Borstvoeding die niet op gang komt

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Hadassa, 13 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hadassa

Hadassa Fanatiek lid

6 jun 2009
    3.926
    422
    83
    Hallo,

Ruim 8 jaar geleden ben ik bevallen, na een wat problematische bevalling wat uiteindelijk resuteerde in een sectio, van een prachtige dochter. Doordat ik diabetes heb is zij 4 weken eerder geboren, een ingeleide bevalling, omdat ze al aardig groot was. (8 pond bij geboorte, 36 wk. zwanger)

Met behulp van hormooninjecties ben ik zwanger geworden, mijn hormoonhuishouding werkt niet goed helaas, tot op de dag van vandaag menstrueer ik bijna nooit uit mijzelf.

Na de bevalling heb ik haar heel kort even gezien en daarna werd zij naar de MC over gebracht. Ik heb haar niet kunnen aanleggen en moest zelf nog gehecht worden. Het heeft wel een heel tijdje geduurd voordat ik haar weer zag. Helaas wilde mijn borstvoeding absoluut niet op gang komen. Hoewel ik aanlegde en kolfde, gebeurde er niets. Ik dronk voldoende en deed er werkelijk alles aan. Mijn baby werd boos als ik aanlegde, omdat ze erg moe was en honger had, en niks binnen kreeg. Dus eigenlijk direct kreeg zij ook flesvoeding, nadat ik haar aangelegd had. Maar naar enige dagen was er nog steeds geen sprake van borstvoeding, een paar druppeltjes en dat was het dan.

Na 5 dagen verliet ik het ziekenhuis en bleef zij achter. Met 8 dagen ocht zij ook naar huis. De dag ervoor werd er een lactatiedeskundige ingeschakeld, omdat men zag dat het echt niet ging en ik er best verdrietig over was. Ik begreep het niet. Altijd dacht ik dat borstvoeding geven iets was wat altijd zou werken, dus ik had me helemaal niet verdiept in flesvoeding, dit wilde ik ook niet. De lactatiedeskundige heeft me onderzocht en gekeken tijdens het kolven. Op een gegeven moment zij ze tegen mij met tranen in aar ogen, ik zeg het niet snel, maar het gaat helaas niet lukken. de oorzaak wist ze niet, misschien, zoals ik zelf dacht, doordat normaal mijn hormonen ook niet goed werken... Dat het daardoor kwam.

De volgende dag kwam mijn dochter thuis e kreeg ik een kraamverzorgster die er toch nog helemaal voor wilde gaan, net als ik. Ik krijg nu meer rust, dus misschien lukt het nu wel. Eline weer steeds aanleggen, en erna voeden dmv een spuitje met een pipetje en een vinger in haar mondje. Zodra ze aan mijn vinger zoog, kreeg ze wat melk toegediend door het pipetje... Ernaast heel veel kolven....

Helaas, naar 3 dagen zo gevoed te hebben, was daar het einde en wist zij het ook niet meer... dus toch stoppen en over op flesvoeding. Vreselijk vond ik dat... en wat heb ik erover gehuild...

Nu ben ik zwanger van mijn tweede kindje, weer mbv hormooninecties... en weer wil ik helemaal gaan voor borstvoeding... wat kan ik doen zodat het deze keer wel lukt. de kans zit er weer in dat ik te vroeg ga bevallen of zelfs weer een sectio krijg. Is er medicatie die ik zou kunnen gebruiken, of andere dingen die ik kan doen of waar ik rekening mee kan houden?

Ik hoop graag van je te horen!

Hartelijk dank alvast!

Vriendelijke groeten,

Hadassa

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Hadassa,

Wat een verhaal en wat vervelend voor je allemaal. Als ik het goed van je begrijp is er totaal geen productie bij jou op gang gekomen de vorige keer?
    Tja, wat je deze keer kunt doen en mag verwachten.
    Het kan zijn dat jij één van de zeldzame gevallen bent bij wie de productie gewoon niet op gang gaat komen. Dat jouw hormoonhuishouding de rem er als het ware op houdt.
    Maar dit is weer een nieuwe zwangerschap en misschien een andere situatie.
    Belangrijk is dat je niet te hooggespannen verwachtingen hebt. Probeer er ontspannen in te zitten. Start vroegtijdig met aanleggen of afkolven. Masseer, leg aan en kolf zo veel als je kunt de eerste dagen. De eerste dagen veel stimuleren zal de beste opties geven.
    De inzichten zijn ook weer veranderd bij 8 jaar geleden dus wie weet zijn er weer meer mogelijkheden.
    Probeer zo snel als mogelijk de lactatiekundige uit het ziekenhuis waar je bevalt aan je bed te krijgen en maak met haar afspraken hoe je te werk zult gaan. Misschien is het handig om haar al vooraf eens te spreken.
    Als er dan enigszins productie op gang is gekomen is er nog het medicijn domperidon dat voor vermeerdering van je productie kan zorgen. Maar dan moet je productie al wel enigszins natuurlijk op gang zijn gekomen. Lees hiervoor www.borstvoeding.com en voer het woord domperidon in.

Ik wens je heel veel succes straks!
    Linda Offereins

3. Hadassa

Hadassa Fanatiek lid

6 jun 2009
    3.926
    422
    83
    Hoi Linda,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal inderdaad een afspraak gaan maken met de lactatie deskundige van het ziekehuis, al van tevoren om e.e.a duidelijk te krijgen... ik kreeg toen nog de adviezen om cashewnoten te eten en bruin bier te drinken, vreselijk... dat bier heb ik laten zitten trouwens. Ik had wel een kleine productie, maar niet meer als een paar druppels... hoe ik ook kolfde, meer kwam er nooit.

Ik hoop niet dat ik 1 van die zeldzame gevallen bent trouwens... in de vorige zwangerschap heb ik in het geheel geen last van pijnlijke borsten gehad, deze zwangerschap wel vanaf het begin en nu nog steeds, hoopvol hoop ik. Maar we wachten af.

Nogmaals bedankt!

Vriendelijke groeten,

Hadassa

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Ja, dat is zeker hoopvol.
    Als je in het begin van je zwangerschap je borsten voelt veranderen zegt dat iets over het actief worden van je borstweefsel. Lijkt dus zeker positief!

Linda

Deel Deze Pagina