Hallo allemaal Mijn zoontje is gisteren net een maandje oud en ik heb een vraag wat betreft zijn voeding. Hij krijgt hero als flesvoeding en zoals daarop aangegeven mag hij tussen de 4-5 kilo 5 flessen van 150cc. Dit probeer ik hem ook te geven, echter lijkt hij volgens mij te weinig te krijgen. In de ochtend valt het wel mee, dan slaapt hij vaak nog lekker, maar vaak in de middag heeft hij ook ontlasting en dan wil hij vaak al wat meer drinken. Ik geef hem dan soms een klein flesje van rond de 60cc. Hij houd ook lang niet altijd 4 uur vol als tijd er tussen, vooral in de avond niet, dan vaak al na 2,5 uur. Ook dan krijgt hij soms een flesje van 90cc tussendoor. Dus eigenlijk ben ik nu bang dat hij teveel krijgt omdat hij dus wel eens kleine flesjes tussendoor krijgt. Maar hij lijkt het wel nodig te hebben, dus is het dan verstandig wel zijn voeding te verhogen?? Groetjes charlotte
Waarom moet er 4 uur tussen de flessen zitten? De berekeninge van de kunstvoedingfabrikant is echt wel héél ruim.... Voor zo'n pasgeborene is om de 3 uur volkomen normaal. Dus vaker kleine flesjes geven ipv ophogen. S'avonds wil hij clusteren, dat is natuurlijk gedrag,hou hem lekker bij je, af en toe een klein slokje.
Je zoontje geeft prima aan wat hij wanneer nodig heeft. Ik zou dus daarnaar kijken en cc's en 'richtlijnen' lekker los laten. Kleinere flesjes tussendoor zijn zelfs beter dan om de 4 uur een grote portie. De richtlijn is dan misschien 150/5 om de 4 uur, maar heel veel baby's komen hier niet aan en ze willen liever vaker kleinere flesjes. Daar is niets mis mee, het is zelfs heel natuurlijk babygedrag.
Inderdaad vaker kleinere flesjes aanbieden. Enneuh vwb die 5 kilo, dat woog mijn beeb bijna bij de geboorte
Zou idd wat kleinere flesjes aanbieden 120 bijv en niet zo op de klok kijken. Komt ie wat vaker dan idd 60 a 90 aanbieden.
Ja maar hij wil die 150 juist hebben, anders wil hij niks, blijft heel boos, wil geen speen, zit te trappen, vind het niet leuk om bij je te zitten. En bovenop die 5 keer 150 wil hij dus nog meer. en ben dan bang dat hij teveel krijg. Of zou het gerust kunnen 6 flessen van 150 en dan om de drie uur zoals hij zich nu dus meestal meld?
HOe lang doet hij over een flesje? Wellicht dat dat te snel gaat, waardoor hij minder verzadigingsgevoel heeft. En ms dat dat een kwestie van uitproberen is dat als hij in het 'ritme' zit van elke drie uur een kleiner flesje hij wel vol zit. Nu heb ik bv geegeven dus geen ervaring met fv met die kleintjes, maar daar was het echt elke 3 uur een voeding. Tel daarbij op dat ik 3 kwartier bezig was met 1 voeding dus elke 2 uur kreeg hij eten. In de avonden soms elk uur clusteren....
@sweetlottie: mijn zoontje is ook 5 kilo en 4 weekjes oud. Ik geef Nutrilon en hij krijgt per keer 120cc. Het aantal uren wat ertussen zit wisselt momenteel enorm. Ik was erg van "om de 4 uur voeden", maar dat werkte hier niet. Nu geef ik wanneer hij zelf komt voor een fles. Soms is dat na 2,5 uur en soms na 5 uur. Als ik jou verhaal zo lees, is een voeding voor hongerige baby's niks voor je?
Hier ook 4 weken. Ik bied 120cc aan en hij bepaald zelf wat hij ervan opdrinkt. Soms maar 90cc en 2 uur later weer 90cc. Vanmiddag wilde hij meer en kreeg hij 150cc. Daar zat 5 uren tussen. Ik voed volledig op verzoek. S'nachts drinkt hij liever een kleiner flesje, dan is het logisch dat hij overdag weleens wat meer wil.
Mijn zoontje is 9 weken en 5100 gram. In begin hield ik me ook aan de richtlijnen om de zoveel uur zo veel etc, dit werkte voor ons niet. Daarbij zat het cb ons een beetje te pushen dat hij 150 moest ! Terwijl mijn kinderarts zei gister dat dat nog helemaal niet nodig is want op zijn leeftijd hebben ze liever iets minder per keer maar vaker. Jou baby'tje is nog een jonger dus lijkt me dat helemaal niet nodig. Ik ben mijn kind gaan volgen. En wat blijkt : hij wil inderdaad iets meer drinken maar per keer minder. In begin dacht ik ook dat hij niet verzadigd dat maar dat ging echt heel snel goed. Hier drinkt hij 1 od twee flessen 150. De rest kleiner. Hij drinkt rond de 5-8 flessen. Meestal zit die op 6. Aan het einde van de dag zit die tussen de 700 en 800 cc. 5x150 = 750 dus dit is goed. Als die nog in de nacht komt drinkt die meestal maar 80 of 90 : ik maak dan 120. Soms slaapt die in de middag 3 uur en drinkt die lekker een goede fles. Hij slaapt ook wel eens maar een uurtje en dan wilt die toch drinken dan geef ik een kleinere. Ik zou dus je kindje gaan volgen. Probeer het gewoon uit. Het is even zoeken maar geloof me ineens merk je wat voor jullie werkt en dat geeft rust !!