Hi Guppie, Wij hebben een beetje dezelfde gedachten. Buiten het feit dat ik echt voor geen goud financieel afhankelijk wil zijn van mijn partner ( super relatie hoor echt waar, hou heel veel van hem, maar de schade en schande in het verleden.....) wil ik ( willen wij ) mijn dochter meegeven dat ze zelf ook haar steentje kan bijdragen aan de maatschappij en dat het belangrijk is om voor haarzelf te kunnen zorgen. Mijn eigen moeder was een thuismoeder maar toen ik zwanger was heeft mijn moeder mij wel in vertrouwen gezegd dat het soms wel eenzaam was, haar wereldje was best wel klein, ondanks haar vriendinnen en familie
Guppie, ik ben nu nog thuis met de kleine (leven het lange verlof in Zweden) maar ik zal straks ook weer 4 en misschien zelfs 5 dagen per week aan de slag moeten. Als jij hier gewoont had, was je een doorsnee moeder geweest hoor Sterker nog, veel ouders werken hier allebei fulltime en de kinderen gaan 5 dagen per week naar het kdv vanaf hun één / anderhalf jaar. Vind ik wel wat veel dus ik en mijn vriend gaan het zo oplossen dat we ieder een dag met Elian hebben en hij daarnaast 3 dagen per week naar het kdv gaat. Of mijn vriend zorgt 's morgens voor hem en hij gaat pas later, terwijl ik hem 's avonds ophaal (vriend werkt veel 's avonds). Trek je niets aan van al die scheve gezichten, je bent echt geen slechte moeder. Mijn vriend zat vroeger 5 dagen per week bij zijn oma en ik geloof niet dat hij er ook maar een minibeetje onder geleden heeft.. Vind dat ook weer zo typisch kortzichtig Nederlands dat de moeders aangekeken worden en als de vaders fulltime blijven werken, niemand daar raar van opkijkt.
Ik werk 'maar' 2 dagen ... en ben daar heel blij mee. Blij omdat ik 2 dagen lekker kan werken en m'n hersens kan gebruiken en blij omdat ik de rest van de tijd bij Mirre kan zijn. Ik ben absoluut niet ambitieus als het gaat om mn carrière, dus dan is dit een logische keuze. Als je wel graag carrière wilt maken dan maak je een andere beslissing. Scheve gezichten ... lekker belangrijk! Aan de andere kant ... ik krijg vaak te horen dat ik niet werk of dat ik het lekker relaxed heb of dat mijn leven toch wel een stuk makkelijker is dan die van de fulltime werkende mens/moeder. En dan denk ik eerlijk gezegd wel iets als :c: Ieder zn ding dus. Ben wel benieuwd waarom je je schuldig voelt als dit is wat je wilt? *** En wat betreft 'de boodschap' die je mee wilt geven aan je dochter ... Zouden mama's die niet werken dan een slechte boodschap meegeven aan hun kindjes? Vind ik een beetje vreemd gedacht hoor! Eigenlijk net als de scheve gezichten tov mama's met een baan buitenshuis. Overigens heb ik zelf ook wel moeite met ouders die alleen bezig zijn met hun carrière ... maar dat is weer een heeeeeel ander verhaal
Hier ook hetzelfde hoor, ik werk 4 dagen en mijn vriend ook. We hebben allebei een dag thuis en Thijmen gaat dan 3 dagen naar het kdv. Gaat echt heel goed, hij vindt het kdv leuk en ik vind het ook leuk om te werken en andere kanten van mezelf te ontplooien. Tja, en als mensen zeggen: ik zou het niet kunnen... dan geldt dat eigenlijk ook andersom. Ik zou het bijvoorbeeld niet kunnen om het grootste deel van de week thuis te zitten. Dan zou ik echt geen leuke moeder zijn. Ieder zijn ding toch En zoals iemand anders al zei, je doet gewoon wat voor jou en je gezin werkt.
Hoi, Ik werk ook vier dagen. Mijn man ook. Ik zou best twee of drie dagen willen werken, maar dat gaat financieel niet lukken. Bovendien hebben we het wel goed geregeld. Maandag ben ik vrij, dinsdag KDV, woensdag komt opa, donderdag komt oma, vrijdag is mijn man vrij. Ik zou dus eigenlijk ook niet weten welke dag ik nog extra vrij zou moeten nemen. Opa, oma en papa laten hun dagje niet zomaar afnemen, en één dag KDV vind ik wel goed voor de sociale ontwikkeling. Het blijft dus maar zo. En ik heb trouwens niet het gevoel dat ik wat mis. Alleen na de vakantie vond ik het wel moeilijk om weer om te schakelen van 24/7 naar ... nou ja veel minder.
