Wat ik me dus afvraag. Toen jullie 4 jarige kinderen naar de basisschool gingen hoe ging het toen met de toilet bezoeken? Mijn zoon is al sinds hij 2,5 is zindelijk alleen na de grootte boodschap helpen wij wel met billen afvegen, ook op het k.d.v doen ze dit. Toen wij een kennismakingsgesprek hadden op de basisschool vroeg ik hoe ze hiermee omgingen, en toen vertelde ze dat de kinderen zelf naar het toilet moeten. Stel dat ze een plas ongelukje hebben trekken ze het kind een schone onderbroek aan, als ze een poep ongeluk hebben wordt je gebeld of je je kind wilt komen verschonen Nu gaat ik er niet vanuit dat mijn zoon in zijn broek poept maar ben toch wel benieuwd of jullie 4 jarige ook zelf de billen moeten afvegen. En wat ik me ook afvraag voor de jongens moeders onder ons. Staan of zitten jullie knullen met plassen . Bij ons op het k.d.v moeten ze zitten, hoe is dat bij jullie?
De jongste isnet vier geworde en gaat thuis en op het school alleen naar de wc (al heel lang), dat gaat prima.
Op school gaan ze zelfstandig, al gaat de juf er geregeld achteraan wat ik heb begrepen. Plassen moeten ze zittend. Poepen doen die van mij nooit op school, dat bewaren ze altijd voor thuis
ja ik vind dat heel normaal. Hier heb ik gezorgd dat dochter dat helemaal zelfstandig kon voor ze naar school ging, dat is toch niet raar? Wordt een mooie boel als de juf van ruim 20 kindjes de billen af moet vegen die 1 a 2 keer per dag op school gaan. En idd zitten, moet op school en thuis ook, voor de jongetjes. En dat je gebeld wordt bij een poepbroek vind ik ook normaal, daar komt een kleuterjuf of meester echt niet aan toe.
Thuis roept zoontje als hij klaar poepen is en dan veeg ik z'n billen af en hij poept ook 9 van de 10 keer thuis, heeft ie op school gepoept zie ik dat aan de remsporen in z'n onderbroek...daar moet ie dus zelf z'n billen afvegen. Bij plasongelukjes krijgen ze schone kleren van school aan, bij poepongelukjes geen idee wat ze doen. Oh en zoontje zit op de wc.
Dat is vrij normaal. Mijn oudste deed alles al zelf met 4 jaar dus geen problemen. Mijn jongste was nog niet zindelijk door een prikkelverwerkingsstoornis. Heb overlegd met de school voor hij startte en we spraken af dat hij een luier zou dragen en juf mij belde als ik hem moest verschonen. Ook ging hij maar halve dagen. Dat was een zware belasting voor mij maar vanuit school wel logisch. Nu zit mijn jongste op een mkd gelukkig.
Hier bellen ze ook bij in de broek poepen, vertelden andere kinderen mij. Kan ook niet anders met 26-30 kinderen in een klas. En sowieso ook geen douche enzo, dus sowieso wel handig en fris om dan thuis te verschonen en om te kleden ed.
Oudste zit net op school en gaat geheel zelfstandig. Al wel vanaf ze 3 is geloof ik. Vind het ook niet meer dan logisch. 1 kleuterjuf op een hele klas is een ander verhaal dan op een kdv, waar altijd meerdere leidsters zijn.
Mijn dochter gaat dit jaar naar de basisschool Maar al een tijd is ze zindelijk. Nu zelfs op het punt dat ze alles zelf doet en ik ook niet eens mee mag naar de wc... Ik denk dat dit op school wel goed komt en misschien gaat er ook wel een juf mee dat weet ik eigenlijk niet.
Hier werden ze ook niet geholpen, maar vind dat eigenlijk niet meer dan logisch dat ze het zelf moeten doen, Wij hebben in groep 1 nog billendoekjes in de tas mee gegeven naar school, dan konden ze makkelijker hun billen afvegen
Hier helpen ze in principe ook niet, maar bellen bij een poepongelukje vind ik echt belachelijk!!!! (Al ligt het er misschien wel aan hoe groot het ongeluk is. Bij Total-loss kan ik me er wat bij voorstellen, maar poep van normale samenstelling moet mi geen probleem zijn). Ik geloof niet dat ze dat bij ons doen, maar ik hoor het vaker. Onze dochter gaat zelf, maar poep afvegen lukt haar niet goed. Elke dag komt ze met een onderbroek met remsporen thuis.
Hoi, ik ben kleuterjuf en ik veeg af en toe wel billen af als een kind me komt roepen. Ik vraag dan wel aan ouders of ze het willen oefenen thuis. onze dochter gaat na de zomer naar school en ze plast ne helemaal zelf maar de grote boodschap moeten we nog aanleren hoe ze zelf af moet vegen.
Ik ben ook kleuterjuf. Het afvegen moeten ze zelf doen. We kunnen niet 34 kinderen alleen laten voor ieder toiletbezoek. Ze moeten dit thuis oefenen/leren. Bij een poepongeluk maken de billen schoon en geven schone kleding. Omkleden doen ze zelfstandig.
Zo is het hier ook. De kinderen moeten het zelf doen. Ik geloof niet dat er veel ongelukjes gebeuren. En als er wel eens eentje is, dan geven de juffen de kinderen schone kleren en die kleden zich dan zelf om. Wel even snel schoonpoetsen natuurlijk door de juf Denk dat het meer werk is voor de juf om te regelen dat de ouder komt om te verschonen dan om even snel zelf schoon te maken en nieuwe kleren te geven. Vind het zielig voor het kind wat dan moet wachten tot mama of papa er is om dan verschoont te worden. Staat ie dan in zijn vieze goed terwijl anderen het kunnen zien die ook naar de wc gaan en zo.
Hier bij ons op school net zo. Er staat bij Groep 1 een kastje met reservekleding voor ongelukjes. Er is ook al eens een keer gebeurd dat een kind zichzelf onderspuugde. Dan komt die reservekleding dus goed van pas. Billen afvegen moeten ze ook zelf. Aiden kan dat nog niet goed. Hij had laatst diarree en durfde toen niet te poepen op school. Heeft het toen op proberen te houden totdat hij heftige buikpijn kreeg en ik hem kon ophalen van school. .. Nu flink aan het oefenen zodat hij zelf zijn billen goed kan afvegen en hij niet meer bang hoeft te zijn om te poepen op school.
Bedankt voor jullie reacties . Was gewoon erg benieuwd naar de ervaringen van andere ouders. Wat betreft het wel of niet verschonen bij een poep ongeluk ol school heb ik toch wel een andere mening dan de meeste hier. Ik vind het dan niet meer dan normaal dat ze een kind verschonen. Zag al een reactie en die deel ik, je laat een kind niet bevuild staan tot 1 van de ouders kan komen om te verschonen. Het zou handig zijn als je in je woonplaats werkt, of niet werkt maar voor mensen (waaronder ik en mijn vriend) in een andere plaats werken is het niet ik rij even op en neer. Maar goed maakt niet uit ieder mag zijn mening hebben . Ik weet in ieder geval dat we moeten gaan oefenen met billen vegen
Hier geen reserve kleding dus ze heeft der eigen spul mee. ze hebben een eigen stoffen tas daar ligt het in. poepen en een ongeluk is ouders bellen plassen moeten ze zelf maar er kan geholpen worden.
Wat ik me dan toch afvraag... Zijn de tijden dan zo veranderd? Ik zat begin jaren 80 in een kleuterklas met 29 kinderen en wij gingen zelf naar het toilet maar bij een grote boodschap werd de juf echt nog wel geroepen. Ook kwamen er regelmatig kindjes in de klas terug die nog niet zelf hun rits dicht konden doen. De wc's waren vlak naast de klas. Ouders bellen bij een ongelukje vind ik persoonlijk echt raar.
Een tijd terug is hier dezelfde discussie over geweest. Ik denk idd dat tijden veranderd zijn. Kleuterschool is al echt 'school'. Niet meer zoals in 1980 (toen ik ook op de kleuterschool zat). Bij ons was hulp op het toilet nooit een probleem. Ik kan me er echt heel kwaad over maken dat Engels voor vierjarigen tegenwoordig heel nirmaal is, maar een kind helpen met alledaagse dingen niet meer. Je zet het kind letterlijk en figuurlijk 'te kakken'. In opdrachtjes mogen foutjes gemaakt worden, op andere gebieden niet... (En dan heb ik het niet over kinderen die totaal niet zindelijk zijn, maar kinderen die af en toe nog een ongelukje hebben).