Hoi! Ik geef volledige borstvoeding aan mijn dochtertje, ze doet het hartstikke goed op mama's melk, en alles loopt op zich prima. Ze zit sinds vrijdag op 6 voedingen (incl nacht). Bij 7 voedingen dronk ze van allebei de borsten. een borst dronk ze leeg, en de ander ook bijna. (naar mijn gevoel) Nu op 6 voedingen drinkt ze ook erg goed, maar soms wil ze de andere borst niet. Zou ze niet juist meer moeten drinken? Ze doet er nu ook korter over.. heel gek..(+/- 30 minuten) Ook spuugt ze daarna nog geregeld... Krijgt ze nu wel voldoende? Ze red het wel gewoon, er zit ongeveer 3,5 uur tussen de voedingen, en s' avonds wat langer (4uur). Ik geef een beetje op vraag, vandaag pakt ze misschien 7 voedingen, omdat ze s' ochtends wat langer sliep. Kortom is dit een bekend verhaal? 'normaal'? Thnx! xx
Hoi, Ik lees dat je baby prematuur geboren is. Hoe zwaar was ze bij de geboorte? Wat was haar laatste gewicht en hoe zwaar was ze de laatste keer wegen? Hoe vaak poept en plast ze? Meld ze zich zelf voor een voeding? Is ze helder en alert? Op zich vind ik 6 voedingen wat weinig voor een prematuur die nu net 5 weken oud is. Maar als ze het er goed op doet, dan is het wel weer goed. Ieder kindje is tenslotte anders. Daarom wil ik ook graag van jou weten hoe ze gegroeid is de afgelopen periode. Ik hoor graag van je.
Hoi Teddy, bedankt voor je reactie! Ze was bij de geboorte 2535gram, ze is een keer op tijd van een week 230 gram aangekomen, en een keer op tijd van 5 dagen 210gram. De laatste keer wegen (vorige week maandag) was ze 2980gram. Ze zal dus al ruim over de 3 kg zijn nu. Morgen weer naar CB. Ze poept en plast bijna na elke voeding, dus zeker 6 keer een volle luier. Er is 2 weken geleden een lactatiekundige geweest, ik heb haar gevraagd te komen, omdat toen de borstvoeding niet lukte zoals het moest, na het weglaten van het tepelhoedje (Ze had het kennelijk helemaal niet meer nodig!) drinkt ze super aan de borst! Nu dat we over zijn gegaan sinds vrijdag op 6 voedingen, meldt ze zich zelf. Ik luister dus nu een beetje naar haar, en gister hadden we toevallig weer 7 voedingen. Wel twijfel ik enorm aan mij productie 's avonds,ze komt nl heel snel weer op sommige dagen. Ik voed haar dan bij, en dan is het ook goed. Kan ik wat doen dat die productie 's avonds voor haar ook voldoende is? Bedankt
Klinkt goed hoor. Op zich is het heel normaal dat baby's 's avonds de hele avond aan de borst willen. Dat noemen we clustervoeden. Kunstvoeding bijgeven is dan een slecht idee, want daarmee verstoor je vraag en aanbod. Door haar in de avond de hele avond bij je te houden en haar steeds aan te leggen ga je vanzelf weer meer melk maken. Daarbij wissel je dan steeds van borst. Uiteindelijk zal ze na een avond aan de borst voldaan in slaap vallen. Als je kunstvoeding bijgeeft krijg je uiteindelijk alleen maar minder melk. Het spugen uit je 1e bericht is op zich een normaal verschijnsel. Vaak nemen baby's meer melk dan er in de maag past. Het overschot komt weer terug. Zolang ze geen last heeft van het spugen kan het geen kwaad en is het meer een wasprobleem dan een voedingsprobleem. Ben je een beetje gerust gesteld?
Hartstikke bedankt! Ok gelukkig normaal dus, ik dacht dat ze misschien daardoor zo snel al honger had! Maar het clustervoeden klinkt bekend. Ik zal die fles dan weglaten, zeker als het van invloed is op mijn productie. Dan maar wat vaker aan de borst. Wasprobleem maken we geen probleem van Dankje