Mijn tijdelijke contract op werk verloopt op 1 juli en ik ben momenteel ziek gemeld ivm bekkeninstabiliteit. Wat moet ik doen als ik ziek uit dienst ga? Ik verwacht niet dat ik voor die tijd weer aan het werk zal zijn helaas. Moet ik nu een WW uitkering aanvragen? Bij de eisen van een WW uitkering staat dat ik per direct beschikbaar moet zijn voor werk maar met mijn klachten is dit niet mogelijk. Alvast bedankt!
Beste Rebelleflower, Je wilt weten wat je moet doen op het moment dat je ziek uit dienst gaat. Jij hoeft niets te doen. Je werkgever heeft de wettelijke verplichting om jou ziek uit dienst te melden bij UWV. Je hoeft geen WW-uitkering aan te vragen. De reden waarom geef je zelf al aan. Op het moment dat je wel beschikbaar bent (voor of na het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO)) vraag je wél zelf WW aan. Denk er dus ook aan om zelf de WAZO aan te vragen als je vanuit de Ziektewet of WW met verlof gaat. En wanneer jouw vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van de uitkering valt. Actuele informatie over ziek uit dienst lees je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare
Bedankt voor de uitleg. Ik wordt volgende maand weer gebeld door jullie en dan zal ik meteen even vragen wanneer ik mijn WAZO kan aanvragen. Nu had ik nog een vraag: Ik heb vandaag een brief gekregen dat mijn ziektewet uitkering is toegekend. Daarin staat dat deze wordt uitgekeerd aan mijn werkgever. Nu heb ik zitten rekenen en met het dagloon wat UWV heeft berekend zou ik omgerekend per maand meer salaris krijgen dan wanneer ik mijn minimale contract uren uitbetaald zou krijgen van mijn werk. Dit klopt ook want ik heb het afgelopen jaar altijd meer uren gewerkt dan mijn contract uren. Nu vraag ik mij dus af wat mijn werkgever hiermee gaat en mag doen.. moet het berekende dagloon van het UWV aan mij doorbetaald of mogen hun gewoon mijn contract uren uitbetalen waardoor hun dus meer geld voor mij krijgen dan ze aan mij uitbetalen? (Ik heb overigens voor de vergelijking het dagloon van UWV omgerekend naar dagloon exc. vakantiegeld omdat mijn maandsalaris ook exc. vakantiegeld is en dan het volgende berekend: Uwv dagloon exc. vakantiegeld x 21,75 = omgerekend maandloon)
[FONT="]Beste Rebelleflower,[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Je berekening klopt inderdaad. Voor het bepalen van het dagloon voor de Ziektewet kijken wij naar het loon dat je verdiende in het jaar voordat je ziek werd.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Logisch dat je je afvraagt hoe de werkgever hier mee omgaat.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Bij het uitbetalen van de Ziektewet-uitkering fungeert de werkgever in feite als tussenpersoon. Hij is verplicht om de volledige uitkering aan jou door te betalen.[/FONT] [FONT="]Ook al is dit meer dan je normale contracturen.[/FONT] [FONT="]Het is namelijk jouw uitkering waar je recht op hebt.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Betaalt je werkgever alleen de contracturen aan jou uit? Dan kun je de rest van de uitkering bij hem vorderen. Je kunt een brief hiervoor downloaden vanaf de website van het Juridisch Loket.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Ook is het mogelijk dat je UWV vraagt om de Ziektewet-uitkering rechtstreeks aan jou uit te betalen. Dat geef je door via het Wijzigingsformulier dat je hier vindt. [/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Voorspoedige zwangerschap gewenst![/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Met vriendelijke groet, Stella UWV Webcare Team[/FONT]