vastdat zedaar wat vocht mee compenseren.

4. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Weet je zeker dat hij geen intolerantie of allergie heeft voor melk? Sommige kinderen hebben van nature een afkeer aan drinken of eten dat ze pijn doet. Omdat je in je verhaal alleen over melk en yogi spreekt. Hoe zit het met water? Diksap, limonade etc?

5. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik zie bij hem geen symptomen van een allergie of intolerantie, dus ik ga er van uit dat dat niet het geval is.
    Bij de broodmaaltijd krijgt hij altijd melk. Maar ook een enkele keer vraagt hij om melk tussendoor. Yogi vind hij over het algemeen juist heel erg lekker. Maar dat krijgt hij niet zo vaak.
    Water wil hij al helemaal niet drinken. Limonade drinkt hij ook vaak tussendoor.
    Ik geloof niet dat hij echt buikpijn krijgt van het drinken. Ik denk eigenlijk dat het een van de vele smoesjes is om maar niet die beker leeg te hoeven drinken.

6. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Klinkt me bekend in de oren helaas. Mijn 4-jarige drinkt ook veel te weinig. Ik heb er tot nu toe nooit om 'gevochten' omdat ik bang ben dat dat averechts werkt. Maar nu begin ik me toch wel zorgen te maken. Hij drinkt meestal 2 of 3 bekers a 100cc, en eet een schaaltje pap. Ik bied hem ook alles aan (yogi, appelsap, water, melk) en hij mag zelf kiezen wat hij wil. Meestal yogi dus ;)

Als iemand nog tips heeft hoor ik ze graag :)

7. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als mijn dochter een ik wil niet drinken bui heeft geef ik haar een pakje, dat vindt ze prachtig en lurkt ze in 1 keer leeg. Meestal sinaasappelsap of melk, maar je hebt van alles natuurlijk, en het Is in een keer 200 cc. Ik moet het wel een beetje achteloos geven, dus niet te veel over zeggen.

8. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    oudste van 9 is ook niet zo dorstig.
    halve liter per dag maximaal.
    maakt ook niet veel uit wat je aanbied.
    ja cola dat lust ze wel graag maar dat is af en te een glaasje voor de smaak en niet voor de dorst.
    vaak heeft ze alleen bij ontbijt lunch wat gedronken en tussendoor op school een pakje sap.
    snap niet hoe ze het er op doet maar ze heeft gewoon niet zoveel dorst.
    alleen op warme dagen en als ze koorts heeft wil ze nu nog veel drinken omdat ze weet hoe het voelt als ze te weinig heeft gedronken en dat wil ze dan wel weer voorkomen

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Mijn dochter drinkt voor mijn gevoel ook amper.
    Bij het ontbijt een paar slokken melk. In de loop van de ochtend eet ze vaak een appel en drinkt ze meestal niks.
    Tussen de middag weer een paar slokken melk. Als ik geluk heb in de middag een bekertje water of ranja.
    Bij het avondeten soms ook wat water en ze heeft een beker water bij haar bed maar daar drinkt ze ook maar af en toe een paar slokjes van.

Nog nooit uitdrogingsverschijnselen gehad dus ik ga er maar vanuit dat ze genoeg binnen krijgt.
    Laatst op visite dronk ze wel drie bekers limonade (lekkere limonade denk ik) en een pakje gaat hier ook goed maar dat houden we voor af en toe. Ze kan het dus wel, maar ze hoeft heel vaak gewoon niet.

10. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Ik ben met mijn zoontje naar de huisarts geweest. Hij mocht bloed laten prikken om te kijken of de niertjes goed werken. Hij zegt dat het ene kind nou eenmaal minder nodig heeft dan het andere kind. Maar het kan ook een slechte gewoonte zijn die er in is geslopen. Zijn waardes zaten net op het randje. Advies: elke dag minstens 600cc drinken (pap of ijs ook meegerekend). Na een week moesten we opnieuw prikken, zien of er verandering is. We wachten nu nog op de uitslag.

11. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Mijn dochter drinkt ook heel weinig.

We hebben een tijd terug ingevoerd bij elke maaltijd en bij het fruit en bij het koekje/snoepje: minimaal een half glas drinken opdrinken.
    Zo drinkt ze in elk geval 5x een half glas.
    Die glazen zijn ondertussen al weer iets voller dan half.
    Dus ik denk dat ze nu tegen de 750 ml aan zit op een dag.

Nu is mijn dochter erg van de regeltjes, dus als de regel is: ook een glas drinken, dan doet ze dat.
    Hier mogen ze bij het eten niet van tafel voordat het glas leeg is.

Bij het ontbijt en avondeten krijgen ze water, bij de lunch kiezen uit fristi, melk en water, bij koek en fruit Mogen ze gewoon kiezen uit alles wat we hebben (dus ook appelsap en limonade)

Deel Deze Pagina