Hoi allemaal, Ik heb een dochtertje van ruim 16 maanden. Sinds kort zijn de flessen helemaal afgebouwd. Ze eet en drinkt redelijk, de ene dag beter dan de andere, maar ze lust geen gewone melk. Kan dit kwaad? Haar schema: 8:00 1-2 boterhammen met plantaardige boter en beleg (smeerkaas, ham, eiersalade, pindakaas, appelstroop oid) 10:00 fruit 12:00 1-2 boterhammen zoals bij het ontbijt 13:00-15:00 slapen 15:00 fruit of koekje/soepstengel oid 17:30 warm eten met yoghurt toe 19:00 naar bed Ze drinkt bij alle eetmomenten water. Melk weigert ze resoluut. Sap oid wil ik liever niet aan beginnen. Is het goed zo of moet ik haar meer drinken/zuivel aanbieden?
Mijn dochter van 16 maanden krijgt ook bij alle eetmomenten drinken. Wat betreft het niet willen/lusten van melk, zou het over een tijdje weer proberen, misschien wil ze het dan nog eens proberen. Zo niet, dan niet, er zijn meer mensen die geen melk lusten. Mijn zoon wilde in het begin ook geen gewone melk drinken, alleen karnemelk.
Bedankt voor de twee supersnelle reacties! Mengen gaat helaas niet werken, als ze iets wits in haar rietjesbeker ziet zitten, begint ze al driftig van nee te schudden. Vul ik hem daarna met water, dan drinkt ze wel. Ik blijf het gewoon af en toe proberen hoor. Mijn grootste zorg is dat ze niet voldoende zuivel binnenkrijgt. We eten vegetarisch (muv broodbeleg). Iemand hier ervaring mee icm geen zuivel drinken? Denk persoonlijk dat het niet zoveel kwaad kan, ben zelf parttime veganist , maar ben benieuwd of iemand weet hoe dat bij zulke kleintjes werkt?
Wij eten ook weinig vlees. Daarom ook vaak iets van vlees op brood smiddags voor hem. Mijn zoontje krijgt nog wel melk, dreumesmelk. Smorgens 120/4 en savonds met naar bed gaan 180/6. Al heel flink afgebouwd, zeker nu hij EINDELIJK zn nachtfles niet meer nodig heeft. Ik denk dat t echt geen kwaad kan. En ze krijgt toch yoghurt? Mijn zoontje drinkt trouwens ook graag thee, ik heb rooibosthee en dat krijgt hij 1 x per dag ipv water. Verder ook alleen water, geef liever geen sap oid indd. Ooh en mijn zoontje wil alleen melk uit zn echte fles, uit zn rietjesbeker moet hij t ook niet... Hoort niet denk 😂
Hier dronken ze op die leeftijd ook al geen melk meer en bij alle maaltijden water idd. De jongste had ook nog kma dus kreeg wat dat dat betreft helemaal geen zuivel binnen. De oudste alleen dmv kaas en yoghurt. Ze doen het er verder prima op.
Je kan ook nog eens drinkpakjes houdbare of sojamelk proberen. Dan kan ze niet zien wat het Is en wil ze misschien wel drinken.
Dafne lust ook geen melk. Had van alles geprobeerd. Warm, koud, houdbare melk, ander merk, volle, magere. Uiteindelijk sojamelk met een smaakje op uitgekomen. Zitten volgens mij nog minder suikers in dan in gewone melk, maar geen zoetstoffen. Maar toen las ik dat het vol zit met hormonen en voelde het niet prettig, dus nu over op Arla Naturals, zonder toegevoegde suiker, met stevia. Dus ik wissel het nu een beetje af.
kan je bv vers fruit mixen met melk? Banaan was altijd een favoriet bij onze zoon als hij een periode geen melk wou drinken. Aardbeien ook. En minder suikers dan fristi.
Bedankt voor alle reacties! Ik merk dat de meesten toch wel adviseren iets van zuiveldrank toe te voegen. Ik denk dat ik de Arla Naturals ga proberen, dat klinkt goed. En verse fruitdrank met yoghurt misschien, denk dat dat er nog wel ingaat. Thnx voor alle tips iig!
Mijn dochter stopte met 12 maanden met de flessen en heeft geen glas gewone melk gedronken. Zij ging aan de optimel! Gewone melk schijnt minder goed te zijn dan altijd beweerd wordt
melk is niet heilig. Van oudsher hoort een kind/ mens melk te krijgen, vroeger had het de noemer gezond te zijn, voor calcium/magnesium. Maar dat zit ook in zoveel andere voedingsmiddelen en we zijn het enige zoondier ter wereld die na ons eerste levensjaar( wat voor ons voldoende is qua andere dingen kunnen eten, tanden en kauwen is ontwikkeld zeg maar) nog melk drinken en ook nog wel van een ander zoogdier. Zou me er niet druk om maken.
Ok, dit is ook mijn gevoel, maarja....wil haar ook niet tekort doen. Drankjes met suiker als alternatief ben ik niet zo fan van. Maar mss nog wel een paar gezonde alternatieven proberen....
Mijn dochter wilde ook geen volle melk drinken tot ze ruim 1,5 was. Ze kreeg hier 's ochtends pap met volle melk (daarin vond ze het wel goed ) en 's avonds een bakje yoghurt. Je zou eens pap kunnen proberen
Mijn zoontje drinkt ook al heel lang geen melk meer. Hij krijgt kaas en vla/yoghurt, gaat prima. Zo nu en dan een 'pakje yoghu' (optimel), dat vindt hij wel erg lekker, zit nauwelijks meer suiker in dan in gewone melk dus doe ik niet moeilijk over.
Mijn oudste lustte geen melk. Nu ineens wil ze melk mee naar school. Jongste is 21 mnd en lust geen melk, maar krijgt bv. Ik maak me niet druk. Ze eten kaas en yoghurt. Melk hoeft van mij echt niet.
Onze oudste drinkt ook geen melk. Ze krijgt elke dag wat vla na de warme maaltijd en dat is haar enige zuivelinname. Wel maak ik 2-3x per week een fruitsmoothie met melk.
Mijn oudste is inmiddels 5 en lust nog steeds geen melk, ook geen melkproducten: Dus geen gewone melk, maar ook geen fristi, yoghurt, vla etc. Ze is kerngezond en op het cb hebben ze er ook nooit moeilijk over gedaan (niet dat het verschil zou maken, maar toch fijn). Ze krijgt boter en kaas, maar dat is het wel qua zuivel.