4 jaar: moeilijk doen, of verwacht ik teveel?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 12 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    vresselijk zeg...maar goed; ik ben al begonnen ik kan t niet terug trekken nu...misschien werkt t wel hier wie weet. ik zou hem toch die waterbaan kopen over 2 weken...het is echt iets van jongens dit alles denk ik...

2. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat lijkt me écht vreselijk frustrerend!!!
    Maar goed bij het ene kind werkt het stimulerend bij het andere niet.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar ja dan moet je een andere kadoo bedenken toch met nieuwe stickers?totdat ze het eten zonder stickers(dus niet meer om stickers vragen en eten)

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dat was echt mn allerlaatste poging na 2 jaar dubben :$:(
    Het is puur dwarsbomen en puberen! Ik heb het daarna helemaal los gelaten en blijf gewoon aanbieden, maar is het meteen boe en bah dan eet hij maar niet. ( tuurlijk baal ik daarvan, maar de gezelligheid is terug en denk dat het vanuit daar ooit wel zal lukken? Als de kleuter opstandigheidsfase voorbij is?? :p)

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja, ik hoop het. hier ook heel slecht met groente.eet geen groente als het gekokt is(behalve gevulde groente;dolma's).nou hij eet wel rauw.dus dat krijgt hij als salade na eten. het is dan op n gegeven moment vr niemand leuk of gezellig. los laten is is wel verstandig dan.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wij gaan daar niet aan beginnen!

Hij gaat straks naar school en dan zullen we eens kijken hoe het allemaal gaat. Ik zal de eerste dagen wel de wekker zetten (laatste 4 jaar niet gedaan!:D).

Ik vind dat ze sommige dingen die horen bij de leeftijd gewoon moeten kunnen. Nu heb ik nog geduld, maar ik vind dat bij 4 jaar en bij naar school nieuwe vaardigheden horen.

Wij hebben 1x met een beloningssysteem gewerkt en dat was met zindelijk worden en dat was hier ook erg belangrijk dat dat ging slagen (we kwamen van 3x per week spoelen in het zh).

Dat was met 3,5. Nu een half jaar ouder en slimmer en ik merk wel dat zoon erg dingen kan "willen". Die wil ik, die wil ik, mag ik die kopen?
    Ik ben geneigd te denken dat hij die slimmigheid ook uit kan buiten. Je normaal aan- en uitkleden hoort er gewoon bij op je 4e. Op school moeten ze dat ook doen bij gym, want daar doet de juf het niet en dan krijgen ze ook echt geen beloning!

7. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ben het hier wel mee eens.
    Laatst genoemde zeg ik nu ook elke keer als hij niet wil aan kleden. En dat hij op school dat gewoon zelf moet doen.
    Heb heb nieuwe schoenen uit laten zoeken met klittenband zodat hij dat kon leren aan doen. Dat kan hij nu perfect en zo bouw ik alles gewoon uit.
    Ze moeten het toch een keer leren en je kindje prijzen door te zeggen dat hij of zij het goed doet en dat je trots bent moet genoeg zijn vind ik.
    Anders kan je voor elk ding wel een stickervel maken en een cadeau'tje kopen.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar ja, zoon kan dat allemaal al.inc sokken en schoenen.hij weet ook al n tijdje links rechts,achterstevoren, binnenste buiten. is hier geen nieuwe vaardigheid. hij hft van die fases ,hij wil het zelf doen en van die fases helemaal niet.
    hij beseft wel dat hij straks op school allemaal zelf moet doen tot die tijd wil hij dus dat ik het allemaal doe. hij is ook niet echt een kindje dat graag naar de school wil gaan of groot wil worden.
    het is echt een vorm van aandacht vragen. dat wil ik van me afleiden door een beloningssysteem. ik probeer het maar een keertje. ik hoop dat ik hem op deze manier niet verpest...

