Onze zoon is nu 9 maanden en spurt het hele huis door. We hebben ons huis nu 'kindveilig' gemaakt, maar blijf me toch afvragen in hoeverre ik nu spullen weg dien te zetten. Het is niet zozeer dat deze onveilig zijn, maar dat ze kapot kunnen gaan. Zo gaan kranten, boeken en magazines eraan. Is op zich nog niet zo erg, maar hij stopt alles in zijn mond, kouwt er op. En dan moet ik uiteindelijk de proppen papier weer uit zijn mond halen. Cd's en video' s gooit hij op de grond, en of gaat er mee op de grond slaan. Eerst wilde ik niet alle spullen wegzetten, want er moet natuurlijk ook wel wat te beleven en te leren zijn, maar voor mezelf is het soms dodelijk vermoeiend. Hoe ver gaan jullie, wat laten jullie staan en wat niet. En beginnen jullie nu al met 'nee zeggen' wanneer jullie kindje iets wil pakken of aanraken wat je niet wil? Ik hoor het graag van jullie! Edit moderator: verplaatst naar Verzorging en Veiligheid
Ik laat Eva niet alleen rondkruipen en leg dingen die kwaad kunnen weg. Ook tijdschriften, want ze zal maar een stuk in haar mond krijgen en erin stikken . Ik zeg nee bij dingen die ze niet mag pakken en dat snapt ze wel, maar ze doet er niet altijd wat mee . Ik haal het dan meestal weg en leg er speelgoed voor in de plaats.
het is even volhouden, maar ik heb eigenlijk nooit wat weggehaald. ik heb zo concequent mogelijk lars geleerd dat hij er af moest blijven en hem opgepakt en bij zijn speelgoed gezet als hij niet luisterde naar nee lars, dat mag niet. het heeft aardig gewerrkt, want hij zit eigenlijk nooit aan de plantjes/cd's/kaarsen. wij waren laatst bij kennisen, en daar moet je je koffiekopje vasthouden anders gaat hun kleine er mee van tussen..... dat vind ik vreselijk irritant, dus probeer ik dat hier te voorkomen. tot nu toe wijst lars er alleen naar en zegt ie is heet he mama
Ik heb ook nooit wat dingen weggehaald, ja hete theepot, asbak van mn moeder en dat soort dingen. Maar over t algemeen verder niets. Ik stond stom verbijsterd toen mn oom zei, och laat die theepot toch staan, ze pakken het geen tweede keer Hij zou nog expres t handje er tegen aan doen om te laten voelen dat t heet is....tja ieder zn ding maar ik doe t niet! Ik heb vanaf het begin af aan al nee gezegd en doorgaan is wegzetten (andere kant van de kamer bedoel ik dan haha) of afleiden. Je kleine zal het niet direct begrijpen maar wel op den duur!
Wij hebben niet zoveel binnen grijpbereik maar leg best wel wat weg hoor. Afstandsbedieningen bv liggen inmiddels buiten handbereik. Ik heb geen zin om zovaak zelf op te moeten letten en te 'corrigeren'. Hier blijft het opvoeden voorlopig geconcentreerd op niets van de tafel pakken (kopjes enzo) en van de knoppen van de tv afblijven. Vind ik voor nu wel even genoeg. Ben het wel met eerdere reactie eens dat alles weghalen ook geen optie is. Dan kun je echt met goed fatsoen niet op bezoek.
wij hebben eigenlijk niets weggehaald, ja het is dodelijk vermoeiend om steeds aan te moeten geven, nee niet aankomen. en hem zijn speelgoed te wijzen. maarja op een gegeven moment merk je als je zegt nee niet aankomen dat hij begrijpt wat wel en niet mag. als hij nu de afstandsbediening aanraak, en ik zeg nee, dan pakt ie hem en komt hem meteen brengen. Dat komt meestal omdat alles wat hij vast heeft en wat niet mag dat moet ie aan mij geven. dus dat doet hij nu concequent met veel dingen haha. Hij deed zelf de TV aan, die kan namelijk niet echt uit. wij hebben een lcd met een tiptoets. die tv staat altijd op standby. maarja ook dat doet hij niet meer. volhouder wint ;
Ben ik helemaal met je eens. Mij lukt het momenteel alleen niet altijd consequent te zijn. Dwz op de momenten dat ik Yinthe aan het voeden ben, kan ik niet steeds naar haar toe lopen als je ergens niet aan mag zitten. Dan wordt de voeding voor Yinthe weer veel te onrustig. Vandaar mijn keuze op dit moment om de echt belangrijke dingen wel vol te houden en de rest even buiten bereik te leggen.
Joris was echt heel eigenwijs en wij hebben wel dingen weggelegd. Vooral glazen drinken moesten het vaak ontgelden, dus die hebben we een hele tijd buiten zijn bereik gehouden. Zo was ook de salontafel zo goed als leeg een hele tijd. Na een tijdje steeds 1 ding terug gezet en toen ging het steeds beter... Hier stond dus niks in handbereik van Joris, tenminste niks waar hij niet aan mocht komen.
Dank voor jullie reakties. Het is volgens mij elke keer afwegen. Ik heb de laatste weken al een aantal keer nee gezegd tegen het pakken van de cd's. En het lijkt erop dat hij ze nu wat links laat liggen. Ik twijfelde een beetje of nee zeggen nu eigenlijk al wel zin had, maar zo te horen doen jullie het ook. Volgens mij kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen.
Och, allebei een beetje, ik haal sommige dingen wel weg en andere dingen heeft ze ondertussen wel geleerd om vanaf te blijven. Wij hebben sowieso nooit kopjes koffie ofzo op tafel staan, omdat onze hond alles er met haar staart vanaf zwiept, dus wat dat betreft is er niet veel veranderd. Ze weet dat ze niet aan de bakjes van de kat mag zitten (na 100 keer nee gezegd te hebben) en daar blijft ze af. Afstandsbediening en breekbare of hete dingen haal ik weg.