4 maanden extra voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door tweeling, 1 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    als het pas vanaf 6 maanden mag, waarom bestaan er dan potjes vanaf 4 maanden?

p.s. ik heb van de huisarts advies gekregen om bij 3 mnd al een beetje te beginnen met laten proeven en ik heb het idee dat ze daar best aan toe is

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Tja, onbegrijpelijk dat een huisarts zoiets zegt.
    Uiteraard heb jij als ouder de keus wel of niet eerder dan 6 maanden met bijvoeden beginnen.

Maar als het nou toch bewezen is dat rond de 6 maanden de darmen uitgerijpt zijn, waarom dan toch eerder beginnen?
    Omdat een fabrikant op een etiket drukt dat het mag? Van wie mag het dan?
    Omdat een cb het adviseert terwijl de richtlijn 6 maanden is? Willen we dan zo graag iets anders aan ons kind geven dan melk, terwijl iedereen met een beetje gezond verstand begrijpt dat melk het eerste jaar, eerste levensbehoefte is?

Voor mij is het heel duidelijk: ik begin niet eerder dan 6 maanden met bijvoeden. Ik ga Rapley-en.

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    De potjesfabrikant mag van de overheid erop zetten vanaf 4 maand en natuurlijk doen ze dat dan... tuurlijk zijn er moeders die eerder beginnen, eerder hun potjes kopen en dus kassa van voor hun.

Hier er ook veel over gelezen en daarom besloten bij beide kids na 6 maand te beginnen. De eerste met Rapley, de 2de gedeeltelijk rapley en gedeeltelijk prakjes omdat hij motorisch gezien nogal achterloopt.

Overigens zou een cb idd eigenlijk dat advies van 4 maand niet moeten geven maar cb´s zijn bij lange na niet perfect in hun adviezen... ik check altijd alles wat ik qua advies krijg op correctheid.

4. Wendy06

Wendy06 Actief lid

26 jun 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Bestaan er over Rapley eigenlijk ook boeken?
    Ik heb op ECI en BOL gekeken maar ik zie helemaal geen boeken daarover.

Wel veel info op de borstvoedingssite maar waar kan ik verder nog kijken hoe het precies werkt?

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    @ Wendy: je kunt het boek 'Van borst tot boterham' van Stefan Kleintjes lezen. Maar eigenlijk is het heel simpel hoor. Je kijkt gewoon welke groente/fruit je kleine mag, je kookt het (in geval van groenten en hard fruit zoals appel), je geeft het in het handje of legt het op een bordje of op het blad van de kinderstoel (bordjes zijn hier nog steeds om mee te gooien ;)) en je kijkt wat ze ermee doen. Vanzelf gaan ze eten...
    Je kunt ook op het bijvoedingsforum kijken waar veel Rapleymoeders schrijven. De FAQ daar zijn ook een aanrader.

@ Tientje: waarom denk je dat je kindje er al aan toe is dan?

6. Wendy06

Wendy06 Actief lid

26 jun 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    waar lees je die info dan?

stranger bedankt voor de tip! ik zal er zeker eens kijken vind het wel erg interessant!
    maar nog klein vraagje daarover..vanaf 6 mnd hebben ze echt bijvoeding nodig begreep ik..moeten ze dan niet een bepaalde hoeveelheid ook binnen krijgen, en krijgen ze dat dan wel met de Rapley methode?

7. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    verschillende redenen;
    Als ik bv banaan ofzo zit te eten en ik hou het voor haar mond, ze het in haar mond wil stoppen (zoals de rapley methode bedoeld is?) maar ik geef FV dus rapley kan dan niet begrijp ik.
    Ook als ik in het boek oei ik groei kijk dan loopt ze voor op de sprongen zo (2-2,5 week). Ook op CB zeiden ze dat ze sterk was en in ontwikkeling al op 3 maanden zit.(was bij de vacc van 2 mnd)
    Ze stopt nu al heel veel in haar mond.

Dat in combi met wat en huisarts zei, wil ik bij 3,5 maand al een beetje beginnen met laten proeven.

Ik moet wel zeggen dat dit topic me aan het twijfelen heeft gebracht.

8. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Ik weet dat een collega van mij te vroeg begon met bijvoeding, en daar een reuze baby door kweekte omdat de borstvoeding ansich al voldoende was.
    Ze moest al kleren voor 3/4-jarige kopen (breedtemaat), en hij was pas 9 maanden. Bij CB zeiden de ze ook dat ze teveel eten gaf. Maar de baby was dat al zo gewend. Minderen kon niet meer, want dan ging hij janken.

9. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Onze zoon deed dat ook. Met alles wat wij hem voorhielden of wat hij maar te pakken kon krijgen. Het is voor die kleintjes een manier van ontdekken, door alles in de mond te stoppen.
    Daarbij, ze weten niet wat ander eten is he...

Nee hoor, voor Rapley hoef je niet per se bv te geven, het kan prima samengaan met kv. Degene die het boek geschreven heeft gaat gewoon uit van bv, dat is alles.

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik denk juist dat het voor fv kindjes heel goed is om te rapley-en. Bij gepureerd eten is de smaak van het voedsel veelal weg. Bij rapley kunnen ze heel goed proeven en voelen, dat vind ik het grote voordeel van rapley. Smaak, kleur en geurherkenning, om uiteindelijk zo vlug mogelijk met de pot mee te eten zonder al teveel gezeur aan tafel.

11. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Domme vraag misschien maar wat is rapley?

12. jolanda1976

jolanda1976 Bekend lid

29 dec 2006
    919
    0
    16
    Telemarketing
    Arnhem
    Dat is als je je kindje grote stukken eten geeft zo in de hand dat ze zelf kunnen eten!

13. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    oke, ik had ergens gelezen dat jet alleen mocht doen als je BV gegeven had en dat je het anders alleen in overleg met een arts mocht.

dan moet ik iets meer gaan lezen om me er meer in te verdiepen

14. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Oh? Daar heb ik nog niet van gehoord... ik kan me wel voorstellen dat het wat anders gaat dan bij bv... bij bv neemt de hoeveelheid melk op een natuurlijke wijze af (kindje drinkt minder) en bij is dat toch lastiger vanwege de flessen..

Misschien kun het eens op het bijvoedingsforum vragen, daar komt Stefan Kleintjes zelf ook. Denk dat ze je daar wel kunnen helpen.[/list]

15. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    na ik heb het vandaag gevraagd en hier werd wel gezegd dat je het beste kan wachten tot 6maanden en evt met 5 mnd beginnen

dus....

bedankt voor de antwoorden!

16. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Nou dat is niet helemaal waar, rapley geeft aan dat BV de beste basis is, omdat BV op verzoek is en die kleintjes dus al zelf eten vanaf hun geboorte. Ze weten dus wat ze moeten doen zeg maar als ze honger hebben.

overigens wil ik ook de rapley methode gaan toepasssen.

ennuh sorry dat ik het zeg maar als je je kindje voordat hij/zij minstens 4 maanden is zonder dringend advies van de huisarts gaat bijvoeden ben je naar mijn idee egoistisch. bijvoeden is dan alleen maar leuk voor de ouders, en tuurlijk stoppen ze eten in hun mond, ze stoppen namelijk ALLES in hun mond dat is om te onderzoeken te leren. sorry als ik iemand beledig, maar mijn zoon is 4,5 maand ook hartstikke nieuwsgierig, maar hij krijgt niet voor hij 6 maanden is iets anders dan borstvoeding.

even een stukje geciteerd over rapley:
    Borstvoeding als basis voor zelf eten
    Inmiddels is bijna iedereen er wel van overtuigd dat exclusieve borstvoeding tijdens de eerste zes maanden het beste voor een baby is. Borstvoeding is de best mogelijke voorbereiding ten aanzien van zelf eten met vaste voeding. Baby’s die met de borst gevoed worden krijgen eten in hun eigen tempo, sterker nog, het kan niet anders dan in hun eigen tempo. Ze reguleren hun voeding, de inname van voedsel en vloeistof, zelf door te bepalen hoelang elke voeding duurt. Als je het goed bekijkt is borstvoeding zelf eten, want de baby heeft de controle over de voeding. Een bijkomend voordeel is dat moedermelk afhankelijk van het dieet van de moeder en daarom van smaak verandert. Zodoende bereidt borstvoeding je baby voor op verschillende smaken.

Het is nog niet duidelijk of deze aanpak ook bij baby’s werkt die kunstvoeding krijgen. Dit hoofdzakelijk omdat kunstvoeding niet door de baby geleid wordt. Hier zal eerst uitvoeriger onderzoek naar gedaan dienen te worden. Zolang er voldoende voorzorgsmaatregelen zijn genomen om de vochtinname van de baby veilig te stellen lijkt er weinig in de weg te staan van het toepassen van deze methode. Wel vinden wij het van belang dat, als je de intentie hebt om dit te gaan toepassen EN je geeft kunstvoeding, je dan eerst uitgebreid overleg met je zorgverleners hebt

17. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Ik ben het met je eens angel eyes!
    Ik geef haar dan ook niet eerder extra voeding dan wanneer ik vind dat ze er aan toe is ik kan wel wachten des te spenneder word het :D

ps hoe is het met dano, nog ziekjes?en jullie weekend? ;)

18. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    Zoals Angel Eyes rapley beschrijft had ik het ook begrepen.

en over voeden voor 4 maanden, ik voel me niet echt aangesproken maar inderdaad wel op advies van de huisarts (zoals bij mij) maar misschien heb ik wel een ouderwetse huisarts, wennen aan groente en fruit voor 4 maande ivm ontlasting en liever geen rapley.

p.s. ik had zo weinig BV dat ik moest bijvoeden dus dan kan het wel het beste zijn maar veel stress bij moeder is ook niet goed voor je baby

19. Wendy06

Wendy06 Actief lid

26 jun 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Ik heb het vandaag nog es heel expliciet gevraagd aan het cb waarom ze nu al zeggen dat ik bijvoeding mag geven en waarom niet pas met 6 maanden.
    Haar antwoord was dat je best eerder dan 6 maanden kan beginnen als er geen allergieen in de familie zijn zoals astma, etc

En dat is er bij mij niet...dus ik zou mogen beginnen van haar.

Hmm wacht denk tot 5 of 6 maanden..toch maar! haha..

20. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Niet alleen Dano ziekkies, ik was doodziek in ons weekend maargoed we zijn toch gegaan en we hebben wel genoten. :d ging jankend weg bij mijn ouders toen we Dano daar achter lieten. maar het is hartstikke goed gegaan, heeft gewoon doorgeslapen en was erg vrolijk.

Deel Deze Pagina