4 jarige stoere kerel met roze rugzak naar groep 1. Hot of not?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door sydneys, 11 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druktemakertje

Druktemakertje Actief lid

17 aug 2015
    266
    13
    18
    Huismama
    West-Brabant.
    Hier een prinsesen meisje
    En een draken meisje
    De prinses is van de jurkjes maar daar houdt t ook bij op
    De drake dame heeft ook drakenregenlaarzen wil geen rokjes maar wel staartjes en lipstip enz..
    Ik laat ze daarin helemaal vrij..

Ot
    Ik vind t een superleuke rugzak!

2. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Prima dat jij je zoon op rose glitterhakjes naar school zou laten gaan. Noem mij maar bekrompen, ik doe daar niet aan mee. De vraag is of het hot or not is. Twee antwoorden mogelijk. IK vind het een no-go. Ik ben zelf wel ruimdenkend, ik zou tegen mijn zoon zeggen dat dat jongetje die tas waarschijnlijk gewoon heel mooi vond. Maar zelf krijgt hij er geen. Het punt is dat jij en ik niet kunnen tegenhouden dat kinderen het zien dat hij een meisjestas heeft (in hun ogen, en dat heeft meer redenen dan alleen ouders hoor). Dus zou ik die beslissing voor mijn zoon maken.

3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ruimdenkend?
    Sorry maar je zin over de glitterhakjes laat precies het tegenovergestelde zien.

Maar hoe komt het dat kinderen iets als specifiek voor jongens, of voor meisjes zien en het raar vinden als een meisje jongensdingen wilt of andersom? Juist... door de ouders die dit soort 'abnormale verschillen' aan ze kenbaar maken.

Kinderen zijn kinderen en hoe triest is het eigenlijk dat ze al op zo een jonge leeftijd niet eens zichzelf zouden kunnen zijn...

4. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    mag ik even advocaat van de duivel spelen?
    wat als je zoontje graag een jurkje aan zou doen naar school, zou je dat dan ook toelaten? waar ligt de grens?

persoonlijk heb ik geen moeite met het feit dat een jongetje een roze rugzak uit zou kiezen. ik weet niet of ik deze ook meteen zou kopen, voornamelijk eigenlijk omdat ik vind dat "rage" aankopen niet echt handig zijn. ik zou eerder iets moois willen wat niet seizoensgebonden is.

lekker doen wat jou goeddunkt, en aan alle andere posters, laat iedereen ook gewoon lekker vinden wat zij vinden. ieder recht op zijn eigen mening zonder dat dit meteen verdedigd moet worden als het niet aansluit op de jouwe

5. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    TS, ik snap je vraag wel hoor, maar ik vind het ook een typische 'volwassenenvraag'. Jouw zoontje (en zijn klasgenootjes denk ik ook) zien waarschijnlijk niet eens een roze rugzak, maar een Masha en de Beer rugzak. Supercool natuurlijk! En dat dat dan op een roze achtergrond staat, lekker belangrijk... Zo gek eigenlijk dat dit hele topic over een achtergrondkleur gaat. Het zijn ònze ogen die dat zien en daar (wel of niet) een oordeel bij hebben. Ik gun je zoontje dat hij dat nog heeeeeel lang niet ziet. Lekker genieten van zijn prachtige nieuwe aanwinst.

6. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Mwoah, ik vind bijna wereldvreemd om het verschil tussen jongens en meisjes enkel bij ouders neer te leggen. Het verschil tussen jongens en meisjes zit immens veel dieper in de maatschappij. Heb jij een tv? Krijg je folders? Ga je wel eens naar een winkel? Of eigenlijk alleen buiten komen is al genoeg. Je maakt de rol van de 'bekrompen' ouders groter dan deze is. Ik vind het gewoon realistisch. Het verschil is er, de norm ook.

Om het beestje bij de naam te noemen: wat de reden ook is, feit is dat dit in de ogen van kinderen een rugzak voor een meisje is. Dat ontken je niet toch?

