@ Eline20: Volgens mij vraagt ze toch echt of er meer mensen zijn die zo veel werken en hier commentaar op krijgen, ipv wat mensen ervan vinden Maar goed, dat mensen die er anders over denken ook gaan reageren is logisch... Maar het is toch altijd wel fijn om te horen dat anderen er ook zo over denken? Zou zelf Lena geen 4 dagen naar een kdv doen, maar vond het ook fijn om na een paar weken weer te gaan werken. Dat heeft helemaal niets te maken met hoe veel ik van haar hou Iedereen moet gewoon lekker doen wat hij of zij wil toch? Ik neem aan dat ts het ook anders zou regelen als ze elke dag een huilende baby zou ophalen van het kdv!
haha Tnx Marijntje, toch nog een beetje support tussen de carrieremama's De overgang van kdv naar school kan misschien wel makkelijker zijn, maar ik vind het gewoon erg belangrijk dat de tijd dát ik haar bij me kan hebben dat ik die tijd dus ook nuttig besteed met haar. Ik moet er niet aan denken dat ik die eerste stapjes had gemist,de eerste woordjes en niet te vergeten de 110 hilarische momenten op een dag. Heel simpel gedacht misschien; maar als ik straks 80 ben interesseert het me niets dat ik mn hele leven facturen heb verwerkt, account manager ben geweest of juf, maar dan denk je terug aan de momenten met je kinderen. Uiteindelijk is dat voor mij waar het om draait. En daarom vind ik het lastig te begrijpen ookal is dat in vele ogen niet rëeel.. Persoonlijk vind ik het idee dat iemand anders mijn kindje troost, naar bed brengt en dr broodje geeft verschrikkelijk. IK wilde een kindje, dus wist ook dat ik dan een leven kreeg als moeder en niet als carrierevrouw en moeder . (PERSOONLIJK) Maar misschien denk ik op mn 22e al als een ouwerwetse tut
Marijntje, Eva is ook altijd supervrolijk en makkelijk (behalve de eerste 5 maanden, maar toen ging ze nog niet naar het kdv ), dus doe ik het dan ook helemaal goed? En een baby die huilerig is en naar het kdv gaat, dan ligt het aan het kdv? Beetje rare beredenering toch? Eline, ik heb ook wel moeite gehad (en soms nog) om de zorg aan anderen over te laten. Maar ik denk dat het voor Eva veel leuker is om ook naar het kdv te gaan, en ook een dag alleen met papa te hebben. Ik heb bij mijn besluit om te blijven werken niet alleen aan mezelf gedacht, want dan was ik allang gestopt.
Ik heb deze dingen ook niet gemist, en heb toch echt 4 dagen per week gewerkt..! Ik denk dat de tijd die ik met Sverre doorbreng nu extra intensief is, juist omdat ik hem minder zie dan fulltime moeders. En ook wij ontbijten elke ochtend met zijn drieen, nemen er alle tijd voor. De tijd van het moment dat ik thuis kom tot hij naar bed gaat is voor Sverre. Het weekend is voor Sverre. En, ik denk dat Sverre meer heeft aan een moeder die zelf ook een beetje blij is dan met een moeder die liever ergens anders zou zijn dan thuis bij hem. Maar als dat wel is waar je wil zijn, lijkt het me inderdaad heerlijk om zoveel tijd met je kindje door te brengen. Laat ieder dus lekker doen wat hij of zij wil, mits de financien het toelaten.
Ik ben het nog op een anders punt niet eens met Eline; ik vins BSO iets heel anders dan KDV. KDV is heel goed voor een kind, ik dacht dat het niks zou zijn voor een baby, daarom gaat ze nu maar 1 dag, maar het verbaasd me hoe ontzettend leuk ze het daar vindt en hoe graag ze er is! Dat zeg ik niet om goedkeuring te krijgen, dat zeg ik omdat ik het zo ervaar! Ik werk in het onderwijs en tijdens mijn opleiding heb ik regelmatig met vermoeide kleuters op schoot gezeten, die om 3 uur opgehaald werden door een leidster van de BSO. En dat wil ik dus niet! Daarnaast zal ik sport en culturele buitenschoolse activiteiten stimuleren en iemand zal haar daarheen moeten brengen! Mijn plan is dus wel degelijk om over 3 en een half jaar minder te gaan werken. Daarnaast heb ik helemaal niet het gevoel dat ik me moet verdedigen, maar jij zegt de dingen op een verwijtende manier, waarom zou ik dat dan niet mogen En over hechting hoef je me niets te vertellen, ik heb gewerkt met kinderen die onveilig gehecht zijn en ik heb er onderzoeken naar gedaan en ik kan je vertellen dat mijn kind tot nu toe veilig gehecht is. Maar ze is ook gehecht aan haar opa en oma. Laatste punt; als je het niet eens bent met de waarden en normen (pedagogisch beleid) dat jouw KDV je kind meegeeft, waarom zou je je kind er dan heen brengen? Ik sta vierkant achter mijn KDV en we hebben dat met zorg uitgezocht. Ik ben hartstikke blij met die meiden die zo lief zijn voor mijn dochter, maar als Ymke een schone luier heeft en haar buikje vol is, heeft ze alleen aandacht voor de andere kindjes! Ik heb dit topic niet gestart om discussie te voeren met thuisblijfmama's of anti-carriere mama's (die dus tegen mama's met ambitie zijn). Ik was juist op zoek naar mama's die ook genieten van wel werken en wel carriere maken, want die ken ik niet zo veel!
