Als je wel van een vrij dagje houdt, zoals ik, is het toch sowieso het handigst om zo vroeg mogelijk met verlof te gaan? Want als je eerder bevalt heb je daarvoor toch nog goed uit kunnen rusten en kunnen genieten van je verlof. En als je later bevalt wordt je verlof verlengt tot max 18 weken ipv 16 weken, omdat je in ieder geval recht hebt op 10 weken verlof na je bevalling.. Ben ik nou gek, of is het gewoon sowieso dan het slimst om lekker 6 weken van te voren met verlof te gaan?? Hopelijk ben ik een beetje te begrijpen met mn verwarde hoofd
wat het "slimst" is weet ik niet ik kan je wel vertellen waarom ik voor 6 weken heb gekozen. Ik ga 6 weken voor de datum met verlof, met name omdat ik meer dan een uur in de auto zit enkele reis en ik dat nu al vervelend begin te vinden, dus als ik straks mn hele buik heb (klinkt wat gek maar je snapt vast wel wat ik bedoel) weet ik denk ik helemaal niet meer hoe ik in die wagen moet hangen! Daarnaast ben ik gewoon een beetje klaar met mn werk en kan ik niet wachten om er even tussen uit te zijn! hoe eerder hoe beter.. beetje gestress hier haha
Ik stop ook 6 weken van te voren. Het ligt misschien aan je baan wat verstandig is, ik werk in het onderwijs, dat is behoorlijk zwaar dus zie erg uit naar mijn komende verlof
Ik stop 4 weken van te voren, ben liever de tijd erna wat extra lang thuis. Bij de 1e ook gedaan, voor mij was dat prima.
Jouw redenatie en berekening klopt, celinac. Zelf heb ik echter gekozen voor vier weken, in de hoop dat de baby iets eerder komen en ik dan 12 weken of langer na de geboorte heb. Alleen worden er meer voldragen kindjes geboren na 40 weken dan ervoor dus ik heb de statistieken helaas tegen me... Zes weken ervoor stoppen is voor sommigen wel verstandiger als het werk of het reizen te zwaar valt. Maar je weet natuurlijk ook niet hoe je straks herstelt en of je al klaar bent om weer aan de slag te gaan als het einde van je verlof nadert. Zelf hoop ik door het lange verlof na de bevalling, niet alleen goed te kunnen herstellen maar ook een paar weekjes helemaal fit te kunnen genieten van het moederschap.
ik twijfel, werk ook in het onderwijs en dan is 6 weken van tevoren wel fijn! na de bevalling wil ik ook ouderschapsverlof opnemen. Maar als ik 6 weken van tevoren opneem, dan valt er n 1 week herfstvak. in. (week verlof- dan vakantie- dan nog 4 weken verlof) en daarom twijfel ik nu of ik niet toch 4 weken verlof zal doen, dan heb ik er na de bevalling 2 extra maar door de herfstvak. heb ik dan dus 5 weken voor de uitgerekende datum (herfstvak en dan 4 weken verlof). Vorige keer 6 weken gedaan, werden er uiteindelijk 8 ; )
@ Celinac, ik zou het af laten hangen van je baan, en hoe je je voelt. Misschien kun je voor na de bevalling ook wat ouderschapsverlof opnemen, ik vind 10 weken erna weer gaan werken erg snel. (maar dat ligt denk ik ook aan watvoor baan je hebt hoor).
Heel erg afhankelijk van je werk, kan je makkelijk doorwerken tot 36 weken, dan heb je daarna wel 3 maanden vrij. Is je werk zwaar, stop je met 34 weken maar moet je als je kindje 10 weken is wel weer beginnen. Ik moet wel eerder stoppen want kan in mijn werk in de verpleging niet tot 't einde doorwerken.
Ik neem verlof vanaf 36 wk, maar met vakantiedagen vrij vanaf 34 week. Zo hou ik toch 12 weken na de datum over. En volgens mij, al weet ik dat niet zeker, is het zo dat je met 12 weken ingepland verlof na bevalling ook 12 weken houdt als je later bevalt, dat het verlof dan gewoon de dagen meeschuift die je 'te laat' bent. Maar ik weet niet 100% zeker of dat zo is, of alleen bij sommige werkgever. Je wettelijk minimum aantal weken verlof na bevalling is in ieder geval 10 weken.
ik wilde heel graag 4 weken stoppen maar helaas vanwege mijn harde buiken moet ik 6 weken stoppen ook omdat ik gedeeltelijk in de ziekte wet zit. ook al ben je maar 10 procent ziek gemeld moet je 6 weken stoppen.helaas maar tis niet anders. neem daarna nog 3wk vakantie op
Bij mij was het idd zo dat de weken die ik na de bevalling over had (10) meeschoven toen de bevallingsdatum 12 dagen later was. die 12 dagen had ik dus een soort van cadeau.
