4 maanden extra voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door tweeling, 1 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Ik heb altijd begrepen dat kindjes met 4 maanden andere voeding mogen proberen.

Welke voeding, potjes / pap...
    ik heb namelijk geen idee en wil me ee beetje orienteren.

krijg ik hierbij ook tips en advies van het CB?

alvast bedankt

2. Noukie 81

Noukie 81 Actief lid

26 aug 2007
    264
    0
    0
    noord brabant
    mijn zoon is nu 4 maanden en we gaan idd bijvoeding geven groente en fruithapje en papfles cb adviseert mij om met groentehapje te beginnen fruit is nl zoeter en dan lusten ze vaak geen groentes meer. en ze adviseren mij om 1 soort groente te proberen en niet gemengd met iets. succes

3. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik deed savonds een flesje voor hongerige baby's dat vult wat meer.
    Ze sliep er perfect op. Vond Nutrix zelf nog wat te vroeg.
    En sochtends deed ik een fruithapje.
    Af en toe ook eens wat warm eten savonds maar dit heb ik in het begin niet elke dag gedaan.
    Het is nog niet nodig, vandaar een rustige opstart.

4. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    krijg ik hier info over bij het CB of kan ik ergens vinden hoe ik het het beste kan gaan aanpakken, zoals welk tijdstip, welk merk voeding, hoeveel etc?

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja als het goed is krijg je info van je CB. Hier gaven ze het advies om niet voor 6 maanden te gaan beginnen.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Sinds maart 1999 is het officiele advies dat de CB's van de Inspectie moeten geven om te beginnen met bijvoeden als een kind 6 maanden is. Alleen in uitzonderingsgevallen kan het na 4 maanden, maar absoluut niet daarvoor.
    De darmpjes zijn namelijk nog niet uitgerijpt als een baby geboren wordt en pas met 6 maanden zijn de darmen in staat om iets anders als melk te verteren. Voor die tijd komt het gewoon onverteerd in de luier terecht en kan het ook nog eens zorgen voor problemen als krampjes, verstopping en allergische reacties.

7. emmie

emmie Niet meer actief

nou ben vandaag naar het CB geweest, en ze vertelden mij dat ik nu alvast wel mocht beginnen met het laten proeven van fruithapjes!
    omdat we het zo over voeding hadden enzo, en ik vertelde dat ik seff af en toe wel es aan iets liet proeven...ze zeiden dat het prima was!
    dus.... :D

8. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Zoals Dirksmama al zegt horen cb's al jaren te adviseren om met bijvoeding te beginnen op 6 maanden.
    Maar ja, oude gewoontes (adviezen) slijten slecht blijkbaar.
    En het rare is eigenlijk dat iedereen dat pikt...Als ik op mijn werk iemand in een dwangbuis stop zonder een vrijheidsbeperkende maatregel aan te vragen krijg ik daar de grootste problemen mee terwijl deze regel nog korter bestaat dan het voedings advies dat het cb zou moeten geven.
    Toch raar dat de ene beroepsgroep zich blijkbaar meer aan regelgeving moet houden dan de andere... (zo dat was mijn frustratie voor vandaag :) )

9. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Bumbaloe, ik denk dat het het er ook mee te maken heeft dat in dit geval er een verouderd advies wordt gegeven dat veel mensen wel willen horen...

10. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

@stranger, daar ben ik het mee eens. want waar je ook leest op internet overal zie je de grens van 6 maanden staan, en dat er onderzoek is gedaan. maar als het CB zegt je mag eerder dan vinden ouders dat leuk. want iets anders geven is naar mijn idee alleen maar leuk voor de ouders, omdat die kleintjes dat nog helemaal niet nodig hebben.

11. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Ja ik denk denk dat je daar een punt hebt hoor. Ik vind het alleen zo vreemd eigenlijk dat er niet strenger op gelet wordt zal ik maar zeggen.
    Het is geen advies wat uit de lucht komt vallen, het is een goed onderbouwd advies met bewezen voordelen voor het kind op zowel korte als lange termijn en daarmee ook voor de maatschappij (want minder kosten voor de gezondheidszorg). Men bedenkt tegen woordig maar van alles om mensen gezond te laten eten en weet ik veel wat. Maar aan de basis laat men dan steken vallen.
    Ik vind dit echt een heel frustrerend onderwerp/gebeuren.
    Ik begrijp heel goed dat ouders het leuk vinden hun kind iets anders te geven dan alleen melk. ben zelf perslot van rekening ook moeder :) Maar met 6 maanden is het even leuk als met 4 maanden.
    Maar goed, ik kan dat in m'n eentje toch niet veranderen.

12. Hester

Hester Niet meer actief

Ach ja, deze discussie BLIJFT toch altijd bestaan he? ;)
    En iedere moeder moet doen wat ze zelf het beste vindt voor háár kind. Richtlijnen zijn prima, maar doe ermee wat je wilt.

Om terug te komen op de vraag:
    Ik geef mijn zoontje pap (Nutrix) 's avonds omdat hij daar heerlijk op slaapt en het smakelijk op eet. binnenkort gaan we beginnen met wat groente 's avonds (een paar hapjes), eens kijken welke hij lekker vindt. Je moet het tot 6 maanden zien als extraatje naast de melk, heb ik begrepen.

