man nachtdiensten, alleen met baby en kleuter

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fleurtje, 22 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleurtje

Fleurtje Actief lid

31 mei 2010
    421
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben 9 dagen geleden mama geworden van een prachtige dochter. Ik was al mama van een dochter van bijna 4. De kraamweek zit erop en mijn man moest ook weer aan het werk. Hij werkt 4 nachtdiensten en is dan gelukkig weer 4 dagen vrij. Hij werkt lange dagen van 18.00 tot 6.00. Hij gaat dus om 17 uur van huis en komt om 7 uur sochtends thuis. De uurtjes dat hij wakker is zijn van 14.30 tot 17.00. Dan moet hij alweer naar zijn werk. Eigenlijk ben ik deze vier dagen dus alleen met de kids. Nu was vanacht mijn eerste nacht alleen. Dit was drama... de baby wilde alleen maar bij mij slapen en mijn oudste dochter werd snachts ziek en heeft de hele nacht gespuugd. Als de oudste weer sliep moest de baby alweer de fles. Daarna niet in dr eigen bed willen slapen, als ze bij mij ligt is het goed. Kortom ik heb geen oog dicht gedaan. Mijn man bood aan om wakker te blijven zodat ik kon bijslapen. Maar ik vind dat hij moet slapen, misschien kan ik dan even slapen als hij wakker is vanmiddag. De baby blijft ook maar huilen en slikt steeds melk weg. De kraamzorg adviseerde om dit even de tijd te geven. Maar ik weet dat mijn andere dochtertje dit ook had toen ben ik gestart met nutriton. Alleen weet ik niet meer hoe oud ze precies was. Bij mijn oudste hielp dit heel goed, zal ik dit dan toch maar halen? Mijn vraag is eigenlijk, zijn er nog meer mamas met baby en peuter die alleen zijn snachts. En hoe pakken jullie dit aan?

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    #2 Hippo89, 22 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2017
    Mijn man is verpleegkundige en werkt ook veel nachtdiensten, vaak ook 4 achter elkaar, ziekte kun je helaas niets aan doen en dat komt altijd ongelukkig uit,, een baby die alleen maar bij mama wil liggen .... Als mama van 4 kindjes kan ik alleen maar zeggen ... Maak het je zelf makkelijk, je mag egoïstisch zijn en je eigen slaap willen ! Neem de kleine lekker bij je in bed of schaf een co sleeper aan, je eigen slaap is zo heilig.

Qua melk weg slikken kan nutriton vanaf geboorte dus als jij dat het proberen waard vind zou ik dat wel doen.

Beterschap met je dochter, hopelijk vannacht een betere nacht ;)

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Eens met Hippo. Dat je jongste bij je wil slapen is heel normaal, ze is nog echt zo klein. Co-sleeper is een fantastische uitvinding.
    Dat je oudste ziek is is wel echt pech. Hopelijk knapt ze snel weer op.

4. Fleurtje

Fleurtje Actief lid

31 mei 2010
    421
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja weet ik daarom neem ik haar ook lekker bij me. Ik vroeg me alleen af of ik iets beter kan doen of anders omdat t wel een beetje voelt als falen. En ik vind het dan zo zielig dat ik niet genoeg aandacht kan geven aan mijn oudste dochter omdat die kleine maar blijft huilen.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Maak het jezelf niet te moeilijk. Echt, falen kan je niet. Veel knuffelen, ook met je oudste. Samen slapen als ze zich niet goed voelt. En bekijk het per dag. Het is heel normaal dat alles nu een beetje op zijn gat ligt. Dat is normaal en gaat echt veranderen! Je hebt dat al bij de komst van een baby, maar je hebt er ook een kleuter bij die ook ziek is.

Zulke nachten zijn zeker zwaar, maar het gaat over!

6. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Ziekte is overmacht, maar dat is als het goed is maar 1 of hooguit 2 nachten. Als je oudste dan gewoon doorslaapt is dat 'probleem' al opgelost.
    En bij mijn derde was ik ook erg makkelijk: niet in bed slapen? Dan gewoon bij ons in bed. Hij heeft erg veel gehuild, en alleen dan sliepen we nog een beetje 's nachts.
    Dus ik zou even afwachten of je oudste weer opgeknapt is vannacht en dan pas gaan kijken hoe je het met de jongste doet.

Sterkte!

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Nee hoor is echt geen falen, en qua aandacht verdelen.... Ik ben zelf heel makkelijk vind ik zelf... Ik ga geen ritmes volgen ik word er niet warm of koud van als ze niet op de tijden slapen die ik ze het liefste heb slapen, ik ben zelf heel erg van Go with the flow.... Ga lekker wandelen met de kleine en neem je dochter mee naar de speeltuin als ze uit school is, de baby is nog zo klein ... Als je kindje wel slaapt tijdens het wandelen.... Laat lekker slapen in de wandelwagen ;)

Mijn jongste sliep overdag alleen maar in de wandelwagen tot 8 maanden ( toen was de bak te klein ;) ) en dan nog het liefste in zijn koeka wrapper met benen, deze kon je strak strikken en dat gaf hem een ingebakerd gevoel en hij sliep daar overdag heerlijk in,

Ook sliep hij veel in de ergonomische drager ... Zo had hij geborgenheid en had ik mijn handen vrij voor de andere drie,

En het zijn de kleine dingen die het hem doen he voor je oudste ....het begrip van je oudste is echt al best wel groot, je kunt prima uitleggen dat een baby krijgen zwaar valt en dat je nog niet helemaal fit bent, en met papa zijn diensten dat je best moe bent, Zoek samen een leuke film uit zorg dat de baby zijn/haar buikje vol heeft pak samen wat lekker voor tijdens de film en laat de baby op je buik slapen en je oudste lekker tegen je aan hangen terwijl je samen film kijkt, een arm over haar heen, door haar haren strijken ... Die dingen zijn straks de dingen die ze zich zal blijven herinneren en waar ze met een warm hart aan terug denkt.... Het hoeft niet groot en uitgebreid.... Dat komt wel weer