Ik twijfel ook nog steeds.. Wilde steeds 5 weken van te voren en als ze dan op tijd zou komen, nog een week erna, zodat ik aan het begin van een maand weer zou kunnen beginnen (werk als planner, dus lijkt mij het fijnst).. Maar heb sinds vorige week meer last van vermoeidheid en mijn rug/bekken, dus twijfel nu.. Misschien toch 6 weken van te voren en dan plak ik er 2 weken na me verlof achteraan.. K heb nog super veel vakantiedagen dus dat is heel fijn.. Dus sowieso neem ik 12 weken na de bevalling, alleen ervoor ben ik nog niet uit..
Ik ga proberen door te werken tot 36 wkn, ik werk op kantoor, maar moet wel zeggen dat het vele zitten me wel zwaar valt. (ik heb erg last van mijn stuitje, zit op een speciaal kussen en mijn stoel is aangepast) Na mijn verlof heb ik ook nog 4 wkn vakantie opgenomen. Moet wel zeggen dat ik wel erg toe ben aan tijd voor me zelf, begin steeds vaker te hebben op m'n werk dat het me wat minder interesseerd allemaal Moet nog heel even volhouden (nog 20 dagen werken om precies te zijn )
ik werk in de zorg en ik moet 6 weken van te voren ook omdat ik de avond uren al in de ziekte wet zit (al werk ik sochtends extra zodat ik niet ziekte hoef te schrijven) bij mijn andere twee zwangerschappen is het niet gelukt 6 weken van te voren ik zat al eerder volledig in de ziektewet ivm harde/pijnlijke buiken
Ik ben officieel vier weken voor de uitgerekende datum gestopt, omdat je dan na de bevalling een zo lang mogelijke periode hebt. Maar ik werk in het onderwijs en drie weken voor mijn verlof, begon de zomervakantie al. Ik ben dus eigenlijk al met 33 weken gestopt. En dat was maar goed ook, want als ik niet al met de laatste dagen bezig was geweest, had de vk me waarschijnlijk thuis gehouden! (Overigens heb ik stiekem de eerste week van de zomer ook nog gewerkt, maar dat was vooral zittend werk tot een uur of drie en ik hoefde me niet met leerlingen bezig te houden.)
@ Kaat, als je nu merkt dat je klachten krijgt dan zou ik wel 6 weken van tevoren doen en dan wat vakantieweken inzetten. en wie weet komt guppie wel wat later. Je moet niet al je lichamelijke reserves nu aanspreken, die heb je straks nodig! Succes!
Ik werk ook in het onderwijs. volgende week vrijdag werk ik voor het laatst. Dan heb ik 2 weken meivakantie. Daarna een halve week adv en dan begint mijn verlof officieel! Dat is dan 4 weken van tevoren. Ik wilde nl meer weken na de bevalling houden!! Nou krijg ik 3 weken van de zomervakantie terug, omdat ik anders die 6 weken kwijt ben. Dus uiteindelijk werk ik zo'n 22 weken niet! (Er vanuit gaand dat de beeb op tijd komt). Ik denk dat je echt moet kijken naar wat je zelf fijn vindt. Ik trek het nog prima voor de klas, dus ik had dit ook nog wel tot een week of 35 kunnen vol houden denk ik. Maar nu het einde in zicht is, kijk ik er ook naar uit!!
ik werk in de kinderopvang is ook best wel pittig,maar ben bij bij de kids met 4 weken van te voren er uit gegaan,en dat ging prima.daarna lekker lang verlof dat heb ik liever dan die tijd er voor haha. groetjes
Ondanks dat ik best zwaar werk doe (zorg) ga ik toch pas 4 weken van tevoren met verlof. Tot nu toe hou ik het prima vol. En ik kan gelukkig ook rekenen op mijn collega's. De reden dat ik 4 weken van tevoren neem, is omdat we door omstandigheden niet weten hoe ons kindje het gaat doen na de bevalling. Misschien moet het wat langer in het ziekenhuis blijven en dan vind ik het wel prettig als ik daarna nog wat langer met de kleine heb. Na het verlof neem ik ook nog 3 weken vakantie op. Op zich is het inderdaad "slimmer" om 6 weken van tevoren met verlof te gaan.
Als je te laat bevalt krijg je de dagen die je later bent bevallen er volgens mij hoe dan ook bij, of je nu vier of zes weken van te voren gestopt bent maakt dan niet uit. Als ik van mijn werkgever na mijn verlof nog vakantie op mag nemen stop ik 6 weken van te voren, anders probeer ik tot 4 weken van te voren door te werken. Maar ik heb heel veel vakantiedagen over dus ik hoop dat het eerste mag.