Ik vroeg me af hoe jullie dat doen met de hapjes enzo.. M is nu 4,5 maand alles loopt anders dan normaal, heeft een sonde omdat hij te weinig drinkt en nauwelijks groeit ect. Nu mochten we starten met hapjes, kijken hoe hij dat vind en wat er dan gebeurd. Ik heb alleen even helemaal geen idee meer hoe laat ik dat bijvoorbeeld moet aanbieden. Wat drinken jullie kids? Wanneer krijgen ze hapjes? hoeveel ? en wat wegen ze? Ik wil starten met groente met worteltjes of pompoen, waar zijn jullie mee begonnen? Jeetje, 3 kinderen verder en nog weet ik het niet meer hahaha
Ik zou normaal gesproken zeggen, zolang de groei niet goed is, geen hapjes aanbieden, van melk groeien ze harder dan van groentes. Maar M groeit sowieso niet. En misschien is dit wel de oplossing. Ik heb helaas geen tips. Wij zijn met 6 maand begonnen met rapley. Zelf zou ik kiezen voor iets zachts als wortel, pompoen of peer. En gewoon geven wanneer hij actief wakker is en zeker niet in plaats van melk gaan geven. Als het goed gaat met de darmen en hij enthousiast is, kan je twee keer per dag wat gaan aanbieden.
Groenten geef ik s Avonds. Dus bij ons zo rond half 5 -5 uur. Hij heeft zijn fles rond half 2 en dan weer rond half 6 normaal dan rond 5 uur groenten en daarna een fles rond half 7. Maar bij ons eet hij al een heel potje. Dus je kan de fles er wel gelijk achteraan geven mocht hij hem willen. Fruit geef ik in de ochtend. Dan heeft hij om half 9 de fles pap bord tegenwoordig rond half 11 dan fruit en dan om 12.00- 12.30 boterham.
Ik wilde ook graag replay doen, gaan met 6m kijken of dat nog lukt maar er is grote kans dat hij daarvoor nog te slap is om wat rechter te kunnen zitten. Thanks! T is puur om te proeven en om te kijken of hij blij word ervan. Mochten we merken dat hij hierdoor nog minder zelf gaat drinken stoppen we er meteen weer mee
Oohja idd maar dus ook de groente aan t einde van de middag. Iemand die ik ken gaf t om 13u ofzo maar rond 17/18u lijkt me handiger tussen twee flessen in
Doe ik ook omdat het straks makkelijker is om een volledige maaltijd te geven in de avond. Dan eten wij vaak warm. Als je in de middag warm eet kan om 13u weer makkelijker zijn.
Wij begonnen met groente en dan in de ochtend, zodat eventuele krampjes overdag kwamen. 1.5u voor haar tweede fles zodat dr maagje weer leeg was tegen de tijd van de fles.
Hier begonnen met 4,5 maand bij onze dochter, ik kookte de groente, pureerde dat en vroor het in een vorm voor ijsblokjes, als het bevroren was drukte ik ze uit en deed ze in een zakje. Haalde er gewoon elke keer 1 blokje uit, ging dat op, dan deed ik er 2 en zo bouwde ik het op. Hier gaf ik het vaak een uurtje na de fles van 16.00, maandje later met fruit begonnen en dat gaf ik na de fles van 8.00 voordat ze ging slapen en zo doe ik het eigenlijk nog steeds. Ik kan hier ons schema en hoeveelheden wel neerzetten, maar denk dat je daar niet zo heel veel aan hebt. Ik zou gewoon kijken wat jullie mannetje ervan vind, gewoon beginnen met een klein lepeltje, vind hij het wat dan ga je door, vind hij het niks dan stop je weer. Hier sloeg ik in het begin ook wel eens een dagje over, want waar onze zoon in 1x alles van de lepel af hapte duurde het bij onze dochter ruim een maand voor ze goed doorhad wat ze ermee moest en ze ook echt daadwerkelijk meer at dan die 1-2 ijsklontjes. Hier ook begonnen met worteltjes en pompoen, daarna volgens mij broccoli, bloemkool en sperziebonen. Qua fruit begonnen met zelfgemaakte appelmoes (appels koken en pureren), daarna ook banaan en peer of een combinatie daarvan.
Avocado en banaan zijn ook wel goede vetrijke producten, en fijne smaken om mee te beginnen. Het belangrijkste van rapley is niet het eten van stukken, maar dat je kind de regie houdt. En dat je geen melk vervangt voor vaste voeding. Dat is in jullie geval sowieso niet verstandig. Succes!
Hier een eigenwijsje die geen fruit at (ook geen worteltjes, doperwten en pompoen) maar gek was op brocoli en bloemkool. In t begin deden wij gewoon een 4 mnd potje en dan klein beetje er uit halen met een schone lepel en in een schaaltje doen en dan schaaltje warm maken en de rest in de koelkast laten. Dan kreeg ze tegen de middag een hapje, eind vd middag hapje en rond avondeten een hapje. Lekker relaxed, we zagen wel wat ze deed. Meestal vond ze t maar heel bijzonder dus ze had er lol in, en dat was het belangrijkste voor ons met heel die hapjes. Gewoon wekenlang groentes proeven, paar dagen achtereen de ene, dan een nieuwe voor een paar dagen, dan nog een derde en dan de eerste twee weer even de oude smaken herhalen en zo steeds verder uitgebouwd. Zo konden we goed zien of ze de smaak ging herkennen en of ze misschien ergens niet tegen kon of zelfs stelselmatig weigerde. Gezien de hoeveelheden en het nog leren happen op zichzelf had het hier weinig effect op wat ze dronk. Ik probeerde wel precies tussen twee voedingen te gaan zitten (en dat was om de twee uur, dus toen was t helemaal een dag met eten) maar ik maakte dr niet wakker voor als ze wakker werd en het was flestijd, dan had hapje gewoon pech en sloeg ik die over of keek ik of ik een uurtje na dr fles nog met dr kon oefenen. Pas nadat we bij de kdv dr een keer mee lieten eten met de groep ging mevrouw ook heel stoer fruit eten maar ze heeft er tijden lang echt niks van willen weten. Nu eet ze wel spruiten (baaaaaaah) maar boontjes kunnen we echt echt echt nog steeds vergeten.
Om hem te laten wennen aan een lepeltje kan je in het bijzijn hem een lepeltje geven im te spelen. Ik weet niethoe zijn mondmotoriek qua spieren is. Bij de kindjes op de hospice happen ze niet altijd goed af. Ik doe het langs hun gehemelte/boventandjes.
Hier geven we vaak 's ochtends een hapje. Madam wil daarna ook altijd graag de fles, zelfs als je het hapje tussentijds probeert te plannen. Wel eet ze nog maar kleine hoeveelheden, de fles wordt dus niet vervangen. Wij hebben tot nu toe broccoli, wortel, appel, peer, banaan en meloen gehad. Meloen vond ze maar niks