Je opmerking slaat nergens op... Ik weet zaken op waarde te schatten. Het persbericht is niet minderwaardig ofzo. Het persbericht verwijst ergens naar. Echt..
Ach ik lees wel meer persberichten die wal nog kant raken. Voor zowel prive als werk meegemaakt dat een onjuist verhaal werd gepubliceerd waardoor ik/wij in een verkeerd licht zijn gezet. Journalisten etc zijn ook maar mensen die een gedeelte van het verhaal publiceren. Geef mij het oorspronkelijke onderzoek, met onderzoeksgroep maar. Sorry hoor, maar als je een persbericht als waarheid aan meet en dan zegt "ik weet zaken op waarde te schatten". Laat mij niet lachen zeg! En dan zeggen dat mijn opmerking nergens op slaat....
Tjonge jonge.....7 pagina's met oeverloos geneuzel over bijvoeding vanaf 6 maanden, onderzoeken, allerlei insinuaties en de tips voor TS zijn op 1 hand te tellen.....jullie weten iemands topic wel lekker om zeep te helpen of niet Zie in dit soort discussies ook vaak dezelfde namen voorbij komen.....geef gewoon antwoord op de vraag en als je het er niet mee eens bent dat iemand het anders doet dan jij, dan scroll je lekker verder... Ik ben ook begonnen net na de 4 maanden met een paar minihapjes zelfgemaakte wortelpuree. Tot een maand of 6 allerlei makkelijke groentes afgewisseld (bloemkool, wortel, broccoli, doperwten etc) en dat langzaam uitgebreidt met een zoete aardappel erdoor. Ook af en toe een paar dagen niets gegeven en dan weer een nieuwe smaak geintroduceerd. Ging prima. Ik gaf het meestal zo rond 17.00 uur, tussen twee flessen in, dit omdat ik zelf ook geen groente in de ochtend eet , zoals ook wel een geadviseerd wordt.
Een persbericht wordt niet geschreven door een journalist, maar door een bedrijf/organisatie zelf. In dit geval dus het VUmc en dat vind ik een behoorlijk betrouwbare club.
Maar een arts, een onderzoeker van dat onderzoek, zegt dat het dus wel genuanceerder ligt dan het simpele persberichtje. Wat overigens vast niet door een arts is geschreven en een samenvatting is van 1 onderzoek. Het is niet voor elke baby beter om met 4 maanden te starten, net zoals dat het niet beter is voor elke baby om met 6 maanden te beginnen. De 'bron' is persbericht En het grappige is dat het NCJ, waar een verwijzing naar gemaakt wordt, juist andere dingen zegt. Daar zegt men dat het niet slechter is om met 4 maanden te beginnen, maar ook niet dat het beter is om met 4 maanden te beginnen. (Voor de 17 weken is wel een vergroot risico)
Ik heb dit topic aangeklikt omdat het me interessant leek om ervaringen van andere moeders te lezen. Ben zelf moeder van een zoontje van 9 weken en bereid me zelf graag op tijd voor😊 Maar wat een reacties!!! Naast het feit dat ik me verbaas over dat maar weinig mensen elkaar in hun waarde laten, hun eigen mening en handelswijze de alleebeste vinden, en elkaar daar mogelijk een rotgevoel mee geven vraag ik me af waar jullie de tijd vandaan halen om zo vaak en met name lelijk te reageren. Het is niet eens leuk meer om sommige topics te lezen hierdoor. Jammer dat zp hier zelf ook niets mee doet. Lieve moeders, steek deze tijd en energie liever in je kinderen, voed en voed ze op zoals jij wilt en waar jij je goed bij voelt, daar heeft je kindje het meest aan. Liefs, een moeder welke haar gevoel volgt, Corinda
Corinda, je gevoel volgen klinkt leuk, maar je gezonde verstand gebruiken is op de lange termijn beter. En dat betekent dat je vragen stelt bij dingen die je hoort of leest. Teveel mensen laten zich leiden door wat ze op de reclame horen, helaas doen zelfs mensen die op een CB werken dat. Als het om vast voedsel gaat is het eigenlijk heel simpel, er zijn internationale adviezen die gebaseerd zijn op heel veel onderzoeken gecombineerd. En die adviezen, van de WHO, zijn duidelijk: beginnen met zes maanden. Als je alle onderzoeken en redenen om te gaan bijvoeden bij elkaar neemt is dat de geschikste leeftijd. De Nederlandse 'nieuwe richtlijn' kijkt maar naar één dingetje: voorkomen van allergie. En in sommige gevallen is gebleken dat er minder allergie optreedt als er eerder dan zes maanden wordt bijgevoed, terwijl het in de meeste gevallen geen verschil bleek te maken. Maar alle andere om met zes maanden te beginnen, zoals darmrijping, stabiliteit melkproductie, opbouw immuunsysteem, zijn bij de totstandkoming van die richtlijn genegeerd. Als je de abstract van het originele onderzoek leest zie je dat de onderzoekers schrijven dat ee geen reden is om af te wijken van de zes maandengrens van de WHO. Maar zodra het gepubliceerd was zijn de media en de marketingafdeling van de babyvoedingsindustrie op hol geslagen. Achter dit soort richtlijnen zit een enorme lobby. De CEO van Nutricia noemde het 'vergroten van het maagaandeel' één van de belangrijkste doelstellingen.
