ook ik kom weer even klagen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door -, 5 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hoi meiden,

Wat een werkgever heb ik, wie heeft dit ook meegemaakt en wat moet ik doen?

Het begin: blij, gelukkig en superenthousiast heb ik mijn werkgever met 7 weken al verteld dat ik zwanger ben. Hij was op dat moment erg blij voor me. Een week of 2 later heb ik hem verteld dat ik geen laat-vroeg en geen extra nachtdiensten meer wil draaien. (ik werk onregelmatig)
    Ook dat overwerken graag eventjes in overleg, omdat ik heel erg moe was. (wie niet in die periode)
    Hier was hij het niet mee eens en ik moest naar de arbo om te laten controleren dat ik daadwerkelijk zwanger was en een aanpassing nodig had in het rooster.
    Hier ben ik uiteindelijk 27 September geweest, omdat mn baas steeds vergat een afspraak te maken.

Ik ben geweest en zou binnen 2 dagen uitslag krijgen. IK HEB NOGSTEEDS NIKS GEHOORD!

Dagelijks bellen heeft geen zin. Ik krijg gewoon geen antwoord.

Ik krijg bijna dagelijks te horen dat ik me aanstel. Dat zwanger zijn niet zo erg is. Ik krijg gewoon laat-vroeg, afspraken met verloskundige hebben ze lak aan.
    Rusten tijdens het werk mag niet. Ze roosteren me nogsteeds in op mn vrije dagen en als klap op de vuurpijl heb ik gister een email gehad dat ik eind januari, als ik 7 maanden ben. 6 dagen achter elkaar moet werken, 1 dag vrij ben en weer 5 dagen moet werken.
    Om maar niet te spreken over morgen, dan moet ik 11 uur aaneengesloten werken, zonder ook maar 5 minuten pauze tussendoor.

Je snapt, ik ben de wanhoop nabij enweet echt niet meer wat ik moet doen.
    Ze hebben mij dringend geadviseerd om niet te stoppen met mijn nachtdiensten,. want dat is wel zo oncollegiaal.....
    Dus ik draai gewoon nacht, doe alles wat ze willen en ben het kotszat.

Ik heb al meerdere malen de arbeidstijden wet onder hun neus gelegd, maar ze doen er niks mee. Ze zeggen dat ze er niks mee kunnen....

HELP! Wat moet ik hier nou mee?

(sorry voor dit ellelange verhaal, maar ik weet t echt niet meer)

2. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

11 jul 2006
    2.272
    0
    0
    Ik zou het wel weten.
    Vroeger bleef ik doorwerken tot ik erbij neerviel (soms letterlijk!).
    Je hebt aangegeven wat wel en niet gaat.
    Je bent naar de ARBO geweest.
    Je probeert het de hele tijd gewoon vol te houden.
    Je probeert aan je collega's te denken.
    Probeer de ARBO arts te spreken te krijgen om te overleggen. Vandaag nog. En denk alsjeblieft aan jezelf en de kleine.
    Je baas denkt zo te lezen ook alleen aan zichzelf :rolleyes:

Groetjes,
    Velobabe

3. Jodi

Jodi Fanatiek lid

17 jan 2006
    1.696
    0
    0
    Wat schandalig van je werk en de ARBO.
    Ik zou de ARBO blijven lastig vallen tot je eindelijk antwoord hebt.
    Je hebt er gewoon recht op.
    Die werktijden zijn toch gewoon belachelijk.
    Je baas denkt echt alleen aan zichzelf, yak.
    Staat zelfs in de wet dat je rechten hebt.
    http://www.arbeidsrechter.nl/h/h7zw.htm

Veel succes.

4. gigi

gigi Actief lid

In mijn cao staat dat zwanger vrouwen geen nacht/avond of weekend diensten hoeven te draaien als je dat niet wilt. en volgensmij is de max per dag 9 uur werken.

wat voor werk doe je eigenlijk....geen pauzes enzo?

ik ben van mening dat je alle goede wil getoond heb, zet e.e.a. op papier en ga er mee naar een (andere) arbo arts.

sterkte Gigi

5. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ziek melden?

6. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    hoihoi! Ik zit in dezelfde situatie! Ik werk 32 uur in ene kindertehuis..ook heel onregelematige diensten, slaapdiensten, de welbekende laat-vroeg diensten, weekenden, 6 dagen achter elkaar, 1 dag vrij! Allemaal heel bekend! Ik heb gelijk P&O gemaild en gevraagt wat er is het CAO staat betreft diensten draaien tijdens je zwangerschap. Ik weet niet welk CAO jij heb, maar in het CAO gehandicaptenzorg staa"t:
    "De zwangere wernemer kan niet verplicht worden hetzij slaapdiensten, ploegendiensten en overwerk te verrrichten"
    Nu weet ik dat mijn werk vooral uit ploegendiensten bestaat, maar vanaf 1 jan. draai ik dus geen slaapdiensten meer, en als ze mij een kl*te rooster blijven geven eis ik ook dagdiensten! Voorlopig draai ik dus wel gewoon mijn normale rooster, maar ik hoop dta ze er wel een beetje rekening in gaan houden dat diensten zoals laat-vroeg en 6 dagen achter elkaar werken niet gaat lukken!
    Maar je moet dus goed je CAO nakijken, en daar staan je rechten in! je baas moet zich daar aan houden!

strekte kus miek

7. Niet meer actief

Hoi!

Bedankt voor de reacties!

In mijn cao staat heel duidelijk dat ik geen nachten meer mag draaien enzovoorts zelfs dat ze me een rooster aan moeten bieden met regelmatige werktijden.
    Helaas heeft de werkgever hier compleet lak aan.....

8. Niet meer actief

Ik zit trouwens ook ernstig te denken aan ziek melden....

Ga vanmiddag naar de verloskundige om te kijken of zij me misschien verder kan helpen daarmee....

Ik hoop het zo, want ik heb er zoooon buikpijn van...

9. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Meid, dit is echt te gek voor woorden!

Ziek melden lijkt mij nog de enige oplossing. Ik werk zelf ook in de zorg en weet niet beter dan dat zwangere collega's aangepaste werktijden en zo kregen. Het merendeel ging ook vanaf een maand of 5,6 minder uur werken.
    het is gewoon ZWAAR werk. En eeon baby maken is ook ZWAAR werk!

Ik ben ook het type doorgaan tot je er letterlijk bij neer valt en ik kan je zeggen dat deze instelling de eerste maanden van mijn zwangerschap redelijk verknalt heeft. Ik zit nu al twee maanden thuis en zal ook niet meer kunnen werken en onu denk ik was dat het nou waard? Gelukkig heb ik een hele fijne Arbo en werkgever die zeiden ook; meid werken kan je hele leven nog, deze zwangerschap kun je nooit meer over doen!

het duurde even voordat het doordrong, maar nu is eindelijk het kwartje gevallen :)

Denk om jezelf en je kindje! Dat is echt het ALLERbelangrijkste!
    Succes bij de vk straks! Anders misschien ook even langs je huisarts en de kwestie voorleggen?

10. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Hey meid,

Luister naar jezelf idd, jij en je kindje zijn het belangrijkst!
    Als de arboarts niet achter je staat kan je het eerst ook nog via je eigen HA proberen.
    Het is algemeen bekend dat een arboarts meer voor de werkgever doet dan voor jou. Maar er zullen ook wel goeie zijn.
    Anders gewoon ziekmelden.
    Dus vandaag nog de arboarts bellen en een afspraak maken.
    Succes!

X Nikkie

11. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Ik zou diezelfde arboarts eens bellen, misschien heeft hij wel alles al doorgegeven aan je baas maar is het niet naar je baas zijn oren.

Verder zou ik hier toch werk van maken ( arbeidsinspectie?).
    De rechten en plichten van een werknemer en gever zijn niet voor niks vastgelegd namelijk.

Succes ermee.

Groetjes MB2005.

12. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou wat vreemd Mo, ik ben vanmiddag bij de arbo geweest en kreeg gelijk te horen wat de afspraken waren. De uitslagen gaan volgens mij alleen naar je werkgever, maar ja, als die er niets mee wil doen heb je kans dat hij je gewoon niet meld wat het advies van arbo was. Ik kreeg ook een advies om 6 ipv 8 uur te werken, maar toen ik vertelde dat ik al ruim een week thuis zat op advies van mij VK, HA en fysio werd dat onmiddelijk teruggebracht naar 4 uur.

