4 jaar na dood ouders via draagmoeder baby???

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Hopmarjanneke, Apr 12, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ook vreemd dat ze de “voogdij”
    Ik weet dat het gebeurt maar in het ziekenhuis waar wij ivf hebben laten doen (Maastricht) doen ze het niet. Wij hebben een contract moeten tekenen mbt de twee overgebleven embryo’s en daar staat in dat de embryo’s niet gebruikt mogen worden als niet beide ouders ervoor tekenen. Dit geldt ook in het geval van overlijden, dat staat er expliciet in. Wat Joyce in de serie Divorce deed (twee embryo’s terug laten plaatsen zonder dat haar ex het wist) gebeurt in Maastricht dus ook echt niet. Dat grootouders de zeggenschap krijgen over de embryo’s zal hier dus ook niet gebeuren.
    Wat ik ervan vind dat een moeder na het overlijden van haar partner nog een embryo laat terugplaatsen weet ik eigenlijk niet. Aan de ene kant zal het kind nooit een vader hebben maar aan de andere kant hebben kinderen van alleenstaande moeders die kiezen voor een zaaddonor dat ook niet. In het geval van een overleden vader zal er nog veel en liefdevol over hem gesproken worden terwijl de kinderen van zaaddonoren niks of weinig weten over wie hun vader is.

2. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,875
    7,938
    113
    In Nederland moet je vooraf met z'n tweeën aangeven wat je wil dat er met de cryo's gebeurt bij overlijden van de man. Als mijn man bijvoorbeeld vooraf aangeeft dat ze dan moeten worden vernietigd, kan ik er later dus niet mee aan de haal gaan. Laat staan dan grootouders dat kunnen. In Nederland is dat dus al beter geregeld.
    Ik bedenk me nu ineens dat in Duitsland die vraag helemaal niet expliciet wordt gesteld. Moet ik toch nog ff uitzoeken hoe het daar zit.

In China wordt denk ik heel anders tegen dit soort dingen aangekeken. Daar zijn ze volgens mij sowieso meer van de maakbare maatschappij.

lies276 and Ysabella like this.
  3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Het is maar een idee maar kan het zo zijn dat in China grootouders een veel grotere rol hebben binnen een gezin en de opvoeding? Dat men het daar zo kan zien dat de embryo’s ook gedeeltelijk van de grootouders zijn en dat als ze niet te oud zijn ze daarom aan hen gegeven zijn? Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk. Ik zit gewoon te bedenken hoe een rechter bij zo’n besluit komt.

lies276, Nellie4 and Ysabella like this.
  4. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,043
    16,551
    113
    Maar zou je dan van te voren kunnen tekenen dat mocht je man komen te overlijden jij de embryo's wel mag gebruiken?

Hele goede trouwens over zaaddonoren, als je het zwart wit bekijkt is dat ook een kindje krijgen zonder vader. Dat is maatschappelijk wel geaccepteerd, dus eigenlijk -in mijn ogen- zou het raar zijn als je dan niet het embryo mag gebruiken wat voor de helft van je man was/is. Daar had ik nog helemaal niet over na gedacht.

DastyQueen likes this.
  5. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    Ik denk dat dit idd mee gespeeld heeft in de beslissing om de grootouders de embryo's te geven. Die cultuur is erg op familie gericht. Voor elkaar zorgen. Zo is het naar mijn weten heel normaal dat je daar je ouders op een gegeven moment in huis neemt om voor ze te zorgen als ze dat zelf niet zo goed meer kunnen.

lies276 and Novastar like this.
  6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,633
    8,366
    113
    Female
    Ik vind de leeftijd van de grootouders erg bepalend voor mijn mening. En die zie ik hier niet staan.

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat weet ik eigenlijk niet. En nu ik erover nadenk geloof ik niet dat we het contract al ondertekend hebben. Dat ligt hier nog ergens. Dit topic zet me wel aan het denken over wat te doen met de embryo’s als één van ons overlijdt. Ik ga het er met mijn man over hebben.

Ysabella likes this.
  8. lies276

lies276 Niet meer actief

Er was hier een forumlid (Joycey??) wiens man tijdens haar zwangerschap is overleden.
    Later heeft ze nog 2 (?) kindjes van hem gekregen van de cryo's die nog over waren.
    Of ik moet helemaal mis zitten (dan ging het om ingevroren sperma van haar overleden man).
    Ze heeft er ook mee in een tijdschrift gestaan, of is er mee op tv geweest.

