Baby van 4 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Penny82, 26 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Penny82

Penny82 Bekend lid

11 apr 2012
    788
    0
    0
    Noord Brabant
    Hallo,

Mijn zoontje is nu ruim 4 maanden en krijgt 5 flessen van 180+6 met een schepje JHBPM. Bij iedere fles als die bijna leeg is spuugt hij de speen uit zeg maar. Maar soms merk ik dat hij toch ook wel wat meer zou lusten. Hij drinkt meestal alle flessen leeg (laat hooguit 30-60cc staan bij de 2e fles).

Zijn schema nu is: 7.00 - 11.00 - 15.00 - 18.00 - 21.00 (plus of minus een uur bij de 3 laatste tijden).

's Ochtends slaapt hij na zijn eerste fles altijd door tot de volgende fles. Daarna slaapt hij steeds 1-1,5 uur tussen twee voedingen. 's Avonds wil hij meer wakker zijn. Overdag als we hem bij de eerste moeheidssignalen naar bed brengen slaapt hij meestal binnen 5 minuten. Na de laatste fles duurt het soms een half tot heel uur voordat hij slaapt. Maar hij slaapt dan meestal wel door tot de ochtend. Soms wordt hij wakker maar slaapt dan verder als we hem de speen geven. Ik moet hem vaak om 7 uur wakker maken omdat ik hem naar de gastouder moet brengen. Als hij niet hoeft te gaan (op onze vrije dagen/weekend) slaapt hij soms ook wel door tot bijv half 9.

Ik zit nu te twijfelen of ik de voeding aan moet passen. Onze gastouder zei dat hij misschien wel toe is aan een hapje in de ochtend. Omdat hij soms eerder wil eten (vooral in de middag, soms is het 11-14-17 uur).

Het liefst zou ik met 6 maanden met Rapley beginnen. Is het dan ook mogelijk om tot die tijd zelf hapjes te maken en te geven? Kan ik met Rapley starten met 6 maanden als hij al hapjes heeft gehad voor die tijd? Of is het beter als ik nu met een papfles begin? Of moet ik misschien naar 4x210? Ik vind het zo lastig allemaal. :)

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Penny82,

Je volgt een mooi schema. Als jouw kindje 's ochtends meer behoefte heeft aan eten, dan zou je inderdaad rijstebloem kunnen toevoegen aan zijn 1e flesje.

Natuurlijk kun je ook beginnen met fruit en/of groente, maar als jouw kindje eenmaal gepureerd voedsel eet, weet ik niet of de Rapley methode nog een succes is.

Ik zou voorlopig nog wel op 5 flesjes van 180 ml/6 blijven.

Groet,
    Anne

3. Penny82

Penny82 Bekend lid

11 apr 2012
    788
    0
    0
    Noord Brabant
    Oke, dank je wel.

Ik denk dat ik binnenkort rijstebloem ga introduceren :).

Is het dan beter om dit bij de eerste ochtendfles te doen, of bijv bij de fles van 18 uur?

4. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Penny82,

Voeg je de rijstebloem toe aan de eerste fles, dan geeft dit energie voor de hele dag. Net zoals een goed ontbijt bij volwassenen zeg maar. Voeg je het toe aan de laatste fles, dan geeft het net iets meer verzadiging en zou het kunnen zorgen voor een betere nachtrust.

groet,
    Anne

Deel Deze Pagina