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik denk dat het heel erg hierdoor komt. Zoon is 4, gaat naar school... nieuwe fase, dag babytijd! Het voelt als een nieuwe fase, nieuwe stap naar zelfstandigheid. Maar kan me wél voorstellen dat dit bij zoonlief een soort van angst teweeg brengt, zeker in grote tegenstelling met zn zusje. Wat zich uit in kinderachtig gedrag, opstandigheid, dingen niet (willen) kunnen...
    Moet je daar begrip voor hebben (en zo ja hoe ver gaat dat) of beter negeren? Hij moet het idd toch zelf doen, zoals aankleden op school.
    Vandaag vertelde hij pochend dat er een kindje in zn klasd was, en die was veel groter dan hij en die kon nog geen eens zelf zn jas aan doen!!! Kon het niet nalaten om te zeggen dat hij dat een week of 3 gelden ook nog niet kon en hij ook nog weleens moeite heeft met shirts, schoenen of broek :p Dit ontkende meneer heftig:D Waarop ik zei dat het fijn was dat ik dit wist ;):D:D

10. zogelukkig

Mijn zoon kan dat ook allemaal allang. Het enige dat hij niet kan zijn longsleeves en veterschoenen. Ik bedoelde ook meer "privileges" ipv "vaardigheden", ik kan niet op het juiste woord komen, maar ik bedoel: "bij naar school gaan, hoort zelf aankleden". Dus dan ook geen hulp en getreuzel meer, want we weten dat je het kan en nu MOET het echt.
    Ik vind het dan ook normaal gedrag als ze zichzelf aankleden en geen bijzonder goed gedrag dat een cadeautje verdient.

11. zogelukkig

Dit is ook een verwarrende tijd. Hier zijn we heel veel dagjes weg geweest sinds de Pasen en dan hadden we nog de verjaardag en TdT-dag etc.
    Hij haalt nu alles door elkaar. Hij denkt dat hij zijn feestje vierde bij TdT, terwijl dat in een pretpark was.

Hebben jullie dat ook weleens dat ze tijd, plaatsen en personen door elkaar halen? Dat die en die daar was en dat was gisteren, terwijl dat heel anders was?

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat herken ik ook hoor.
    Hij heeft sowiesi geen flauw benul van wat nou gisteren was of vandaag.
    Personen weet hij nog wel, maar wanneer het was dat niet.
    Hij fantaseert nu ook veel dingen bij een verhaal wat dan niet klopt, maar goed dat is ook de leeftijd.
    En vooral als er idd drukke en spannende dagen zijn geweest is t allemaal lastig te plaatsen.:)

13. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Tja tijdsbesef is hier ook alles door elkaar heen. Zo was het vanmorgen een "verassing" dat hij weer naar school moest. Ja is even wennen dat het elke dag is, maar we hebben elke ochtend hetzelfde ritueel en dan nog vraagt hij of het ochtend is of de volgende dag en wanneer het avond is. Zo praat hij over de toekomst en zegt dat gisteren week.
    Hij heeft een levendige fantasie en haalt alles door elkaar heen. Echt bijzondere dingen heeft hij meegemaakt ;):p.

Maar ik merk ook echt dat hij het moeilijk heeft. Er veranderd zoveel voor hem (en ons), naar school en BSO, niet meer gastouder, geen PSZ. Hij heeft weer nachtmerries en is onrustig. Dus op zich help ik hem nu even wat meer en als hij dan een sticker wilt verdienen, oké. De sticker is de beloning, dus niet zoveel stickers dan ...

14. zogelukkig

Maar vindt hij school op zich wel leuk, Paarse?

Hier ben ik blij dat we het allemaal even rustig afbouwen (psz, kdv), mijn zoontje gaat over 3 weken pas naar school.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ok. maar ja; ik denk dat zoontje op school wel zichzelf aan zal kleden wanneer het moet maar thuis misschien niet. en ja binnen een half jaar kan nog van alles gebeuren. totdat hij 4 is.

en het is geen kadoo hoor. is beloning.
    'privileges' snap ik veel minder. wat bedoel je?welke vind je een privilege?naar school gaan of zelf aan/uit kleden?
    zoontje hier ziet zijn mama als t grootste privilege. hahahah. hij wil ook niet naar school gaan. hij zit daar echt niet op te wachten. misschien verandert dat wel straks.

16. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ja hij vindt school erg leuk. Hij zingt nieuwe liedjes, heeft een vriendje waar hij samen mee speelt. Zijn juf is erg lief en behulpzaam en ook streng. En elke dag naar school is ook anders dan een middagje PSZ.
    Maar ja geen pyjamadagen meer doordeweeks, niet meer voor school uitgebreid kunnen spelen. Het is echt een overgang, de vakantie zat ertussen dus een mooie/duidelijke overgang. En hij is gewoon een erg gevoelig kind, hij heeft gewoon een soort van loyaliteitsconflict. Is verdrietig door het afscheid en blij dat hij naar school kan tegelijkertijd. Echt sneu hoor :(.

@Belize, mama als privilege, hahaha :D

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Is hij nu deze week voor het eerst paarse? Leuk en spannend he? Ook voor jou! ;)
    Hij moet ineens een heleboel als ze naar school gaan. Meer structuur en meer " moeten" en er wordt ook meer van ze verwacht.

Ik denk persoonlijk dat ik zoonlief iets teveel heb gepamperd en mee ben gegaan in zn toneelspel van dingen niet kunnen. Toen hij naar school ging kon hij dus nog miet zelf aankleden ( geen broek net knopen of schfuifjes, zelfs klittenband schoenen gingen nig verkeerd om en ritsen van een jas kon hij ook niet.) opschool moet hij wel en leren ze het snel genoeg, maar nog gaan longsleeves nog niet makkelijk en pas sinds een week kan hij broeken met schuifsluiting:)

Tijdsbesef: zoon kent de dagen van de week en weet meestal welke dag het is dankzij zn kalender klok. Op school beginnen ze ook elke dag met welke dag het is. Maar soms slaat hij de plank wel mis. Dan haalt hij gisteren en morgen dor elkaar.

18. zogelukkig

Hier dus een kind dat er iedere dag meer aan toe is.
    Vanwege die hooggevoeligheid en de vele feestdagen/verjaardagen/feestjes/afscheidjes bewust rustig aan gedaan.

Hij heeft er zo'n zin in, echt met de dag meer.

Met de afscheidjes op kdv en psz wordt dan gezegd: 'en nu ga je dan naar school'. Euh, nee, het is twee weken vakantie!

We praten er nu iedere dag over. Zoon vindt het heel leuk om met de kindjes te spelen. Hij is natuurlijk enig kind en hij is sociaal, dus dat gaat wel goed komen. Wat ik wel moeilijk vind is dat zoon eindelijk denkt dat hij verder gaat rekenen en schrijven/taal enzo ... Hoe leg ik nou uit dat?

19. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    @Druif, ja hij is deze week voor het echt. En het gaat goed hoor, moet hem wel 's ochtends flink stimuleren want dan wilt hij niet. Maar als hij er is vindt hij het leuk. Hij heeft hele verhalen, wel grappig om te horen. Hij heeft zelfs al in de kring verteld wat hij in de vakantie gedaan had, echt leuk om van hem te horen.

Mijn zoon kan zich allang zelf aankleden, nu heeft hij ook handige schoenen die hij zelf aan kan doen. Broeken met een echte knoop liggen even opzij, dat wordt even oefenen in de zomervakantie ;), de rest kan hij zelf.

Die klok die jij een tijdje geleden liet zien, heb ik gisteren besteld, dus hopelijk gaat hij het dan wat doorkrijgen. Nu zingt hij wel het liedje van de dagen (7 dagen heeft een week).

20. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Leuk dat hij er zoveel zin heeft om te gaan. Wanneer gaat hij naar school? Geen idee wat je aan hem kunt uitleggen, ik vind het tot nu toe nog erg op PSZ lijken.

Deel Deze Pagina