Ons kleine mannetje is vandaag precies 11 weken oud.. toen hij 3 weken oud was herkende ik alle symptomen van KMA die onze dochter ook had, onverklaarbare onrust, niesbuien, vreselijke krampen, niet tevreden na de fles, spugen, moeilijke ontlasting, stinkwindjes laten (rotte eieren), hazenslaapjes etc etc hierdoor ben ik zelf overgestapt op nutrilon pepti om te zien of het hiermee beter ging... helaas niet In de periode dat hij Pepti kreeg hebben we 1,5e week in het ziekenhuis gelegen (voor mijzelf) en is ons mannetje ook opgenomen (hij mocht zoiezo bij mij blijven) ivm de onrust en de moeilijke ontlasting, dus de pepti kreeg hij daar ook onder toezicht van de KA, die vond het een goede zet van ons, al was het alleen al voor de moeilijke ontlasting omdat Pepti licht verteerbaar is. In het ziekenhuis kreeg hij lactuloase voorgeschreven maar helaas ging hij hier niet makkelijker van poepen maar kreeg hij alleen nog maar nóg hevigere krampen :x eenmaal thuis al snel gestopt met de lactulose, het hielp NIKS Ondertussen zijn we bij de osteopaat geweest en die vermoedde ook KMA en waarschijnlijk reflux.. hij is mijn zoontje daarvoor gaan behandelen en na de eerste behandeling ging hij nog veel meer spugen a.d.h. daarvan overlegd met de KA en die heeft zantac en motilium voorgeschreven omdat ons mannetje ook zo kreunde na de fles en vooral ook als hij plat lag (bedje staat schuin) Met de medicijnen leek werd het spugen minder, als in minder frequent, op sommige momenten spuugde hij nog flinke golven (niet met kracht) alle andere klachten (zoals de onrust e.d.) hielden ook met de medicatie gewoon aan. Weer overlegd met de KA en uiteindelijk overgestapt op Neocate.. dit krijgt ons ventje nu 1,5e week en helaas lijken we gewoon totaal de verkeerde kant op te gaan... Het kreunen is gestopt maar hij is nog steeds erg onrustig meteen na de fles (honger is het niet, flesjes gaan niet leeg), spuugt véééééééél meer ondanks de medicijnen die we nog steeds geven, hij drinkt 5 a 6 flesjes en sinds 2 dagen bieden we 150/5 aan maar dit gaat lang niet altijd op, meestal blijft er zo'n 30-40cc zitten. hij poept maar 1x in de 3 dagen en dan is het geen overvolle luier hij is ook niet opgelucht na zo'n luier maar hij laat wel hele dagen door hele vieze stinkscheten. Tevreden momentjes zijn erg zeldzaam en slapen doet hij overdag amper (alleen als we weg zijn slaapt hij als een roos) s'nachts slaapt hij op zich prima, al is hij de laatste dagen zo onrustig na zijn nachtfles dat hij klaarwakker is Ik weet het niet meer.. zie duidelijk dat er iets goed dwars zit bij ons kleine binkie maar wat?? soms kijkt hij me in een huilbui aan met een gezichtje waar echt "Help me" vanaf straalt.. dan breekt je hart! wil hem zo graag helpen, wil zo graag een vrolijke, blije, tevreden baby zonder pijn en ongemakken! Hij slaapt al ingebakerd, het is lichamelijk een heel druk mannetje dus dat heeft hij ook echt nodig.
