Ik heb meteen aangegeven 6 weken van te voren te stoppen, nu ben ik met geloof 30 weken de ziektewet ingegaan dus danmoet je ook stoppen met 34 weken. En ik heb sowieso 12 weken na de bevalling door simpelweg 2 weken vakantie vast te plakken aan mn 10 weekse verlof. Kon ook niet anders want heb vanaf 1 september plaats op de creche en mn verlof loopt tot half augustus (als baby niet te laat komt)
Ik ben 4 weken tevoren met verlof gegaan en ben ruim een week overtijd gelopen, die tijd kreeg ik er dus gewoon bij, dus had ruim 17 weken verlof in totaa. Je hebt recht op tenminste 10 weken na de bevalling maar het is dus niet zo dat je bij tot 4 weken doorwerken pas dagen erbij krijgt als je meer dan 2 weken overtijd loopt. Zou ook niet eerlijk zijn want je hebt wel langer doorgewerkt natuurlijk. Ik persoonlijk heb liever de tijd na de geboorte zo lang mogelijk vrij om lekker te kunnen wennen aan elkaar en de boel rustig op de rit te krijgen. Deze keer had ik weer tot 4 weken door willen werken maar dat kan helaas niet. Ik verwacht een tweeling en de gyn wil dat ik met 30 weken stop, dus *moet* ik er met 6 weken tevoren uit omdat ik daarvoor dus al 4 weken de ziektewet in moet. En het is niet zo dat je met een tweeling na de bevalling langer verlof hebt, toch raar, hoef niet het dubbele maar een paar weekjes extra...het zijn er wel 2 die je uit je slaap houden, aandacht nodig hebben etc. (Ja ik ben in totaal wel langer vrij omdat ik eerder moet stoppen maar om dat met 30 weken moeten stoppen heb ik niet gevraagd, had het liever erna gehad en tweelingen komen meestal wel wat eerder maar het is toch wel de bedoeling dat ik ze tot minstens 37 weken binnen hou, liefst nog wat langer) Dus dat wordt vakantiedagen opnemen en extra verlof etc. om het te verlengen.
Ik werk bij de overheid, en bij ons is het allemaal iets makkelijker te regelen. Ik neem vooralsnog 6 weken van te voren verlof. Wanneer ik mij dan nog steeds goed voel en zin heb om te werken probeer ik dat zo lang mogelijk te doen, tot minimaal 4 weken. Het kan ook zijn dat ik halve dagen ga werken. Maar in eerste instantie neem ik 6 weken. Na de bevalling heb ik minstens 10 weken verlof, maar met mijn vakantiedagen erbij ga in 21 januari 2013 pas weer aan het werk. Het klinkt raar, maar ik wil helemaal niet zo lang verlof/vakantie!!! Het liefst werk ik tot de bevalling en een dag later ga ik weer werken. Haha. Zo werkt het natuurlijk niet, maar ik ben altijd iemand die totaal niet thuis kan zitten. Maar misschien dat dat straks heel anders voelt.
Ik heb hier ook lekker lang verlof (vakantie + 1 maand volledig ouderschapsverlof) dus ben er in totaal een half jaar uit. Lijkt me nu ook ontzettend lang, maar we willen in september nog op vakantie en wil niet meteen daarna weer beginnen, dus oktober lijkt me prima straks. En ben blij dat ik voor 6 weken uiteindelijk heb gekozen, slaap nu zoveel beter en voel me ook veel beter dan met die hele dagen op mn kont achter de computer op het werk.
Dat verlof heb je best hard nodig, en het is niet echt een vakantie als de baby er is Ik was wel blij dat ik met 12 weken weer aan de slag kon hoor! Maar je hoeft niet te denken dat je niks te doen hebt met een baby, zeker niet de eerste weken! Ik vond het een heel aparte ervaring (als workaholic ), om daar helemaal mee bezig te zijn. Met voedingen, slaapjes, kijken hoe het kindje zich ontwikkelt, je helemaal hechten. Met 3 maanden het kindje naar het kdv brengen vond ik het allerergste van weer moeten werken, het werken zelf was weer heel fijn. Eea ziet er heel anders uit als je straks het kindje echt in je armen hebt, denk ik. Aan het eind van een zwangerschap vond ik het uiteindelijk bij de eerste een stuk pittiger dan dat ik halverwege kon inschatten qua hoe log je je voelt en hoe vermoeiend kleine dingen al zijn. Ik heb een berg werk meegenomen voor tussen verlof en bevalling in thuis, maar was uiteindelijk met 36 weken echt heel erg moe en blij dat ik een paar weken niks hoefde. Dus doorwerken tot bevalling, nee, dat zou ik nu ik het de tweede keer doormaak, niet meer willen. Maar ook dit keer gaat er wel wat mee naar huis, he, voor het geval ik inspiratie heb En dat je na de bevalling meteen weer aan de slag kan, ik denk dat maar heel weinig vrouwen dat daadwerkelijk zouden kunnen. Ik was al blij toen ik weer kon plassen na de bevalling
Ik zou ook 6 weken van te voren met verlof, ware het niet dat drie weken terug mijn bloeddruk te hoog werd waardoor ik eerder moest stoppen en ik nu straks 10 weken van te voren thuis zit. Ik ging voor 6 weken omdat ik in het onderwijs werk en ik anders na de meivakantie nog twee weken had moeten werken. Volgens de verloskundige zou me dat gigantisch tegen gaan vallen, eerst een week vrij en dan nog 2 weken moeten werken. Ik denk wel dat ze gelijk zou hebben want dat probleempje had ik na de voorjaarsvakantie al Moest echt weer op gang komen. Bovendien krijg ik door de zomervakantie 3 weken compensatieverlof waardoor ik sowieso 13 weken na de tijd heb. Ik heb nu geen keuze meer doordat ikverplicht in de ziektewet zit, maar ik begin nu echt te merken dat het ook fysiek zwaarder wordt en dat doorwerken tot 4 weken van te voren een hele opgave zou zijn geweest!! Maar dat verschilt vast per persoon en ook wat voor werk je doet en uiteraard hoeveel je werkt (ik werkte volledig..)