Wij werken ook erg veel. Ik vier dagen en mijn wederhelft vijf dagen. Onze kleine meid is dolgelukkig met de dagopvang. Ze heeft op dit moment geen oog voor ons als we haar ophalen. Ze leert omgaan met andere kinderen en leert dus van zich afbijten en delen e.d. Erg belangrijk in mijn ogen. Ik ken een kindje van een vriendin die niet graag naar oma gaat, want daar zijn geen andere kindjes en oma heeft niet altijd alle tijd voor 'm. Hier kun je je dus ook druk om gaan zitten maken, maar dat doe ik ook niet. Iedereen in zijn waarde laten! Trek je het dus niet persoonlijk aan. Het is jouw leven. Bij ons willen we uiteindelijk ieder vier dagen gaan werken. Niet om haar van de dagopvang te halen, maar gewoon om papa ook een dag met de kleine samen te geven. Groetjes, Danielle
ik werk 4 dagen, maar heb (gelukkig!) t/m mei nog 1 dag per week ouderschapsverlof. Ik kan daarna (door CAO en financien) niet 3 dagen gaan werken, dus dan zal ik echt weer naar 4 moeten. Ik zie daar eerlijk gezegd tegenop, want heb het gevoel dat ik nu al nergens aan toekom als het gaat om huishouden en sociale contacten (wat is dat?)... Mijn vriend is arts en werkt 5 dagen, misschien kan hij fulltime in 4 dagen gaan werken zodra mijn ouderschapsverlof op is, maar dat is nog niet zeker.. Nu gaat onze zoon 1 dag naar oma en opa en 2 dagen naar het KDV (en dat is duur zat!)
Ik ben dus waarschijnlijk zo'n persoon die zich dus moeilijk kan inleven in moeders die 4 tot 5 dagen werken. Je hebt het over dat je het belangrijk vind om mee te geven je financiele steentje bij te dragen aan de maatschappij.. Maar hoe zit het dan met de waarden en normen die je wilt meegeven aan je kindje?De dingen die dus níet financieel zijn? Nee tuurlijk wordt je kind er niet slechter van als je werkt, maar als het zou mogen kiezen zou het uiteraard het liefst bij mama blijven en niet meegesleept worden naar het kdv, dan weer naar oma, dan weer naar andere oma etc omdat mama graag carierre wilt maken. Het komt misschien harder over dan ik bedoel maar ik vind het vaak wel onbegrijpelijk( en nou heb ik het niet over de moeders die financieel niet anders kunnen) Ik heb ook mijn momenten dat ik denk wat zou het heeerlijk zijn als ik gewoon lekker met mn kopje koffie op kantoor zit i.p.v continue getrek, gegil en aandacht en totáál geen tijd voor een goed gesprek met een volwassene.. Maar ik vind dat als je kiest voor een kind stel je prioriteiten en voor mij geld dat het uiteindelijk het belangrijkst is dat ik de volledige zorg draag voor mijn dochter waar ik zelf uiteindelijk voor gekozen heb. En als zij straks naar school gaat en er mocht geen 2e kindje zijn dan heb ik alle tijd om mijn carierre, opleiding etc op te pakken. Ik vind persoonlijk(mijn mening dus) dat je niet kiest voor een kind zodat je het in het weekend lekker kan vertroetelen en opvoeden. Het is jouw keuze en jij voelt je er volgens je eigen zeggen fijn bij. Dus ik begrijp niet zo heel goed waarom je er dan toch onzeker over bent. Mensen zullen het met mij ook echt vaak genoeg niet eens zijn.
Ik denk dat je je er "gewoon" niets van aan moet trekken. Als mensen het tegen mij zeggen, dan zeg ik: Voor ons werkt het zo, we hebben het goed geregeld en ze komt niets tekort. Verder ga ik niet met ze in discussie.
Salapio, werk is werk of je nu een twee drie of 4 dagen werkt. Eline20 Wij werkende ouders kunnen ook normen en waarden meegeven, leren, werkzoeken en trachten voor je zelf op te komen en voor jezelf kunnen zorgen hoort daar volgens ons ook bij. ik zie dat je nog jong bent en ja dan kun je als de kids naar school gaan aan je carriere werken, maar er zijn ook oudere moeders waar ik bv onderval...40... dan kan je een carriere met je 44e wel vergeten, zeker in de branche waar ik in zit, daar begin je jong en stap je eruit dan lig je erook uit .. onze dochter is het belangrijkste in ons leven, en wat ik al eerder schreef, mocht onze dochter er hinder van ondervinden dan lossen wij dat op door minder te gaan werken, maar voorlopig vind ze het geweldig op het kdv en oma komt gewoon naar ons huis dus met dat gesleep valt het ook wel weer mee. Alleen in de weekenden vertroetelen en opvoeden? nee hoor gewoon iedere avond met z'n drieen aan tafel(17.30), samen onze dochter in bad doen of douchen, flesje en om 19.30 naar bed...
