4 jaar: wel of niet onder schooltijd op vakantie?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sa1980, 8 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Wij zitten straks ook in die situatie en ik heb er ook over nagedacht maar wij gaan niet langer dan een week weg als onze oudste naar school gaat het eerste jaar. Het lijkt mij vrij verwarrend voor hem. Misschien een weekje Centerparcs ofzo maar geen 3 weken lange vakantie naar het buitenland. Het lijkt mij niet leuk voor zo'n kleintje als hij 'uit de groep' gehaald wordt midden in het schooljaar.

2. Tess11

Tess11 Actief lid

12 jul 2008
    317
    1
    0
    ik denk dat de conclusie is..doe waar je zelf goed bij voelt!

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wij gaan dit jaar dan niet op vakantie waarschijnlijk, maar ik was ook zeker buiten de zomer vakantie om gegaan. Die ene week of 2 weken mist een kind niks op school hoor. Sportdag? Knutseldag? Denk niet eens dat een kind van 4 jaar beseft dat die zo'n dag mist.

Dus ja ik had het wel gedaan. Vind sommige reacties hier ook een beetje overdreven hoor. Ik vind het juist goed om kindjes af en toe eens thuis te laten om bij te tanken ( wij hebben het hier nog niet gedaan). Maar als ik zie hoe enorm moe sommige 4 jarige kindjes op school rond lopen. Ik merk het ook aan mijn zoontjes, ze zijn af en toe helemaal kapot. Terwijl ze dan iedere avond vroeg op bed liggen

4. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Maakt echt niet uit voor n kleuter...hebben ze niet eens echt door. En ja ik snap dat de kleuterklas de basis is maar kom op het is groep 1..spelen spelen spelen.
    Heb er 2 die er alweer af zijn..dan zie je hoe relatief het allemaal is.

5. knap

knap Niet meer actief

Mag jij vinden.

Maar ze MOETEN al zo veel. Laat ze nog even als het kan ALS het niet meer kan en ze MOETEN naar school dan verlang je nog wel eens naar een week je meer of minder vakantie. Je komt er nog wel achter als ze groep 8 gaan doen van hoe lekker het nog was waren ze nog maar 4.

6. tuc

tuc Niet meer actief

vind dat echt een rare reactie..net zoals je tegen een zwangere zegt: wacht maar tot de kleine er is....zo vervelend al die mensen die het beter denken te weten.

Het gaat er helemaal niet om of kinderen veel moeten...kinderen vragen er echt niet om om buiten de vakantie weg te gaan hoor, dat maakt voor hen geen drol uit. Papa en mama willen dat graag omdat het lekker goedkoop is...moet iedereen zelf weten, maar niet alsof het voor de kinderen is..want dat is echt grote onzin.

Als een kleuter een bijtankdagje nodig heeft kan dat gewoon en dat gebeurt ook hier hoor, maar das wat anders dan lekker 3 weken goedkoop naar de zon oid.

7. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Nee het is ook niet voor de kinderen het is voor het hele gezin. Lekker toch goedkoop op vakantie.
    Jij doet net of de wereld vergaat omdat je kleuter een paar weken mist van het spelen op school, nou idd lkr belangrijk.

8. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje gaat sinds deze week voor het eerst naar school en wij hebben ook getwijfeld wat we doen met de zomervakantie. Uiteindelijk toch gekozen om nu ook al in het hoogseizoen te gaan. Ik denk dat een kind van 4 echt wel door heeft dat het 3 weken van school mist, maar bovenal moet ik anders 6(!!) weken opvang voor haar zien te regelen. Door in de zomervakantie te gaan, hebben we al 3 weken opgelost!
    We hadden in eerste instantie ook BSO voor de vakantieweken. Daarmee hadden we wel die 6 weken gedekt, maarrrr dat kostte ons € 2.400,- per jaar extra! Dat hebben we dus niet gedaan en nu gaan we gewoon in de zomervakantie! Wel wat duurder, maar dan maar even wat beter zoeken naar goedkopere alternatieven.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Om even antwoord te geven op de vraag (hoe reageert school erop)
    Hier zijn we inmiddels 2 x een midweekje weggeweest vanaf dat ze na de zomer gestart is en hier zeiden beiden juffen: Lekker gaan, veel plezier, nu kan het nog!

Ik had hier overigens ook bij inschrijving al naar gevraagd.

Verder zat ik net eens even te kijken op vrij uit - een willekeurige vakantie in Frankrijk, 15 dagen in een 3 kamer stacaravan.
    Kosten: 31 mei 550 euro
    31 juli 2240 euro
    In juli is deze camping dus voor ons niet te betalen. In mei kunnen we genieten met en van ons gezinnetje.
    Zelfs een week minder is in de zomer 1120 euro... en dat wordt voor dit jaar ook moeilijk.
    Maar oke.. weer ontopic:
    Hier doen ze er niet moeilijk over en diegene die nog kunnen, doen het hier eigenlijk allemaal wel, maar ongeveer de helft van de klas heeft al een ouder kindje, dus voor hen is het nu geen optie meer. Wat dat betreft valt het dus ook wel mee met wegblijvers.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bij jullie zou het dan per saldo ook niet schelen dan nee.. Gelukkig kunnen we het hier wel geregeld krijgen in de zomer zover ik nu kan zien.