hoezo elke dag? Mijn dochter gaat maar 1 dag naar het KDV hoor! Ik zou nooit van mijn leven mijn kind 4 dagen naar een KDV brengen! Ze is 3 dagen van huis en 4 dagen thuis. Die 4 dagen thuis is onze stelregel!
Ik heb er heel bewust voor gekozen om te stoppen met 3 halve dagen te werken. Uit ervaring weet ik hoe snel kinderen groot worden en hoe snel hun ontwikkeling gaat. Pas volgende maand ga ik weer beginnen met 3 uurtjes per week. Eigenlijk wilde ik in augustus weer beginnen, maar ik heb het in overleg nog kunnen uitstellen tot november. En het kan zomaar zijn dat het nog wel vier jaar duurt voor ik weer naar 2 of 3 halve dagen ga. Ik hou er dus helemaal niet van om Jesse weg te moeten brengen of oppas te hebben. Ik heb zolang op hem gewacht en dus wil ik optimaal van hem genieten. Ik vind het heerlijk om mijn hele dag naar hem te richten. Ik zou ook stikjaloers zijn als ik zijn eerste lachje, zijn eerste tandje, zijn eerste keer omrollen enz enz enz niet zelf zou opmerken. Maar goed: er zijn ook moeders die wel liever buitenshuis werken. En het is mooi dat we hier in Nederland gewoon kúnnen kiezen.
Mijn bedoeling was juist niet om te verwijten maar blijkbaar komt dat zo over..ik vertel je alleen wat IK denk net zoals jij dat doet. Ik wil echt niet zeggen dat Ymke niet goed gehecht zou zijn, ik vind alleen de hechtingsperiode de eerste jaar ontzettend belangrijk.. Ik vergelijk het met een bevalling. Als je bevalt van je kindje trekt de vk het kindje ook niet bij je weg..Maar het kind blijft op je buik/borst liggen zodat het zich veilig bij mama voelt en daardoor al een veilige basis ontwikkeld. Zo zie ik dat ook in de eerste jaren. Ik geloof best dat je kdv goed is! En dat Ymke het naar haar zin heeft. Hoe raar ook, ik ben kdv leidster geweest. Juist daardoor heb ik geconstateerd dat dit niets is waar ik mijn kind naar toe zou brengen.. En niet omdat het kdv niet goed was, absoluut niet zelfs! Ik vond de baby's en peuters helemaal super! Alleen met 2 leidsters op een groep van 8 baby's is het moeilijk. Ik geef een kind de fles.. De andere leidster bv ook en de andere 6 liggen, hangen, slapen etc.. Je hebt simpelweg geen 100 handen maar ik moet er niet aan denken dat mijn kind daar lag. Hoe lief je zo'n baby ook vind liefde heb je er niet voor. Voor mij zou natuurlijk een vereiste zijn dat Mali 1 op 1 aandacht kreeg, alle liefde van de wereld.. Iets wat dus niet te realiseren is en ondenkbaar.. Mali speelt ook vaak zat zelfstandig maar ik heb alle aandacht voor haar en dat vind ik meer dan belangrijk. Misschien had ik niet moeten reageren op je topic. Dacht alleen dat het misschien leuk was te vertellen hoe anderen er over denken zonder je te kwetsen maar schijnbaar voel je je alsnog gekwetst. Niet mn bedoeling nogmaals
hmm oke, nu begrijp ik beter wat je bedoelt. Uitspraken als "ik ben het er niet mee eens, of ik zou dat nooit doen" komen bij mij niet over als gezellig kletsen over een onderwerp. Ik kan me overigens wel heel goed voorstellen dat jouw visie op het KDV in het algemeen heel anders is! Juist door mijn onderzoeken naar hechting ben ik ook heel voorzichtig geweest met het KDV. Wilde het wel vanaf het begin, maar dan 1 dag. Mijn moeder is (op mij en mijn man na) de beste verzorger die je je kunt wensen. Maar mijn dochter heeft het dus echt leuk op het KDV! Misschien de eerste tijd niet zo ontzettend, maar ze heeft nooit veel gehuild. De laatste maanden is ze niet eens meer overdreven vrolijk als ik haar ophaal (als in: joepie ik mag naar huis) en de laatste weken slaapt ze er niet eens meer! Ik zorg dus dat ik er echt om 3 uur ben, dan zorgen zij dat ze net de fles opheeft en dan valt ze thuis heel tevreden in slaap. Als ze wel dolblij zou zijn dat ik er weer was, zou ik me echt