13. Wendy06

Wendy06 Actief lid

26 jun 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Hmm wel interessante discussie altijd.

Vroeger kregen we toch ook al eerder bijvoeding?!
    Ik was geloof ik een week of 6 of 8 dat ik al een geprakt ligaatje kreeg! Nou en alles werkt bij mij prima hoor en bij mijn vriend ook en die was ook zo jong. Waarom mochten baby's vroeger dan wel al eerder bijvoeding? Wij zijn er iig niet slechter van geworden...

weet ook wel dat ze in de loop der jaren wel wijzer zijn geworden natuurlijk maar toch..sommige dingen blijven toch ook een beetje "op gevoel"en het ene kind is toch niet het andere kind!

tja

14. emmie

emmie Niet meer actief

ja dat vraag ik me nou ook af ja...
    misschien zeggen ze nu beter wachten tot 6mnd met bijvoeding...en misschien is het ook beter...maar inderdaad wij kregen vroeger allemaal veeeeeeeel eerder bijvoeding...en we leven allemaal nog toch? ik vind het vreemd...ze zeggen vaak vroeger kregen de kindjes eerder bijvoeding omdat er toen in de fv niet genoeg zat om groot mee te worden...nou nu misschien wel, maar is het dan nu opeens slechter om er met 4mnd mee te beginnen?

15. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Helaas ben ik nu ziek en kan ik het even niet goed verwoorden, maar ik en anderen hebben dat al eerder gedaan dus dat moet terug te vinden zijn ;). Dus als je het wilt weten, kun je even de zoekfunctie gebruiken... (sorry, had het met alle plezier uitgelegd maar ik moet nodig weer naar bed...)

16. Wendy06

Wendy06 Actief lid

26 jun 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Hmm tja ik blijf twijfelen, had net besloten mijn meissie dit weekend voor het eerst banaan te geven.....zit ik net een stukje te lezen over de Rapley methode.

Erg interessant! Hier staat echt beschreven dat er onderzoek naar is gedaan om kindje die jonger waren dan 6 maanden vast voedsel aan te bieden maar dat namen ze nog niet omdat ze er nog niet aan toe waren..en bij 6 maanden wel. Tja je "verplicht" je kind ook niet om te zitten of te lopen als het er nog niet aan toe is.. zit wel iets in.

Twijfel, twijfel, twijfel...cb zegt gewoon doen, mag nu al best...

Die Rayley methode klinkt ook erg interessant trouwens!

Beterschap stranger!

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Daarvoor zijn meerdere redenen. Dat 'vroeger' is trouwens alleen maar de laatste 10-tallen jaren hoor. Zo'n dikke honderd jaar geleden waren er artsen die bijvoeden vanaf 9 maanden adviseerden.

Dat vroege bijvoeden van de jaren 70 en 80 kwam omdat er in die periode heel veel kinderen de fles kregen (maar ongeveer 11% van de moeders begon in die tijd met borstvoeding). En de kunstvoeding van die tijd was van een veel mindere kwaliteit als die van tegenwoordig. Als kinderen niet tijdig bijvoeding kregen liepen ze flinke tekorten op (vooral aan vitamines). Dus terwijl er vroeger een reden was om vroeg te bijvoeden bestaat die reden tegenwoordig niet meer.

Verder WETEN ze tegenwoordig veel meer dan vroeger. Zeker op het gebied van bijvoorbeeld rijping na de geboorte, en de werking van het spijsverteringskanaal weet men tegenwoordig veel meer dan vroeger. Gaat niet alleen op voor baby-eten...herinner je je de zomers vroeger nog? Iedereen moest zo lang mogelijk in de zon om bruin te bakken. Tegenwoordig weten we dat daardoor de kans op huidkanker flink verhoogd werd...

De generatie die met 6 weken al liga met sinaasappelsap kreeg is trouwens ook een generatie die veel last heeft van allergieen en darmaandoeningen...

18. Wendy06

Wendy06 Actief lid

26 jun 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Daar hebben mijn vriend en ik allebei geen last van!

maar goed, blijft altijd een discussie! en toch raar dat sommige (waaronder mijne) cb's gewoon zeggen dat je er mee mag beginnen met 4 maanden. Je zou toch zeggen dat zij er verstand van hebben.

19. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Dat is zeker heel erg raar Wendy, ben ik helemaal met je eens. Zeker als je bedenkt dat in hun eigen richtlijnen staat dat bijvoeding vanaf 6 maanden geadviseerd wordt :confused: . Je zou toch mogen verwachten van een organisatie dat de medewerkers weten waar de organisatie voor staat en ook daarnaar handelen...

20. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik zie nu dat je Rapley overweegt. Ik heb hier hele positieve ervaringen mee. In het begin was het echt spelen en ontdekken (de broccoli werd helemaal uit elkaar geplozen ;)) maar nu eet hij heel goed en zelf. Het is prachtig om te zien hoe hij leert eten, het eten bekijkt, proeft en ontdekt. Het gaat in zijn tempo, hij geeft aan wat hij wel en niet wil eten en hoeveel. Dus als hij eraan toe is.
    Ja ik vind het ideaal!

En nog bedankt voor je beterschapswensen ;).

Deel Deze Pagina