Nekplooi erg verdikt, vlokkentest goed, nog steeds onzeker..

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Fluwa, 15 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fluwa

Fluwa Lid

4 apr 2008
    17
    0
    0
    Begeleider gehandicapten
    Hi,

Met 12 wkn echo (zonder medische indicatie, ben 28 jr) nekplooimeting laten uitvoeren. De dame in kwestie haalde al snel een andere dokter erbij omdat ze erg verbaast was wat ze dacht te zien......namelijk een nekplooi van 5,4 mm! Met spoed naar VU-ziekenhuis A'dam voor vlokkentest. Een helse week volgde vol met ongeloof en verdriet. Uiteindelijk vrijdags de uitslag: Geen afwijkingen gevonden!

Nu nog steeds angstig, want blijft een behoorlijk verhoogd risico op andere afwijkingen (bijv hartafwijking is vaak voorkoemend). Over 3 weken met 17 wkn uitgebreid echoscopisch onderzoek en vervolgens met 20 wkn.

Wie heeft hier ook ervaring mee of kent mensen die ook zo'n verdikte nekplooi hadden? Hoor graag van je.....

Liefs,
    Fluwa

2. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Ik heb er gelukkig geen ervaring mee,maar wil je wel alvast heel veel sterkte wensen!

3. Blue Ice

Blue Ice Lid

28 apr 2008
    98
    0
    0
    bediende
    Mechelen
    Hallo Fluwa,

Vorige week hebben wij ook een nekplooimeting laten doen,
    bij ons was het ook iets meer dan normaal, nl 3,2mm..
    dat is wel wat minder dan bij jou het geval was, maar toch was onze gyne er niet gerust in, en stelde ze voor om bloed te prikken om verder onderzoek te doen, om te zien of er een verhoogd risico is op mongolisme...

Na een zenuwslopende week afwachten, kregen we goed nieuws.
    De bloeduitslag was heel goed, er is een verlaagd risisco op mongolisme, nl. 1 op 1100.
    Het is dus niet noodzakelijk om een vruchtwaterpunctie te laten doen, en dat gaan we dus ook niet doen!

Binnen 3 weken opnieuw naar Gyne op 17 weken.
    Gyne gaat ook wel het hartje extra goed bekijken, want een verdikte nekplooi kan eventueel wijzen om mogelijke hartafwijkingen..
    Maar daar ga ik me nu nog niet te veel zorgen om maken.

Ik ga nu eens beginnen om eindelijk van mijn zwangerschap te genieten!

Probeer jij dat ook maar te doen!

groetjes
    Ann

4. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Hoi, wat hebben ze in het ziekenhuis dan voor onderzoek gedaan? Punctie oid? Konden ze het hartje al beoordelen dan?

5. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik heb er geen ervaring mee, maar ben wel mama van een hartekindje (kindje met een hartafwijking). Ik heb de nekplooimeting niet laten doen, dus ik weet niet of ons zoontje een verdikte nekplooi had. Bij ons is de hartafwijking er bij de 20 weken echo uitgehaald.
    Ik hoop voor jou dat er helemaal niks aan de hand is en dat er een prachtig gezond wondertje in je buik groeit!
    Mocht er toch iet niet goed zijn, dan weet je het in elk geval op voorhand en dan kan je ook gaan zorgen dat je kindje straks op de juiste plek geboren wordt. Het chromosoombeeld is in elk geval normaal! En dat is al heel veel waard toch?
    Veel succes en sterkte gewenst!

6. bouchere

bouchere Niet meer actief

Nekplooi was niet erg verdikt(3,1mm) maar in combinatie met het bloedonderzoek.
    Kwam ik uit op een kansberekening van 1 op 8.
    Vk heeft toen meteen een afspraak gemaakt voor vlokkentest.
    En ja,dat was de meest lange,zenuwslopende,verschrikkelijkste week die wij hebben meegemaakt.
    Na een week het verlossende antwoord,geen afwijkingen gevonden.
    Maar wel inderdaad grote kans op een hart afwijking.
    Gevolg; om de 4 a 5 weken een echo.
    En niet zo'n echo van...jippie ,we zien het kindje weer even.
    Nee tijdens die echo's werd echt alleen gekeken naar de belangrijkste functies.(die echo's duurde 30 minuten)
    Er werd een gaatje in het hartje gevonden.weer de stress in.
    Tot week 33 regelmatig echo's gehad.
    Toen kregen we te horen ,dat het gaatje wel kleiner leek te zijn geworden.
    9 februarie is onze zoon geboren en in eerste instantie leek alles goed.
    Maar ik kan je wel vertellen dat ik nog nooit zo blij ben geweest ,dat ik 2 weken na zijn geboorte in het zh te horen kreeg(na een middag hartfilmpjes,echo's en dokters)
    Mevrouw we kunnen niks meer vinden ,u zoon is gezond.

groetjes

diana

7. Noodles

Noodles Actief lid

8 aug 2006
    277
    1
    0
    Ik heb het niet zelf meegemaakt, maar ik ken wel 3 bijzondere verhalen uit mijn directe omgeving:

1. Nekplooi 3,1 mm. Geen aanvullend onderzoek gedaan. Bij echo met 22 weken bleek kindje afwijkingen te hebben, waaronder een half beentje en een hartafwijking. Zwangerschap afgebroken.