En samen met de baby een boekje lezen .... Laat haar uitleggen wat ze ziet op de plaatjes en hoe trots je bent dat zij dat haar broertje of zusje al zo leuk kan uitleggen en hoe fijn je het vind dat ze jou zo goed helpt met de baby door bijv de fles te geven of warm te maken of een luier pakken of haar helpen in het badje, dat zijn kleine momentjes aandacht die laten zien dat jij zo blij bent met haar aanwezigheid en als de kleine slaapt ... Kan alle aandacht naar haar dmv samen lezen een spelletje of knutselen en verven.

8. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Hier ook vaak de nachten alleen soms zelfs met vier kinderen als de kinderen van mijn partner er ook zijn. Ik heb zo ook ooit met de baby schreeuwend op de arm onze zieke kleuter moeten verzorgen, snap nou soms nog niet hoe ik het heb kunnen volhouden...het is dus zeker geen falen. Soms is het lastig en daarbij ben je nog volop bezig om in je ritme te komen. Gelukkig hebben we hartstikke dove buren dus als de kleuter weer eens gespuugd had tja vervelend maar dan bleef de baby toch echt even huilend in bed...beterschap!

9. Fleurtje

Fleurtje Actief lid

31 mei 2010
    421
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie lieve reacties. Gelukkig knapt mijn dochtertje vandaag al weer lekker op. En de kleine ligt lekker te slapen. En inderdaad misschien was het net even een verkeerde samenloop van omstandigheden waardoor ik met mijn handen in het haar zat. Alle andere nachten heeft mijn oudste dochter namelijk gewoon door het gekrijs heen geslapen en kon ik de baby rustig de fles geven etc.
    Nu inderdaad lekker uitzieken en vanavond weer een nieuwe poging. Hopelijk gaat t dan iets beter :) je zult altijd zien, al die nachten gaat het redelijk.. en dan de eerste nacht alleen met mijn twee meiden en dan verloopt het allemaal chaotisch.

10. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik vind het ook pittig om savonds alleen te zijn met de baby en mijn dochter van net 4 jaar.

De jongste huilt vaak savonds, net rond de tijd dat de oudste in bed moet...
    Mijn oudste dochter valt ook nog eens heel moeilijk in slaap, ik moet vaak tot 3 kwartier naast haar zitten voor ze slaapt.

Ik doe daarom de baby in de draagzak, als ze dan in slaap is gevallen, heb ik alle tijd om de oudste in bed te doen.

Misschien voor jou ook een tip... ik heb een ergonomische draagzak, ik zou echt niet zonder kunnen!

11. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Ach holymoly zo n eerste nacht is niet fijn op deze manier. Hopelijk is je oudste weer opgeknapt. Idd, ik sta er ook vaak alleen voor s nachts en dat zijn vaaaak de nachten dat ik aan elke kant 1 kind heb liggen. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Ik gaf/geef borstvoeding, maar als ik flesvoeding zou geven zou dat voor mij betekenen:

Het moment dat je gaat slapen kokend water in een thermosfles en koud water in een ander flesje en dat terplekke op een nachtkastje mengen tot de goede temperatuur in het flesje en de poeder al in een poedertoren hebben klaarstaan. :D

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Jeetje dat is ook wel erg zwaar. Kan me voorstellen dat je hiermee worstelt!
    Wat iemand voor mij ook al aangeeft, overweeg een draagdoek/ draagzak. Ideaal om je kleintje geborgenheid te geven, en je handen vrij om je andere kindje te verzorgen.

Heb je iemand die je kan helpen de komende nachten? Misschien je moeder/schoonmoeder?

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik herken het wel, mijn zoon was 2 en half toen zijn zusje kwam en zij huilde van 10 uur s'avonds tot 3/4 uur s'nachts.
    Als mijn man ochtend dienst had sliep hij op zolder dus stond ik er alleen voor, wanneer hij snachts moest werken stond ik er ook alleen voor en op een gegeven moment was ik echt op.
    Mijn moeder heeft toen mijn man nachtdienst had bij mij gelogeerd en ik ben met dochter naar de dokter gegaan omdat ze maar bleef huilen.
    Zoals al is aangegeven moet je dit niet zien als falen, neem je kinderen lekker bij je en zorg dat je een beetje kunt rusten.

14. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    ik ben altijd van maandag tot vrijdag/zaterdag alleen met de kinderen (7j, 5j, 2j, 7). Soms is het vervelend ja, net als gisteravond, waren weggeweest dus bij thuiskomst moesten ze gelijk naar bed, spuugt die van 2j alles uit over zichzelf, mij en hoop op de vloer dus dan moet eerst dat schoongemaakt worden, zorgen dat ze allemaal in bed komen en dan pas tijd om te gaan zitten voeden (bv).
    Maar voor de rest heb ik vooral zoiets van: zorgen dat er gegeten kan worden, dat de kleren schoon zijn en de rest kan morgen ook nog wel, of overmorgen of daarna... ;) Oh en natuurlijk zorgen dat ze fris en fruitig op tijd op school zijn haha.
    Bijslapen zit er hier overdag niet in, mn 2jarige wil niet meer slapen smiddags.

Denk positief: ooit slapen ze door èn uit :D en hou hoop dat ze ook nog hun eigen zooi opruimen :D:D:D

Deel Deze Pagina