Ik snap ook wel dat je normen en waarden mee kunt geven als je een werkende moeder bent..Alleen krijgt het kind jouw normen en waarden mee, die van de leidsters van het kdv, die van opa en oma etc.. Dat is wat ik bedoel. En ja dan kan je dingen met elkaar afspreken maar de manier van opvoeden blijft verschillend. En over carriere maken op je 44e? Mijn moeder kreeg mijn zusje toen ze 44 jaar was. Is nu 50 en heeft 2 eigen bedrijven en mn zusje helemaal zelf opgevoed.. Het kan écht wel ookal snap ik dat als je 44 bent je minder makkelijk wordt aangenomen etc. Ik snap alleen niet zo goed dat iemand kan genieten als ze dr kindje alleen savonds en in het weekend ziet.. Dit zal ik ook nooit begrijpen! Iedereen doet het op zn eigen manier. Jij bent waarschijnlijk dolblij dat je je "eigen ding" naast je kind hebt en ik ben weer dolblij dat ik de luxe heb mn kind volledig bij me te hebben.. Gelukkig zijn we allemaal verschillend.
Eline, ik heb getwijfeld om te stoppen met werken... ik had het soms echt moeilijk met Eva achter te laten. Maar ik ben dus wel blijven werken, mede omdat Eva het juist zo leuk vindt op het kdv. En ik haar dat niet wil ontnemen. En ik wil de dag die ze met haar vader thuis is, ook niet ontnemen. Eigenlijk vind ik dat we haar nu van alles wat meegeven: Mama kan voor haar zorgen, Papa ook en op het kdv kan ze lekker met andere kindjes spelen. En ik kan er inmiddels ook wat beter mee omgaan .
Eline, een eigen bedrijf is wat dat betreft makkelijker dan op je 44e een carriere opbouwen bij een werkgever. Dat gaat echt niet zo makkelijk. Nu werk ik dus niet voor m'n carriere, maar voor de centjes, en omdat Eva dus naar het kdv kan en 1 dag bij papa kan zijn. Ik vind het juist belangrijk dat Eva weet dat ik niet de enige ben die iets over haar te zeggen heeft. Straks gaat ze toch ook naar school, daar zit ze dan bijna meer dan thuis. Dat is dan toch ook niet goed? (in jouw ogen)
Er is een verschil tussen niet kunnen of willen begrijpen. Inderdaad Snoopy... wat als je kindje naar school gaat? zelf opvoeden, normen en waarden geven etc stopt toch niet bij 4 jaar?
wow echt goede reakties! Allereerst wil ik even zeggen dat ik ook een leuker mens ben doordat ik 4 dagen werk. Niet alleen Ymke heeft daar profijt van, maar ook voor mijn man is het leuk, en voor mezelf natuurlijk Salapio, ik heb helemaal geen mening over hoe andere moeders het doen, ieder voor zich toch! Ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin en hoewel er geld genoeg was, had ik wel vaak het gevoel dat het bedrijf op 1 stond en dat wil ik niet. Maar ik vind werken en ontwikkelen wel belangrijk, het aantal dagen helemaal niet. En mama's die ervoor kiezen om thuis te blijven doen dat ook vast uit eigen overtuiging. Als je maar gelukkig bent, dat vind ik belangrijk! En waarom ik me schuldig voel? Omdat de meeste mama's hooguit 3 dagen werken. Mijn man doet echt veel, dus ik zou niet moeilijk moeten doen, en ik voel me er zelf gelukkig bij, maar iets in me wil ook voldoen aan de maatschappelijke verwachting en misschien dat ik daarin tekort schiet... Dushi, mijn dochter kijkt ook niet naar me om als ik haar ophaal van het KDV. Goed teken toch! Eline, het is absoluut niet zo dat ik mijn kind alleen in het weekend zie. Ik haal haar toch uit bed, kleedt haar aan en dan gaan we samen ontbijten. Mijn man en ik gaan daarvoor vroeg uit bed, maar dat hoort erbij! Mijn dochter eet haar eten gewoon thuis, we spelen dan nog een uur en badje en voorlezen doen we ook samen. En dat zijn maar 2 dagen van de week. 1 dag zit ze om 3 uur met mij op de bank haar fles al te drinken en de andere dagen is ze thuis. 