Dag allemaal, Sinds er bij onze kleine (8 weken) reflux is vastgesteld en meneer daarvoor medicatie krijgt (Zantac), gaat het gelukkig een stuk beter met hem. Hij huilt niet meer van voeding tot voeding en is met name 's nachts een stuk rustiger! Echt een opluchting Alleen: het slapen overdag blijft een drama! Uiteraard heb ik het boek "Baby in een droomritme" besteld, maar voor mijn gevoel kan ik er weinig mee. Waarom? Wij passen de leefregels mbt reflux toe en dat betekent dat hij na iedere voeding minimaal een half uur rechtop gehouden dient te worden. Terwijl in het boek van Stephanie Lampe aangegeven wordt dat je de baby weg moet leggen bij de eerste tekenen van vermoeidheid. Dat kan dus al niet bij ons... Daardoor heb ik het idee dat het bij ons wat nmoeizamer gaat. Op dit moment ben ik al weer ruim een uur bezig om meneer in slaap te krijgen. Ik laat hem dan even huilen (afwachten of het doorzet, wat het meestal doet) en dan troost ik hem weer. Laat hem rustig, met zijn speentje achter in zijn bed, maar even later begint hij weer te huilen. Af en aan. Hij slaapt momenteel in de kinderwagenbak in zijn eigen bedje op zijn eigen kamertje. Het is daar nu 18 graden, dus ook niet te warm. Ik leg hem wakker weg, maar wel wanneer hij al de slaap signalen heeft afgegeven, zoals gapen... Hij slaapt ook in een Puckababy, omdat hij erg onrustig was / is. We hebben het idee dat hij die geborgenheid wel fijn vindt, maar we merken er toch nog niet echt veel van. Hij was namelijk erg onrustig, dus vandaar dat we voor inbakeren gekozen hebben. Het nadeel hiervan is weer dat als hij na dat halve uurtje rechtop bijna slaapt, hij weer wakker wordt van het in de Puckababy leggen. Daarnaast heeft hij iedere dag wel 1 of 2 keer een krampjes aanval en dan heeft wegleggen ook geen zin. Dat is echt heel sneu om te zien dan: hij is hartstikke moe, wil graag slapen, maar iedere paar minuten wordt hij weer wakker en krimpt hij in elkaar van de pijn... Dan helpt eigenlijk alleen om hem in de draagzak te doen. Daar wordt hij rustig van. Vandaar dat ik ook dacht dat hij inbakeren wel fijn zou vinden. Is er iemand die nog tips of adviezen heeft? Ik weet het even niet meer... Laten huilen ben ik geen voorstander van. Ik doe het alleen even (kort) om te kijken wat voor soort huiltje het is: zet het door of is het een "zeur"huiltje en houdt het vanzelf weer op? Manlief en ik zijn het er wel over eens dat onze zoon het beste boven in zijn eigen kamertje kan slapen, omdat hij snel overprikkeld is. In de woonkamer slapen is daarom niet zo handig. Wanneer gaan we het effect van onze inspanningen merken? We zijn hier vandaag een week mee bezig en proberen het zoveel mogelijk hetzelfde te laten lijken (vast ritueel): flesje, half uurtje rechtop zitten + beetje contact / interactie, Puckababy aantrekken, welterusten wensen, slapen. Wanneer hij een krampjesaanval heeft, volgen we dit ritueel dus niet; dan blijft hij vaak langer bij ons, maar we proberen wel altijd te eindigen in zin bedje. Iemand? Bedankt voor het lezen!
Hier beide keren een onrustige baby gehad en beide keren lukte het rond 3 maanden prima om ze in eigen bedje te laten slapen zonder veel moeite. De jongste droeg ik bij me in slaap, met 3 maanden lukte het ook in de kinderwagen en met 3,5 maand in bedje geprobeerd. En binnen 10 minuten sliep ze steeds zonder huilen. Ik bleef er dan bij, zorgde ervoor dat ze me niet zag of hoorde. Als ze ging jengelen, wreef ik even over haar rug (buikslaper) of gaf haar speentje weer. En binnen 10 minuten was ze vertrokken. Jongste is ook erg prikkelgevoelig. In de draagzak deed ik een hoedje over haar ogen. In de kinderwagen sliep ze in de keuken met afzuigkap aan. Boven in het donker en lukte hier alleen met de stofzuiger aan, daar werd ze rustig van (ontspande slecht). Wat later cd met fohngeluid gekregen en dat was hier de uitvinding! Na een paar maanden kon ze ook zonder slapen maar eerder lukte het haar niet. Bij ons op schoot in slaap vallen deed ze ook niet dus dit was de enige manier wat werkte.
