4 mei

Discussion in 'De lounge' started by Anniek88, May 4, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,953
    33,625
    113
    upload_2023-5-4_22-12-48.png

Knuffelmonster, Adje and Magnolia29 like this.
  2. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,888
    18,682
    113
    Female
    Oh dat vind ik best ernstig eigenlijk :confused::confused: als eigenaar zet je dan de muziek toch ff uit of je vraagt een moment stilte...

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,818
    2,678
    113
    #43 Jessi79, May 4, 2023
    Last edited: May 4, 2023
    Wij staan er zeker bij stil en vinden het heel belangrijk. Vandaag rijden we in Duitsland onderweg naar huis. Om 19 45u hebben we een parkeerplaats gezocht en via de NOS site live naar de herdenking gekeken. En daarna heel hard het Wilhelmus meegezongen :D. Volgend jaar gaan we weer naar de herdenking in de stad met de kinderen.

We praten er ook vaak met de kinderen over, ook omdat ze gevluchte Oekraïense vriendjes hebben. Komende week gana we even naar een oorlogsbegraafplaats, dat doen we altijd rondom vier mei. Alleen onze oudste wordt erg verdrietig van dat soort plekken. Ze leest wel graag boeken over oorlog en geschiedenis en heeft op school een WOII project.

NiVa0230 likes this.
  4. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

Oct 22, 2018
    4,211
    1,754
    113
    Female
    Wij linken het niet alleen aan oorlog ook andere doden mensen in familie of zelfs ons huisdier. mss zo eens uitleggen

5. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

Oct 22, 2018
    4,211
    1,754
    113
    Female
    Helaas er bij ingeschoten
    We hebben de auto ingepakt, kids gedoucht etc
    Maar zoon kwam er net mee voor het slapen gaan. het is zijn verjaardag maar weet ook dat het dodenherdenking is.
    Elk jaar staan we er netjes bij stil, behalve 10 jaar geleden, zat in de bevalling om 20:00

We hebben dus net voor het slapen gaan er over gepraat en wie we dan zouden herdenken. zoon is 10 en heeft laatst thema oorlog gehad op school. Dus hij noemde dat maar ook bijvoorbeeld de overleden opa van zijn beste vriend. Idd niet alleen de oorlogsdoden maar ook de anderen die ons ontvallen zijn.

Daarna 2 minuten stil geweest samen

Spectre likes this.
  6. linnim

linnim Fanatiek lid

Mar 24, 2009
    2,027
    367
    83
    in nederland
    Dat hadden wij ook verwacht.

7. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

May 24, 2019
    4,683
    10,906
    113
    Female
    Paraveterinar
    Wij staan er zeker bij stil. Proberen ook altijd om 20uur 2 min stil te zijn. Vooral man vind het belangrijk want hij is ex militair en heeft helaas een paar van zijn maten moeten begraven.

Sinds 7 jaar is deze wel anders voor ons. E is toen geboren. Vlag hangt sindsdien niet meer half stok, vind dat een beetje dubbel op (voor ons) een feestdag. 2min stil doen wij dan wel. Voor E is oorlog een ver van mijn bedshow en vind het maar raar dat ze zo doen als ze ruzie hebben. Je kan het beter uitpraten (aldus E).

8. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,854
    4,104
    113
    Bij ons gaat de vlag halfstok en we kijken elk jaar samen met de kinderen de herdenking op De Dam.
    Dat doen we al jaren zo en inmiddels begrijpen ze er steeds meer van.
    Morgen gaat de vlag ook weer uit! We vieren dan onze vrijheid en mijn verjaardag:)

9. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,505
    14,004
    113
    Female
    Dit exact, behalve dan dat mijn opa zelf ook nog eens in het verzet zat (hij is gelukkig nooit ontdekt).

Maar ook buiten 4 en 5 mei hebben we het regelmatig met de kinderen over de tweede wereldoorlog. Zo zijn we in de herfstvakantie naar Westerbork geweest en heeft mijn zoon pas nog de kranten op de dag van de capitulatie en de dag van de bevrijding door gebladerd. De verzetskranten wil hij ook nog een keer lezen. (Dit hebben wij dus allemaal nog in bezit, krijg vaak te horen dat we dat moeten verkopen maar de emotionele waarde is voor mij onbetaalbaar.)

Spectre likes this.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,966
    15,008
    113
    Liever niet...Niet nu althans. Dr opa zit nog heel heel heel erg hoog.

11. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,034
    6,138
    113
    Happyland
    Bah, schaamteloos.
    Ik stoorde me vandaag aan een hardnekkig omgekeerde vlag, ook ontzettend respectloos. :mad:

12. bababoe

bababoe Fanatiek lid

Mar 11, 2011
    1,806
    784
    113
    Wij zijn ook altijd 2 minuten stil. Toen ik nog in Amsterdam woonde ook regelmatig bij de herdenking op de Dam geweest, nu volgen we die altijd op televisie.
    Vandaag voor het eerst in jaaaaaren onderweg met de auto tijdens het moment, samen met dochter. Uiteraard een p opgezocht; en vond het zo mooi om te zien dat die hele parkeerplaats vol stond met mensen die herdachten. Iedereen twee minuten stil, en na het inzetten van het Wilhelmus in een stoet de snelweg weer op. Soort van bevestiging dat zoveel mensen dit belangrijk vinden en respect tonen. Thuis krijg ik dat toch altijd minder mee (ja natuurlijk wel dat iedereen op de Dam stil is maar niet zozeer eromheen in het land).

13. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,261
    11,868
    113
    Uiteraard waren wij ook 2 minuten sti. We hebben de herdenking gekeken en er samen over gesproken. Sowieso nemen we de kinderen al van kleins af aan mee naar musea over de tweede Wereldoorlog maar ook breder (denk aan Nationaal Militair museum in Soest).

Enige jammere vond ik gisteren was dat gedoe rondom Zelensky en een paar kamerleden die zich negatief over zijn bezoek uitlieten.

14. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Zelf houd ik normaal altijd 2 minuten stilte. Maar gisteren hoop drama met de kinderen en was bezig met ze op bed leggen. Het is niet anders. Maak er dan ook geen ding van. Mijn kinderen vind ik nog te jong om ze te belasten met verhalen over de oorlog. Als ik 2 minuten stilte van ze verwacht dan komen toch de vragen waarom. Ze weten niet eens wat oorlog is en dat laat ik nog even zo. Later op de bank op mijn eigen manier even alle gevallenen herdacht. Het gaat voor mij niet persé om het tijdstip, het gaat er mij voor mijzelf puur om dat ik een moment neem om te herdenken. Dat de mensen die de oorlog niet hebben overleefd niet vergeten worden. Zolang anderen om 20.00 uur maar geen last van ons hebben.

Onlangs wel naar een andere herdenking geweest mbt de WO II. Ga ik jaarlijks naartoe en leg dan bloemen.

Sado and Spectre like this.
  15. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,899
    4,177
    113
    Female
    Wij waren naar de bios, met het kopen van de tickets vorige week even vergeten dat het 4 mei was.

Was netjes een pauze ingelast ( die 10 minuten eerder alvast begon). De uitvoering was echter echt heel slecht, geen melding op het scherm , geen klok. Maar mensen keken zelf op hun telefoon of het al 20 uur was en omdat het zo slecht werd aangegeven zijn we 3 minuten stil geweest :p

16. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    2,900
    1,389
    113
    Ik zet hier gewoon eerlijk neer dat ik het op moment supreme ben vergeten.
    We zitten een weekje in onze stacaravan.
    Zonder tv zenders of WiFi.
    (En zonder vaatwasser en wasmachine, soort van primitief)
    Thuis krijg je altijd wel mee dat het bijna 8 uur is. Maar hier waren we druk met de jongste in bed te krijgen. Die nogal vermoeid is van de hele dag buiten en veel bij het animatieteam .
    Wel jammer. Want dit was een mooie les voor de oudste. Ze mag nu later naar bed. Thuis ligt ze er om 19.30 al in dus heeft ze het nog nooit gezien.
    Verder vertellen wij bewust nog weinig over de oorlog. Ze heeft nog een veel te rijke fantasie volle geest. Komt nog wel

17. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,229
    4,457
    113
    Female
    De broer van mijn opa is gefusilleerd samen met 9 anderen in Haarlem. Op die plek staat een monument en is jaarlijks ook een kleine herdenking. Dus daar ben ik gisteren geweest. Zodra dochter oud genoeg is om mee te kunnen en 2 minuten stil te zijn gaan we daar met haar naar toe. Door haar daarin mee te nemen hoop ik dat ze als ze later groter is ook het belang ervan inziet. Vrijheid geef je door, maar ook het respect voor elkaar geef je door.

Spectre and Saartje33 like this.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,575
    31,052
    113
    Female
    Omdat we respect hebben voor anderen die 2 min stilte willen.
    Zelf hebben we die behoefte niet. Dus als we er verder niemand mee storen gaan we gewoon door met ons ding.

Suzy85 likes this.

Share This Page