niet zo lekker bij deze oplossing voelen! Mijn kind is echt het belangrijkste, en als zij niet lekker in haar vel zit, is het onmogelijk voor mij om goed in mijn vel te zitten. Ik zou eraan onderdoor gaan als ze niet happy zou zijn omdat ik meer dan de gemiddelde moeder werk. Ik spreek steeds voor mezelf, maar mijn man en ik doen net zoveel, ook in de opvoeding. Kan echt niet zeggen dat ik er meer ben voor mijn dochter, al zal het vader/moeder patroon wel herkenbaar bij ons zijn (vader voor de stoere en gekke spelletjes en moeder voor de zorg en lekkere hapjes). Maar als we gezellig over de verschillen tussen thuismama's en carrieremama's kunnen praten loop ik daar niet voor weg hoor!
Maar ik zeg toch ook helemaal niet dat jij dit doet? :-s Alleen dat ik het niet zou doen. Zou geen vier dagen werken als het vier dagen kdv zou inhouden. That's all. Ben het nl. met je eens hoor
Een waardeoordeel hangen aan of je beter bij je kind kunt thuisblijven of kunt werken zal ik nooit doen. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken. In veel landen kún je niet eens parttime werken al zou je dat graag willen. Ook die kinderen komen goed terecht. Verder zijn er trouwens genoeg kinderen die op een goed(!) KDV meer ritme en regelmaat meekrijgen dan thuis. Het belangrijkste is m.i. dat je je als ouders goed voelt bij de keuzes die je maakt. Als een gezin goed draait en iedereen is tevreden dan is dat toch prima! Wat anderen daarvan vinden doet er dan niet toe. Zelf ben ik op dit moment thuisblijfmoeder en dat bevalt vooralsnog prima! Maar ik breng mijn dochtertje wel 1 x in de week naar het KDV. Zo leert ze omgaan met andere kinderen, vertrouwen op andere mensen, vertrouwen op zichzelf, ze leert dat er op andere plekken andere regels gelden, etc. etc. Het bevalt haar daar heel goed en ze is bij brengen en halen ook echt enthousiast. Ook gaat ze 1 x in de twee weken naar mijn schoonouders. Die hebben een boerderij dus superleuk voor haar! Mocht ik straks weer aan het werk gaan (als die echte leuke baan voor max. 24 uur voorbij komt) dan is voor ons de overgang ook minder groot. Dat is voor ons allemaal fijn.
Nou misschien begrijpen we elkaar idd beter nu.. Wat ik dan wél weer van je snap is dat je Ymke naar je moeder brengt..Als ik zou werken zou ik namelijk precies hetzelfde doen.. Mn moeder heeft veel richtlijnen hetzelfde als ik en Mali is staaapelgek op dr en dat is nog zacht uitgedrukt.. Tuurlijk wil jij ook net zo graag als ik dat je kind gelukkig is. Daar leef je voor.. Dus dat veroordeel ik ook niet. De dingen die jij voelt, ervaart en ziet zie ik nou eenmaal niet.. Naja zo hebben we daar allemaal onze eigen weg in!
ik werk gemiddeld 16 uur per week en dan ochtenden tot half 12... danisha gaat dus meestal 2 of 3x een ochtend naar kinderopvang. Ik ben heel blij dat ze er heen gaat.. ben namelijk tot vorige maand met haar thuisgebleven en ik genoot er super van.. alleen is ze echt een mama's kindje en nu komt ze wat meer los van mij en leert ze omgaan met andere kinderen/volwassenen.. en ze vind het super leuk! en nog steeds ben ik supervaak bij haar... ik vind het ook heerlijk na een ochtend werken om haar dan weer te zien.. kan ik echt naar uit kijken dus ik zou persoonlijk echt niet meer dan maximaal 24 uur willen werken tot zij naar school gaat
Is dat een verwijt naar ouders die dat wel doen? Maar als jij je er toch goed bij voelt, waarom moet je je hier dan zo verdedigen? Dan zeg je toch gewoon dat dit voor jullie goed werkt.... Je zegt dat sommige opmerkingen je kwetsen, maar zelf maak je er ook een aantal naar moeders die minder/niet werken.... Waarschijnlijk doe je dat niet eens bewust, net zoals de mensen die jou vragen of 4 dagen niet veel is dat misschien niet eens zo bedoelen....