Maar als je het niet erg vindt, laat ik het hierbij. Eigenlijk weet ik niet waarom ik hier een discussie over voer. Ik heb to' s vraag beantwoord, net als jij. Twee mensen, twee meningen ;). Welterusten.

7. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ook al ik altijd van het anders zijn was denk ik wel dat ik de neiging zou hebben mijn kinderen ervoor te behoeden. Ik vind het prachtig dat andere ouders hier in dit topic ruimdenkend in zijn. Maar na jaren van pesterijen ben ik heel voorzichtig geworden. Als mijn zoon zo n tas had gewild prima. Maar dan voor dagjes uit met het gezin. Dit is niet hoe ik oordeel over anderen, maar alleen hoe ik het zou aanpakken.

8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Inderdaad komen zulke opmerkingen van volwassenen. En die zorgen er voor dat HUN kinderen andere kinderen veroordelen om hun keuze! Omdat jij het niet vindt kunnen, leert jouw kind dat het niet kan!
    Het ligt dus niet aan de kinderen, maar aan de ouders....

Ik vind dat het prima kan!

Overigens zijn mijn kinderen ook groot Masha-fan. En Aiden had destijds ook een Peppa BIG - beker mee naar school. Vind ik eigenlijk ook meer iets voor meisjes, maar hij had hem zelf uitgekozen. Heb daar geen problemen mee!

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik hou wel van discussies, wist ook dat er een grote kans was op een discussie maar elkaar niet persoonlijk aanvallen he. :)

Missfluffy, ivm die jurkjes zeg je wat. Dat is dan wel weer over mijn grens heen. Thuis zou het mogen maar op school niet tenzij met verkleeddagen. Ik zou wel niet zeggen dat dat niet mag omdat het voor meisjes is. Ik zou een andere uitvlucht zoeken.
    Waarom dat over de grens is kan ik niet goed uitleggen. Waarschijnlijk omdat ik in deze maatschappij ben opgevoed. Ben al wat ruimdenkerder geworden maar ben toch nog een beetje gebrainwashed ofzo. :)

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben het eens met Victoria30. Zelf ook een pestverleden en zou mijn kind hiervoor willen behoeden. Het hangt van de samenstelling in de klas af, maar als je een gecombineerde groep 1/2 hebt met veel kinderen die extra lang kleuteren... Dan staat je ukkie daar met z'n roze tasje tussen van die grote knullen. Toen mijn oudste begon bij de kleuters waren die echt al wel bezig met wat voor jongens is en wat voor meisjes.
    In huis vind ik alles prima, maar buitenshuis wil ik mijn kind beschermen voor de boze buitenwereld.
    Maar misschien valt het op jouw school mee en zit het daar vol met ruimdenkende mensen, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen;)

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Geen idee hoe het klasje is. Hij zit er nog maar sinds deze week en ervoor alleen geoefend. Zijn nu vooral veel meisjes in de klas dus misschien hangen ze straks allemaal om hem heen :p

12. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik vind het een not, niet omdat ik het echt een not vind maar omdat anderen het een not vinden en daarmee mijn zoon gepest zou worden

Maar ik heb dan ook gezien hoe hard kindjes in groep 1 en 2 kunnen zijn, mijn zoon werd toen geschopt geslagen met de neus over de stoep geschuurd moest kiezen tussen zand eten of klappen krijgen zoals het jochie uit groep 2 hem vertelde, hij huilde zichzelf in slaap en plaste overdag en in de nacht weer in de broek, nee ik zou hem behouden voor dat gepest.

