Zoonlief zit sinds begin september op zwemles elke zondag 3 kwartier lang maar komt maar niet over zijn waterangst heen!. Gisteren riep de juf me voor een gesprekje waarin zij ook vertelde dat hij in de 6 keer niet vooruitgaat en nog erg angstig is vooral als zijn gezichtje in het water komt of zijn oortjes ( wat is nou 6 keer??) . Nu is dat voor mij niet vreemd want zelfs de douche is al een drama en hij wilt ook niet onder de straal staan, voor zijn oortjes zwemt hij al met aangepaste oordopjes maar het mag niet helpen. Ook lijkt hij zijn mond sluiten en niet ademhalen onder water reflex te zijn veleerd ( halve zwembad gaat naar binnen) Ik probeer hem al wat zekerde te maken door 1 seconde douchestraal op zijn koppie te doen ( wel van de voren vertellen wat ik gaat doen) met hem vrij te gaan zwemmen en dan spelend te spetteren ect ect. Ik maak me niet druk om het geld al kost het me 100de euro's voor het zwemmen maar hem pushen is niet de bedoeling. Nu afgesproken met de juf dat we een stickerbeloningssyteem gaan volgen tot december kijken of dit werkt en anders haal ik hem er af en probeer het volgend jaar nog een keer ook geen schande toch? Iemand nog tips
Zou je hem er niet beter van af kunnen halen, voor het echt een drama wordt en hij gewoon niet meer gaat leren zwemmen? Waarom niet een jaartje rustpauze inlassen, thuis op je gemak werken aan de watervrees en als hij weer wat ouder is, nog eens proberen?
Ik zou ook een pauze doen, en lekker zelf af en toe gaan. Bij ons in het zwembad is er een peutergedeelte, waar wij zelf af en toe wat oefenen om watervrij te worden. Dan doen we samen ogen dicht, mond dicht en plons, je gezicht in het water. Misschien dat hij op die manier wat vrijer kan worden in het water? Zo kan het inderdaad wel nog erger worden, als hij het gevoel heeft dat hij moet!
Hoi, Wat vervelend zeg. Misschien kun je met hem zelf extra gaan zwemmen. Mijn zoontje mag met 4.9 jaar zwemles gaan volgen. Wij zijn nu regelmatig in het zwembad te vinden om hem watervrij te maken (ondertussen is hij dat al grotendeels) En op sommige tijden bij ons zijn er speciale zwemuurtjes waarbij ook de leraar aanwezig is,en evt. hulp kunt vragen ( bij kleine dingen) Douchen vond mijn zoontje ook eerst helemaal niets, totdat de straal te hard stond,en nu gaat hij er vrolijk onder. Hopelijk heb je er wat aan, en natuurlijk is het geen schande als je hem er evt. afhaald voor een tijdje. Succes !
Heel vervelend. Onder de douche speeltjes meenemen. En eerst daar goed aan laten wennen. Nu een jaartje stoppen. Mijn dochtertje is juist op 2 jaarige leeftijd erg watervrij en springt als we niet opletten zo in het water. Ook erg eng als je niet oplet.
Speelgoed mee in de douche doen we al een tijdje washandje voor ogen en oordopjes in met haren wassen ook. Gekke is ook hij springt zo het water in vanaf de kant op buik zwemmen is ook geen probleem en rennen door het water/balspel/kikker ect ect ook niet tis echt alleen gezicht onder water en rug zwemmen/drijven. Nee wil het zeker niet erger maken dan dat het nu al is en even een pauze nemen is ook geen probleem al wil ik het en HEM nu wel de kans geven tot december. Hij huilt ook niet in het zwembad hij vertikt het gewoon ( kind van zijn moeder) om zulke dingen te doen. Wel is hij een zwemvestje gewent als we bv naar de plas gaan om te surfen/zwemmen en springt daar ook gewoon rustig van af! Daarom snap ik de angst nu ook niet echt van hem , hij is niet bang voor water en toch ook wel.
Joh, hij is nog maar 4 jaar. Haal hem er af en probeer het gewoon over 2 jaar nog eens, als hij 6 is. Dan overzien ze het veel beter.
Die van mij heeft er ook een hekel aan. Om die reden ook pas bij 5 jaar naar zwemles gedaan. En bij een zwemvereniging die de start rustig opbouwt. Bij 4 werd hij nog regelmatig panisch onder de douche. Het laatste jaar werd dat steeds beter. Nu zit hij sinds de zomervakantie op zwemles. Dus 7 lessen denk ik. Hij durft nu zijn gezicht sinds week 5 in het water te doen. Maar op de rug blijft nog drama. Gelukkig is de juf geduldig, dus we laten het gewoon gaan. Elke keer een stapje verder (minder drijfmiddelen, iets langer, minder hulp van juf etc). En het lesje douchen van juf werkte perfect, na 5 minuten oefenen tijdens de 4e les, kan hij nu zelf zijn haren wassen en uitspoelen.. Hij heeft ook een jochie in zijn groep dat bijna een half jaar zwemt, best speels is, en binnenkwam met extreme waterangst. Die 2 jongens zijn nu bijna op hetzelfde nivo, dus als ik dat vergelijk valt het hier nog mee..