Hallo allemaal, mijn dochtertje die nu 9 en half maand oud is drinkt de laatste 3 weken heel erg slecht... Ze drinkt nu alleen haar ochtend flesje van 180-6 (plus granenpap erdoor) 12 uur krijgt ze rijstwafeltje, fruithapje met liga er door, drinken en brooodje. Dan om half 5 avond eten plus toetje en drinken. en dan normaal 8 uur krijgt ze laatste flesje.. deze schema krijgt ze dus de afgelopen 3 weken en het veranderd steeds. Terwijl ze hiervoor, haar middag (+/-16.00 uur) flesje kreeg van 150-5 en dan 18.oo uur avond eten en dan laatste fles van 180-6. Maar de middagflesje wou ze hiervoor al niet meer dat ging ook afwaarts (voor de 3 weken geleden). Nu heb ik het probleem met het avondflesje. Ze wilt het niet meer, dus elke keer pap er van maken. Begin at ze het wel. Maar nu de laatste dagen met moeite en vandaag heeft ze helemaal niets binnen gekregen. Ochtend drinkt ze goed, 12uur ook, avond eten. Tussen door wat koekje en rijstwafel etc. Drinken is ook beter geweest. Tot vandaag heb ik gewoon thee gemaakt met koemelk en dat vond ze heerlijk. Maar als ze elke keer geen fles of pap wilt, ben ik te bang dat ze te weinig binnen krijgt, Of is ze juist verzadigd door al het andere eten?? maar hiervoor had ze er ook geen last van... Of zou ik WEER mijn schema moeten veranderen, dat ze het avond eten niet om half 5 krijgt maar rond 4 en laatste pap (flesje) rond 7 uur ipv 8 uur? dus steeds de boel verschuiven.. zodat ze eerder ook na bedje moet?? En zou avondeten om 12 uur geen optie zijn??? het omdraaien?? Ik maak me een beetje ongerust.. ze is verder vrolijk en niks op aan te merken.. alvast bedankt.. (lang verhaal beetje)
Ik denk altijd dat kindjes goed zelf aangeven wat ze willen. Dus als ze goed van de bijvoeding eet en goed ander drinken drinkt is het mi niet gek dat ze minder flessen nodig heeft. Sommige kindjes blijven lang afhankelijk van melk (bv of kv), andere gaan zelf snel over op "echt"eten. Hoogstens lijkt mij de tijd tussen de ontbijtfles en de lunch erg lang. Je zou ook het volgende kunnen doen: Ontbijtfles (Vers) fruit + water (liga niet nodig) tussendoor Lunch: brood + slappe thee met melk Rijstwafel of nog eens fruit met flesje tussendoor Avondeten: groenten, rijst, vlees (of iets anders natuurlijk) + water Yoghurt flesje voor het slapen Ze moet natuurlijk wel voldoende zuivel krijgen. Schrijf haar schema anders nog eens uit? Hoeveel krijgt ze wanneer en wanneer slaapt ze?
Die laatste fles is sowieso geen probleem. Ze mag 'm nog hebben, maar mag 'm ook al laten vallen hoor. Het drinken bij de tussendoortjes MOET ze ook niet persé. Ik vind dat je dochter om 12 uur wel erg veel krijgt. Dan zou ik persoonlijk ook geen dorst meer hebben daarna. Na het toetje bij het warm eten, hoeft ze ook geen flesje meer. Zelf volg ik het schema van de diëtiste (waar mijn dochter van 10,5 maand loopt ivm kma). In ons geval ziet dat er als volgt uit: Ontbijt: 1/1,5 Boterham met melk (90/3) Tussendoor: soepstengel oid met flesje diksap (waar ze meestal nauwelijks van drinkt) Lunch:1/1,5 Boterham met melk (90/3) Tussendoor: fruit met flesje diksap (waar ze vaak ook nauwelijks van drinkt, soms gaat het eind van de middag alsnog leeg) Diner: warm eten met toetje 's Avonds: fles (was 180/6 maar drinkt ze ook steeds minder van, soms maar 1/3, dus ik geef nu minder, maar ben nu aan het uitvogelen hoeveel ze nog wil) De lunch en diner wordt ook wel es omgedraaid, afhankelijk van wanneer we zelf warm eten. Het valt me op dat je geen tussendoortjes geeft, maar alles in 3 maaltijden propt. Juist kleine kinderen hebben écht behoefte aan die tussendoortjes! Maar goed, jij kent je meisje natuurlijk het beste