hallo mijn vraag is eigenlijk wat de titel al zeg wat is waar je hoor zo veel verhalen over dat overgewicht slecht is voor de baby als je al zwanger kunt worden dat je niet thuis mag bevallen enz wat is er nu allemaal van waar ik ben 21 ben 1.72 lang en weeg net geen 100 kilo is het dat verstandig eerst aftevallen voor dat je echt gaat proberen veel bredere vrouwen vallen ook nog af tijdens de zwangerschap kan dit of is dit ook slecht omdat ik graag thuis wil bevallen (in bad) wil ik graag weten of dat mag mits dat er geen complicaties zijn ik zou hier graag meer van horen groetjes
hoi blusvrouw, tja, als je het echt wilt weten, daar komt ie dan. Overgewicht hebben is niet goed en zeker niet als je zwanger wilt worden of bent. Het is echt het meest verstandig om af te vallen voor de zwangerschap. Hoe zwaarder je bent hoe meer kans je hebt op complicaties. Deze zijn heel divers. Je hebt bij overgewicht sowieso al minder kans om zwanger te worden en je hebt veel meer kans op een miskraam. In de zwangerschap heb je meer kans op suikerziekte en hoge bloeddruk en inderdaad op een gecompliceerde bevalling. Je kindje is vaak groter dan gemiddeld en dat kan moeilijkheden geven bij de bevalling, de kans op een kunstverlossing is groter en de kans op een keizersnede ook. Dat brengt weer meer risico met zich mee omdat narcose bij zware mensen gevaarlijker is. Ook na de bevalling heb je meer kans op complicaties, bijvoorbeeld trombose. Afvallen in de zwangerschap is niet verstandig, je kunt wel proberen om niet teveel aan te komen dan. Of je thuis kunt bevallen hangt af van de afspraken in jouw regio, meestal mag je met een BMI tot 30 thuis bevallen, daarna wordt het vaak poliklinisch, ook ivm eventueel bemoeilijkt ambulancevervoer. Jouw BMI is nu 29,5 dus je zou waarschijnlijk wel thuis mogen bevallen. Of je in bad kunt bevallen is afhankelijk van de praktijk waar je heen gaat, niet alle verloskundigen begeleidne badbevallingen. Start in elk geval met foiliumzuur en succes met afvallen en met zwanger worden! Mirjam
oke dan snap ik maar het kan dus geen kwaad om nu te gaan lijnen tewijl je al aan "klussen bent" dat is mijn vraag want ik wil zeker ook afvallen maar kan het kwaad dat ik nu ga afvallen tewijl we aan klussen zijn? alvast bedankt groetjes monique
Hoi Monique, nee hoor, dat maakt niets uit, dat is alleen maar heel verstandig. Zodra je test positief is, stop je met lijnen en ga je gewoon letten op wat je eet. Groetjes Brigitte
oke bedankt voor dit antwoord dat weet ik wat ik ga doen maar het is verder dus niet schadelijk voor de vruchtbaarheid en als ik positief test moet ik gelijk stoppen met lijnen dat zal dat geen problemen opleveren voor de vrucht? : ik met al mijn vragen heb denk ik toch angst voor complicaties als een miskraam enz
hoi, nee nu lijnen is alleen maar goed en mooi meegenomen. Totdat je positief test is er niet of nauwelijks bloedcontact tussne jou en de baby en is lijnen geen probleem, daarna moet je wel stoppen. Mirjam