probleem kolven en te weinig borstvoeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Puschel, Sep 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Puschel

Puschel Actief lid

Dec 5, 2011
    352
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Gezien ik over 3 weken weer begin met werken, begin ik nu toch echt langzaam de kriebels te krijgen.

Ik heb 2 problemen:
    a) ze groeit niet goed (100 gr per week)
    b) ok kolf erg weinig

a) zo verwarrend ... afgelopen dinsdag bij de kinderarts (voor nacontrole heup) en die meld gelijk dat ze te dun is en dat ik bij moet voeden.
    Geboortegewicht: 3735, afgevallen naar 3300 in eerste week, dan ook even bijgevoed met kv, en afgelopen week 4300 gr

Ik schrok me wild, want eigenlijk ging het juist na de regelweek (week 6) erg goed. Ze is rustiger, heeft zelf de nachtvoeding afgebouwd (zit nu dan op 7 voedingen) zonder dat ik daar actief aan heb meegewerkt en slaapt nu ook wat meer/rustiger. Kortom ... ze heeft een ritme.

Ik was zo in paniek dat ik er gelijk met kv heb bijgevoed. Ik geef nu 2 x 60 cc 's morgens en 's avonds na een voeding.

2 dagen later had ik een afspraak bij het cb. Was ze in die 2 dagen 100 gr aangekomen.

Het is zo dubbel, ik voel me schuldig omdat ik haar kv geef maar ook omdat ik blijkbaar te weinig/te lichte melk heb en zelf niet heb gemerkt dat het niet goed ging.

b) probleem nummer 2 is dat het kolven niet echt wil lukken. Ik doe er de hele dag over om 1 voeding voor de vriezer klaar te hebben ... en dan moet ik echt aanpoten.

Lactatiekundige heb ik al gesproken. Ik heb alles al geprobeerd, borstcompressie, venkelthee, neusspray, foto's ... etc.

Zou het misschien aan de kolf kunnen liggen? Ik heb een Medela swing.

Ik overweeg om een handkolf aan te schaffen (een Avent handkolf) omdat de schelp prettiger aanvoelt dan het stugge kunststof ding van de Medela en omdat ik dan actief betrokken ben bij het kolven.

Iemand ervaring met de Avent en/of andere tips?
    Ik weet het even niet meer.

(Beetje lang verhaal geworden ... ;))

2. miss geul

miss geul Fanatiek lid

Feb 26, 2012
    2,587
    0
    0
    hoi ik snap je kriebels.

ik heb enkele keren die kriebels gehad.
    ik heb de avent hand kolf en die bevalt mij goed.
    met goede productie haal ik er elke ochtend 1 fles extra uit en soms gedurende de dag nog een fles allebei van 180 cc.

maar... als mijn productie laag is niet.
    nu ben ik er sinds kort achter dat ik na het kolven (als ik leeg lijk) toch nog wat melk eruit krijg met de hand.
    ik haalde re vandaag zelfs nog 20cc per borst uit, ik zou zeggen probeer het eens.

verder vind ik de handkolf heerlijk maar ik kolf maar 1 of 2 keer per dag.

groetjes wendy

3. Ukkepukke

Ukkepukke Actief lid

Oct 8, 2011
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op het moment dat je kunstvoeding erbij gaat geven, ben je eigenlijk je borstvoeding aan het afbouwen.
    Je geeft zelf al aan waarschijnlijk (te) weinig borstvoeding te hebben, maar door kunstvoeding bij te geven heb je straks zeker te weinig melk.
    Ik zou er zelf voor kiezen om niet bij te voeden, maar te proberen de productie op te hogen. Dit kan je doen door je kindje 's nachts nog een keertje extra te voeden. Je kunt er ook voor kiezen om je productie op te hogen door na elke voeding na te kolven. Op die manier kweek je gelijk een voorraadje. Je kindje wat vaker aanleggen is ook een optie.

Verder zou je op borstvoeding.com de WHO groeicurve voor borstgevoede kindjes kunnen invullen, zodat je zelf kunt kijken of je kindje inderdaad ook echt te weinig aankomt. Ik ben natuurlijk geen arts, maar volgens mij is 100 gram per week op deze leeftijd prima in orde. (groeide Uk hier ook rond die leeftijd)

Wat betreft de kolven: ik kolf al langere tijd met de medela swing en heb sinds een paar weken ook de avent handkolf. Deze laatste gebruik ik vaak thuis om een kleine hoeveelheid af te kolven. Is veel minder gedoe dan alle stekkertjes aansluiten van de swing. Mocht ik op het werk weinig tijd hebben, dan gebruik ik ze tegelijkertijd. De harde schelp van de medela vind ik overigens fijner dan de siliconen schelp van de avent, maar dat is heel persoonlijk.