Ik ben het helemaal met dirksmama eens...ik wordt zo moe van die: volg je gevoel moeders....nee gebruik bij dit soort dingen je verstand en niet je gevoel.
Ik ook. En dat er dan wrijving ontstaat tussen degenen die zich wel hebben ingelezen/verdiept..is niet zo raar. Als nr. 1 de conclusie heeft getrokken dat zij de juiste beslissing heeft gemaakt botst dat natuurlijk met nr. 2 die vindt dat ZIJ de juiste conclusie heeft getrokken. En ja, dat kan wel eens uit de hand lopen. Hier, en in het echte leven. Ik zie er niet zo veel kwaad in zolang de focus maar sec blijft liggen op het onderwerp. En dat vinden veel mensen lastig. Ik ook wel eens.
Mee eens...dat klopt idd. En ik snap niet waarom iedereen zo allergisch is voor advies..je kunt er iets mee doen of niet. Als je met 4 maanden per se hapjes wil geven wat maakt het uit dat iemand aangeeft dat dat niet zo verstandig is? Als ik een houten tuintafel wil en ik vraag hier waar ik die kan kopen vind ik het erg fijn als iemand reageert met: goh ik heb hem ook en hij valt nogal tegen omdat.... (je vlekken er niet afkrijgt ofzo) zo kunnen we allemaal leren van elkaar.
Voor mij is dat ook HET doel van een forum. het verzamelen van allerlei meningen/ informatie zodat je je eigen mening beter kunt ontwikkelen door er van verschillende kanten naar te kijken. En die verschillende meningen zijn hier ruimschoots aanwezig, haha! (ok, gezellig kleppen is natuurlijk ook een reden dat ik hier zit. Het hoeft niet allemaal zo zwaar.)
daarom! En natuurlijk krijg ik ook meningen op mijn opmerkingen waarvan ik denk: whatever maar die mogen wel gegeven worden. Maar ook meer dan genoeg waarvan ik denk: goh fijn bedankt!
Het punt is ook dat moeders dénken hun gevoel te volgen,maar dit baseren op leuke verhaaltjes van de grote potjes fabrikanten, via reclame onder het mom van "objectieve informatie" "Hij kijkt het eten uit mijn mond, sabbelt op zijn handjes en kwijlt heel veel...ik heb echt het "gevoel" dat hij aan bijvoeding toe is"! Hoe vaak lees je dat niet... Niks gevoel, als je weet hoe de ontwikkeling werkt bij baby's, weet je ook dat het marketingpraatjes zijn
Helemaal waar! En het feit dat het in dit soort dingen niet echt het "gevoel volgen" is maar gewoon doen wat je per se leuk vindt...zonder over de consequenties na te denken.
Heb je toevallig het onderzoek online? Ik heb nl wel vele richtlijnen terug kunnen vinden maar het daadwerkelijke onderzoek juist niet. En nergens staat in de richtlijnen "je moet met 4 maanden beginnen, dit voorkomt allergieen".