DastyQueen likes this.
  9. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,317
    28,499
    113
    Veel kinderen worden door grootouders groot gebracht omdat de ouders moeten werken, soms zelfs ver weg. Familie is daar hechter dan in onze cultuur.

cactusje, amdaa and lies276 like this.
  10. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,317
    28,499
    113
    Nee dat was Bibi-nog wat (een moderator). Haar man overleed tijdens de zwangerschap van hun eerste. Ze heeft daarna nog 2 kinderen van hem gekregen dmv terugplaatsingen. Hij had er ook voor getekend dat ze dat mocht doen.

11. lies276

lies276 Niet meer actief

Oooooo ja! zo was het!
    Ik ben altijd zo slecht in dat soort dingen onthouden:oops:.

12. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik kom voor mijn werk af en toe bij Chinese mensen op intakegesprek.
    Al meer dan eens heb ik meegemaakt dat de ouders dus hier in Nederland zijn en bijv een Chinees restaurant hebben en dat de oudere kinderen in China wonen, bij opa en oma.
    Die zien ze dan 1 a 2 keer per jaar.
    Voor ons natuurlijk bizar, maar daar blijkbaar niet zo vreemd.

13. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,317
    28,499
    113
    Joycey was van dat Parijs topic na de aanslagen. Zij had toen een hele blog geschreven over hoe erg het allemaal voor haar was want het had haar weekendje Parijs verpest :rolleyes:

Marchella, Riverdale87 and lies276 like this.
  14. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,317
    28,499
    113
    Daar niet vreemd inderdaad. Komt in de Filipijnen ook veel voor dat de moeders naar Amerika gaan om te werken, en dat de mannen (of grootouders) thuis blijven en zorg dragen.

Mijn schoonmoeder (Vietnamees) heeft een jaar lang voor mijn nichtje gezorgd. Mijn zwager en zijn vrouw werkte 500km verderop en zagen haar om het weekend.

lies276 likes this.
  15. lies276

lies276 Niet meer actief

Ooooo ja! Wat erg dat ik die twee door elkaar haal:oops:.
    Dit is dus de reden waarom ik mezelf bijna nooit ophoudt in topics als: "welk topic is jullie bij gebleven" of "wie herinnert zich...."
    Vaag weet ik het dan nog wel, maar de details vergeet ik.

KleineLai likes this.
  16. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,317
    28,499
    113
    Haha :D

17. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Bij Vivaneo Dusseldorf teken je stapels papieren waarin staat dat je niks kan laten terugplaatsen of vernietigen zonder 2 handtekeningen, geldige legitimatie en persoonlijke aanwezigheid van beide 'ouders'.

In die papieren staan nog veel meer zaken overigens van risico's tot embryo wetgeving.

18. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb dat toen ook gevolgd. En volgens mij stond haar verhaal in de Viva Mama. Door haar weet ik dat dit wel kan in Nederland. In ons contract met Maastricht stond wel vermeld dat de embryo’s na overlijden van één van ons niet meer gebruikt mochten worden maar aangezien we nog niet getekend hebben ga ik daar nog wel iets mee doen. We hebben nu vooralsnog geen kinderwens meer maar ik kan niet in een toekomst kijken en tekenen is wel definitief lijkt me.

lies276 likes this.
  19. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Ik kan begrijpen dat ze de cryos niet weg wilden gooien. Maar Ze hadden ze dan ook kunnen doneren.

Dan had het kind iig lieve wensouders en de bio opa en oma hun voortplantingswens.

Ik vind de situatie van Babi totaal anders.
    Als je zo kijkt mag ook een alleenstaande vrouw geen kinderen krijgen.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,071
    3,863
    113
    Tja, ik vind het dubbel, natuurlijk is het vreemd, maar ik kan me er anderzijds ook wel iets bij voorstellen. Tot voor kort hadden ze in China nauttlijk dat 1-kindbeleid, de grootouders zijn waarschijnlijk hun enige kinderen dus allebei kwijt. Geen flauw idee hoe oud ze zijn, maar ik zie nu ook vaak ouders waarbij ik eerst dacht dat het om een opa of oma ging...bleek dan tweede leg of soms eerste leg.
    Ik denk dat de grootouders echt wel goed voor het kind zullen zorgen en van het zullen houden, het is zo gewenst en extra bijzonder door wat er gebeurd is.

Zara75 likes this.

Share This Page