Oh nee is zeker geen verwijt, maar mijn man en ik hebben dus de stelregel dat we onze dochter meer thuis willen hebben dan elders, dus 4 dagen van huis is voor ons geen optie. Ik verwijt echt niemand wat, ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik had persoonlijk helemaal geen zin in deze discussie, was vooral op zoek naar verhalen van andere moeder die wat meer werken. Die verhalen staan op de eerste pagina en toen ging het mis
Ik werk 4 dagen (4x9) en dat bevalt hartstikke goed! Ik weet dat het met Thijmen goed gaat als ik er niet ben, en heb daarom de rust om gewoon mijn werk te doen. Baby blij = ik blij. Overigens merk ik weinig van mensen die het raar vinden dat ik fulltime werk. Er heeft nog nooit iemand tegen mij gezegd dat ze dat niet vinden kunnen.
Ik studeer nog en ben ook 4 dagen weg van huis maar ik besteed genoeg aandacht aan m'n kind...het makkelijke van school/studie is dat je af en toe een weekje thuis kunt blijven Mijn zoontje gaat 3 dagen naar het kdv hij wordt alle 3 de dagen rond 15.00 al weer opgehaald door m'n vriend en 2 uurtjes later kom ik al weer thuis! 1 ochtend in de week gaat hij naar oma en speelt hij daar samen met z'n nichtje die 4 maanden ouder is. De overige 3 dagen (vaak zijn het er toch meer) is hij heerlijk bij mij en we vinden het prima hoe het nu gaat! Thyron heeft het gelukkig erg naar z'n zin op het kdv dat speelt ook een grote rol want als hij niet gelukkig is ben ik ook niet gelukkig, hij komt altijd op nummer 1 Ik heb ook dagen dat ik me schuldig voel en dat komt idd door mensen die doen alsof het heel erg raar is dat je werkt dan denk ik echt ha-looooo in welk jaar leven we zeg! Wij moeders willen ook geld verdienen en laten zien dat we meer kunnen dan alleen luiers verschonen! En iedereen is anders ik zou echt doordraaien als ik elke dag thuis zou zitten, een paar maandjes is leuk maar jaren niks doen....nee dat is echt niet voor mij weggelegd. Mijn zoontje zou dan een rotmoeder hebben denk ik... en m'n vriend een chagerijnige vriendin zonder gesprekstof. Ik vraag me dan ook af hoe de niet werkende moeders dat doen hoe hou je dat vol elke dag hetzelfde.... Na m'n studie ben ik wel van plan om 2 a 3 dagen te werken als dat financieel haalbaar is. Mijn vriend heeft een eigen bedrijf die steeds beter loopt maar ik wil absoluut niet afhankelijk van hem zijn.
Ik werk in principe ook vier dagen (door omstandigheden tijdelijk even drie) en mijn vriend ook. Ik heb een eigen bedrijf en in drukke tijden is drie dagen gewoon te weinig, dan loop ik alleen maar achter de feiten aan. Straks moet ze drie dagen per week naar het kdv. Dat vind ik het maximale. Maar als ik zie hoe leuk ze het daar heeft, voel ik me er absoluut niet schuldig over. Ik vind het wel eens jammer dat ik haar zelf op werkdagen maar weinig zie. Want als ik om zes uur thuis ben, moet ze een uurtje later alweer naar bed. En wat anderen ervan vinden, tsja... als je daar ook nog rekening mee moet houden! Het steekt me ook wel hoor, die opmerkingen. Maar ik weet gewoon dat ik niet gelukkig zou zijn als ik alleen maar moeder zou zijn. Het is mij te beperkt. Daarnaast is er nog het financiële aspect. Mijn vriend heeft nog drie kinderen uit een eerdere relatie die voor de helft bij ons wonen. Als we het al zouden willen, het zou gewoon niet lukken één inkomen. Want wij zijn allebei geen carierretypes met dito inkomen.
Pfff, ook al zegt iedereen dat ze het niet verwijtend bedoelen, er worden wel degelijk hele sterke waarde oordelen gegeven die verkeerd opgevat kunne worden vind ik.
Ja dat is gewoon irritant veel moeders die elke dag thuis zijn beweren vaak dat ze een betere moeder zijn en meer aandacht aan hun kind geven. Maar het gaat om de "kwaliteit" van de aandacht die je aan je kindje geeft!