4. Puschel

Puschel Actief lid

Dec 5, 2011
    352
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wendy en Ukkepuk,
    Is het wel een beetje te doen met de handkolf? Of is het heel hard werken.

Ukkepuk,
    Ik kolf nu 's nachts omdat de kleine doorslaapt.
    Na de borstvoeding kolven is dus eigenlijk droog kolven omdat er ueberhaupt maar weinig melk komt.
    Volgens de who-curve ligt zij onder de norm maar nog on het goede gebied.

Ik dacht dat borstvoedingen babys in het begin flink groeien.

Op zich heb ik niet het idee dat ik te weinig melk heb, maar misschien te dunne melk. Als ik een flesje in de koelkast laat staan, heb ik maar ca.1/8 deel room/vet bovenop zwemmen. Ik weet niet of dat veel is, maar het lijkt mij weinig.

Allemaal erg verwarrend voor mij omdat het een het ander tegenspreekt. Ze lijkt lekker tevreden (als ze honger heeft horen ze haar een straat verder nog) maar blijkbaar is dat toch niet voldoende.

5. Puschel

Puschel Actief lid

Dec 5, 2011
    352
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wendy en Ukkepuk,
    Is het wel een beetje te doen met de handkolf? Of is het heel hard werken.

Ukkepuk,
    Ik kolf nu 's nachts omdat de kleine doorslaapt.
    Na de borstvoeding kolven is dus eigenlijk droog kolven omdat er ueberhaupt maar weinig melk komt.
    Volgens de who-curve ligt zij onder de norm maar nog on het goede gebied.

Ik dacht dat borstvoedingen babys in het begin flink groeien.

Op zich heb ik niet het idee dat ik te weinig melk heb, maar misschien te dunne melk. Als ik een flesje in de koelkast laat staan, heb ik maar ca.1/8 deel room/vet bovenop zwemmen. Ik weet niet of dat veel is, maar het lijkt mij weinig.

Allemaal erg verwarrend voor mij omdat het een het ander tegenspreekt. Ze lijkt lekker tevreden (als ze honger heeft horen ze haar een straat verder nog) maar blijkbaar is dat toch niet voldoende.

6. Ukkepukke

Ukkepukke Actief lid

Oct 8, 2011
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm, lastig he. Ik kan me je onzekerheid goed voorstellen.

Wat ik erg fijn vind aan de handkolf is dat ik inderdaad nog wat melk eruit kan krijgen als dat met de swing niet meer lukt. Er is het iets meer vacuum.
    Ik vind de handkolf niet veel werk, maar ik heb behoorlijk wat melk.
    Je zou ook een tijdje een dubbelzijdige kolf kunnen huren om te kijken of je daarmee je productie wat op kunt krikken.

7. Ukkepukke

Ukkepukke Actief lid

Oct 8, 2011
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    @roomlaag: is bij mij hetzelfde

8. Puschel

Puschel Actief lid

Dec 5, 2011
    352
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ukkepuk,
    Dubbele kolf heb ik ook al een tijdje gehad .... maar leverde behalve tijdwinst niets op. ;)

Ik denk dat ik nog een poging doe en de handkolf aanschaf.

Wel fijn dat het vetpercentage dan redelijk lijkt te kloppen.

Iig bedankt voor het meedenken.

9. miss geul

miss geul Fanatiek lid

Feb 26, 2012
    2,587
    0
    0
    puschel ik durf niet te zeggen hoeveel vet erop hoort te drijven.

ik vind de handkolf goed te doen ik heb geen andere kolf gehad dus kan niet vergelijken. ik heb als ik na elke voeding kolf soms wel last van mijn spieren in mijn hand;)

het is soms best verwarrend en onzekermakend dat borstvoeding weet ik uit ervaring

10. Mirri

Mirri Fanatiek lid

Sep 25, 2009
    4,551
    1
    38
    N.Holland
    Pusschel, toen ik t idee had dat de borstvoeding minderde, nam ik n dag rust, veel drinken en veeel aanleggen.
    maar mn meisje kwam dan zelf ook vaker om de productie op te schroeven.
    succes

Share This Page