En als je m in de draagdoek laat slapen? En standaard na het slapen gaan voeden in plaats van voor het slapen?
Ohja, nog even een toevoeging: het dag/nachtritme heeft hij wel, want het inslapen gaat 's nachts makkelijker. Verder vind ik het vooral heel vervelend dat het soms wel 2/3 uur duurt voordat hij in slaap valt en áls hij dan slaapt, ook vrij snel weer wakker gemaakt moet worden voor de volgende voeding... Zo komt hij dus overdag heel moeilijk aan zijn slaap.
Ik hield mij niet zo strak aan het half uur rechtop houden hoor, na 20 minuten kon het ook vaak wel. Het hielp ook als ik haar op de zij neerlegde ipv de rug OF lekker op de buik (scheelt ook onrust!) Ik was en ben er nog steeds voorstander van: in eigen bedje met zo min mogelijk prikkels. Dus slapen -> donker -> rust.
Met echte goede reflux kun je al die leuke verhaaltjes over hoe je een baby moet leren slapen dus mooi op je buik schrijven hoor! Hier nog steeds sávonds..na de laatste fles rechtop houden..dan slaapt ze uiteindelijk. Ik ga dr niet wakker maken om dr wakker in bed te leggen...ben gekke henkie niet. Leg ik haar te vroeg weg (vaak veel langer dan half uur nodig) dan komt de hele mikmak er weer uit. Dan kan ik eerst een hysterisch kind troosten, bed verschonen, kind verschonen en weer opnieuw beginnen met het slaap ritueel. Gewoon doen wat gevoelsmatig goed voelt! Onze dochter heeft heel veel geslapen in wipstoeltjes etc. Platter dan rechtop ging gewoon niet. Kinderarts was het ook volledig met ons eens. De regeltjes zijn heel leuk..maar er zal toch geslapen moeten worden. De eerste maanden heeft ze bij ons geslapen. Naast mij op een schuin verhoogd eigen matras (met grote plank ernaast zodat ze echt niet uit bed kon vallen). Zo kon ik elke keer als ik dr voeding omhoog hoorde komen haar snel helemaal rechtop zetten tot het weer zakte. Zo bleef ze zelf doorslapen. Daarna zijn we steeds verder gaan afbouwen totdat het plat genoeg kon om in eigen bedje te slapen. Bedje staat nu ong nog 15 cm verhoogd. Laten huilen is hier echt een enorme no go! Het heeft hier totaal geen zin en ze hapt daarbij mega veel lucht binnen. Binnen no time heeft ze dan echt reflux from hell! Dus wat de reden ook is...snel troosten is een must hier. Wat bij ons hielp...ritueel en regeltjes loslaten en gewoon doen wat werkt. Ze is nu 10 maanden en heb vannacht welgeteld 1 uur kunnen slapen. Inmiddels helemaal kapot van de gebroken nachten...dus als ze even bij mij slaapt...prima.
Nou, ik heb hem inmiddels in de draagzak en merk dat hij direct rustig is en al begint in te slapen. Wij voeden ook na het slapen (of voor, het is maar hoe je het bekijkt...). Ons ritme is als volgt (ideale situatie): Voeden - half uurtje rechtop (spelen, contact) - in de Puckababy - slapen - voeden - half uurtje rechtop - etc.... @red: bedankt voor je input. Misschien moet ik ook maar eens proberen erbij te blijven ... Wij hebben namelijk van de pedagoog in het ziekenhuis het advies gekregen om hem ongeveer 10 min. te laten huilen, vervolgens te troosten in zijn bedje en dit max. 3 keer herhalen. Daarna even op de arm en troosten en vervolgens opnieuw proberen. Soms vind ik het erg moeilijk om die 10 min. te halen, dus dan richt ik me meer op zijn huilen (zeuren, overstuurk etc.). @ saapje: dat doe ik ook als al het andere niet werkt. Momenteel is meneer lekker aan het ronken in de draagdoek Maar dan nog vind ik het belangrijk dat hij leert om in zijn eigen bedje / kamertje in slaap te vallen. Daarom probeer ik dat eerst 1 - 1,5 uur. @Kwebbel: eens! Rust in zijn eigen bedje. Op de zij slapen hielp bij hem soms ook wel (zelfs een keer op de buik), maar met de Puckababy aan durf ik dat niet zo goed. Hij is al redelijk sterk in zijn hekje en schouders, dus niet ingebakerd kan hij zijn hoofdje wel wegdraaien, maar wel ingrebakerd ben ik bang dat hij dat niet kan... Ik heb wel gemerkt dat hij dat halve uurtje rechtop vaak wel nodig heeft... Iedereen bedankt voor de reacties en ervaringen tot hu toe!