Hoi, Met KMA heb ik geen ervaring dus kan ik je niet helpen. Maar qua reflux zou ik stoppen met de Motilium, dit is ook een rotmedicijn net als lactulose. Als je de bijsluiter van Motilium ook leest dan wil je volgens mij ook stoppen. Het kan goed zijn dat zijn onrust daardoor veroorzaakt wordt, het kan bij jonge babies erg op het zenuwstelsel werken. Ons dochterjte werd er destijds ook erg onrustig van. Daarbij veroorzaakt het erge darmkrampen bij de meeste kindjes. Wat heb je voordat je Zantac kreeg dan voor hem gekregen voor de reflux? Zantac is niet voor alle babies het betere middel tegen reflux. Het is een zuurbinder dus stopt het spugen niet. Tegenwoordig wordt Nexium vaak voorgeschreven wat makkelijk te geven is en het zuur echt verminderd vanuit de maagwand. Er is dan dus letterlijk minder zuur. Ons zoontje had de eerste maanden ook hele erge darmkrampen. Niet normaal en we zaten met ons handen in het haar. Je weet gewoon niet meer wat je moet doen en waar het aan ligt. Motilium leek het in ieder geval te verergeren en Zantac bij ons ook. Pas toen hij Friso Comfort kreeg en Nexium werd het langzaamaan rustiger. Nadat je kindje 3 maanden is moet de kramp toch wel af gaan nemen. Maar goed, heb verder geen verstand van Neocate etc. Misschien zijn er anderen die nog tips hebben. Veel sterkte en hopelijk gaat het snel beter. Charlie
Bedankt voor je reactie, helaas was de onrust al ontzettend hevig voordat we met de motilium begonnen. heb ook verder geen verandering gemerkt nadat we begonnen zijn met de motilium. motilium deed bij mijn dochter toendertijd ook niks dus zit er idd aan te denken om daarmee te stoppen. De zantac en motilium is het eerste wat hij gekregen heeft voor de reflux.. daarvoor kreeg ik steeds maar te horen dat ik hem maar nutriton moest geven maar dat wilde ik niet doordat hij al zo moeilijk poept.. nu krijgt hij een half schepje nutriton per fles en gelukkig poept hij er niet nóg minder van.. een heel schepje kan hij niet hebben want dan krijgt hij zijn flesjes niet leeg hij drinkt nu al op standje 3 van de 1-2-3 speen.. Dat is trouwens ook nieuw sinds we de neocate geven, met de pepti dronk hij zijn flesjes prima met een gewone s-speen.
Mijn dochter poepte als kind in keer in de 4 dagen, en zat dan echt in de wipstoel te persen alsof haar leven er van af hing....zo heel erg is het in principe niet als ze niet zo vaak poepen, als het maar niet een week duurt. Ons dochtertje heeft het nu nog steeds, ze is 4. Het is dus gewoon haar systeem. Reflux kan volgens mij alleen goed onder controle gebracht worden als de voeding niet omhoog kan komen. Dus dan heb je toch iets nodig wat het goed indikt. Voorkeur gaat dan vaak naar voedingen waar de jbpm al inzit, Nutriton apart schijnt heftiger te werken op de darmen en dus meer te irriteren. Maar ja, moeilijk als je vast zit aan de specialere voedingen. Wanneer weet je dan of het KMA kan zijn? of moet je dan provoceren op een gegeven moment? Mmm....moeilijk dus... Charlie
Ha meis, Wat ik weet is dat voor 'spuugbabys' een druppelsnelheid van 1druppel per seconde wordt aangeraden. Verder misschien eens overleggen over een slikecho? Toen wij met soortgelijke klachten bij de ha kwamen had hij het erover dat er ook een vernauwing kan zijn (slokdarm-maag of maag-darm). Sneu dat jullie nog geen goede oplossing hebben gevonden Liefs
@ Charlie: Dat hij maar 1x per 3 dagen poept vind ik ook niet erg, maar hij heeft er duidelijk last van en daardoor vind ik het minder geslaagd het is gewoon dun (niet waterdun) maar hij hij heeft ontzettend veel moeite om het eruit te krijgen, als hij dan zit te persen komt zijn voeding ook omhoog, dus een lekkere wisselwerking het is idd erg lastig om voeding in te dikken en voeding geven waar jbpm al in zit is dus ook geen optie ivm mogelijke kma. er is nog niet gesproken over provoceren o.i.d. maar zelfs met koemelkeiwitvrije-voeding (neocate) wordt het dus niet beter.. @ Nen: hmm een slikecho? dat ken ik niet, D.imara heeft toen wel een slikfoto gehad.. met zo'n bariumpapje.. ik ga morgen zoiezo met de KA bellen en dan ben ik heel benieuwd wat zijn idee is..
@ mum, dat bedoel ik idd volgens mij hadden ze het hier toen over een echo. Is uiteindelijk nooit uitgevoerd omdat hier de reflux werd veroorzaakt door de kma. Wij gingen trouwens orthiflor start (probiotica) gebruiken omdat de kleine man ook zo moeilijk poepte (terwijl het gewoon zacht was) en dat werkte super. Misschien de moeite waard om te proberen, baat het niet dan schaadt het niet. Hopelijk denkt de ka met je mee!