2. Nekplooi groot, dacht iets van 7 of 8 mm. Eerst vlokkentest gedaan, daarna vruchtwater punctie, alles oke. Extra echo's gehad. Uiteindelijk alleen een klein gaatje in het hart gevonden, wat na de bevalling vanzelf is dichtgegroeid. Kindje is intussen 4, maar heeft wel gedragsproblemen. Geen idee natuurlijk of dat verband houdt met die nekplooi, maar ze is fysiek helemaal oke.

3. Geen verdikte nekplooi. (onder 3 mm) Bij 20 weken echo werd een groeiachterstand geconstateerd van 3 weken. Uit vruchtwaterpunctie kwam een uniek chromosomenafwijking, waaruit bleek dat het kindje vermoedelijk niet ouder dan 3 jaar zou kunnen worden. Zwangerschap afgebroken.

Zo zie je maar: een hele dikke nekplooi kan uiteindelijk niets te betekenen hebben, geen verdikte nekplooi geeft geen garantie dat er geen ernstige afwijkingen zijn. Daarom doe ik die onderzoeken zelf dus ook maar niet... Ik hoop dat het bij jullie ook meevalt, sterkte, want die onzekerheid zal best angstig zijn!

8. luna1974

luna1974 Lid

25 apr 2007
    7
    0
    0
    Hoi !

Ik heb je n.a.v. je vraag aan mij een bericht gestuurd om je ons verhaal te vertellen. Ben benieuwd of je het gelezen hebt en hoe het nu met je gaat! (bij ons was dus een nekplooi van 8 mm gemeten bij 12 weken, extreem dik dus. werd zelfs 11 mm, vlokkentest was goed, vreselijke weken gehad met heel veel echo's maar uiteindelijk een gezonde dochter in september 2007 !). Ik hoop dat je reageert en dat het goed gaat met jullie. Ik weet waar jullie doorheen gaan.

Liefs,
    Luna

9. zwaantje33

14 dec 2007
    45
    0
    0
    regio utrecht
    Hi Fluwa,

Meid het is vreselijk schrikken zo'n verdikte nekplooi. Ik heb het zelfde omhanden gehad. Welliswaar niet zo extreem maar toch...3,5 mm vervolgens bleek de uitslag uit de combinatie test (bloed en nekplooimeting gecombineerd) een kans te geven van 1 op 35 op afwijkingen w.o down.
    Wij hebben al een kindje met wat handicaps (autistisch, en ernstige gedragsproblemen) en wij kunnen een tweede kindje met handicap gewoon niet aan. Dus een vruchtwaterpunctie laten doen.
    Na 3 weken stress kwam er een gunstige uitslag. Ons zoontje had geen zichtbare afwijkingen. Inmiddels heb ik enorm veel echo's gehad, ook veel om naar het hartje te kijken etc en blijkt er niks aan de hand. Volgende week ga ik bevallen van een hopelijk volledig gezonde zoon!

Even om je een hart onder de riem te steken!

Sterkte!

groetjes Zwaantje

10. EdNe

EdNe Actief lid

22 aug 2007
    113
    0
    0
    België
    Hallo,

wij hadden ook een verdikte nekplooi en een kans van 1/24 op een afwijking. Het wachten op de resultaten van de vlokkentest was idd een erg zenuwslopende periode maar gelukkig was alles ok. Ook de uitgebreide echo's van het hartje nadien toonden geen afwijkingen.

Ons kindje groeit erg goed, is een drietal weekjes voor en is heel beweeglijk. Onze grootste wens is natuurlijk dat alles nu ook echt in orde gaat zijn. Maar eigenlijk zijn we daar nu bijna niet meer mee bezig. We zijn eigenlijk heel positief.

Ik duim voor jullie dat ook de resultaten van het hartonderzoek bij jullie positief mogen zijn en dat je toch weer van je zwangerschap zal kunnen gaan genieten!

Sterkte!

11. Fluwa

Fluwa Lid

4 apr 2008
    17
    0
    0
    Begeleider gehandicapten
    Hi,

Dankjulliewel voor de lieve reacties! Geeft echt wel wat troost.

Vandaag echo gehad met 17 wkn. De arts heeft niet het hartje helemaal goed kunnen zien. Maar alles wat hij wel heeft kunnen zien zag er normaal uit. We zetten nu weer een flinke stap in de goede richting. Over twee-en-een-halve week weer een echo en dan hopen we dat hij het hartje helemaal kan bekijken. Ik ben dan 19 weken ver.

Dusss so far so good. Nu maar hopen dat we straks ook goed nieuws horen.

Liefs,
    Fluwa

Deel Deze Pagina