Beste mama's, Ik weet niet wie dit heeft meegemaakt,maar er moet iets van mijn hart. Vorige week dinsdag is mijn oudste 5 geworden. En eigenlijk begon het een week voor de vacantie. Mijn dochter mocht 7 kindjes vragen voor haar verjaardag. Een was een achternichtje van mijn man.Een van een kennis van ons,waarvan we de dochter ook van de geboorte (1 maand na mijn dochter)kennen en 5 vriendjes,waarvan 2 broertjes. Tijdens het uitdelen van de uitnodigingen komt er een meisje naar mij toe en vraagt ineens of zij ook uitgenodigd is.Hoezo Brutaal!!!!!!! Dus ik zeg:"nee,jij bent niet uitgenodigd".Vraagt ze weer brutaal:"waarom niet?"Dus ik zei,dat mijn dochter het zelf mocht bepalen.(ik had haar zelf gevraagd wie ze wilde) Vandaag mocht mijn dochter uitdelen. aangezien op 2 kiindjes na,iedereen snoep had uitgedeeld,wilde ik iets anders. aangezien ze een piraten thema hadden,heb ik plastic bekertjes gekocht,een doodskop erop geplakt,een kapiteinkoek(peperkoek) en een stuiterballetje erin En over de bekers van die zakdoekjes gedaan(alle 4 de kanten geknoopt) Vraagt dat meisje weer aan mij:"zit daar snoep in?:x" Ik zei dus,dat ze dat van zelf zal zien. Dus bij het openmaken was ze teleurgesteld,dat er geen snoep in zat,maar een kapiteinkoek.En dat luste ze dat niet.in mijn gedachte had ik zoiets van pech gehad. Ik vraag me af waarom er snoep uitgedeeld moet worden.Er zijn veel andere alternatieven. Maar wie heeft dit ook meegemaakt een vrij brutaal kind die zichzelf uitnodigd en niet tevreden is,met wat ze krijgt.
Ach, in elk kind vind je de opvoeding terug. Ik zou me er verder niet al te druk over maken. Het is vooral sneu dat het kind geen behoorlijke opvoeding krijgt.
Ik vind het niet zo heel shockerend eerlijk gezegd. Ik zou mijn zoontje wel bijbrengen dat het niet beleefd is om zoiets te vragen. Maar je hebt nou eenmaal kinderen die wat mondiger zijn. Dat kan aan de opvoeding liggen. Aan de andere kant kan mijn zoontje er soms ook wat van (niet perse dit, maar wel op het KDV alle kinderen vertellen wat ze moeten doen ), terwijl mijn man en ik juist vrij rustige en beleefde mensen zijn. Durf niet te voorspellen of hij het zou durven wagen zoiets te vragen, terwijl ik het hem dat niet zal stimuleren.
Misschien de manier waarop ze het zei, want zoals je het hier neerzet vind ik het niet brutaal, maar gewoon een beetje nieuwsgierig. En zoals cygnet al zegt, voor de rest ligt het waarschijnlijk niet aan het kind..
ik ben het ook eens met Cygnet denk dat het idd ook niet aan het kind ligt maar aan de opvoeding. Ik leer mijn zoon tevreden te zijn met alles en ik dit dat heel belangerijk is. En ik vind het een heel leuk en origineel van je met die traktaties en nee het hoeft echt niet altijd snoep te zijn.
Ik sta voor de klas en merk dat kinderen inderdaad een stuk mondiger zijn (geworden) en dat zeker niet altijd negatief hoor! Ik zou me er ook niet al te druk om maken. Dat meisje moet ook nog haar draai in de wereld vinden en zal dan haar houding moeten bijstellen
Zoals de meeste van jullie zeggen,dat is de opvoeding.... In dit geval is het ook zo.Alhoewel kindren van mijn dochter haar leeftijd wel eens wat proberen. Ook mijn dochter.Ik zeg dan tegen haar,dat een net kindje zoiets niet vraagt en op haar beurt wacht.Ik schaam me dan ook dood.
mijn dochter is ook mondig, maar ik zou mij doodschamen als ik hoorde dat ze zoiets zei hoor. Ik vind het echt wel heel brutaal.
Ik weet niet of de moeder op het schoolplein was toen ze vroeg of ze ook uitgenodigd was (er even vanuit gaande dat het op het schoolplein gebeurde en dat ook jullie de kinderen nog tot aan de deur mogen brengen) Was mama erbij en zei die er niets van dan vind ik het schokkender dan dat het gewoon een mondige 5 jarige was die (nog) niet weet wat beleefd is en wat niet. Ontevredenheid over de traktatie hadden we hier al op de peuterspeelzaal omdat ze een manderijntje kregen ipv snoep. Pfff en dan hadden we er ook nog een kokertje met kleurpotloden bij gedaan, tja waar haal ik het lef vandaan om geen snoep te trakteren Heb toen gewoon gezegd ja joh ik kan het ook weer meenemen naar huis want wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd (en toen ook nog even de uitleg wat dat nu precies betekende)
Mariska.. Ik snap je frustratie heel goed, je doet moeite, denkt een leuk ideetje te hebben en ja.. maar toch, het ligt aan de opvoeding.. Er wordt zelf gepromoot dat ouders andere gezonde dingetjes geven zoals jij het hebt gedaan.. dus ik zou er juist blij mee zijn..