Als het nu prima werkt in de draagzak, zou ik het lekker eerst zo laten. Eerst gewoon fijn de rust en ritme vinden. Als dat goed gaat, voorzichtig in bed proberen. Rond 3 maanden gaat het vaak een stuk gemakkelijker. Misschien is met reflux op de buik slapen juist wel fijn. Laten huilen was hier ook een absolute no go. Ik stond hier bij de 1e kik steeds bij haar anders werd het krijsen en dat kon dan erg lang duren. Oudste jengelde soms max 10 minuten, zodra het echt huilen werd ging ik er heen, verder liet ik het even en meestal was ze binnen 10 minuten stil.
@ Wachtende: ik heb helemaal over je post heen gelezen! Wat vervelend dat jullie dochter zoveel last heeft van reflux! Kan me voorstellen dat je nu doodop bent. Onze zoon heeft het niet zo erg. Als we hem na de voeding even goed rechtop houden, tussendoor even laten boeren én het bedje wat schuin zetten, werkt het voldoende. Naast de medicatie, natuurlijk. @Red: ik ga hem nu weer wegleggen, dus vingers crossed Buik ga ik zeker nog proberen. En als ik het idee heb dat het geen jengelen is, dan laat ik hem ook echt niet huilen! Heb inderdaad ook al gemerkt dat een hysterisch kind véél moeilijker te troosten is....! Nog even een andere vraag: was is voor jullie een moment dat je er met de kleine op uit gaat? Wij zijn ivm met ernstige overprikkeldheid bezig om er rust en regelmaat in te krijgen, dus ik ben nog een beetje huiverig om weer op pad te gaan, met als gevolg weer een ernstig overprikkeld kind.... Het gaat sinds een week veeeeel beter, maar nu heb ik het huis ook wel van binnen gezien. Wanneer is het voor jullie een goed moment om met de kleine op pad te gaan?
Offtopic: in zantac zit alcohol, je kunt om ranitidine vragen, dat is hetzelfde als zantac maar dan zonder de alcohol.
buikslapen gaf hier heel veel rust, hierdoor schijnt het maagje anders te liggen in de buik waardoor de voeding niet makkelijk omhoog kan komen. En doen wat goed voelt!
Wij gingen maar heel weinig weg met de jongste. Het lukte het de eerste 3 maanden wel aardig omdat ze toen in de draagzak sliep. Dan ging ik direct na een voeding weg en sliep ze later weer bij me in de draagzak. Hoedje over haar ogen was dan wel een must, als ze dingen zag ging ze niet slapen. Toen dat niet meer werkte, sliep ze inmiddels overdag ook in haar eigen bedje en kon ze op een gegeven moment een uur wakker zijn. Dat was eigenlijk niet genoeg om weg te kunnen dus dat deed ik alleen als het echt nodig was. Ze sliep hier nl. niet in de auto en nog niet. Zo rond een half jaar ging het slapen bij anderen makkelijker en inmiddels slaapt ze overal prima. Ik kan haar overal in bed stoppen en ze geeft geen kik maar gaat gelijk lekker slapen. Eigenlijk pas sinds deze zomer dat we makkelijker een uitstapje kunnen maken omdat ze het dan een paar uurtjes volhoudt.
Hier is het slapen overdag ook erg lastig, heb hier ook al eens een topic over geopend! Na de laatste voeding slaapt ze gewoon in haar bedje maar overdag lukt dit niet en slaapt ze vooral op onze arm.. Bij het topic wat ik geopend heb ook vaak de reactie gehad dat het vanaf 3 maand beter gaat, daar hoop ik dan maar op! Ze is nu precies 2 maanden.. Laten huilen vind ik ook echt niets bij zo'n klein kindje! Succes met alles misschien een troost om te weten dat het niet alleen bij jullie zo is, er zijn medestanders
Stephanie Lampe beschrijft ook dat bij medische klachten het eerst belangrijk is DAT je kind slaapt en later pas dat het leert zelf te slapen. Volgens mij noemt ze ook de draagdoek als erg fijn middel om je kind wel lekker in een ritme te krijgen. Dat zou ik je dus, met twee keer een huilbaby, ook aanraden. Dan kun je wel werken aan die rust en regelmaat, maar de slaapjes gaan dan in de doek. Daarmee creeer je een ritme, wat ontzettend gaat schelen om je kind in eigen bed te gaan laten slapen als dat lukt met eerder plat liggen of langer wakker zijn! Voor tips: zat topics hier of anders draagpraat op facebook
Heeft beide keren lang geduurd voor dat kon. Niet leuk, maar het alternatief, (totaal overprikkeld en dan krijsen) was veel slechter, dus tja. Boodschapjes doen ging nog wel, dat deed ik in slaaptijd. Baby in de doek, koppie lekker afgeschermd, (moest sowieso wel, want winter beide keren), en dan zaten ze aardig prikkelvrij en kon ik even op en neer naar de supermarkt. Maar dat is maandenlang eigenlijk het enige uitstapje geweest dat ik had, bij beide meiden....
