Ik weet niet of het gaat om een voortplantingswens. Heeft iemand die kinderen wil een voortplantingswens of willen ze een baby om voor te zorgen en lief te hebben? Misschien is dat laatste bij deze grootouders wel het geval. En cryo’s doneren moet je maar willen. Ik zou onze cryo’s nooit doneren. Dat is ons “vlees en bloed”, ook al bestaat het maar uit tien cellen. Ik moet er niet aan denken dat iemand anders ons kind zou opvoeden. Sommige mensen zien het alleen als genetisch materiaal maar ik kan dat zo niet zien.
Gisteren was er een programma over het doneren van cryo's in het kader van de vruchtbaarheidsindustrie. Ik vond het ook heel apart om te zien. Ik snap dat mensen het kunnen, maar betwijfel of ik het zou kunnen. De moeder die werd geïnterviewd hadden gekozen voor een open adoptie, dus wisten waar hun biologische dochter opgroeide, maar het leek me heel moeilijk.
Wij kijken hier met Nederlandse ogen naar. Maar China is een totaal ander land met andere normen en waarden. Kinderen zijn daar ondergeschikt aan hun ouders. Ook als ze volwassen zijn. Er is een totaal ander systeem ook ten opzichte van afhankelijkheid en zorgen voor elkaar. Er stond ook dat ze zonder kleinkind de familielijn niet konden doorzetten. Dat is zeer belangrijk. En zonder kind of kleinkind heb je daar niets hè. Verder is daar weinig wettelijk geregeld en zeer veel mogelijk.
Wie zegt er dat de grootouders geen lieve wensouders zijn? Misschien zijn ze wel pas 40? Dat is de leeftijd waarop ze zelf nog vruchtbaar zijn.
Precies... Ik begrijp niet goed waarom het helemaal ok is als mensen een kindje willen en daar alles voor over hebben, maar zodra grootouders dolgraag een kleinkind willen en dat zelfs voor elkaar kunnen krijgen ondanks de dood van hun kinderen, het ineens onethisch is. Wat maakt de kinderwens van de ouders legitiemer dan die van de grootouders in dit geval? Waarom zou het wel ethisch zijn als de ouders dmv een cryo een kindje hadden kunnen krijgen, maar is het niet ethisch als dit kindje geboren wordt uit wens van de grootouders? Zelfde cryo, zelfde kindje...
Dit stukje had ik even gemist. Dus er is wel sprake van een bepaalde vorm van een voortplantingswens. Al klopt het inderdaad dat oudere mensen daar afhankelijker zijn van hun (klein)kinderen dan hier. Dus als je die niet hebt heb je een vrij sombere toekomst.
Ik heb er nog 1. Stel de vrouw komt te overlijden maar jullie hadden samen nog cryos's over. Mag de vader dan een draagmoeder zoeken? Ik bedoel als de vrouw de cryo's mag gebruiken, mag de man dat toch ook?
Maar dan verwacht ik dat oma zelf draagmoeder zou zijn. En zellf heel jong moeder geworden. Ik ga er tenminste vanuit dat de kinderen volwassen waren en het eerst zelf een tijd geprobeerd hebben + de "medische tijd" (onderzoeken etc). Maar dat is mijn interpretatie
In onze situatie nu zeg ik nee. 4 kinderen in je eentje is pittig genoeg. Stel dat hij een nieuwe vrouw krijgt die bijv geen eisprong heeft voelt het anders en neig ik eerder naar ja
Ik kan hier wel gaan uitleggen hoe, wat en waarom maar dan ben ik daar veel te lang mee bezig en daarnaast zou ik denk ik niet de juiste woorden kunnen vinden. Dus ik hou het heel simpel. Ik vind er helemaal niets onethish aan mits het niet enkel bedoeld is om de familielijn voort te zetten. ik vind het juist heel mooi, bijzonder en speciaal. Niet alleen voor de grootouders maar ook voor het kind.
Dat vind ik ook inderdaad! Had er naïef als ik ben niet eens over nagedacht dat zoveel mensen hier iets op tegen zouden hebben.
Mijn man mag het wel en dat is is ook in het contract vastgelegd. Door Babii haar situatie was ik er alert op om elkaar toestemming te geven de embryo’s te mogen gaan gebruiken na het overlijden van 1 vd partners. Mijn idee was toen: stel hij komt te overlijden. Misschien overlijdt daarmee ook mijn kinderwens voor een 2e, maar wat als dat niet gebeurt? En ik nog dolgraag een kindje van hem zou willen krijgen? Maar wat als die embryo’s simpelweg vernietigd zouden worden terwijl onze dochter nog een genetisch verwant 1/2 (want de embryo’s zijn dmv ECD ontstaan) broertje of zusje zou kunnen krijgen? Mijn man hoefde geen toestemming om de embryo’s te mogen gebruiken. Maar ik zei: wat als ik morgen onder een bus kom en je over een paar jaar een leuke vrouw ontmoet die net als ik POF heeft en zij zou nog een kindje willen? Dan zou je opnieuw een ECD traject moeten starten terwijl je ook zonder dat het je energie of geld zou kosten haha onze embryo’s zou kunnen gebruiken? Hij zei dat hij er dan wel klaar mee zou zijn, maar ik stond er op dat we het voor de zekerheid zouden opnemen in het contract. Ik vind het een raar verhaal van die Chinezen. Maar als zij allen er gelukkig van worden? En misschien zijn die grootouders nog geen vijftig. Weten wij veel?