Dit Meisje is 6. Helaas brengt haar mama haar zelden naar school. Ik dacht eerst dat het haar broer(die draagt jongeskleren en voetbalt alleen maar met jongens)was,die haar naar school bracht en naar zijn eigen klas.Maar toen ik de naam hoorde,bleek het haar zus te zijn. Bij ons worden de kleuters tot in de klas gebracht. maar op het moment dat het allebei de gevallen gebeurde,was dat kind alleen in de klas zonder ouder...De meeste worden door ouders/opa of oma of de leidster van de BSO in de klas gebracht.
Het ligt misschien aan beetje aan de context en hoe het gezegd is, maar ik vind het niet per definitie heel brutaal. Ik zou het liever niet zien, dat zeker, en ik zou me denk ik ook wel ongemakkelijk voelen. Maar zo ontzettend shockerend vind ik het nou ook weer niet. Ik was als meisje helemaal niet zo, en kan me dus ook niet voorstellen dat mijn zoontjes het zouden doen. Maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, ook al probeer ik ze zeker normen en waarden bij te brengen (in de hoop dat ze net als ik een beleefd meisje/jongetje zullen worden ).
Mooi antwoord. En t.s ik vraag me wat af misschien is het een kindje dat nooit uitgenodigd woord of gewoon nieuwsgierig en een lekkere spontane babbel heeft. En je traktatie is wat mij betref prima nog voor de kleuterklas. Maar het blijft een fijt dat de meeste kinderen denk he wat te snoepen( ik geef je gelijk hoor ze hoeven niet altijd snoep te krijgen) maar het zijn en blijven kinderen!
Hm hier ook altijd veel snoepgoed. Oa lollies en zuurtjes Dat vind ik niet kunnen bij peuters. Dat delen wij dus ook niet uit Vind je idee erg leuk en wij doen ook meestal iets in een leuk opgemaakt bekertje
Op zich kan ik me de vraag 'ben ik ook uitgenodigd?' van een meisje van 6 wel voorstellen. Natuurlijk wil je als kind graag uitgenodigd worden op een feestje en dat je dan spontaan en in alle onschuld die vraag stelt vind ik niet zo raar. Ze moet gewoon nog leren dat dat niet zo netjes is om te vragen. En ik persoonlijk zou de uitnodigingen niet op school uitdelen, maar of via de post of een keer na school met mijn kind langsbrengen. Zo voelen kindjes zich niet direct buitengesloten. Ontevreden over de traktatie...tja pech voor het kind. Dit is wat jij/je dochter trakteert, wil je het niet? Prima, maar je krijgt niks anders!
er zijn nu weer veel mensen die meteen met de vinger richting de ouders wijzen. ze vergeten echter dat kindjes ook inividuen zijn en soms weleens dingen doen of zeggen die jij niet zou willen. ik denk dat elke ouder vroeg of laat in deze genante situatie terrecht komt. ook de best opgevoedde kindjes kunnen achter de rug van hun ouders best weleens onuitstaanbaar of gemeen of brutaal zijn hoor. als je denkt dat je kind altijd braaf is dan is dat een illussie. ik kan me de teleurstelling ook ergens best nog wel voorstellen.en een kind van 6 zegt dan niet altijd even netjes wat hij denkt of voelt. wat de tractatie betreft, daar heeft ze gewoon pech mee gehad. ene oor in andere weer uit. het is ook niet helemaal eerlijk om uitnodigingen op het plein of in de klas uit te delen, ik weet nog van de oudste 2 dat dat op een bepaald moment niet meer was toegestaan en terrecht. veel kindjes werden verdrietig omdat ze steeds weer overgeslagen werden. is het zo moeilijk voor ouders om dat te snappen en de uitnodigingen op een andere manier bij de kinderen te krijgen.wij gooide ze gewoon altijd met de kinderen op een avond in de brievenbus. gingen we voor postbode spelen.
@blup hier op het kdv laatst ook.. Anne was helemaal teleurgesteld omdat alle (nee je mag niet discrimineren maar het was helaas echt zo) donkere kindjes naar een verjaardag mochten. Letterlijk alle donkere kindjes dus en precies die 4 blonde koppies niet. Leg dat maar eens uit...
ja dat bedoel ik saskia. is het zo moeilijk om je te verplaatsen daarin? lijkt me toch van niet en leg het inderdaad maar eens uit aan die kindjes.