4 jaar niet leerplichtig, hoe vul jij dat in?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Champetter, Jul 1, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Hier gaan bijna alle 4 jarige kinderen van mijn zoon zijn klas nog buiten de schoolvakantie op vakantie. En school moedigt dat zeker aan.
    Wij gaan straks ook nog een langere reis maken waardoor hij 5 a 6 weken school zal missen. Toen ik dit voorlegde op school was de reactie: gaaf, moet je doen!

Verder houd ik hem nooit thuis, hij is tot nu toe 1 keer ziek geweest en verder alle dagen naar school gegaan.
    Zo'n reis is ook ontzettend leerzaam en ze kunnen daarna nog lang genoeg naar school.

2. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,751
    646
    113
    Gelderland
    De grens ligt bij januari toch? Voor januari jarig start je in groep 1 en na januari start je in groep 0. Dan kleuter je inderdaad langer, maar in jouw geval dus juist korter, omdat ze na nog geen volledig schooljaar al naar groep 2 gaan.
    Wat niet wil zeggen dat ik vind dat je niet meer weg kan, integendeel, ik zou het er nog lekker van nemen. Een kind leert het meeste van de ouders, prachtig als ouders die verantwoordelijkheid ook zo mooi invullen!

3. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

Apr 12, 2011
    2,165
    178
    63
    Er bestaat geen grens, is school eigen.
    Persoonlijk vind ik twee weken aaneengesloten prima, langer aaneengesloten te lang

4. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

Apr 12, 2011
    2,165
    178
    63
    Deze zijn juist zo belangrijk bij kleuters. Elke keer weer opnieuw wennen en je erin mengen is juist lastig. Ik heb het dan over geregeld weg zijn. Is niet bevorderlijk voor het welbevinden

5. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,249
    4,480
    113
    Ligt een beetje aan de school, hier stromen alle kinderen geboren voor 1 januari in bij groep 1, geboren na 1 januari stromen ze in groep 0 in.
    Maar er wordt altijd wel gekeken naar de kinderen dus ze kunnen besluiten dat het voor Piet van 4 dec beter is om groep 1 nog een keer te doen terwijl het voor Lisa van 15 januari beter is om door te gaan naar groep 2.

6. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,751
    646
    113
    Gelderland
    Geen idee of er een grens bestaat, veel scholen hanteren deze in elk geval, uiteraard met inachtneming wat het beste past bij het kind. Over het algemeen zal een kind dat in het najaar 4 wordt, in principe over gaan naar groep 2 na de zomervakantie en een kind dat in het voorjaar 4 wordt, zal niet na de zomer al naar groep 2 gaan. Uitzonderingen zullen er altijd zijn.

7. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

Mar 1, 2013
    1,363
    1,416
    113
    Female
    Oost-Groningen
    Hoeft niet het hele jaar hè. Halverwege instromen kan bij onze school bijvoorbeeld ook, na de kerstvakantie ofzo. En überhaupt hoeft het niet... Ik gaf gewoon een suggestie, omdat er ook al de optie van 1 jaar thuisonderwijs werd genoemd.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    En het is ook heel kind-afhankelijk. Mijn oudste zou hier met 4 jaar moeite mee hebben gehad, mijn jongste totaal niet.

9. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

Apr 12, 2011
    2,165
    178
    63
    Is ook zo, maar is wel zo met vriendjes maken.

10. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,900
    5,216
    113
    Home
    wij zijn toen de oudste 4 was ook nog in september op vakantie geweest 1.5 week maar verder ging hij gewoon het hele jaar naar school
    voor hem wel zo fijn
    ivm vriendjes, nieuwe kinderen in de klas ze hebben het over onderwerpen waar je kind dan niks van heeft mee gekregen dan komen ze er heel raar in vind ik

11. tuc

tuc Niet meer actief

De ene school zal er meer moeite mee hebben dan de andere. Ik lees vaker dat scholen het aanmoedigen, als dat waar is vind ik dat persoonlijk wel raar.
    Een school hoort zoiets niet aan te moedigen vind ik.
    Maar ik weet bv dat de juf van mijn zoon hier dus niet zo achter staat en er ook niet zo blij mee is maar als er een kind komt dat tie op vakantie gaat is ze evengoed enthousiast. Je gaat dan natuurlijk niet lullig doen. Maar dat betekend niet dat ze dat aanmoedigd.

