Ik vraag het me al even af. wanneer eet je kind helemaal mee. Zoals macaroni eet ze uit een potje wel. maar ik durf haar onze eigen macaroni nog niet te geven. Vanwege de saus die daar door zit. Wanneer gaat een kindje helemaal mee eten? wanneer hebben ze geen last meer van kruiden enz?
Ik moet heel eerlijk zegen dat wij Jack vanaf het moment dat hij hapjes mocht hebben, gewoon met de pot mee lieten eten. In het begin kruidde we ons eten pas op het bord zodat hij er geen last van had en beetje bij beetje steeds meer kruiden erbij gedaan (met mate natuurlijk). Nu eet hij gewoon alles mee. Houden er niet echt rekening meer mee.
Als je saus maakt van zoutlize tomatenblokjes (ah eigen merk) en wat tomatenpure, knoflook en italiaanse kruiden dan kan ze dat gewoon mee eten. Voor jezelf ook veel lekkerder en gezonder. Je kunt ook heel veel in 1 keer maken en in porties invriezen, dan is het net zo snel als een pot opendraaien
Ze mogen met 1 jaar met de pot mee eten dus alles wat jezelf ook eet. Ik ben zelf wel veel bewuster omgegaan met eten sinds ik mijn zoontje vaste voeding ben gaan geven. Minder pakjes en meer pure producten. Zelf bolognese saus maken en vooral op gaan letten op schadelijke E-nummers. Maar ook scherpe sauzen vermijd ik nog steeds hoor. Mijn zoon is nu al bijna 2 maar eten zoals wij dat doen lukt gewoon nog niet altijd. Zoals gisteren bijv. We hadden patat en frikadellen gehaald, maar het enige wat hij doet is de saus van de patatjes likken. Ik zorg er dan voor dat hij van te voren al wat groente bijv. heeft gegeten.
Hier eet hij mee vanaf 6 maanden... die potjes kwamen overal, behalve in zijn mond.... Aan kruiden hebben we hem langzaam laten wennen... nu heeft hij alleen nog moeite met (veel)rode peper en koriander... maar dat zijn dan ook wel smaken... Knoflook was ik ook nog zuinig mee, maar dit weekend hadden we een onverwachte uitnodiging voor tapas en de krieltjes in verse aioli gingen meet twee handen tegelijk richting de mond Ik denk dus dat het makkelijk kan... Ik laat hem hier ook zelf eten... dat geeft vaak een heerlijke knoeiboel maar een doekje en een stoffer en blik en niemand die er nog wat van ziet
Inderdaad beetje bij beetje aan de kruiden laten wennen. En ook hier zijn we gestopt met de sauzen uit pot en de kruiden uit pakjes. Erg lekker en super gezond! Gisteren at hij zelfs een paar mosselen mee! Gewoon op gevoel doen!
Mee eten en kruiden mag in principe al een tijdje, als je maar uitkijkt met zout en rauw eten... Had het niet van mezelf verwacht maar ben ook meer vers gaan koken ipv uit zakjes, een pastasaus is zo gemaakt ja. Gaan we frituren eet ie ook mee, hij is niet van de patat maar wel van de kipnuggets bijvoorbeeld en doe er dan een paar snoeptomaatjes of fruitsalade bij voor het groente effect...
Maceroni is juist iets wat ze heel snel mee kunnen eten. verse groenten, tomatensaus, gehakt en italiaanse kruiden ( Basilicum, oregano etc ) dat mogen ze al vrij snel. Even voorzichtig met ui en knoflook als ze nog heel klein zijn en dan langzaam aan opbouwen. Als je natuurlijk zo'n maceronimixpakje gebruikt, zou ik daar gewoon mee stoppen en zelf lekkere maceroni koken, veel gezonder en lekkerder!