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Wij gaan binnenkort ook een weekje naar Cp....dat vindt ik persoonlijk wel kunnen....maar een complete zomervakantie dat zou ik dus niet doen.

Maar dit is een keuze die je zelf moet maken.....

12. Chantico

Chantico Niet meer actief

Precies. Ik schreef ook al dat ik het heus niet erg is als een kleuter wat tijd mist op school en dat ze, hoewel ze vast doorhebben dat ze een afwijkend ritme volgen dan de rest van de klas, er heus wel mee om kunnen gaan als ze iets missen op school. Maar vooral zou ik niet graag 6 weken zonder op-vakantie-gaan de hele zomervakantie thuiszitten. Hoe doe je het dan met opvang (je moet wel werken) en hoeveel kost dat inderdaad? En hoe hou je het voor je kind leuk? Die van mij was na anderhalve week kerstvakantie al behoorlijk aan het vervelen geslagen en dan hadden we nog allerlei activiteiten in die twee weken vakantie. Als in de zomer veel vriendinnetjes weg zijn en papa en mama gewoon moeten werken, zit je ook met een probleem.

Nou ja, ieder kind is anders en heeft andere behoeften, net als ieder gezin. Doe natuurlijk vooral waar je je zelf het beste bij voelt :) Ik wou alleen iets toevoegen aan de discussie naast of je kind veel zou missen aan kleuterschoolstof.

13. MG2011

MG2011 Fanatiek lid

22 nov 2010
    1.115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik las gister in de Lounge al dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Ik zelf ben van mening dat je als je kind 4 is (en dus nog niet leerplichtig) je nog best buiten de schoolvakantie om op vakantie kunt gaan. Wekenlang zou ik zelf overigens niet doen hoor, maar bijv een weekje wintersport of naar de zon vind ik persoonlijk wel kunnen.

14. haha dat denk jij, nou echt wel hoor ;)
    hier ging het al weken over het eindfeest, door dochter van 4, want ze mocht meehelpen.

Maar aan het eind zou ik niet zo erg vinden als het begin van een schooljaar voor een 4 jarige.

Bij ons op school hebben ze overigens heel graag dat de kleuter gewoon het programma mee draait.
    mijn oudste was vaak moe en die wilde ik een keer thuis houden, maar de juf gaf aan dat ze dat niet toejuichen.
    Ze moeten toch leren mee te draaien, dus ik heb dat ook niet gedaan...

15. sa1980

sa1980 Actief lid

24 apr 2009
    430
    0
    0
    Dank jullie wel voor de vele reacties. Het maakt mijn keus voor dit moment niet gemakkelijker.

Ik had er nog niet bij stil gestaan dat ik direct na de vakantie (want we komen terug als hier de vakantie start) 6 weken opvang moet regelen...

Veel verschillende meningen van jullie uit.

Ik denk dat ik het maar even afwacht hoe komend schooljaar de juffrouw erop reageerd...

Maar ik denk... dat ik de mening van de directeur toch ook zeker mee weeg... als ik door mijn vakantie planning al scheve gezichten ga krijgen op school in het eerste jaar geeft dat geen goed begin lijkt me...

pppff vind het best lastig.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wij zijn uiteindelijk in de meivakantie weg geweest....
    En de zo ervaringen geschipperd met zelf thuis, opa/oma en de bso.

Beviel prima eigenlijk... Eens kijken of dat dit Jaar weer lukt :)
    Lekker rustig op vakantie en geen gezeur van school.

17. sebasel4a

sebasel4a Fanatiek lid

23 dec 2009
    1.000
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier hebben we het vorig jaar gedaan en mijn dochter heeft er geen erg in gehad. Moet ook wel zeggen dat ik er verder geen aandacht aan heb geschonken.

En ik moet je ook gelijk geven dat ik er in het begin van een schooljaar ook meer moeite mee zou hebben dan zijn de kinderen ook hun plekje in de groep aan het zoeken.

18. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    #38 Appeltjes, 12 jan 2013
    Laatst bewerkt: 12 jan 2013
    Een complete zomervakantie van 3 wkn zou ik persoonlijk niet doen, maar een midweek zou ik wel doen.

Wij willen begin maart evt nog een laatste midweek weg. Onze zoon wordt 1 mei 5 jaar.

19. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hier gaan we in april een weekje er tussen uit
    en dan gaan we in de zomervakantie gewoon de laatste 2 weken weg komen net voor haar 5de verjaardag terug en dan heeft ze nog een week thuis en dan kan ze weer naar school

20. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    Meisje wordt hier in de meivakantie 4 en we gaan aansluitend aan de meivakantie meteen op vakantie, ze start dus (waarschijnlijk met wennen) een weekje later en zal denk ik voor de meivakantie ook al een paar keer wennen...
    Heb wel met school overlegd en vonden het geen probleem...misschien dat we in september nog weg willen maar daar moet ik nog even naar kijken, zal dan een week max zijn...

Deel Deze Pagina