12. Jules!

Jules! Bekend lid

Jun 26, 2017
    822
    1,065
    93
    Female
    Het ligt echt aan de school en (de ontwikkeling van) het kind. De school waar mijn zoon naar toe gaat moedigt het niet aan en gaan schoorvoetend akkoord met vakanties buiten schooltijd. Wij zijn in september 1,5 week en in juni 2 weken weg geweest. Dat was best veel, meer zou ik voor mijn zoon niet hebben gedaan (heb ook erg lang getwijfeld over de tweede vakantie).
    Verder is hij vanaf dag 1 hele dagen naar school gegaan het hele jaar door op die 3,5 week na.

13. Peaches17

Peaches17 Niet meer actief

Dit! Vooral doen! Schitterende ervaring voor een kind. Tenzij je dus merkt dat het een negatief effect heeft qua groepsgevoel etc etc. Maar daar kom je maar op 1 manier achter...

14. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Doen hoor. Onze schooldirecteur gaf ons groot gelijk toen wij aangaven een paar weken aansluitend aan de herfstvakantie weg te willen. Maar anders hadden we het ook gedaan. Ik denk dat de kinderen van die weken buitenland meer hebben geleerd dan van een paar weken kleuren, liedjes zingen en spelen. Want laten we wel wezen, we hebben het over kleuters, niet over kinderen in hun examenjaar ;)

Harperhazel, Betsy and kleinepien like this.
  15. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ik zou even overleggen met school, een paar keer extra op vakantie is bij ons geen probleem. We hebben het zelf 2x een weekje gedaan, zeker de helft vd klas ook. Maar mijn dochter wil zelf perse altijd naar school, die zou het niet leuk vinden allemaal dingen te missen.

16. Betsy

Betsy Niet meer actief

Veel plezier met het reizen!
    Ze mogen straks nog lang genoeg naar school... ;)

Harperhazel likes this.
  17. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,910
    387
    83
    Mijn dochter startte in december op school en kleutert hierdoor kort.
    Wij hebben 1 dag haar afgemeld ivm weekend weg, verder is ze gewoon naar school gegaan. Ze vindt het heel leuk en ik vind het goed voor haar

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,334
    36,195
    113
    Waarom zou een school zoiets niet mogen aanmoedigen? Hier is dat precies wat er gebeurd en zo zou het wat mij betreft juist overal moeten zijn. Ze moeten nog lang genoeg hoor.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Omdat de "niet leerplicht" niet is om nog eens lekker goedkoop op vakantie te kunnen gaan maar om een kind zomaar eens een dagje thuis te kunnen houden als die te moe oid is.

20. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,179
    4,490
    113
    wij zijn nog 1 x op vakantie geweest toen heeft onze zoon een week gemist. er zijn genoeg ouders die nog 1 week tot 4 weken tussendoor vrij nemen. een van de vriendjes van mijn zoontje is buiten de vakanties nog naar wintersport geweest, een weekje zonvakantie en als de school weer begint na de zomer vakantie nog bijna 4 weken op vakantie. daarna is hij ook 5. en gaat het niet meer. ik geef die ouders groot gelijk.

het zijn al genoeg jaren die je vast zit aan de school vakanties, en aan verplichtingen.
    Wat wel jammer kan zijn is dat je kind "belangrijke" dingen op school kan missen, zoals sinterklaas, kerst, voorstellingen of vieringen waar ze vaak enthousiast naar toe werken.

Share This Page