Succes er mee.

Liefs Loeki

13. Niet meer actief

Nou, nou.....

Wat een dag...

Gister ben ik bij de verloskundige geweest en die was BOOS....

Het ging dus niet zo goed met me en ze heeft een boze brief meegegeven voor de baas....

Ik heb de brief net afgegeven en het is gewoon geregeld......

Ik hoef geen nachten meer te draaien en ik mag zo 1 dag in de week minder werken......

Stond wel tegenover dat de vk me het liefst in de ziektewet zag en dat ik op eigen risico maar 1 dag in de week minder ga werken.
    (dit was wel lichterlijk aangedikt, maar goed ze was boos)

Nu maar zien per wanneer het ingaat natuurlijk....

Heel spannend allemaal en mn baas deed echt niet eens zo moeilijk....

Ik had een buikpijn toen ik hierheen ging, ben echt blij dat het geregeld is zeg....

14. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

11 jul 2006
    2.272
    0
    0
    @Mo666

Ben blij te horen dat je steun hebt gekregen van de VK.
    Alleen vraag ik me af waarom zij je het liefst in de ziektewet ziet en jij dan vervolgens maar 1 dag minder gaat werken, maar goed.
    Je moet echt aan jezelf en de kleine denken hoor.
    Hoop dat het snel beter met je gaat. ;)

Liefs en groetjes,
    Velobabe

15. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Fijn dat het nu toch geregeld wordt hoor Mo, ik heb ook een leidinggevende die het hele zwangerschap/ziekteverzuim, maar niets vind. Gister dus bij de arbo geweest, moet nu halve dagen gaan werken. Vraagt mijn leidinggevende of ik nu dan misschien 5 ipv 4 ochtenden wil komen. (1 dag in de week heb ik een andere werkgever die wel via school betaald wordt). Ik wordt teruggetrokken uit het project waar ik op woensdag aan werk. Ik weet niet of ik hier iets tegen kan doen. Ben er ook niet blij mee, want de piek in het werk is daar nu net voorbij en ik heb er dus veel tijd ingestoken en nu ik het daar dus rustiger aan kan doen moet ik stoppen en weer terug naar de klas.

16. Niet meer actief

@Velobabe: Ik weet het, maar het idee dat ik dan een half jaar niet werk wordt me iets teveel. 2 Jan. moet ik terugkomen en als het dan nog niet minder is ga ik stoppen.... Dit heb ik alleen maar niet verteld aan mn baas!

@Loeki: Vind ik ook niet netjes hoor! dat je dan een halve dag extra moet komen. Ga je het nog uit laten zoeken door de arbo?

Dat is ook mijn grootste vrees. Dat ik overal uit moet. Hij had het ook al over aangepaste werktijden. Nou liever niet, want dan moet ik naar een andere afdeling, beetje administratie gaan zitten doen...

17. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

11 jul 2006
    2.272
    0
    0
    @Mo666

Ik begrijp het helemaal :p

18. gigi

gigi Actief lid

! vandaag natuurlijk!

19. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja, Mo, daar ben ik ook bang voor, dat ik de KUT-klusjes krijg. Ik mag dan niet meer voor de klas staan, nou dan kan ik toch mijn uren in het straflokaal zitten, waar alle moeilijke en uitgestuurde leerlingen zich de hele dag zitten te vervelen. Nee, DAT is leuk en ook HELEMAAL niet zwaar. Nu is zitten voor mij net zo belastend als staan, dus die vlieger zal wel niet op gaan. Ik heb 's middags gewoon mijn rust nodig, want hoewel ik nu hoor te barsten van de energie voel ik me een natte dweil en slaap ik 's middags 2 á 3 uur. Mijn leuke taken worden me afgenomen zodat ik dan een dag meer les kan geven. Anders krijgen de leerlingen te weinig les voor het examen. BULLSHIT, als ik voor 11 lesuren in de ziektewet kom, dan kunnen ze voor die uren een evrvanger inhuren, zonder dat het ze een cent kost, alleen even contact opnemen met mijn vervanger.

Deel Deze Pagina