Hallo,ik herken je verhaal een beetje.Bij mijn zoontje die nu 9 is ook een hele lijdensweg van verschillende voedingen gehad. ook hij had veel last van krampen,windjes en vooral veel spugen! Ik werd er helemaal radeloos van en om een lang verhaal kort te maken ben ik samen met de arts van het cb gaan zoeken naar geschikte voeding. We waren uitgekomen bij Enfamil. Dat is een dunne voeding die pas indikt in de maag en is ook licht verteerbaar. Wat een wereld van verschil!Vanaf toen is het alleen maar beter gegaan. Ik moest de voeding bestellen.Het stinkt en smaakt verschrikkelijk maar onze zoon vond het prima! En was eindelijk een vrolijke blije baby! Ik weet niet of je er wat aan hebt maar wilde mijn ervaring toch met je delen. succes ermee!
@ Mamakelly: Welke voeding van Enfamil heeft je zoontje precies gehad? ik ben even gaan googlen maar zie dat er een stuk of 10 verschillende soorten zijn.
Heb het even teruggezocht en dat was de Enfamil AR (eerst 1 en daarna 2). O maar ik wist niet eens dat je zoveel verschillende soorten had!
Wij hebben ook een halfjaar zitten tobben met ons zoontje. We zijn er achter gekomen dat hij- naast zijn koemelkallergie,waarvoor hij neocate kreeg- ontzettend last had van de bijwerkingen van de zantac. Hij liet echt ontzettende stinkwinden (van die chemische) en zijn darmen zaten vol lucht. Eerst dachten we dat het aan de jbpm lag (we gebruikten al het minimale), en waren overgestapt op gelilact (alleen in belgie verkrijgbaar). Maar de klachten bleven. Uiteindelijk overgestapt op de losec, en we hebben eindelijk (na 6 maanden) een tevreden kereltje.... Misschien bij jullie ook te proberen? Ik herken veel in je verhaal, en ik hoop dat jullie die eeuwige zoektocht bespaart zal blijven... Heel veel sterkte, het is superzwaar, zo'n baby die alsmaar ontevreden is, slecht slaapt en veel huilt. Vooral als je daarnaast nog een kindje hebt die de nodige aandacht vraagt!
@ Mommy: Bedankt voor de tip.. helaas is het hier alleen zo dat de klachten er al waren vóórdat we met de zantac en de motilium begonnen.. hier kan het in mijn ogen dus niet echt aan liggen. Vanmorgen heb ik contact openomen met de KA maar die is natuurlijk op vakantie nu wordt ik morgen waarschijnlijk teruggebeld.. de dienstdoende KA kon me namelijk ook niet helpen *zucht*
Maar stinkwinden kunnen ook veroorzaakt worden door de koemelkallergie, daar had hij ook erg last van voordat hij neocate kreeg. Toen na een aantal weken neocate de klachten bleven, kwamen we erachter dat het daarna wel eens aan de zantac kon liggen. Heb me laten vertellen dat het echt niet mogelijk is dat kinderen reageren op de neocate. Dus dan zou ik het toch zoeken in de jbpm (nutriton) of de refluxmedicatie. Heel veel sterkte met deze zware zoektocht, maar hou het echt in je achterhoofd als naast de neocate de klachten blijven...
Ik ben het met mommy83 eens. De zantac is een zoete siroop vol met kunstmatige suikers (hulpstoffen)...als ik zelf al zoiets neem stijg ik op...dus een baby al helemaal. Daarbij is nutriton heel irriterend voor de darmen, zeker uit het pak en moet je dat ook zeker 2 weken geven voor ze er aan wennen. Maar ik denk eerder aan de Zantac, die suikers die er in zitten zijn nou eenmaal onnatuurlijk en dus moeilijk af te breken in de darmen. Charlie
de stinkwinden en de moeilijke ontlasting waren er al voordat we met alle probeerseltjes zijn begonnen.. ik somde gisteravond een rijtje op aan mijn vriend: Pepti Lactulose Nutriton Infacol Zantac Motilium Neocate.. geen van allen heeft iets veranderd aan de klachten in positieve zin.. gisteren heeft hij geen motilium gehad en toeval of niet? maar hij is weer meer gaan kreunen het spugen is toegenomen na het eerste bezoek aan de osteopaat, iets afgenomen in frequentie na begin met zantac en motilium maar weer onwijs toegenomen na het beginnen met Neocate..
Jullie kleintje kan natuurlijk ook niet zonder refluxmedicatie, dus misschien toch overgaan op de losec? Als dan na een week de klachten niet minder worden, dan ligt het of aan de jhbpm (nutriton), of je kindje heeft geen koemelkallergie (en dan kan de neocate juist de klachten verergeren) Wat een gedoe he? Heel veel sterkte, en volg vooral je eigen gevoel!