Maar ... Nu zit hij in groep 4, hij is mentaal zoveel sterker, is sociaal en heeft veel vriendjes en word niet meer gepest hij staat zijn mannetje en durft voor zijn eigen mening op te komen, hij loopt niet meer achter anderen aan "'oh is jou lievelings kleur bruin ? Dan die van mij ook " hij durft nu te zeggen dat blauw zijn kleur is bij wijze van.
    Als hij nu zou zeggen mam mag ik een roze tas kan ik hem duidelijk maken dat dit van mij mag maar dat er wel papa's en mama's zijn die het raar vinden, dat er ook kindjes zijn die het raar vinden en dat ze misschien grapjes gaan maken die hem kunnen kwetsen en als hij daar boven kan staan vind ik het prima dat hij met een roze tas naar school zou gaan.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    #33 Jo79, 12 jan 2017
    Laatst bewerkt: 12 jan 2017
    Ik zou het gewoon doen. Mijn zoons lievelingskleur is roze, al jaren, dus in groep 1 had hij ook al roze dingen. Soms kreeg hij er een opmerking over. Meestal zei hij dan stralend 'dank je'...ook al was het niet altijd als compliment bedoeld. Grappig om die reacties te zien, want dan houden ze vaak meteen hun mond verder. En als ze zeiden 'roze is voor meisjes' ging hij hard lachen, alsof ze een grap maakten, wat in zijn (en mijn) ogen ook zo is.
    Kortom, nooit echt last van gehad. Nu zit hij in groep 4 en heeft nog wel eens nagellak of weet ik wat. Het zal hem een zorg zijn wat anderen daar van vinden.
    Gelukkig zitten er meerdere jongens op school met roze dingen. Roze haar, roze rugtas, roze slotjesbeugel etc. En dat zijn geen kinderen die daarmee gepest worden, eerder juist zelfverzekerde types.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    #34 NiekeKris, 12 jan 2017
    Laatst bewerkt: 12 jan 2017
    Ik geloof dat er in de klas van mijn dochter (groep 0/1/2) wel opmerkingen over zouden komen, niet als in pestgedrag, maar meer omdat ze het zien en afvragen hoe het zit, omdat ze het toch 'anders' vinden oid.

Ik weet niet wat ik zelf zou doen, ik heb alleen maar dochters (die gek genoeg toch een voorkeur hebben voor roze en glitters ed en de jongste is voor haarzelf behoorlijk van 'ik trek alleen meisjeskleding aan' en wil ook alleen meisjestassen ed, dit word niet door mij gestimuleerd), maar ik vind het altijd wel cool als kinderen gewoon doen wat zij willen, los van wat de buitenwereld er van vindt. Ander voorbeeld, maar bij mijn dochter in de klas zit een meisje wat zichzelf 's ochtends aankleedt, vanmorgen kwam ze op school in een thermosportshirt, met daaronder een tule glitterrokje (wat veel te groot was :D) en een legging, sportschoenen en een hele warrige knot in haar haar. Ik vind dat mooi. Het is misschien geen high fashion, maar het gaat om een vijfjarige, die aan het ontdekken is en die een duidelijke eigen mening heeft. Heerlijk, toch?

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Het is helemaal geen feit dat in de ogen van kinderen dit een rugzak voor een meisje is. Of is alles met een roze kleur per definitie voor een meisje en alles dat blauw is voor een jongen? ;) Gelukkig hebben onze kinderen (en die hier op school) niet van die in mijn ogen ouderwetse ideeën zeg ;). En nee, onze dochter met blauw dino-rugzak heeft geen enkele opmerking gehad, op 'wat een coole tas' of 'ik heb een my little pony/minnie mouse/cars tas' na.

16. Sjaanbanaan

Sjaanbanaan Actief lid

2 jan 2017
    423
    26
    28
    Mijn dochter is dol op Spider-Man dus die tas gaat er ook komen.
    Maar ik denk dat het met een aantal andere factoren te maken heeft.
    Is je kind weerbaar genoeg, zou hij het aan kunnen om hier opmerkingen over te krijgen?
    Mijn dochter is echt een stoere chick, zij laat de kaas niet van haar brood eten dus ik ben er niet zo bang voor dat ze gepest gaat worden om haar "stoere" keuzes.
    Ik denk dat je jezelf moet af vragen of je zoontje hier ook mee om kan gaan.
    Zo ja, gewoon lekker doen want het is natuurlijk ook wel heel goed om hem zelf deze keuzes te laten maken en hem niet in een richting te sturen waar hij op dat moment niets om geeft.

