Werk en zieke kindjes

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Ukkie1, 17 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Hoe doen jullie dit?

Op maandag gaan mijn mannen naar de gastouder. De 2 andere dagen dat ik werk is mijn man thuis.
    Verder hebben we niemand als back up. Dus ziek op maandag betekend dat 1 van ons moet thuisblijven. Dat is voor onze bazen natuurlijk erg vervelend en mijn teamleider vindt dat ik dan een oplossing moet zoeken. Enige oplossing is maandag stoppen met werken. Dat is qua contract en Finacieel niet echt een optie.
    Het is voor het eerst in 5 mnd dat ik nu een dag thuis blijf. Zelf vind ik dit.acceptabel al begrijp ik het ongemak. En ja, wat de komende tijd gaat brengen weet ik niet met een baby en peuter...

Hoe denken jullie hierover? En zie ik een oplossing niet?? Er is gewoon niemand hier in de buurt waar ik m'n zieke kinderen bij kan brengen....

2. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.959
    3.838
    113
    Vrouw
    Bij ons kan je 10 familiale dagen opnemen. Die neem ik op als zoontje onverwachts ziek wordt. Dus snachts ofzo, dan kan je niet onmiddellijk een oplossing vinden he.
    Voor de dag daarna zoek ik wel een andere oplossing.

Niet leuk voor de teamleider maar je hebt er gewoon recht op.

3. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Daar hebben ze nu zorgverlof voor uitgevonden. Beetje om en om met je man regelen.

Oceanna vindt dit leuk.
  4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Hiervoor is zorgverlof / calamiteitenverlof ingesteld. Hier heb je wettelijk gezien recht op.

Je moet de enige zijn die je kind dan kan verzorgen. Dat is nogal vrij interpreteerbaar helaas. Ik heb met mijn baas besproken dat ik vind dat de ouders primair verantwoordelijk zijn voor de zorg van je kind en je niet voor oppas hoeft te zoeken. De dagen dat ze ziek zijn, dan doen we om-en-om. Ik probeer op 'mijn' dagen thuis te werken. Baas ging hiermee akkoord.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Sinds mijn schoonmoeder met pensioen is, kan zij als het nodig is meestal wel oppassen (ze woont niet heel dichtbij, maar ook niet extreem ver weg). Maar als dat niet kan of als een kind te ziek is, dan blijft mijn man of ik thuis. Heel rot wat mijn leidinggevende daar van vindt, maar zo lang het een enkele keer voorkomt (en dat is in mijn geval tot nog toe echt heel minimaal geweest), dan heeft hij of zij het er toch echt maar mee te doen. Ik begrijp heel goed dat het niet fijn is, dus ik probeer het ook anders op te lossen, maar soms lukt dat niet. Dit is iets wat je als bedrijf ook kunt bedenken bij 'jonge ouders'. Hier is het tot nog toe ook geen enkel probleem, niet bij mij en niet bij mijn man, gelukkig.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Hier dus inderdaad gestopt oa om deze reden. Maar ik kon mijn dochter wekelijks van het kdv afhalen met hoge koorts. Ik vond dus zelf dat ik het niet meer waar kon maken. Ik moest zelf de uren terugwerken of vrij nemen, maar het plots werk moeten laten vallen en dus overlaten aan mijn collega’s vond ik echt heel vervelend. En als er een paar weken vakantie op gaat aan zieke kinderen kom je zelf ook niet aan je rust toe kan ik je vertellen.
    Ik vind het wel anders als het 1-2 keer per jaar voorkomt. Dan is het maar schipperen tussen je man en jou en desnoods neem je de uren vrij als je geen zorgverlof krijgt (zoals ik).

7. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Als mijn kind te ziek is voor de gastouder moet één van ons thuisblijven. Dit ben ik de ene keer, mijn man de andere keer.
    Ik kan nog proberen om met mijn werk te schuiven.
    Mijn werkgever doet niet moeilijk. De werkgever van mijn man ook niet, de organisatie die hem gedetacheerd heeft wel, die vindt de taak van de vrouw om thuis te blijven.

8. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

#8 Hopsatee, 17 dec 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2018
    Hoe vaak is je kind ziek dan? Want ik heb twee kinderen en hoewel de eerste 1,5 jaar lang constant ziek was viel het nog best mee op de dagen dat we werkten (dat zijn er 3) we deden dan een beetje om en om (vrij nemen of thuiswerken maar dat kan niet iedereen) dus ik denk dat dit misschien 3 a 4 keer is voorgekomen in 4 jaar tijd. Mocht het heel erg zijn en niet te regelen zijn dan hebben we mijn ouders nog als achtervang maar dat is nog nooit voorgekomen. Wel is het zo dat mijn man en ik kijken wie het makkelijkste vrij kan nemen die dag. Als ik dat altijd zou moeten zijn is dat i derdaad wat lullig voor mijn werkgever..

Ja ik vind dat je werkgever ook een beetje moet meedenken het is vervelend genoeg en als het 1 a 2 keer per jaar voorkomt moet dat kunnen toch:.:

9. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Ik zou je teamleider even overslaan en hogerop een gesprekje aanknopen. Dit soort dingen kunnen gebeuren.
    Tenzij je kind om de 2 weken ziek is.
    Je teamleider heeft vast geen kinderen zo te horen.