2 dagen is ze bij opa en oma die zielsveel van haar houden, lekker op de boerderij. Alle tijd om een goede band op te bouwen met familie en ze ziet haar vader zo'n 5 keer per dag, omdat hij in het bedrijf van mijn ouders werk. Die ene dag op het KDV heeft ze de tijd van haar leven. Wat is nu je probleem? Misschien een enorme rot opmerking, maar misschien heeft mijn kind het wel veel leuker op deze manier, met zoveel liefhebbende mensen om haar heen. Hoe kan jij nou bepalen dat mijn kind het beter zou hebben als ik elke dag thuis zou zijn? Ik kan je wel vertellen dat dat niet zo is hoor! En moeten we nu allemaal gaan verantwoorden waarom we werken? Nee dus. Kom op zeg, werken is goed voor de samenleving! Mensen die niet kunnen werken hebben ondersteuning nodig en dat moeten we samen verdienen. En zo zijn er veel meer dingen die we samen betalen, door allemaal te werken! Ik vind dat werken een heel goed voorbeeld is voor je kind, hoeveel uur dat nou is. En mijn kind is ook echt het belangrijkste in mijn leven, maar is dat niet zo voor ons allemaal? Ik ga daar gewoon van uit hoor, dat een moeder haar kind het belangrijkste vind en vol liefde is enz enz enz...
haha volgens mij zet jij je stukje hier neer om bevestigd te krijgen dat het wél goed is voor je kind, en dus niet om kritiek te krijgen. Ik heb duidelijk neergezet dat dit mijn mening is dus voel je niet zo aangevallen aub. Ik vind simpelweg dat je geen kind neemt om door leidsters op te laten voeden grotendeels klaar! Daarbij komt dat ik het een heel verschil vind of je gelijk je baby naar een kdv/oppas ed brengt of als je kindje 4 is en naar school gaat. De eerste jaren zijn idd anders want dat zijn de jaren van hechting en een sterke basis ontwikkelen vanuit thuis, waardoor je kind als het wat ouder is makkelijker stapjes van je vandaan kan nemen bijv dmv school. Je zet hier een stuk neer dus kan je verwachten dat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn... En als je zo graag bevestigd wilt hebben dat er niets mis mee is zet dat er dan in. Ik ben het er niet mee eens.. 1000en vrouwen wel.. Zoals ik al zei gelukkig zijn we allemaal heel verschillend.
Volgens mij is het zo dat kinderen het juist makkelijker hebben met naar school gaan als ze al naar een KDV zijn geweest.
Ik werk 6 dagen Maar ja, ik woon dan ook niet in NL en hier is het gewoon nodig en normaal. Zou best minder willen werken hoor.
Ik ben het met je eens hoor Eline. Dat werken komt later wel weer. Ik heb er zelf helemaal geen zin in om nu te werken. En met genoeg spaargeld op mijn bankrekening voel ik me ook niet financieel afhankelijk. Als we uit elkaar zouden gaan, maar dat gebeurt niet, heb ik genoeg centen om mijn eigen huisje te vinden dus daar hoef ik niet voor aan de slag te blijven. Ook ik ben liever zelf bij mijn kindje dan iemand van het KDV. Ik weet het gewoon het beste allemaal en geef mijn dochter 100 % en dus is ze de meest gelukkige goedlachse en makkelijke beeb van de wereld. Verder hebben we een groepje van niet werkende moeders met kids in de wijk waar we regelmatig mee afspreken. Zo hebben ze toch leuk contact met elkaar in een relaxte sfeer. Ieder zijn eigen ding maar ik ken iemand die 1 maand na de bevalling van haar ste zoon al zei: ik vind het wel leuk hoor die luiers en die flesjes maar ik wil nu echt weer mijn hersens gaan gebruiken.....ondertussen vroeg ze me of ik kon uitleggen hoe haar babyfoon werkt....ah ha...lekker hersens gebruiken zou ik zeggen. En waarom begijn je er dan aan, het is geen handtas. Ach ieder zijn eigen ding...had ik een super baan gehad in het verleden was ik misschien ook wel blijven werken maar nooit meer dan 20 uur. Maar zo is het hier eenmaal niet en deze formule werkt voor ons goed. Ik gelukkig thuis en lekker naar buiten en naar vriendinnen met een gelukkig kind en pa plezier op zijn werk. Prima toch.. Marijn