Verder weet ik eigenlijk niet zeker of kinderen in groep 1/2 al bezig zijn met dit soort dingen.
    Mij is het (nog) niet opgevallen.

17. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Wat een geweldige foto! Het geluk straalt ervan af :D

Ik zou het gewoon doen! Mijn oudste zijn lievelingskleur was heel lang paars. Hij wilde alles in het paars :D wie ben ik om te zeggen dat paars voor meisjes is? Ik vind geen enkele kleur genderspecifiek. Maar eenmaal op school waren er wel kinderen die zeiden: "oh hij heeft een paarse beker! Dat is voor meisjes!" en dan zei ik: alleen de stoerste jongens vinden paars leuk :p en dat was dat :) nu vind hij het allang niet mooi meer en dat ging vanzelf. Bij mijn jongste ud klas zie ik kinderen nog wel uitlachen om zoiets. Maar de meeste ouders zouden dat de kop indrukken.

Bovendien! Ja een stukjs geschiedenisles op de vroege ochtend :D was in het verleden roze voor jongens en blauw voor meisjes. Dat is veranderd toen er een populair schilderij werd gemaakt. Ik moet het precieze even opzoeken maar het is cultureel bepaald en dat zou mij dus echt een worst wezen wat anderen daarvan vinden. Veel plezier voor je blije heer en jij sterkte met loslaten op de eerste schooldag :)

18. meiklokje

meiklokje Actief lid

19 sep 2016
    496
    72
    28
    Ik vind hem hot!:D

Mijn zoon houdt van roze en meisjesdingen.:cool:
    Hij is nu 5 en als ie op school de kans heeft, zit ie in de huishoek en verkleed hij zich in een (prinsessen)jurk en hakschoenen.
    Ik ben er in het begin wat onzeker over geweest, maar mijn zoon niet. Opmerkingen kwamen vooral van ouders;) (vooral tijdens de open ochtend, toen de klas vol ouders stond en mijn jongen rond paradeerde in een lange glitterjurk en prinsessenschoenen).
    1 stoer jongetje plaagt hem wel eens en bleef zeggen dat jurken voor meisjes zijn, waarop mijn zoon stellig zegt:jurken kunnen ook voor jongens hoor!:D;)
    Dat jongetje is overigens wel zijn beste vriend, en voor de rest veel vriendinnetjes.;)
    Hij heeft een donkerblauwe rugzak, met, jawel, in roze letters zijn naam.
    Nu wou hij wel perse op voetballen, met bijbehorend voetbalkapsel mèt streepje haha. Verder is hij dol op K3, is verliefd op Klaasje, zingt en danst zijn eigen een slag in de rondte en volgende week gaan we voor het eerst kijken bij een theater/musical groepje voor kleine kinderen.
    Die knul is geboren om te entertainen.:D

Wat ik wil zeggen is: als je kind zo graag die rugzak mee naar school wil, gewoon doen! Hij zal weinig opmerkingen er over krijgen denk ik, en anders zal hij misschien net als mijn zoontje zijn woordje klaar hebben, of zich er niks van aantrekken.:)

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Wat een moppie zeg!
    Bij ons op school is hier wel ruimte voor, maar het kind moet het zelf natuurlijk ook kunnen dragen.
    Mijn dochter is bijv het liefst verkleed als bliksem mcqueen, en is daar wel op aangesproken. Zo van: haha, maar je bent toch een meisje? Waarop mijn dochter antwoorde: ja, maar ik vind dit gewoon leuk. Andere meisjes: oh ok. Klaar.
    En een vriendje van m'n zoon is gek van roze. Als mijn zoon dan iets ziet met roze (die tas bijvoorbeeld ;)), is het oh mam, dit vind (naam vriendje) heel mooi, zullen we dat voor hem kopen?
    Vind ik leuk.

20. meiklokje

meiklokje Actief lid

19 sep 2016
    496
    72
    28
    Oja en hij heeft een dekbed met een eenhoorn erop en is dol op My Little Pony..😊
    Hij is wie hij is haha.

Deel Deze Pagina