Ik deed gewoon wat minder kruiden in de pastasaus van de oudste. Bij de jongste ben ik dat eigenlijk compleet vergeten en heb ik hem meteen dezelfde pastasaus gegeven als de oudste. Dus wel met kruiden maar ik gaf ze beiden wat grotere stukken groente erin zodat ze het makkelijker kunnen pakken. Ging bij beiden erg goed . De jongste is nu net één en eet al maanden gewoon met ons mee. Of moet ik zeggen, hij smijt enthousiast zijn eten door de kamer terwijl wij eten?
Ik heb even meegekeken want ik vraag me dit ook al een tijdje af. Bedoel je met tomatenpuree die kleine rode blikjes of dat ook vers gemaakt? En er wordt gezegd verse bolognese saus maken. Hoe doe je dit dan zonder uren in de keuken te moeten staan? En heeft iemand een idee hoe je dit doet bij bijvoorbeeld nasi maken? Wij gebruiken hier tot nu toe ook altijd zo'n kruidenmix voor uit een pakje.
Aangezien ik nooit met pakjes kook, al heel snel. Tuurlijk heb ik het aangepast aan wat hij wel en niet mocht en op dagen dat we bijv. pizza eten (zelfgemaakt) krijgt hij van mij wel wat aparts, want die bodem kan hij nog niet aan, maar verder eet hij gewoon met de pot mee, denk volledig sinds hij 9 mnd is
Voor macaroni bak ik rul gehakt, eventueel met ui, snij ik verse groenten, (als ik snel moet een zak soepgroenten of macaronigroenten). Pakje tomatenpuree erdoor, zelf doen we er zout door maar bij een baby niet natuurlijk. Klaar!
Ik kijk welke kruiden in het zakje zitten en brouw er dan zelf wat van. Beetje van diiiiitttt beetje van dattttt
Heb dit nasirecept hier op het forum gevonden en wij vinden het lekker: kipfilet, ui + knoflook fruiten, nasigroente/roerbakgroente erbij, 2 theelepels korianderzaad en 2 theelepels karkuma. Pan rijst koken, eventueel omelet erbij en/of wat ketjap. En voorbeelden van pastasaus: gehakt, courgette, uit, paprika, knoflook, italiaanse kruiden, blikje tomatenblokjes...of een ui, geraspte courgette, hamblokjes (of zalm) en boursin cuisine. Wat hier ook een hit is en wat we vanavond eten is een recept uit Opperdepop, tortilla's met gehakt: paprika, prei, gehakt, kidneybonen, mais, tomatensaus, djinten(gemalen komijn), geraspte kaas, tortilla's... Met wokgroente kan je ook een hoop en maak ook regelmatig een goed gevulde groentesoep. We frituren ook wel eens en eet ook wel eens uit een pakje hoor maar het vers koken vind ik leuker en lekkerder dan dat ik dacht
vanaf het begin... Als wij macaroni oid wat te gekruid was aten kregen ze een boterham, maar daar ook al snel mee gestopt toen ik merkte dat ze er niet op reageerden. Alleen bij pizza na het jaar nog brood gekregen, maar zodra ze dat konden eten aten ze dat ook mee. Potjes kregen ze eigenlijk alleen als we weggingen
Vanaf 1 jaar mogen ze alles eten wat jij ook eet. Sylvano eet dus ook letterlijk alles mee, behalve friet en pizza e.d. Wel kook ik zoutloos en doe ik geen zout op zijn stukje vlees. Hier is hij helemaal gek van gekruide gebakken krieltjes, lasagne , macaroni, spinazie al la creme alles eigenlijk haha En ook kruidenmix gebruiken we gewoon hij kan prima tegen pittig gewoon even uitproberen.
Een boterham is toch geen vervanging voor warm eten toch? Hier eet zoonlief al heel lang met de pot mee. Gewoon aardappels groente en vlees alles en verder regelmatig risotto met zalm, pasta, rijst en eergister voor het eerst een keer soep (tomatensoep niet voor het eerst) met pizza na het zwemmen. Heerlijk vond hij dat. Ik kook ook bijna niet meer met pakjes. Alleen bobotie heb ik laatst met een pakje gedaan maar doe daar dan dubbel zoveel groente en appel in en iets meer water dat het wat smeuïger is.