RoIn, Oceanna en Hopsatee vinden dit leuk.
  10. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Kun je niet van werkdag ruilen met een collega? Als je meerdere collega's hebt die net als jij kinderen hebben, weten zij ook hoe het is en zitten zij wellicht wel eens in hetzelfde schuitje. Dan Kun jij wellicht weer inspringen.

Zorgverlof vind ik niet echt voor dit bestemd. Zorgverlof moet je ook gewoon van tevoren aanvragen zodat je werkgever er rekening mee kan houden, dat is niet hetzelfde als s ochtends bellen dat je die dag niet komt werken. Dat kan wel echt heel vervelend zijn voor een werkgever, niet alle banen zijn zomaar te vervangen. Stel je moet voor operatie en je krijgt in het ziekenhuis te horen dat het niet doorgaat omdat de dokter thuis moet blijven voor haar zieke kindje, dan zijn de meesten van ons ook niet blij. Zomaar even een voorbeeld om aan te tonen dat er ook een andere kant aan zit. Altijd lastige deze dingen.

Hopsatee vindt dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Och weer zo 1. Ja helaas bestaan dit soort leidinggevenden. Erg jammer weer, een beetje begrip zou veel oplossen.
    Ik heb in het verleden ook zo'n baas gehad. Heel simpel als je de 1e keer dat ik zoiets heb al meteen zeurt en moeilijk doet dan zeg ik de volgende keer niet eens eerlijk dat mijn kind ziek is maar meldt ik dus mijzelf ziek, succes ermee.

Oceanna vindt dit leuk.
  12. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Maar even een oprechte vraag: als jij niet komt om je werk te doen, dan betekent dat vaak dat een collega op het laatste moment moet komen opdraven of dat anderen daar last van hebben ( klanten, cliënten, patiënten, enz). Dat vind jij dan geen probleem?
    Vanuit goed werkgeverschap vind ik dat een werkgever zoveel mogelijk moet meedenken, maar bovenstaande kan dus de consequentie zijn. Zo wil ik niet in mijn werk en naar mijn collega’s staan.

Shakes en Hopsatee vinden dit leuk.
  13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou het om en om oppakken met je partner, kinderen kunnen nu eenmaal ziek worden en daar is zorgverlof voor. Als een kind lamgdurig ziek is, zou ik er een oplossing voor zoeken met werk, maar gewoon de normale virussen - dat moet een leidinggevende gewoon accepteren (zeker als je afwisselt met je partner).
    Als mijn kinderen ziek zijn, vind ik ze ook te ziek voor oppas. Hier sowieso geen opa/oma die op kan passen en bv tantes/ooms/buren/vrienden gaan geen vrij nemen om op mijn zieke kind te passen ;)

14. tuc

tuc Niet meer actief

Goed werkgeversschap betekend dat je niet direct moet gaan zeuren.
    In mijn geval hadden we alles al bedacht en gedaan en was er echt geen andere optie. Plus dat ik al vervanging geregeld had maar leidinggevende het daar niet mee eens was. Tja als zij direct met de hakken in het zand gaat dan ik ook.

Oceanna en Poolvos vinden dit leuk.
  15. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik heb van ts nog niet gehoord of ze bv ruilen van dag al geopperd heeft. Dat kan zowel met een collega als i.p.v. vandaag bv vrijdag werken. Afhankelijk van of dat kan wb het werk.
    Ik als leidinggevende vind het een heel verschil als iemand bij me komt die zelf alle opties al heeft uitgezocht en dan aangeeft vast te zitten omdat die opties niet mogelijk zijn of iemand die zich pats boem afmeld omdat ze “dat recht” heeft.

merah vindt dit leuk.
  16. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Nee hoor hier is kortdurend zorgverlof echt wel voor bedoelt. Wat jij bedoelt is langdurig zorgverlof, dat moet je idd aanvragen. Kortdurend zorgverlof is maximaal 1,5 het aantal uren dat je per week werkt per jaar.

17. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Snap ik, maar blijft een feit dat jouw werk die dag blijft liggen (
    En dat kan echt niet bij veel banen, je werkgever kan het dan ook weigeren) of een collega ervoor op moet draaien. Dus ik zou echt alle andere opties eerst uitzoeken voor ik dit recht zou “claimen”. Aangekondigd verlof kan wel prima ingepland worden.
    Als je de mazzel hebt dat je werk hebt wat niet weg is als het een paar dagen later af is, dan is het een stuk eenvoudiger.

18. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wat vervelend.
    Mijn man krijgt moeilijk vrij, het kost zijn werkgever heeel erg veel geld als hij niet komt.
    Mijn werk is makkelijk thuis te doen dus soms neem ik vrij of werk thuis, maar ik probeer eerst mijn schoonouders.
    Is je kindje vaak ziek? Of is vervanging regelen moeilijk?

19. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.907
    387
    83
    Hier zijn de kinderen regelmatig ziek, ik vind het altijd zon gedoe. Tot nu toe calamiteitenverlof kunnen opnemen, ook heb ik me weleens zelf ziekgemeld. Dat voelt heel naar maar ik zag echt geen andere optie

Deel Deze Pagina