Lees ook even mee. Mijn dochtertje slaapt 's nachts gelukkig een stuk beter sinds ze op haar buik slaapt, anders was ze super onrustig. Misschien kan je dat proberen? En dan zonder puckababy? Want op de buik kunnen ze minder wild bewegen dus dat scheelt. Laatste dagen is het hier ook echt "feest", zo sneu en kom nergens aan toe. Ben blij als mijn man uit z'n werk komt zodat ik even mijn handen vrij heb. Gelukkig heb ik ook een draagdoek dus daar slaapt ze goed in, echt een uitvinding zeg! Verder lees ik graag mee voor andere tips en trucjes.
@ red: ik ben in het begin ook vrij veel met de baby op pad geweest en uiteindelijk zat ik met een mega overprikkeld kind met spoed bij de kinderarts. Uiteindelijk kwam dat voornamelijk door de reflux en het onvermogen om daardoor in slaap te vallen, maar ik heb nog altijd het angstige gevoel dat mijn vele uitstapjes met de kleine hier wel wat aan bijgedragen. Ik wilde een makkelijk kind "creëren" dat gemakkelijk mee ging, maar daar ben ik nu van afgestapt. Ik ben vandaag dus ook voor het eerst met de kleine weer op pad gegaan met, inderdaad, de draagdoek. Hij moet na de voeding toch een half uur rechtop en dan kan ik eigenlijk gelijk daarna weg. Mijn winterjas lijkt wel gemaakt om een baby eronder te dragen, dus dat komt goed uit. Op deze manier ben ik ook iet bang dat hij weer overprikkeld raakt, want hij slaapt vrijwel direct en de hele tijd. @rozemarijke: bedankt voor je bijdrage. Ritme zit hier gelukkig al vrij goed in. Dat draagt voor een groot gedeelte al aan de rust. Hoewel onze kleine nog moeilijk slaapt overdag, is hij al wel een stuk meer tevreden. In het boek beschrijft ze inderdaad het uitsluiten van medische problemen. Dat hebben we gedaan en onze kleine heeft dus reflux en is daarvoor in behandeling. Maar ik mis een beetje de informatie voor daarna... De draagdoek is voor ons een goede tussenoplossing, want zo krijgt hij in ieder geval zij rust. Maar hoe pak je het verder aan? Dit kan immers niet eeuwig voortduren zo. Ik vind de informatie in het boekje toch wat meer gericht op baby's die je gelijk weg kunt leggen... @ C1987: bedankt voor je steun in de rug ik heb je topic wel voorbij zien komen, volgens mij. Laten we dan maar vast aftellen naar de drie maanden.... Nog 4 weken...
Het gaat erom dat je de draagdoek gewoon behandelt alsof het z'n bedje is. Dus je zorgt dat je een slaapritueel hebt en dat houdt je gewoon aan en dan zo de doek in om te slapen. Zodra je merkt dat hij in principe zou kunnen liggen, ga je gewoon kijken wat hij doet als je hem dan wel in bedje legt. Bij overstuur gewoon weer bij je nemen, want je wilt zorgen dat z'n bedje een positieve plek wordt waar hij graag is. Dat is het nu ws niet. Zodra het een positieve plek is en niet meer geassocieerd met pijn en andere negatieve zaken, zul je kunnen werken aan slapen in z'n eigen bedje. Zorg dus ook dat je 'm af en toe eens in z'n bedje hebt als je bijvoorbeeld even z'n kleertjes schoon in de kast gaat leggen enzo. Even op voedingskussen in z'n bedje, kijkend naar jou. Of gewoon nog in de draagdoek, als voedingskussen nog niet gaat. Dan wordt z;n kamer en z'n bed een positieve en fijne plek en dan komt er vanzelf een moment dat je merkt: nu zou het wel eens kunnen....