4 jaar niet leerplichtig, hoe vul jij dat in?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Champetter, 1 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Of misschien maak jij dat ervan?

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.179
    4.490
    113
    Wat extra weekjes vakantie in een jaar kan ook heel goed zijn voor een moe kind ;)

3. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hoor dat maak ik er echt niet zelf van. Heel veel scholen omschrijven dat zelf zo.
    Overigens ben je wat mij betreft vrij om 365 dagen per jaar met je 4 jarige met vakantie te gaan zolang je die niet in hebt geschreven op een school.
    Maar je ergens voor inschrijving brengt verplichtingen met zich mee.

merah vindt dit leuk.
  4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat kan. Ik ken het Nederlandse systeem niet. Maar jij bent hier erg stellig in, en anderen niet, dus ik vroeg het me gewoon maar af ...

5. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Hier doen ze er niet moeilijk over. Toen mijn dochter 4 was vroeg ik officieel verlof aan voor een weekje en kreeg als bericht terug: ze is nog niet leerplichtig, veel plezier.

suus1983 vindt dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Ja het staat niet per wet beschreven ofzo. Maar veel scholen hebben het wel in hun schoolgids staan bv.

7. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.179
    4.490
    113
    bij ons in de schoolgids staat het volgende:

" In Nederland is het gebruikelijk dat kinderen naar school gaan als ze vier jaar zijn. Hoewel een kind van vier jaar niet leerplichtig is, zijn de schooltijden en regels voor verzuim in principe van toepassing. Wanneer een vierjarig kind de school een dag of middag niet bezoekt, gaan we er van uit dat u de groepsleider hierover tijdig informeert. "

Dus enigszins wat @tuc ook zegt.

Maar bij ons op school is het verder geen probleem en krijg je fijne vakantie wensen, en informeren ze uitgebreid na afloop hoe de vakantie was.

Ik denk dat je vooral bij je Eigen school moet nagaan wat ze oke vinden.

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.179
    4.490
    113
    hahahaha, hier kan ik wel om lachen....als je een kind in mijn regio niet inschrijft als het zo ongeveer verwekt wordt, dan is het heel lastig een geschikte school in de buurt te vinden, en heb je kans dat je naar een hele andere wijk of andere plaats moet.

ik snap dat je verplichtingen hebt, maar zolang je met school duidelijke afspraken maakt kun je daar toch van afwijken.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Nee sorry ik bedoel dus ingeschreven als mijn kind is 4 en komt naar jullie school. Niet als peuter ingeschreven. Dus wanneer het kind in een klas geplaatst is.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Maar dan ga je voorbij
    Ja ik vraag me ook wel af of dat niet meer in jouw hoofd zit eerlijk gezegd. Ken geen enkele leraar die er zo over denkt. Mijn moeder is al bijna 40 jaar lerares en die zegt ook altijd " lekker doen, nu kan het nog".

wishfulthinking vindt dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Ik lees hier meer in dat je een kind niet zonder bericht thuis kunt houden van school.

wishfulthinking en Youtan vinden dit leuk.
  12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit inderdaad. Hier wil school ook graag weten of een 4-jarige een dag niet komt, maar bv vakantie is helemaal prima als je dat even meldt. Liever niet de eerste en laatste week, maar uiteindelijk moeten ouders dat zelf weten.

wishfulthinking en suus1983 vinden dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ik ken er dus genoeg die er wel zo over denken. Op onze school wordt het dus zeker niet gepromoot. Natuurlijk kan geen enkele leerkracht of directeur er iets tegen doen. Dat doen ze dus ook bij ons niet. Maar dat is wat anders dan het ermee eens zijn.

Ergens in de schoolgids staat ook dat kinderen zodra ze geplaatst zijn op onze school de lestijden en dagen gelden zoals deze verderop beschreven staan. In het geval dat de beschreven schooluren voor een 4 jarige en 5 jarige kleuter nog te veel en te vermoeiend zijn daar in overleg met de betreffende leerkracht altijd een oplossing voor te vinden is. Voor kleuters vanaf 5 jaar gelden daar wettelijk een maximum aantal uren voor.
    Op alle overige uren worden alle kinderen gewoon op school verwacht.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar dan is dat dus het beleid van jouw school, niet van het Nederlandse onderwijs?

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat is niet per se het Nederlandse beleid; hier staat het niet in de schoolgids. Wel dat kinderen vanaf 5 leerplichtig zijn en dat er vanaf dan bv consequenties kunnen zijn voor ongeoorloofd verlof.

suus1983 vindt dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Dat zeg ik ook eerder al: zo staat het op heel wat scholen beschreven, er is geen wet die dat voorschrijft.

Maar zeker is dat de leerplichtwet hier niet pas vanaf 5 geldt zodat je nog een jaar lekker goedkoop op vakantie kan. Dat kan iedereen met gezond verstand bedenken.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat zeg ik toch?

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Euh... ja? Ik gaf antwoord op je vraag?

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ok, dan waren we beiden hetzelfde aan het zeggen :)

20. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Er is een verschil tussen goedkoop op vakantie gaan en een reis maken.

Want zoals ik al schreef, als je een lange reis wil maken van 6 maanden bijvoorbeeld zijn daar heel veel mogelijkheden voor mbt tijdelijke zelfscholing.

Reizen maken is een enorme verrijking voor kinderen, maar als je zelf die ervaring niet hebt kun je het moeilijk een beeld geven.

Nu was het in mijn tijd vroeger heel anders. Ik logeerde wel eens bij mijn nichtje en ging dan zelfs met haar mee naar de basisschool.
    En tijdens de bassisschool ben ik met mijn ouders naar Israël geweest, dat staat me nog steeds bij.

suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina